E-mail











Címlap

Vissza


FigyelNet érdemel ...

2400 mérföld ...

Digitális fényképező...

Kreatív Apple

6 website grafikusoknak

A színkezelés ...

Almalap vacsora

Fireworks 4

Melissa visszatért

Új iMac modellek

Váltás folyamatban

DynaMO

Kütyü

AppleNews



CMM – Color
Management Module
A ColorSync alapbeállításként (default) egy olyan CMM-et használ, amelyet az Apple és a Linotype-Hell (mai nevén Heidelberg Color Publishing Solutions), a nyomdai elôkészítési technológiák egyik világelsô fejlesztô cége hozott létre. A CMM azokat a matematikai módszereket jelenti, amelyekkel a szín konvertálási és árnyalat módosítási folyamatok végbemennek.

A Linocolor adja a Default CMM-et az Apple-nek, és ezt a szín-tudományát megosztja a Microsofttal is, hogy a Windows operációs rendszer néhány változatának részeként jelenjen meg.

Ennek az általános színkezelési ipari szabványnak köszönhetjük, hogy biztosítható a következetesség, a fejlett elôkészítô rendszerek (Mac/PC) átjárhatósága során.

A Desktop Publishing a professzionális minôségű grafikai munkák tervezésének és kivitelezésének folyamata, amelynek során személyi számítógépet és megfelelô szoftver termékeket használunk.

A Desktop Publishing forradalma 1984-ben kezdôdött, három eszköz együttes megjelenésével, ezek: a Macintosh számítógép, az Aldus PageMaker tördelôprogram és az Apple LaserWriter nyomtató, amely az Adobe PostScript nyelvén ért.

Ezek az eszközök valósították meg a DTP egyenjogúságát a nyomdaipari rendszerekkel szemben, ezek szabadították meg a kreatív szakembereket a szerkesztô táblák, rajzgépek, ólomhasábok és szedôhajók, késôbb pedig a film-montírozás béklyójától.

Bár a kezdetek igen szerénynek tűnhettek azokban az idôkben, ma a DTP multi milliárdos üzletet jelent, még dollárban számolva is. Büszkén vallhatjuk, hogy a Macintosh ehhez nagymértékben hozzájárult, és a legújabb fejlesztéseknek köszönhetôen a ColorSync a megbízható szín-megjelenítést és -reprodukciót teszi lehetségessé.

A legtöbb ember, aki kellôképpen belegabalyodott az Internet mélységeibe, valahol, valamilyen formában biztosan találkozott az Interneten történô üzletelés nehézségeivel. Az elektronikus kereskedelemnek nevezett folyamat nem más, mint áruk, szolgáltatások adás-vétele, teljesen elektronikus környezetben.

Azon problémák közül, amelyekkel ilyenkor szembetalálkozunk, a szín csak az egyik, de azt a ColorSync segít leküzdeni. A Microsoft Internet Explorer programjának új verziója már támogatja a ColorSyncet a Macintosh-on.

FORRÁS CÉL
Monochrom Monochrom
RGB RGB
CMYK CMYK
LAB Hexachrome*
Hi-Fi Color**
A ColorSync négy input szín módot képes támogatni és bármilyen színtérbe képes konvertálni, amelynek van megfelelô output profilja

* A Hexachrome a Pantone cég védett márkaneve a hat színnyomtatásra

** A Hi-Fi Color a Hexachrome-ot is magába foglalja, de használhat akár nyolc alapszínt is

ICC – International Color Consortium
Az Apple alapító tagja volt a hardver és szoftver gyártók ezen társulásának, akik hittek abban, hogy a szín különlegesen fontos tényezô. Az ICC kifejlesztette a színkezeléshez szükséges profilok szabványát, egy olyan általános szabványt, amely minden számítógépen működik, és megteremti a további növekedéshez szükséges lehetôséget.

Az Apple ColorSync hűen tartja magát a szabványhoz, és minden ICC profillal működik – ezek a profilok írják le különbözô önálló berendezések színekkel kapcsolatos képességeit. Ez a szabvány teszi lehetôvé a keresztplatformos színkommunikációt, tehát például azt, hogy egy másik számítógéprôl átvett anyag a mi monitorunkon ugyanúgy jelenik meg, mint az eredeti gépen. Ezek a szín profil fájlok szabadon csereberélhetôk.

