E-mail











Címlap

Vissza


Photoshop 7

Seybold a Photoshopról

26 és ½ CD

Az Adobe új "űrlapképe"

Adobe hírek

Civilizáció III.

A HP és a Macintosh

Klikktrükkök

Az OS X, az Apple jövôje

Színmenedzsment és PDF

Prágában is kreatív ...

QuarkXpress vs. InDesign

Távfigyelő Mac OS X-hez

Biztonság és szolgáltatás







Ezúton gratulálunk Emanuele Massimonak, aki idôközben a magyaroszági Apple Képviselet ügyvezetô igazgatójává vált.


Oktatási célokra ajánlott Apple konfiguráció, kb. 5,5 millió forint + áfa

 


iVilág - az Apple Prágában is kreatív


A tavaly Budapesten megrendezett és nagy sikert aratott Apple-Kreatív konferenciát idén Prágában rendezte meg az Apple termékeit Közép-Európában hivatalosan képviselô és értékesítô független marketing cég, az Apcom-MDS. A konferencia már önmagában csábítónak tűnt, ez értéket csupán fokozni tudta Prága városának szépsége és a cseh sörröl alkotott és sokszorosan megerôsített jó vélemény.

A sajtótájékoztatón az Apple-ös Jacques Gourlet regionális (ez alatt Közép-Európa, Közép-Kelet-Afrika értendô, csak hogy tisztába legyünk azzal, milyen súllyal szerpel térségünk az Apple árbevételében) értékesítési menedzser vázolta a cége elôtt álló fényes jövôt. Eszerint az Apple a kreatív területeken - itt az i-vel kezdôdô termékeken (iPhoto, iMovie, iDVD, iBármi) van a hangsúly - kíván megmaradni vezetô pozícióban. Elegáns minôsítést nyert a hallgatóság soraiban az a marketinges megoldás, ahogy az Apple piaci részesedését meghatározta. E szerint az Apple piaci részesedését nem az összes eladott számítógépre vetítve kell megadni, hanem az Apple számára fontos célpiacokon értékesített összes számítógép százalékában, így két jegyű piac részesedésekrôl beszélt. Gourlet nem volt hajlandó a régió egyetlen országában sem pontos adattal jellemezni a Macintosh elterjedtségét, Izlandról viszont megtudtuk, hogy ott 50 százalék felett van az Apple. Az elvet követve körbenéztünk abban a DTP-prepress stúdióban, ahol az Almalap készül. Örömmel jelenthetem, hogy majdnem 80 százalék a Mac piaci részesedése!

A kreatív területek mellett ismét kitüntetett terület az Apple életében mindig is fontos szerepet játszó oktatás. Az Apcom-MDS leányvállalkozásai - itthon HDSys - révén jelen lévô török, bulgár, román, horvát, szlovák, szlovén, cseh és magyar viszonteladók, újságírók (vö. Almalap) érdeklôdve hallgatták, hogy az Államokban milyen erôs az alsó- és középfokú oktatásban az Apple. A rendezvényt követô beszélgetés során nem derült ki, hogy az oktatás részére értékesített gépek mekkora hányada az, amit az elmult két évben adtak el és miként követik az egyszer értékesített gépek sorsát. (Az Almalap például vett LC II-t, 475-t, volt 630-asa, megvásároltunk két iMacet megy egy G3-ast és egy G4-t is, még sincs hét számítógépünk.) A bemutatott (és a képen is látható) oktatási szet és a hazai oktatási intézmények - figyelembevéve a különféle pályázati lehetôségeiket is - még távol vannak egymástól (vö. Közép-Európa piaci részesedése az Apple forgalmából).

Véleményem szerint jó, hogy az Apple végre nem úgy határozza meg magát, hogy mit koppintot róla másik cég (kiemelten a Microsoft). Más országok viszonteladóival beszélgetve kiderült, hogy a DTP-prepress minden országban az Apple értékesítés erôssége. Jó lett volna hallani, hogy ez a terület is fontos az Apple számára, de hisszük, hogy a kreatívtásba befér a kiadványszerkesztés.

A sajtótájékoztató második részében az "i" dominált, az iBook, az iMac - amelybôl egy példányt megtekinthettek az érdeklôdôk -, becsúszott a PowerBook és a G4, de jött az iPhoto, az iPod, az iMovie, iDVD. Kevin Miller értékesítés-tervezôn (wow: marketing!) érzôdött, hogy felhasználóként - grafikus, nyomdai elôkészítô - dolgozott. A bemutató felhasználó barát volt, informatív azok számára, akik nem olyan szerencsések, hogy naponta Macet használjanak - és a jelenlévô újságírók többsége ilyen.

A bemutatókat értelemszerűen követte az azonnali kérdések órája. A budapesti rendezvény forgatókönyvének megfelelôen ugyanaz a három kérdés merült fel. Miért nem lehet a Macekbe másik - szebb, jobb, fejletebb, csak - videókártyát beszerelni? (Válasz: mert nem lehet. Az Apple hiszi, hogy megfelelôek a kártyák még játék céljára is. Ki nem mondva: aki maga akar barkácsolni, az vegyen wintelt, és rimánkodjon, hogy a szingapúri alaplap a tajvani chipsettel a pult aloli videokártyával az Internetrôl letöltött dríjverrel az albán szabvány szerint hibátlanul fog működni a szomszéd által installált oprendszerrel.) Szerzôi jogvédelem és iDVD vagy iTunes? A válasz egyértelmű, azért mert az ember kalapácsot vesz, még nem kell a szomszédot kiszögelni a lakása ajtajára.

