E-mail











Címlap

Vissza


ViaVoice Mac OS X-re

A Nap hajtotta repülőgép

Élethű vízfesték eszközök

Hogyan ... az iMovie-ba?

Jobsnak tetszik az új Office

Digitális fényképezőgépek

Magyar oktatási szoftverek

DVD-írók

A Treo kommunikátor

A legújabb DV kamerák


A Corel és a Bryce 5

Itt az új AirPort!



 


A legújabb Canon, Panasonic és Sony DV kamerák


Azok, akik még nem rendelkeznek saját digitális videókamerával, az egyik legjobb ürügyet hagyják ki ahhoz, hogy egy Mac-jük is legyen. Minden Apple Macintosh modell, még a legolcsóbb iMac is, beépített FireWire kapukkal és iMovie szoftverrel rendelkezik, így a profinak látszó üzleti, otthoni és iskolai videók készítése nagyon egyszerivé válik.

Mostanáig a digitális kamera árak elég magasak voltak, az alacsonyabb árú modellek pedig csak a legalapvetőbb jellemzőkkel rendelkeztek. Ám mint minden technológiai fejlődés esetében történik, a kamerák legjobb jellemzői is lassanként "levándoroltak" a legújabb olcsó modellekbe. Ezek közül a gépek közül hasonlítottunk össze hármat-a Canon ZR25 MC-t, a Panasonic PV-DV101-et és a Sony DCR-TRV17-et-ezek ma mind 1.200 dollár alatti áron elérhetőek.

Miért DV?

Mindhárom kamera, melyet teszteltünk, MiniDV szalagot használ. Ezek olyan apró kazetták, melyek 60 percnyi jó minőségi digitális videót képesek tárolni szabvány lejátszási módban, vagy 90 percnyit lassú lejátszási módban (long-play). Ha már rögzítette a videóanyagot, feltöltheti Mac-jére is a FireWire kábelen keresztül (külön kapható) és megszerkesztheti akár az Apple iMovie szoftverével vagy egy profibb programmal, mint például az Apple Final Cut Pro vagy az Adobe Premiere.

A DV formátum-melyet a DV, MiniDV és Digital 8 kazetták használnak-a videót a szabvány VHS vagy 8 mm-es szalagokhoz képest több, mint kétszeres felbontáson tárolja és 25 százalékkal több információt képes elraktározni, mint az S-VHS vagy Hi8 szalagok. A színhiség és a zajmentesség ugyancsak jelentősen jobb minőségiek DV szalagon, mint analóg szalagon, így a videó minősége megdöbbentően jó lesz. Mivel pedig a rögzített anyag digitális, fel is tölthető az Ön Mac-jére vagy akár átmásolható egy másik DV szalagra, minőségi romlás nélkül.

Hogyan mutatnak

A Panasonic PV-DV101 volt a legolcsóbb modell, melyet teszteltünk, ám a legkevesebb jellemzővel rendelkező is egyben. Habár egy kissé nagy a mérete, közel ugyanakkora, mint a hagyományos 8 mm-es kamerák, mérete lehetővé teszi akár 20X optikai gumilencse használatát is. Két egyéb jellemzőt is érdemes még megemlítenünk, melyek használatát ugyancsak könnyebbé teszik: az intuitív gumilencse kontroll és az egyszeri szalag-betöltő mechanizmus. A gumilencse kontroll a PV-DV101-en két gombból áll, melyeket egy-egy ujjal tudunk kezelni. A két másik kamera kisebb, fel-le mozgatható karral rendelkezik, amely egyetlen ujjal miködtethető.

A PV-DV101 egyszeri szalag-betöltő fedele felpattan és lehetővé teszi a kazetták felülről való behelyezését. Ezzel ellentétben a kompaktabb kamerák egy mechanikus szerkezetbe töltik be a kazettát, melyhez markoló-szeri fedélen keresztül férhetünk hozzá a kamerák alján.

Hogyan miködnek

Bár egyszerisége miatt többszáz dollárral sokkal olcsóbb, mint a Canon ZR25 MCs kív-je és a Sony DCR-TRV17-e, a PV-DV101 számos kívánatos jellemzővel nem rendelkezik. Mint a ZR25 MC-nek, ennek is 6,25 cm-es színes LCD képernyője van, ám keresője egy fekete-fehér képernyő, mely adott hosszúságú csőben helyezkedik el, s ez a cső jócskán túlnyúlik a kameraház méretein-talán az opcionális nagykapacitású elemek miatt. Ezzel ellentétben mind a DCR-TRV17, mind pedig a ZR25 MC színes keresővel rendelkezik, mely egy olyan szerkezetve van helyezve, amely igény szerint nyújtható meg vagy csúsztatható össze, a telepek méretétől függően. A telepek tölthetőek a DCR-TRV17-ben és a ZR25 MC-ben, mely olyan kényelmi funkció, mellyel a PV-DV101 és számos egyéb Panasonic kamera nem büszkélkedhet. Ezekhez külön töltő modul szükséges.

A ZR25 MC sokkal többet is kínál még ennél. Az állóképeket egymást követő képekben rögzíti az egymásba kapcsolódó mód helyett, mely mozgó tárgyak esetében életlen fotók készítéséhez vezetett. A szalagon kívül az állóképek MMC (MultimediaCard) vagy SD (secure digital) kártyákon is tárolhatók, bár ez a jellemző nem túl hasznos a Mac felhasználók számára; át kell másolnia az állóképeket először szalagra, hogy feltölthesse őket Mac-jére. Egy zavaró apróság a zár hiánya a ZR25 MC kártya vagy szalagkezelési-mód választó gombján; ha véletlenül kártya módba kapcsoljuk, a kamera nem fog mozgó videóanyagot rögzíteni. A DCR-TRV17, mely ugyancsak képes állóképeket rögzíteni memória kártyákra, felpattanó zárral rendelkezik választógombján, mely megelőzi az ilyesfajta baleseteket.