A monitorok energiával feltöltött foszforréteggel működnek, ami vörös, zöld, vagy kék fényt bocsát ki. Ha ezek a vörös, zöld és kék fények összeadódnak fehér fényt látunk, ezért az RGB rendszert additív, azaz összeadó színkeverésnek nevezzük.

A nyomtatók és a nyomdagépek cián, sárga és bíbor (magenta) színű festékeket használnak – feketével kiegészítve, hogy a sötét, árnyékos részekben a részleteket kiemeljék. A megvilágító fehér fény áthatol a felületi festékrétege(-ke)n, a hordozó fehér felületérôl visszaverôdik és újra átküzdi magát a festéken. A spektrum minden színét egyformán tartalmazó fehér fénybôl a festék a saját színének megfelelô hullámhosszakat engedi át, a többit elnyeli. Ezért a CMYK-t szubsztraktív, magyarul kivonó színkeverésnek nevezzük.

A monitor kalibrálást rendszeresen el kell végezni, kéthetenként egyszer általában elegendô. Némely Apple monitorok automatikusan újra kalibrálják saját magukat szoftveres ellenôrzés alatt. Az új 21"-os Apple Studio Display és néhány korábbi modell rendelkezik a beépített kalibráció képességével. Ezek a képernyôk biztosítják a színhűséget teljes élettartamuk során, és képesek a ColorSync profilok létrehozására. A ColorSync egy szoftveres kalibrációs eszközt is tartalmaz, amely majdnem minden monitor számára lehetôvé teszi a vizuális kalibrációt.

 


A színkezelés egyik műszaki perspektívája


I. rész

A nyomdai elôkészítés területén dolgoztam hosszú éveken át, és nagyon sokat küszködtem a megrendelôi kívánságoknak megfelelô színek pontos reprodukálásával a legkülönbözôbb nyomtatási eljárások során.

Az a módszer, amelyet munkatársaim és én alkalmaztunk a színkezelésre, nem volt más, mint szigorúan ellenôrzött színes elôkészítôi rendszer. Ez azt jelentette, hogy szinte soha nem változtattunk a kialakult folyamatokon. A variációk csak úgy keletkeztek, hogy bizonyos paraméterek megváltoztatásának eredményét nem tudhattuk elôre, mindig szorongva vártuk a próbanyomatokat. Az az igazság, hogy nem mi menedzseltük a színeket, hanem ez a módszer tartott kézben bennünket.

Sok minden megváltozott, mióta 1993-ban az Apple megjelentette a ColorSync 1.0-t. Késôbb a PowerPC processzorok sokszorosára növelték a gépek sebességét, és az 1995-ben bemutatott ColorSync 2.0 képessé tette a szoftver kiadókat a megfelelô színkezelô programok, – több kiváló termék – kifejlesztésére. A ColorSync legutóbbi változata nagyobb sebességet, tökéletesebb színeket és a szkriptelhetôség révén többféle használati módot kínál. Nagyszerű eredményeket értem el azáltal, hogy írtam egy AppleScript mikrót, amely a szkennelt kép színeit a monitoromon történô megjelenítéshez konvertálja, vagy egy másikat, ami a monitor RGB színeit konvertálja a nyomtatóm CMYK színeire. Az AppleScript a MacOS része, amely lehetôvé teszi a különbözô programokban végrehajtott műveletek vezérlését és integrálását. Az AppleScript segítségével az ismétlôdô feladatokat egy saját programban leírhatod, amely automatizálja és meggyorsítja a munkafolyamatokat.

Ezen kis dolgozat utolsó oldalainak ábráin az Apple ColorSync által támogatott termelési folyamatok láthatók. Ezek az ábrák bemutatják a különbözô színmérô készülékeket, a profilírozó programokat és egy bizonyos válogatást a termelôeszközökbôl: proofnyomtatók, monitorok és nyomdagépek. A ColorSync technikát támogató eszközök sora egyre bôvül. Ebben a szakmában ma már szinte minden professzionális termék és berendezés ebbe a körbe tartozik.