Miért annyi a Mac ára, amennyi?
Az amerikai árszínvonal, kontra az európai országonként különbözô vámok és áfák - szól a válasz. Mire a Budapesten is Excel bűvésznek bizonyult szlovén úr kipörgeti, hogy még így is van 10-15 százalék meg nem magyarázott különbség, meg az eltérô életszínvonal. Mivel a jelenlevônek nem sikerült Steve Jobs-szal kapcsolatba lépni, ezért az árképzésért továbbra is az Apple és regionális képviselôi felelnek.

G5, magyar OS
Az Almalap kérdésére, hogy még mennyi ideig kívánja az Apple támogatni az OS 9.x-et, egyértelmű választ nem kapott. Az elhangzott "Hónapokig, esetleg évekig" értelmezését e sorok olvasókára bízzuk. Azzal azonban tisztában van az Apple, hogy nagyon sokan még a "régi" rendszert használják akár praktikumból - "ezen minden működik, hozzá nem nyúlok!" -, akár lustaságból - "majd ha új gépet veszek!". Az igazi ok az lehet, hogy az OS X alá a legfontosabb szoftverek elsô verziói - elég csak az Adobe-ra gondolni: Illustrator, InDesign, Photoshop - csak most jelentek meg, vagy nem élnek az OS X elônyével - Quark. Az iMegoldások áttôrése viszont várat magára, hiszen ezek a szoftverek rendre az X-en futnak. Aki fél szemmel követte a Windows fejlôdését, az emlékezhet rá, hogy a Microsoft a Windows 3.x támogatását szorgalmasan végezte a 95-98 ideje alatt, hiszen a felhasználók csak lassan tértek át, számos alkalmazásuk volt, amelyhez 3.x-es oprendszer környezet kellett. Szoftverfejlesztési szempontból is ocsmány feladat a régi rendszerrel való lefelé kompatibilitás biztosítása, hiszen azoknál a kódoknál, amelyek élnek az új hardveren futtatható új oprendszer erejével, mindig kell egy if...then ágnak lenni, hogy a régiek is megéljenek. Gyengéden ismételve, az Apple közép-európai árbvétele nem éri el azt a mértéket, hogy figyelembe vennék a hazai kereseti lehetôségeket, így érdemes megtervezni azt a - szerény becslésem szerinti - egy-két éves átmeneti idôszakot, amikor a 9.x támogatás megszűnik és át kell térni az X-re. Igen hasznos lenne, ha az oktatással foglalkozó cégek palettáján megjelenne az OS X oktatás, mert 9-rôl X-re jutni nem ugyanaz, mint volt 8-ról 9-re. Az áttérés másik oka gazdasági racionalitás, a fejlesztôk sem fogják végtelenségig támogatni a régi rendszert - a kevesebb erôforrással rendelkezôk már most sem fordítják le a kódot 9-re.

Természetesen megkérdeztük, hogy mikor lesz G5. Erre pontosan olyan határozott választ kaptunk, mint a 9 támogatására: "Elôbb-utóbb biztos lesz". Folyosói pletykálkodás szintjén viszont elhangzott, nyáron on eddig az Apple mindig bemutatott valami jópofa újdonságot, hátha... Tavaly az új G4-est jelentette be a júliusi MacWord Expo alatt a cég.

A kétnapos rendezvény második napján a Prágai Kongresszusi Központban rendre bemutatták használat közben az iSzoftvreket és hardvereket. (Emlékezzünk meg két apróságról, a cseh nôk szépségérôl, amelyet a regisztrálást végzô hostessekkel való barátkozási sikertelenség során szinte minden férfi résztvevô hosszan visszaigazolt, és a rendezvényre készített fehér-szürke keresztbecsíkos Apple logós pólóról - ok, ez nem a FashionTV nyomtatott változata -, amely szerény 900 koronába került volna. Árfolyam: kb. 7,8.) A bemutatót tartók nem csak hozott anyagból dolgoztak. Az iPhoto esetében a hallgatóságról digitális kamerával készült fényképek kerültek be a G4 PowerBookba, onnan pedig - kitt-katt - a webre. Az iMovie - iDVD páros használata esetében Oscar díjas filmetüd készült hanggal, elôkészített áttűnésekkel. Az iPod - iTunes páros pedig értelemszerűen a közönségtôl beszerzett CD-rôl illesztett be egy számot a iPod repertoárjába.

A bemutatók szünetében a cseh viszonteladók és képviseletek - Adobe, Corel, Maya, Discreet, Canopus és Telemak - standjain nézelôdtünk. A kiállítóhely alatt cégenként két méter széles asztal értendô, amelyen egy-két G4-es vagy új iMac volt hivatva megteremteni a Mac-világérzést. A kiállító viszonteladókkal elbeszélgetve számomra úgy tűnt, a cseh Apple-piac helyzete hasonló a magyaréhoz, pár éve telítôdött - igaz nagyobb a piaci részesedésük, mint itthon (és most nem az új marketing alapú számolásra gondolok, hanem a hagyományos változatra), várhatóan három-négy cég marad meg, amelyik tisztán gépkereskedelembôl fog megélni, a többi vagy szakosodik - szebben értéknövelt szolgáltatás keretében végzi az értékesítést - vagy diffundál.

Haza felé az Almalap úgy vélte, hogy az Apple a Steve Jobs által meghírdetett iVilág felé halad, amelyben az apple kíván a digitális lét központjává válni (vö. digital hub), reméljük, Steve ezúttal is jó látnoknak bizonyul. A másik indulás elôtti kérédsünkre is választ kaptunk: a sörre pont olyan jól esik az alma, mint almára a sör - Prága meg gyönyörű város.


Ferenczy Gábor


A lap tetejére