A ZR25 MC szélesvásznú-módban is képes felvenni, 16:9 képaránnyal. Amikor ebben a módban dolgozunk, a képek a keresőben némileg összelapítva jelennek meg, de a szalagon már normál képként látjuk őket viszont. A DCR-TRV17 ugyancsak képes szélesvásznú-módban felvenni, ám ez a keresőben és LCD képernyőjén is a helyes arányban mutatja a képet, így könnyebb lesz a filmezés is. Mint egyéb versenytársai, a ZR25 MC is elején elhelyezkedő mikrofonnal rendelkezik a tetején elhelyezett helyett; ennek eredményeként jobb a hangminőség, mint az egyéb kompakt kamerák esetében. A ZR25 MC egyetlen hibája az, hogy a portok takarórészei gyengék és könnyen letörnek hosszabb használat után.

A Sony DCR-TRV17 közepesnek mondható méreteit tekintve, ám jellemzői közepes teljesítménnyel korántsem vádolhatók. Nemcsak szilárdabbnak és masszívabbnak érezzük, mint a PV-DV101-et és a ZR25 MC-t, hanem olyan 8,7 cm-es színes LCD képernyővel is rendelkezik, mely sokkal tisztább képet ad, mint az egyéb 6,25 cm-es képernyők. A DCR-TRV17 állóképeket tud rögzíteni a Sony saját Memory Stick kártyáira, amely virtuális lemezként jelenik meg a Mac íróasztalán. Ha pedig Ön Mac OS X-t használ, az "Image Capture" alkalmazás automatikusan betölti ezeket a képeket. A DCR-TRV17 tartalmaz még egy USB kaput és kábelt is, a kamera Mac-hez való kapcsolásához.

Egy másik hasznos jellemző a DCR-TRV17 "Night Shot" (Éjszakai felvétel) módja: egy infravörös adó lehetővé teszi a teljes sötétben való filmezést akár három méter távolságból is. Az így rögzített képek fekete-fehérek, furcsa zöldes árnyalattal, ám a minőségük meglepően jó. A DCR-TRV17 meglehetősen pontos becsléssel is rendelkezik a telep hátralévő töltöttségi idejét illetően is, melyet a használat feltételei alapján becsül meg. Az egyetlen gondunk a DCR-TRV17-tel csupán az volt, hogy ki kell hajtani az LCD képernyőjét ahhoz, hogy a visszajátszó gombokhoz hozzáférjünk.

Ha Ön éppen analóg kameráról tér át a digitálisra, vagy analóg anyaga van, melyet szeretne átkonvertálni, netán digitális videóként importálni, olyan kamerára lesz szüksége, mely rendelkezik analóg-videó bemenettel. Mind a ZR25 MC, mind pedig a DCR-TRV17 rendelkezik ilyen bemenettel, így Ön akár analóg videót is rögzíthet MiniDV szalagra. Mindemellett a DCR-TRV17 még analóg videóanyag direkt DV streammé való konvertálására is képes, mely azután beimportálható a Mac-be-így nincsen szükség még szalagra sem.

Hogyan teljesítettek

Tesztjeink során mindhárom kamera magas minőségi videó anyagot készített, habár a DCR-TRV17 kissé előbbre járt a másik két kameránál a képrészletek és szín dolgában, amikor nem kifejezetten tökéletes fényviszonyok között vettünk fel vele anyagot. Mindhárom gond nélkül miködött együtt az iMovie szoftverrel iBook-unkon: egyenesen az iMovie-ból irányíthatók voltak, melynek nem okozott gondot a kamerák különálló felvételeinek felismerése.

Mindhárom modell rendelkezik még digitális-kép stabilizálással, mely megszünteti az állvány nélkül felvett anyagok esetében gyakori zötykölődést. A PV-DV101 még egy lépéssel tovább megy ennél is: dupla-kép stabilizálása még akkor is stabilizálja a mozikat, amikor Ön visszajátssza azokat.

A Macworld vásárlási tanácsa

Mindhárom versenyző jól teljesített, ám a mi szívünkhöz az apró Canon ZR25 MC állt a legközelebb, szemben a nagyméreti Panasonic PV-DV101-gyel-amely 200 dollárral kevesebbe kerül ugyan, ám a Canonban színes keresőt, beépített teleptöltőt és szélesvásznú felvételi lehetőséget kapunk cserébe. További 300 dollárért mindezeket és még sokkal többet is megkapunk a Sony DCR-TRV17-ben, amely annyi szuper jellemzővel rendelkezik, hogy még jópár évig irigységet kelt a többi kamerában is.

DV kamerák összehasonlítása
Cég Canon Panasonic Sony
Termék ZR25 MC PV-DV101 DCR-TRV17
Ára (kb.) 800 dollár 600 dollár 1 .100 dollár
LCD képernyő* 6,25 6,25 8,75
Max. telep töltöttség** 8:30 9:00 11:30
Optikai/digitális zoom 10x/200x 20x/300x 10x/120x
Távirányító van opcionális van
Előny kompakt, analóg forrásból is rögzít olcsó, kényelmes kazettabetöltés infravörös éjszakai felvétel mód, szalag nélküli analóg-DV konvertálás
Hátrány törékeny port-fedelek fekete-fehér kereső, telep nem tölthető a kamerában kontrollgombok nehezen érhetők el
* centiméterben
** Perc: mp-ben.


Jeff Pittelkau


A lap tetejére