A ColorSync nemzetközi ismertségre tett szert iparágunkban. Az NAA, az Amerikai Sajtó Egyesület, az IFRA, a kutatóintézetek egyesülete és az Agence French-Presse mind elfogadja és támogatja a ColorSync használatát az oktatásban, és a termelésben a tervezéstôl a különbözô átadási és jóváhagyási folyamatokon keresztül a nyomtatásig.

Az utóbbi négy évben a ColorSync szoftverrel, színmérô műszerekkel, proofnyomtató és nyomdagépek variációival dolgoztam, és egyre több helyen voltam tanúja a ColorSync sikeres alkalmazásának.

A saját szkennerem és a monitorom kalibrációját már rég elvégeztem, és most azok lenyűgözô színhűséggel működnek, ez megtanított bízni abban, amit a monitoromon látok. Bármelyik nyomtatómon proof minôségben tudok nyomtatni, és tudom, hogy az így létrejött kép különleges pontossággal szimulálja a majdani nyomdai végeredményt. A saját rendszeremre kialakított megoldás kifogástalanul működik, és már csak ritkán gondolok azokra az idôkre, amikor egy képernyôn megváltoztatott színárnyalat nyomtatott eredményét szorongva vártam, nem okoztam-e valami nagy galibát.

Mint tanácsadó, mindig azon dolgoztam, hogy ügyfeleimet a kézben tartott színek világába bevezessem, és az eredmény tökéletes. Ez most már tényleg elérhetô, egyre több tervezô és nyomdaüzem használja ki a színkezelési folyamatok elônyeit, ami egyre inkább a sikeres működés feltétele lesz.

Az olyan alkalmazások, mint az Adobe PageMaker, Photoshop, Illustrator; QuarkXpress; Macromedia Freehand és a Multi-Ad Creator2 mind mind támogatják a ColorSync használatát. Ezek mindegyike olyan platformot nyújt, amely a színkezelés sikerét biztosítja. 1998 júniusában a Microsoft piacra dobta a Windows 98-at. Ennek része az ICM2, ami a cég elsô alkalmas színkezelési próbálkozása. Amikor ez megjelent, aggódtam amiatt, hogy a Microsoft egy új szabványt akar a szakmára erôltetni a színkezelés területén, de megkönnyebbüléssel vettem tudomásul, hogy az ICM2 ugyanazt a Color Management Module-t, CMM-et használja, mint az Apple ColorSync. Ugyanúgy, mint az Apple QuickTime az idô alapú média az audió, videó, 3D és animáció terén, a ColorSync a színkezelés területén vált általános, platformoktól független szabvánnyá a munkafolyamatokban.

Tervezôk és művészek százezrei, akik a Macintosh-t használják világszerte alkotásaik létrehozásához, tudják, hogy a keresztplatformos publikálásra leginkább a Macintoshon érdemes fejleszteni. Munkájukat sokkal hatékonyabbá teszi a ColorSync, azáltal, hogy kézben tartható színekkel egészíti ki eszköztárukat.

Az irányított szín

Éveken keresztül ígérték, hogy a színkezelés gombnyomásra működô alkalmazás lesz, hogy a színhűséget biztosítani tudjuk a számítógép által létrehozott színek világában 1995-ben a ColorSync 2.0-val az Apple Computer egy a gyakorlatban jól használható színkezelô rendszert hozott, amely az operációs rendszer szintjén működik, hatékony és könnyen kezelhetô, és amelyhez ma az egész iparágban, mint szabványhoz igazodnak. A ColorSyncet ma több mint 90 szoftver termék támogatja, hogy a színkezelést megkönnyítsék. Miután minden újabb keletű Macintosh operációs rendszernek része, a ColorSync segíti a művészeket, tervezôket és nyomdai elôkészítô szakembereket abban, hogy ellenôrizhetô, megismételhetô, megbízható színekhez jussanak a képernyôn, és a nyomtatáskor, illetve elektronikus terjesztésre szánt projekteknél a multimédiában és az interneten. Matematikai formulák révén a használt eszközöktôl függetlenül mindig a megfelelô színeket biztosítja a desktopon. A termelési folyamat minden szintjén működik, a tervezô saját számítógépétôl a nyomdai elôkészítô műhely, vagy a web szerkesztô stúdió gépein keresztül a legmodernebb elektronikusan vezérelt festékezésű nyomdagépekig.

