E-mail











Címlap

Vissza


ViaVoice Mac OS X-re

A Nap hajtotta repülőgép

Élethű vízfesték eszközök

Hogyan ... az iMovie-ba?


Jobsnak tetszik az új Office

Digitális fényképezőgépek

Magyar oktatási szoftverek

DVD-írók

A Treo kommunikátor

A legújabb DV kamerák

A Corel és a Bryce 5

Itt az új AirPort!



 


Hogyan helyezzük be régi analóg felvételeinket az iMovie-ba?


Az iMovie nagyszerű kis eszköz-amennyiben Önnek digitális videókamerája van. De ez azt is jelenti egyben, hogy az Ön régi, megbízható analóg szalagjai kidobásra vannak ítélve? Na, azt azért nem. Sőt, még FireWire-re sincsen szükség. Egy kis hardver segítségével, mellyel digitalizálja a szalagot, az eredmény máris berakható az iMovie-ba, s Ön egyetlen percet sem veszít el értékes felvételeiből. Amire ehhez szüksége lesz, az egy videó digitalizáló, mint például a Dazzle Hollywood DV Bridge-e (300 dollár), vagy a Sony DVMC-DA2-se (399 dollár). Egy ilyen szerkentyű az analóg anyagot, mint a 8mm-es, a VHS, az SVHS, vagy a Hi8 átalakítja digitális részekké, melyeket már a számítógép is megért-ezt a folyamatot digitalizálásnak nevezzük. Amint kinyitotta a digitalizáló dobozát, kövesse az ahhoz mellékelt telepítési utasításokat, csatlakoztassa analóg kameráját a digitalizáló analóg bemenetébe és nyissa meg az iMovie-t.

Bárcsak ilyen egyszerű volna

Ám az analóg videó digitalizálása sajnos nem olyan egyszerű, hogy csak csatlakoztatjuk a digitalizálóhoz, hátradőlünk a székben és kiadjuk a parancsot a munkára. Az első lépés valójában az analóg kamerával használatával veszi kezdetét. Itt is érvényesül a "jobb nem jöhet ki a végén, mint amit az elején betettünk" szabály. Azaz, ha nem tiszta, jól megvilágított anyaggal kezdünk neki a munkának, akkor a digitalizált eredmény is ugyanolyan rossz lesz.

Ha az analóg felvétel jó, akkor érdemes csak elgondolkodnunk azon, hogy mi mindenre is van szükségünk a jó digitális eredményhez. A videó csak úgy falja a merevlemez helyet. Hogy helyet spóroljon, a digitalizáló összetömöríti a videó adatokat. Ám a digitális videó esetében a tömörítés tipikusan gyengébb minőségű anyaghoz vezet. Amikor szerkesztéshez megnyitunk egy állományt, a változtatásokat tömörítés nélkül mentsük el, míg csak el nem jutunk a legutolsó mentéshez. Tartsuk észben továbbá azt is, hogy csupán négy percnyi anyag könnyen felfal akár 1GB-nyi, vagy még ennél is több lemezhelyet. A zörej és a túlélesítés (overscan) két újabb jelenség, melyek megnehezíthetik a dolgunkat, amikor videóval dolgozunk. Az ún. zörejt azok a kis pontok jelentik, melyek a kép homályosabb részein úszkálnak és sajnos, ezekkel ki kell békülnünk, hacsak nem tudjuk a felvételt újra elkészíteni, jobb fényviszonyok között.

A túlélesítés azonban még hasznos is lehet számunkra. Egy TV videójele soha nem olyan tiszta, mint egy számítógép képernyője; egy kép határai mentén mindig vannak apró kis pettyek. Így a televíziók videó lejátszásakor elmossák a határokat. Ezt nevezzük túlélesítésnek. Ha a mozit szeretné majd visszatenni videószalagra, a TV megint el fogja fedni ezeket a határfoltokat. Ám ha a videót a webre küldi, egy olyan kis eszköz segítségével, mint a Terran Media Cleaner EZ-je (99 dollár), az élek vágása és a videótömörítés egyszerűbbé tehető.

Amikor képek maradnak ki

A digitalizálás nagy számítógép-processzor teljesítményt igényel. Ahogyan kép kép után behatol a digitalizáló hardverbe, úgy a számítógép esetleg kihagy egyet-egyet ezek közül, vagy lelassul. A kihagyott képek minimalizálása érdekében sok memóriával kell rendelkezzen gépünk. Bár 128MB-tal is elboldogulhatunk, azt javasoljuk azért, hogy legalább 192MB (64MB hozzáadása kb. 40 dollárba kerül) álljon rendelkezésünkre. A memória nem drága, ám a mi emlékeink felbecsülhetetlenek.

