E-mail











Címlap

Vissza


Photoshop 7

Seybold a Photoshopról

26 és ½ CD

Az Adobe új "űrlapképe"

Adobe hírek

Civilizáció III.

A HP és a Macintosh

Klikktrükkök

Az OS X, az Apple jövôje

Színmenedzsment és PDF

Prágában is kreatív ...

QuarkXpress vs. InDesign

Távfigyelő Mac OS X-hez

Biztonság és szolgáltatás



 


Adobe hírek

Acrobat 5.0.5 - A TIME PDF-re vált -
Network Publishing - Xchange web szájt



Acrobat 5.0.5

Az elsôsorban Windowsos Acrobat, Approval és Reader felhasználók örömére megjelent az Acrobat 5.0.5 Forms and Accessibility javítócsomag.

A felhasználókra mindig is jellemzô volt, hogy megörültek az új programnak, majd jól kivesézétk, elszórakoztak a beállítási lehetôségein és végül elkezdték unni, hogy ugyanazt a feladatot százszor vagy ezerszer kell végrehajtani. Az ôsi idôkre emlékeztetô kötegelt feldolgozás - azaz Batch Processing - az igazi megoldás. Az ötös Acrobatban minimális programozói ismeret segítségével lehet létrehozni parancsokat - illetve az Internetrôl is számos helyrôl tölthetô le az Acobatba beépülô batch. Ilyen batch megoldással például weblap írható át PDF fájlba - egyetlen kattintással. A New Yorki Seybold rendezvény résztvevôi elôtt igen diplomatikusan fogalmazott az Adobe ePaper részlegének vezetôje, amikor a jövôrôl beszélt. Noha határozottan leszögezte, hogy új program jelenleg nem készül, de sejtetni engedte, hogy a meglévôk fejlesztése gôzerôvel zajlik beleértve az Acrobat családot. Három fontos dolgot vehettek észre a kivetítôn a felhasználók, a PDF dokumentumok alkalmasak lesznek az elektronikus aláírás beágyazására, mód lesz a PDF fájlhoz kommentárokat, jegyzeteket csatolni és megjelent egy választó doboz, amellyel a szövegdobozokat lehet megjeleníteni és elrejteni - különbözô nyelvek így férhetnek meg egy doksiban. Mivel mindezt a Readerben mutatták be, értelemszerűen magát az Acrobatot is fel kell készíteni a változásra. Az elôadást követôen egyesek a remek fejlesztési irányt dícsérték, míg egy Adobe közeli forrás úgy vélte, hogy még nincs eldöntve a fejlesztés iránya.


A Time PDF-re vált

A hirdetôk világa meglepetéssel fogadta a Time kiadó (övéké az ismert TIME magazin is) február 14-i közleményét, mely szerint június elsejétôl csak és kizárólag ISO PDF/X-1a szabványnak megfelelô formátumú elektronikusan leadott hirdetést fogad be az ötvenhat kiadványt megjelentetô cég. Másnap nyomdáit lepte meg a kiadó, június elsejével szintén PDF/X-1a formátumban adja le anyagait nyomtatásra. A váltás, mely során a kiadó búcsút int a TIFF/IT-P1, postScript és DCS 2 formátumoknak, elônye, hogy egyszerűbbé és hibamentesebbé válik a gyártási folymat, kisebb fájlokkal kel dolgozni, és az új formátum alkalmasabb archíváláshoz és más felületen való megjelenéshez.

A szerkesztôségi anyagok, amelyeket jelenleg DCS 2 formátumúak, ezentúl PDF/X-1a formátumúvá konvertálódnak az Artwork Systems cég Nexus rendszere használatával. A hirdetési anyagok, amelyek jelenleg különféle formtumban fogadnak, ezentúl szintén PDF/X-1a állománnyként érkeznek, bekerülnek a helyükre, majd az anyag máris nyomdakész. Az eddigi anyagok egyenlôre DCS 2 formátumban maradnak. Az átállást a hirdetésôk és ügynökségeik kedvezôen fogadták, néhányan már eddig is az új formátumban adták le anyagaikat, mások az Enfocus, Apago vagy Callas rendszerét integrálták gyártási folyamatukba az anyagok ellenörzéséhez és elkészítéséhez. Az 56 kiadványt hét nagy nyomdában állítják elô, ezek közül eddig egy upgradelte RIP-jét postScript 3-ra, de a többi nyomda is képes lesz tartani a határidôt.