A szín, mint árucikk fejlôdése

1984-ben a Desktop Publishing forradalmasította a nyomtatásra szánt grafikai munkát. Amint a kreatív szakemberek elkezdték használni a Macintosh-t, művészi képességeik kivirágzottak. Több képet és jobb betűtípusokat használtak, ábrákkal gazdagították dokumentumaikat, amitôl a hétköznapi munkájuk kinézete jelentôsen javult. És miután a művészi elképzelések valóra váltása minden korábbinál könnyebb volt a grafikusok virágkorukat élték, ami üzleti sikereikben is megmutatkozott.

Ez a növekedés egy további érdeklôdést gerjesztett a képek, az illusztrációk és a minôségi színvisszaadás irányában. Sok helyütt, ahol 1984 elôtt dokumentumok elôállításával foglalkoztak, 1985-tôl Macintosh-on állítják elô a szöveget, 1986-tól impozáns grafikákkal illusztrálják a dokumentumokat, amelyekben 1989-tôl már a fényképeket is megtaláljuk, és 1991-tôl kezdve ezen anyagok házon belüli kinyomtatása sem lehetetlen gyönyörű színekben.

A színes munka nagyobb figyelmet követel és jobb eredményt hoz. A szín leginkább a kereskedelmi felépítmény része. Ma már a szín önmagában nem elegendô, minôségi színt akarunk, színt, ami az eredetivel azonos, ami megbízható és elérhetô. Ezen célok elérése céljából fordulhatunk a ColorSync felé, amely eléri, hogy a színek nekünk dolgozzanak, ne mi dolgozzunk a színekért. A ColorSync-kel képesek vagyunk a színeket vezérelni, hogy a szín kapós árucikk legyen, olyan jól eladható, mint egy gyapjúpulóver, vagy egy sportkocsi. A szín üzlet, és ez az üzlet most az irányításunk alatt van.

Ha a ColorSync-et a termelési módszereid közé beilleszted, a színkezelés új üzleti lehetôségeket nyit meg elôtted. Ezáltal új ügyfeleket szerezhetsz és több munka elvállalására leszel képes korábbi ügyfeleidtôl, munkád gazdaságosabb, nyereségesebb lesz. Visszatérô megrendelésnél az ismétlô képesség, a színazonosság sokkal jobb lesz, mint korábban bármikor.

Miért van szükség színkezelésre?

Ruházati és háztartási cikkekkel kereskedô csomagküldô cégek szerint, a legfôbb ok, amiért egy vevô visszaküld egy terméket, az a szín. Ami a katalógusban megjelent és amit a csomagban ténylegesen megkapott, nem volt azonos színű, tehát a katalógus színei nem voltak elég élethűek.

A kézben tartott színek világában biztosíthatjuk, hogy a fényképet, vagy diát pontosan szkenneljük, a képernyô* a korrekt színeket mutassa és a nyomtatás színhűsége a lehetô legjobb legyen. (*Bizonyos monitorok koruknál, vagy állapotuknál fogva nem kalibrálhatók.)

Kétségtelen, hogy bármilyen tervezôi, nyomdai elôkészítési, vagy nyomtatási folyamat sikere a termelékenységgel mérhetô. A legtöbb figyelmet a hulladék-, a selejt csökkentésére és az elôállított minôségi termék mennyiségének növelésére fordítják. Ha ez megvalósul a termelékenység növeli a nyereségességet.

A cégek is abban érdekeltek, hogy a beruházásaik mielôbb megtérüljenek. Bármilyen technológiai fejlesztéstôl akkor várható el a legjobb megtérülés, ha több feladatot tudunk teljesíteni, minimális nehézséggel. Az Apple ColorSync ezt a folyamatot megkönnyíti. A ColorSync képes korrigálni a szkenner színeltéréseit, nagyobb pontossággal megjeleníteni a színeket a képernyôn és képes a próbanyomaton, vagy a végterméken is a nagyobb színhűséget elérni, mint korábban bármikor.

