E-mail











Címlap

Vissza


ViaVoice Mac OS X-re

A Nap hajtotta repülőgép


Élethű vízfesték eszközök

Hogyan ... az iMovie-ba?

Jobsnak tetszik az új Office

Digitális fényképezőgépek

Magyar oktatási szoftverek

DVD-írók

A Treo kommunikátor

A legújabb DV kamerák

A Corel és a Bryce 5

Itt az új AirPort!



 


Helios - a Nap által hajtott repülőgép


A Nap által működtetett és Power Mac-ek által kontrollált szuperkönnyű Helios repülő megdöntötte a magassági világrekordot 2001 nyarán, amikor távolról irányított járműve több, mint 29.421 méter fölé emelkedett-ez háromszorosa az átlagos utasszállító gépek magasságának-egy teszt során Hawaii szigetén.

A hatalmas szárnyra emlékeztető Helios repülőgép egy új generációs repülőgép ígéretét rejti magában, melyet atmoszférikus műholdnak neveznek. Ezek képesek lennének a telekommunikáció hatékonyabb kezelésére és sokkal kevesebbe kerülnének, mint az űrben állomásozó műholdak; használatukkal az időjárási frontok és a hurrikánok is jobban követhetőek lennének, illetve hatékonyabban tudnák segíteni a mentőegységeket például természeti katasztrófák idején.

A NASA és az AeroVironment, Inc. által kifejlesztett Helios szolgáltatott adatai a NASA elvárásai szerint ugyancsak segítenék a NASA Marsot kutató repülőinek megtervezését is. A tudósok véleménye szerint a 30.000 méteren való repülés-ahol a légsűrűség a tengerszinten mértnek csupán körülbelül 1%-a- nagyon hasonlít a Mars atmoszférájára.

A Nap-hajtotta repülőgép

"Ellentétben a legtöbb repülőgéppel, melyek egyre kisebb teljesítményre képesek ahogyan egyre magasabbra haladnak az atmoszférában", -mondja Ray Morgan, az AeroVironment's Tervező és Fejlesztő Központ ex-alelnöke és a Helios projektvezetője, "a Nap által hajtott repülőgépek jobban és jobban teljesítenek, mivel a Nap egyre jobban süti őket és így a napelemek egyre hatékonyabbá válnak, ahogyan a gép egyre feljebb halad. Emiatt ezek a szerkezetek különösen alkalmasak a nagy magasságban sokáig való repülésre, ami azt jelenti, hogy számos feladatot átvállalhatnak a műholdaktól."

A napelemes repülésben már régóta ismert AeroVironment mérnökei készítették el az ember által irányított Gossamer sorozatot, illetve a Solar Challenger-t is, amely az első olyan csak nap által hajtott repülőgép volt, melyet ember vezetett. Ez a repülő Franciaországból Angliába repült 1981-ben. Úttörő földi járműveik között szerepelt még a Sunraycer nap-hajtott autó és az Impact nevű elektromos autó, amely a General Motors EV1-ének előfutára volt.

1984 óta az AeroVironment Macintosh számítógépeket használ számos innovatív és rekord-döntögető járműve tervezéséhez.

A 75 méter fesztávolságú-nagyobb, mint egy Boeing 747 fesztávolsága!-és csupán 2,4 méter hosszú Helios körülbelül egy bicikli sebességével száll fel és kevesebb, mint 35 km/óra sebességen száll alacsony magasságon. Kicsit többet nyom, mint 680 kg-ez kevesebb, mint a legtöbb személyautó súlya-, mivel főleg karbon-rostokból, Kevlar-ból, sztirohabból és műanyag filmből épül fel. A 62.000 napelem és 14 elektromos motor által hajtott szerkeszet körülbelül annyi energiát használ el, mint 20 hajszárító. A repülőt a földről egy pilóta irányítja, emellett pedig négy mérnök figyeli és elemzi a gép adatait Power Mac-eken.

Pilot by Mac

A Helios fejlesztése 1980-ban kezdődött. "Azokban az időkben," - mondja Morgan, "ceruzával terveztünk, illetve prototípusokat és modelleket építettünk. Eredetileg IBM PC-ket terveztünk használni a földi állomásokhoz. Aztán 1984-ben kijött a Mac és mi felfedeztük, hogy mennyire könnyű vele grafikusan ábrázolni a pilóta kijelzőjét. Sok-sok prgogramozásba került volna, ha ezt egy másik rendszerben akarjuk megcsinálni."


