E-mail











Címlap

Vissza


PowerBook G4 napló

Toast 5.0 / HDT 4.5

Kis közgazdaságtan 1.

Orákulum az almáról

A Photoshop története

Kis közgazdaságtan 2.

KPT 6

Logitech

MacOS X - Első ...

Matrox RTMac

OKIrat

Villámgyors renderelés

Nuendo

AppleNews


Előfizetés

Hirdetés

Impresszum

Kótya-Vetye feladás

 


KPT 6


A KPT filterek a Photoshop gyakran használt bôvítményei, segítségükkel jellegzetes grafikai hatásokat készíthetünk. A korábbi 3 és 5 verziók nagy sikerét követôen most itt van a KPT 6, melynek új tulajdonosa a Corel. (Részletes tájékoztatót a www.corel.

com címen találunk.) Az új szűrôcsalád tíz szűrôbôl áll, ezeket a telepítést követôen a Photoshop Filter menüjében találjuk meg. De ne csodálkozzunk ha a Filter, KPT almenü nem aktív, a szűrôk csak RGB vagy Grayscale színmódban működnek. A munka elsô lépése tehát, hogy egy új dokumentumot nyitunk, majd megnyitjuk az egyik szűrôt. Így egy jellegzetes KPT kezelôi felületre jutunk, ahol elvégezhetjük a beállításokat, miközben láthatjuk a grafika elôképét. Munkánkat gyári sablonok is segítik, így az idôrabló kísérletezgetés helyett a megfelelô grafikai hatást szabadon felhasználhatjuk. Ha pedig nem értünk valamit, akkor kattintsunk a Help gombra (kérdôjel jelzi), így megnyitunk egy PDF dokumentumot, amelyben elolvashatjuk a magyarázatokat. A munka végeztével kattintsunk az OK gombra (pipa jelzi), így visszajutunk a Photoshopba, ahol a kész munkát láthatjuk.

  1. Equalizer.
    Azok, akik profi hifitoronnyal rendelkeznek, biztosan ismerik az equalizer fogalmát. Itt ennek a képi megfelelôjérôl van szó, melynek csúszkáival a színek szabadon módosíthatók. Kilenc csúszka található az eszközön, melyek funkciója azonos: –100% és +100% között állíthatók. Íme a különbség: 1-2-4-8-16-32-64-128-256. Az 1 jelű magas frekvenciában, a 256 jelű pedig alacsony frekvenciában módosítja a képet. Ennek megértéséhez persze ismernünk kell a vizuális frekvencia fogalmát, mely egy kép pixel értékei közötti viszony: például a színváltás magas, a színátmenet pedig alacsony frekvencia. Tehát az 1-es csúszka a legjobban, a 256-os pedig a legkevésbé élesíti a képet, illetve módosítja annak színeit. A Sharpen Types palettán az Equalizer mellett további két beállítás választható: Bounded Sharpen, Contrast Sharpen, ezek pontos élesítést tesznek lehetôvé.


  2. Gel.
    Szerintem ez a leglátványosabb szűrô. Az ecsettel egy aranyszínű masszát kenhetünk fel, mely aztán a többi eszközzel módosítható: például a radírral kiradírozható, a késsel elvágható, a mágnessel deformálható. Az eszközök mérete és a fényforrások iránya is állítható. Az eredmény egy addig soha nem látott hatás lesz!

  3. Goo.
    Itt az eszközökkel egy megnyitott képet torzíthatunk, így akár komikus hatásokat is készíthetünk. Régebben egy külön program szolgált az ilyen hatások elkészítésére, a Kais Power Goo. Animáció készítésére is van lehetôségünk, ahol az elkészített nézetek között átmenetet készíthetünk.

  4. Lensflare.

    Lencsetükrözés hatásokat készít. A lenyíló listában különbözô lencsetípusok választhatók, majd a hatás módosítható.

  5. Materializer.

    Különbözô textúrák készítésére alkalmas szűrô. Már a KPT 3-ban is volt hasonló, most modernizálták. Az anyagmintákból választva gyorsan elkészíthetjük a megfelelô hatást.

  6. Projector.
    Itt a behívott kép térben elforgatható, így perspektív hatást adhatunk a pixeles képnek. Az eszközök segítségével elmozdítás, elforgatás, térbenforgatás, döntés is lehetséges, így az elôkép alapján kiválaszthatjuk a kívánt hatást. Animációt is készíthetünk.

  7. Reaction.
    A szűrô egy behívott képet módosít, így különleges grafikai hatások készíthetôk.

  8. SceneBuilder.
    Itt egy bonyolult kezelôi felületet nyitunk meg, ahol két- vagy háromdimenziós hatásokat készíthetünk. Elôre elkészített objektumokat hívhatunk be és azokat a beállítások segítségével módosíthatjuk.

  9. SkyEffects.
    Különbözô színű felhôs ég készítésére alkalmas szűrô. Így viharos ég vagy naplemente hatást készíthetünk. Ne ijedjünk meg a bonyolult interfésztôl!

  10. Turbulence.

    Látványos mintákat készít, melyet mozgás közben láthatunk; ha megfelelô, akkor a stop gombbal a mozgást megállítva megkapjuk a mintát. A színminta-sablonokat is felhasználhatjuk.

Burkus Sándor

sburkus@hotmail.com

A lap tetejére