Azok a cégek, amelyek beépítik a színkezelés rendszerét a termelési folyamataikba, azonnali eredményt tapasztalnak a termelékenységben. A képernyôn látott kép színeibe vetett bizalom hétköznapi rutinná válik a színkezelô rendszerek mellett. Mindezen túlmenôen a szín vezérelt proofnyomtatók és nyomdagépek a megrendelôi bizalom növelését is segítik, ami az üzleti sikereket is növeli. Nyilvánvaló tehát, hogy beruházni a szín-menedzselés területén okos döntés, mert az segíti a tervezôket és a többi szakembert, hogy az alkalmazott technológia korlátain belül maradjanak, munkájuk megbízhatóbb, gyorsabb és könnyebb legyen.

Az Apple vezeti az ipari forradalmat a színek világában is

Ugyanúgy, ahogyan a DTP technológiák forradalma idején, az Apple most is vezetô szerepet játszik a színkezelésben. Több mint 90 szoftver termék van forgalomban, amely támogatja a ColorSyncet. A Macintosh az egyetlen olyan platform, amely a nagy teljesítményű számítógépet, a sikeres színkezelési rendszert és a megfelelô képességű szoftvereket kombinálja. Vannak képfeldolgozó-, kép manipuláló-, tördelô-, kép-adatbázis- és távolról betekintô programok, szín paletta készítôk, monitor kalibrálók, profilírozó szoftverek és hardverek és egy sereg más olyan program, ami a ColorSynchez kötôdik.

Az Apple a világ minden tájáról származó fejlesztôkkel dolgozott, hogy a ColorSyncet olyan szintre emelje, hogy minden hétköznapi kihívásnak és szükségletnek meg tudjon felelni. Az Apple hathatósan közreműködött az Interational Color Consortium, a szabványosított színkezelés nemzetközi társulásának megalapításában is.

Hogy működik a szín menedzselés?

A színkezelés tulajdonképpen tudományos megközelítése annak a problémának, hogy hogyan tudjuk az eredeti színeit (film, nyomat, festmény, digitális illusztráció stb.) maximális színhűséggel a számítógép képernyôjén, a próbanyomat készítésekor, végül pedig nyomtatásban megjeleníteni.

Korunk változékony multimédia-világában azonban nem csak a kinyomtatás lehet egy kép egyetlen célja és rendeltetése – lehet, hogy az csak egy a sok közül. A ColorSync elismeri a különbözô felhasználási lehetôségeket, amelyekben egy képnek része lehet, és megteremti a színfeldolgozó folyamatok közötti konverzió lehetôségét, hogy a kép változtatás nélkül alkalmas legyen bármilyen fajta publikációban való megjelentetésre.

Mi az, amit látunk és mi az, amit láthatunk
/ Szemlélető ábra 1. /
/ Szemlélető ábra 2. /

Az emberi szem nagyon kifinomult, érzékeny műszer. A színek széles skáláját látja az elektromágneses sugárzások spektrumának infravörös és ultraibolya tartományai között.

Feltérképezzük, mi az, amit a szem lát a kromatikus diagramon, amelyet a színtan tudósainak nemzetközi bizottsága (Commission International de l´Eclairage – röviden C-I-E) 1931-ben szerkesztett meg, foglalta koordináta rendszerbe. (Errôl a diagramról annyit érdemes tudni, hogy a több spektrum-ábrázolási próbálkozás közül ez a leginkább érzethelyes, ami azt jelenti, hogy a diagramon tetszôlegesen kijelölt azonos távolságok az átlagos emberi szemben nagyjából azonos érzetkülönbséget jelentenek. Ez pedig azért érdekes, mert az emberi szem színérzékenysége a spektrum mentén nem lineáris. A diagram alakja azért ilyen szabálytalan, mert ezt a színérzékenységbeli „szabálytalanságot” tükrözi). Jelen tanulmányunkban ezt a CIE diagramot értjük a spektrum alatt.

Az átlagos emberi szem számára látható színek spektrumát térképezi fel a kromatikus diagram. A fényesség, mint harmadik dimenzió itt nincs ábrázolva.