A TIme kiadó végcélja a PDF/X-3 formátum, amely RGB színek és színterek használatát is megengedi, ám a nemzetközi szabványügyi hivatal, az ISO még nem véglegesítette a PDF/X-3-at.

Iparági szakértôk véleménye a Time döntésérôl
A TIFF/IT és a DCS vitathatatlanul megfelelt a film digitális változatának. Betű és színtér problémák nem fordulhattak elô, az elôállított fájl hibamentes volt. A fájl nagy mérete volt az egyetlen, amellyel a fent említett elônyökért fizetni kellett. A bitképes állomány viszont nem felelt meg a kis hirdetôknek, ami súlyosabb érv, alkalmatlan archíválásra, más célú felhasználásra és keresés alanya is nehezen lehet. A PDF formátum - beleértve a lehetséges hibákat is - a megoldás a kiadó problémáira, mivel képes megfelelni az összes megfogalmazott elvárásnak.

A Time döntésének hatása megbecsülhetetlen, hiszen kiadványaival birtokolja a magazin piac hirdetéseinek egynegyedét és az elemzôk véleménye szerint a Time döntése domino effektust indíthat el a piacon. Az igazi kérdés az, hogy az ISO PDF/X-1a és várható fejlettebb változata, a PDF/X-3 alkalmas-e a rámért feladatra. Mindannyian tudjuk, hogy lehet nyomdai szempontból hibás PDF/X fájlt elôállítani. A szabványnak megfelelô eszközök, szoftverek most kerülnek forgalomba, ezek használatát még meg kell tanulni, el kell sajátítani. Az ügynökségek, kiadók és nyomdák azon lesznek, hogy tökéletes mestereivé váljanak azoknak az eszközöknek, amelyek a gyártók ígérete szerint a szabványnak megfelelôen működnek.


Irányt váltott az Adobe

Az Adobe közel 20 millió dollárt - 5,6 milliárd forintot - költött új imidzs kampányára, amelyben búcsúzott a "grafikus dizájn" küldetéstôl és magához ölelte a "cross-media publishing" víziót (ez utóbbit talán a "közölj mindent, mindenhol, minden eszközön" tartalmi fordítással kísérelném meg magyarítani). Idôsebbek emlékezhetnek rá, az Adobe - haadva a korral és fejlôdéssel - egyszer már végrehajtott arculatátalakítást. Az még a nyolcvanas években történt, amikor a "PostScript" jelszót cserélte le a most elhagyott "grafikus dizájn" mottóra. Az Adobe "Network Publishing" bevezetô kampánya már nem csak a grafikai kivitelezésben érdekelteket célozta meg, hanem a multiplatformos keresztmédiás gyártási láncban érdekelteket.

"Az InDesign felhasználók rohamosan növekvô száma bizonyítja számunkra is, hogy megváltozott azon termékek köre, amelyet a termelékenységre és alkotási szabadságra vágyó szakemberek választanak" - nyilatkozta az Adobe elnöke Bruce Chizen - "A hálózati környezetben a cél az egyszer elôállítani és sok felé megjeleníteni, megjelentetni. A felhasználóknak olyan eszközre van szükségük, amely megadja ezt számukra, az InDesign pedig ilyen."


Xchange web szájt

Március elseje óta érhetô el az Adobe által üzemeltetett ingyenes hozzáférésű webszájt, amelyen keresztül fejlesztôk oszthatják meg egymás közt tudásukat, alkotásaikat, eszközeiket, plug-injeiket. A Photoshop, Illustrator, GoLive, LiveMotion és Atmosphere felhasználókat megcélzó szájtra bárki feltölthet és minden letölthetô.

A bejeletntkezôk több ezer harmadik gyártótól származó idôt megtakarító alkalmazást, JavaScriptet, Photoshop szűrôt és Illustrator ecsetet találnak. Az Xchange használói problémáik megoldását, bonyolult műveletek végrehajtását segítô példákat is letölthetnek.

Alig két hetes működést követôen már 180 ezer bejelentkezett tag több mint négyezer anyagot töltött fel. A szájt az Adobe Studio része, így az alkotó közösség tagjai egymást is segíthetik feladatok megoldásában vagy problémák elhárításában. A fizetôs tagságú Adobe DesignTeam a harmadik alkotóeleme az Xchangenek.



A lap tetejére