Ám nem ez az egyetlen lépés, melyet a jobb minőség érdekében tehetünk. Képletesen darabokra szedhetjük például számítógépünk merevlemezét is egy olyan kis program segítségével, mint a Norton Utilities (100 dollár), mielőtt nekifognánk a digitalizálásnak. Ez felgyorsítja a merevlemezhez való hozzáférést. Fontos még az is, hogy kapcsoljuk le számítógépünkön a virtuális memóriát és zárjuk be az összes többi, esetleg futó alkalmazást. Állítsunk le minden hálózati tevékenységet, beleértve az állománymegosztást is. Végül, "építsük újra" az íróasztalt, hogy minden ikon és egyéb, törölt állományok utáni maradék eltűnjön onnan. Tartsuk lenyomva az Alma (Command) és az Option billentyűket, mialatt újraindítjuk a Mac-et. Egy párbeszédablak fog megjelenni és felteszi a kérdést, hogy vajon tényleg újra akarjuk -e építeni az íróasztalt; kattintsunk az OK-ra.

Amennyiben a számítógép még mindig kihagy képeket (az iMovie figyelmezteti a felhasználót, amikor ismétlődő jelleggel képeket hagy ki), adjunk több memóriát az iMovie alkalmazásnak. Ehhez zárjuk be azt, majd a Finder-ben álljunk rá a program ikonjára és az Irat menüben válasszuk ki a Get Info pontot. Válasszuk ki a Memória pontot, majd állítsuk feljebb a kívánt minimális értéket. Esetleg elgondolkodhatunk egy gyorsabb merevlemez meghajtó beszerzésén is. Eg meghajtó, mely 7.200 és 10.000 rpm közötti sebességgel forog, jobban képes kezelni a digitális és analóg videó igényeket. Végül itt van még a hang kérdése. Emlékeznek még azokra a rossz kung-fu filmekre, ahol a színészek hangja soha nem volt szinkronban szájuk mozgásával? Hacsak nem ilyesfajta eredményre vágyik a saját mozijával kapcsolatban is, akkor az audiót ugyanolyan bit-sebességen (a másodpercenként továbbított audióadat mennyisége) importálja be az átvételkor. Ez vagy 12 bit, vagy 16 bit lesz, a kamera beállításaitól függően. Mostmár, hogy tudják, milyen lépéseket kell megtenni a minél jobb digitalizálási minőség érdekében, itt az ideje, hogy az iMovie-t is használjuk végre.

Nincs FireWire? Semmi gond.

Amennyiben az Ön Mac-je nem rendelkezik FireWire-rel, még mindig van remény egy USB-s digitalizálóval-ám mivel az USB kisebb sávszélességen működik, a digitalizált videó valamivel rosszabb minőségű lesz. Ezenkívül pedig át kell még konvertálnia a digitalizált anyagot a QuickTime Pro-val (30 dollár) DV Stream formátumba is, melyet az iMovie kezelni tud. (FireWire eszköz esetében ezt nem kell megtennie, mivel az automatikusan digitalizálja a videót DV Stream-mé, mint ahogyan egy digitális kamera tenné.)

Így konvertáljon:

  1. Nyissa meg a QuickTime Player-t.
  2. Válassza ki a "Mozi megnyitása" (Open Movie) pontot az Irat (File) menüben és nyissa meg a konvertálni kívánt videóállományt.
  3. Válassza ki az "Exportálás" pontot az Irat menüben.
  4. Most válassza ki a "Moziból DV-t" (Movie to DV Stream) pontot. Használja az alapbeállításokat az egyéb jellemzőkhöz.
  5. Nevezze el és mentse el DV moziját.
  6. Rakja át az új DV mozit projektje iMovie Media mappájába.
  7. Nyissa meg az iMovie-t. Egy felpattanó párbeszédablak tudatja ekkor Önnel, hogy az új mozi, melyet éppen elmentett a projekt mappában, átkerül a Shelf-re; kattintson az OK-ra.
Egy lépéssel előrébb

Tartsa észben, hogy ha Önnek olyan digitális kamerája van, amely rendelkezik analóg bemenettel, mint például a Canon Elura2-je, vagy a Sony DCR-TRV20-a, akkor máris mindene megvan ahhoz, hogy régi analóg felvételeket konvertáljon át. Csupán egy RCA kábelre vagy S-video kábelre lesz szüksége ahhoz, hogy analóg kameráját a digitálishoz kapcsolja. Rögzítse a felvételt DV-re és szerkessze meg a másolatot az iMovie-val.


Sandy Brundage


A lap tetejére