A CIE diagramok csak két dimenzióban mutatják be a spektrumot, a harmadik dimenzió, a fényesség, amit a síkon ábrázolni nem tudunk, de elképzelhetjük. Tehát képzeljük el, hogy az eddig látott diagram több hasonló diagramból álló kártyapakli közepén helyezkedik el, fölötte egyre világosabb, alatta pedig egyre sötétebb színeket találunk. A kerület mentén elhelyezkedô pontok képviselik az adott diagram legtelítettebb színeit, és ezek adnak lehetôséget a különbözô eszközök képességeinek összehasonlítására.

A színkezelésben, legyen szó bármilyen eszközrôl, mindig a színmegjelenítési, vagy nyomtatási képességek hiányosságairól beszélünk. Ezeket a képességeket behatárolják a színtartomány korlátai. Ha egy monitor által megjeleníthetô színek tartományát a teljes spektrum-diagramon ábrázoljuk, azonnal láthatjuk, hogy a monitor a látható színeknek csak egy töredékét képes visszaadni. Ha ezt tovább visszük, és a nyomtatható színek tartományát is rávetítjük ugyanarra a diagramra, láthatjuk, hogy ez sem fedi a látható színeket, amint azt a jobb oldali ábrán láthatjuk.

Ez a színkezelô szoftver szerepe: közvetíteni és konvertálni a színeket a forrás eszköztôl a cél eszközig, a lehetô legkisebb szín veszteséggel, minden, a folyamatok láncolatában részt vevô eszköz színnel kapcsolatos képességeit számba véve az eredetitôl a végtermékig.

A színkezelés tudatos színkiegyenlítést jelent
/ Szemlélető ábra 3. /

Egy színkezelési rendszernek, a legjobb körülmények között, kompenzálnia és döntenie kell a különbözô eszközök spektrális lehetôségei között. Hogy ezt hatékonyan elvégezze, a ColorSync konvertálja a beolvasott színeket a CIELAB, vagy röviden LAB koordináta-rendszerbe. Ez az eszközfüggetlen szín-tér teszi lehetôvé a ColorSync számára, hogy elvégezze a szükséges számításokat és átalakításokat a különbözô eszközök között, anélkül, hogy a színértékeket veszélyeztetné.

A LAB szín-tér egy fordító, átalakító mesternek tekinthetô, amely a szín sok nyelvét ismeri. A korlátozások felfoghatók úgy is, mint korlátozott tartalmú szótárak. A LAB szín-térben egy szkenner RGB adatait tudjuk korrigálni a mért határértékek figyelembe vételével, és egyúttal a monitor színeit is módosíthatjuk a megfelelô megjelenítés érdekében. A szín ugyanúgy bármilyen céleszköz számára is feldolgozható, ez nem egy végleg meghatározott rendszer. Csak egy az operációs rendszer szintjén működô színkezelési szisztéma képes ezeket a feladatokat teljesíteni.

Monitor kalibrálás és profilírozás
/ Szemlélető ábra 4. /

A monitorok RGB eszközök, amelyek a képcsô felületén fényt hoznak létre. Fontos megérteni, hogy a képernyôn látott színek nem azonosak a nyomtatott színekkel. Egy kalibrált monitor lenyűgözô színhűséget képes mutatni, de ez sosem fog a nyomtatott színekkel megegyezni, már csak azért sem, mert egész más módon jön létre a színhatás a képernyôn és a nyomaton. Például a képernyôn a sárga szín a vörös és a zöld fény keveredése révén jön létre, a vörös és zöld fénnyel világító pixelek a nézô szemében sárga érzetet keltenek.

Monitor kalibrációt és profilírozást* szoftverrel és egy színmérô műszerrel végezzük. Ez utóbbi lehet egy colorimeter, vagy egy spektrofotométer**, amelyet a képernyô felületére illesztünk. A kalibráló program színek sorozatát hozza létre, és küldi a monitorra, a műszer pedig visszajelzi az ott megjelenô értékeket. (vannak olyan monitorok, amelyek belsô kalibráló rendszerrel rendelkeznek).

A profilírozó szoftver ezután egy korrekciós profilt készít, amelyet a ColorSync a megjelenítendô színek javítására tud használni. Bizonyos esetben a kalibráció eredményeivel közvetlenül a számítógép alaplapjának vagy grafikus kártyájának a színazonosító tábláját (Color Look-up Table = CLUT) tudjuk módosítani, ilyenkor a korrigált színek automatikusan megjelennek a monitoron.

* A profilok a ColorSync szerszámai. Minden kapcsolódó eszközt bemérünk és ahhoz egy profilt készítünk, ami leírja az adott eszköz színalkotó képességeit. Ezután a profilokat arra tudjuk használni, hogy az eszköz által létrehozott színeket módosítsuk, a pontatlanságokat kiküszöböljük.

** A spektrofotométer egy olyan műszer, amely egy szín spektrális tulajdonságait méri hullámhosszonként, a colorimeter pedig egy olyan műszer, ami csak az alapszínek hullámhosszaiban észlel, tehát az RGB-nek megfelelôen a vörös, zöld és kék fényt méri. Az utóbbi néhány évben sok új, jól használható és már nem elérhetetlenül drága műszer jelent meg a piacon.

A monitor színét javító praktikus lépések

Más dolgokat is tehetünk a minôségi szín biztosítása céljából. Bizonyos megoldások nem, vagy alig igényelnek technikai hátteret. Amikor egy monitort kalibrálunk egy szín vezérelt számítógépes feladathoz, okos dolog a monitor környezetébôl eltávolítani, kiküszöbölni minden olyan dolgot, ami megváltozhat, és ezáltal befolyásolhatja a képernyôn látott színeket.

A helyiség megvilágítása, a természetes fény tükrözôdése a monitor felületén (ha egy ablak felé „néz”) legalább olyan nagy problémát jelent, mint egy kalibrálatlan monitor. Ezt a problémát csökkenti, ha szerkesztünk és kivágunk egy árnyékoló ernyôt matt fekete kartonból, amit aztán a képernyôre felragasztunk.

Ha a helyiség megvilágításának állandóságát biztosítani akarjuk, még véletlenül se használjunk fényerôszabályozó villanykapcsolót! Amennyiben lehetséges, a megvilágítás erôssége legyen alacsony (jótékony félhomály)! A színtan szakértôi kiterjedt fényforrások (magyarul nem izzók, hanem fénycsövek) használatát javasolják, mégpedig olyat, amely a teljes spektrumban sugároz. A számítógépes környezetben nagyon jók az olyan fényvisszaverô felületek, amelyek szórják a fényt (pl., ha alufóliával bevont tojástálcákat lekicsinyítünk kb 20–30 %-ra, és ezeket rakjuk a fénycsô mögé).

Szkenner kalibrálás és profilírozás

Egy szkenner által létrehozott fájl feldolgozásakor a ColorSync elôveszi az adott kalibrált eszköz profilját, hogy az érzékelt színek tartományát figyelembe vehesse. Egy szkenner kalibrálásakor és profilírozásakor az a módszer, hogy egy szabványos etalont szkennelünk. A fényképészetben létezik egy ilyen etalon, IT-8 a neve, 244 színes mezôt tartalmaz, amelyeket a szkenner lát, felvesz és egy fájlt készít belôle a további digitális feldolgozáshoz.

Fontos, hogy a teszt szkennelés elôtt a szkenner vezérlôgombjai, tolókái a neutrális értékre legyenek beállítva. Csak ezek a bármikor megismételhetô semleges beállítások, és a színét nem változtató etalont biztosítja a mérési eredmények megbízhatóságát. A szkenner-teszt fájlt aztán a profilírozó szoftver analizálja, és összehasonlítja az IT-8-hoz tartozó adatfájl eredeti értékeivel, majd meghatározza a szkenner karakterisztikáját. Az eredmények segítenek megalkotni a szkenner profilt, ami a késôbbi szkenneléseknél lehetôvé teszi a szkenner korlátait és hibáit figyelembe vevô színkorrekciót. A szkenner profil úgy működik, mint egy szűrô, amelyen a képeknek át kell haladniuk, amint belépnek a reprodukciós és megjelenítési folyamatba.






A lap tetejére