Morgan csapata Mac-eket és a CodeWarrior szoftvert használták a pilóta kijelzőjének elkészítéséhez és egy PC-t az irányító képernyőhöz-ám "hamar rájöttünk, hogy könnyebb átvinni a PC szoftverét a Mac-re," - emlékszik vissza Morgan. "Ekkor kezdtük el valójában felismerni a Mac értékét. Ettől kezdve csak Mac-eket használtunk a tervezéshez, az irányításhoz és az adatgyűjtéshez is. Amikor az ember minden típusból csak egy darabot készít, a legtöbb idő a fejlesztéssel megy el. Olyan eszközökre van ezért szükség, melyekkel időt lehet spórolni. Ez pedig azt jelenti, hogy az eszköznek könnyen megtanulhatónak, módosíthatónak és használhatónak kell lennie, illetve megbízhatónak is. A Mac minderre képes."

Repülés a Helios-szal

Az augusztusi tesztrepüléskor hajnali 3-kor indult a nap, az időjárási előrejelzések ellenőrzésével. Ezen a napon, a felhők ellenére, mind a szél, mind pedig az előrejelzés biztatónak ígérkezett. A csapat kigurította a gépet, összerakta a két felét-mivel olyan nagy, a hangárban csak két darabban lehet tárolni-és elkezdték ellenőrizni az összes fontos apróságot a gépen.

Hat órával később, Morgan és Graham Gyatt, aki a legtöbb, a gépet működtető szoftvert tervezte és kifejlesztette, messziről figyelik, ahogyan a Helios gurul a kifutópályán és finoman a levegőbe emelkedik. "Folyamatosan kapjuk az adatokat a gépről és videóképünk is van a gépen elhelyezett, toll méretű kis kamera jóvoltából, mely a bal szárny hegyén helyezkedik el" - jegyzi meg Gyatt.

A repülőgép csapata egy másik ponton dolgozik, amely a fő földi kontroll állomás. A pilóta messziről irányítja a repülőgépet Power Mac-ek segítségével, melyeken megjelennek a repülési eszközök az egyik képernyőn, egy másikon pedig egy mozgó tékép az időjárási információkkal. A többi Power Mac-et a gép rendszereinek és összetevői hőmérsékletének ellenőrzésére használja a vezető repülőmérnök, a feladattervező mérnök, illetve az ellenőrző mérnökök.

"A Helios szokatlanul rugalmas szerkezettel rendelkezik; a stabilitási és ellenőrző mérnökök elemzik a gép aerorugalmassági és aerodinamikai viselkedését, majdnem valós időben, G4 PowerBook-ok használatával, és azt figyelik, hogy szükséges -e valamit változtatni, vagy módosítani a sebességen," magyarázza Gyatt. "A feladattervező mérnök egy G4 (Power Mac) gépet használ az átlagos teljesítmény ellenőrzésére és a repülési terv folyamatos frissítésére."

A Helios és a Mac OS X

A majdnem tökéletes, 17-órás tesztrepülés eredményein felbuzdulva, az AeroVironment mérnökei olyan energiatároló rendszer kifejlesztésén dolgoznak, amely lehetővé teszi majd a Helios számára a 15.000 méter körül maradást legalább 96 órán keresztül.

"A távoli irányítás egyik előnye, hogy nem kell egy csomó nehéz és teljesítmény-faló rendszerrel felszerelnünk a gépet, s így olyan repülőt igyekszünk kifejleszteni, amely egyszerre hat hónapig is képes fentmaradni a levegőben. Ha a Helios képes erre, betöltheti egy nagyon alacsony magasságban tartózkodó műhold szerepét is, egy kisebb terület felett" - magyarázza Gyatt.

"A geoszinkronikus műholdak egy adott terület felett tartózkodnak állandóan, ám ehhez körülbelül 32.000 km-es magasságban kell maradniuk. A Helios csupán 16 km-re lenne a Földtől. Ez azt jelenti, hogy sokkal kevesebb energia szükséges a vele való kommunikáláshoz és sokkal könnyebb frissíteni a hasznos terheket. Ha egy műholdon kell valamit megjavítani vagy frissíteni, akkor űrrepülőgépet kell útnak indítani és űrséta során kell kijavítani a hibát. Ha azonban a Helioson kell javítani valamit, akkor csak le kell szállítani a gépet, kicserélni néhány dolgot a fedélzeten, majd újra felküldeni."

Az új elképzeléshez Gyatt és csapata újabb Mac-alapú földi ellenőrző állomást fejleszt ki az energia-tároló rendszerhez, az Apple Cinema Display-inek felhasználásával. "Nagyon szeretném már frissíteni a rendszereinket és szoftvereinket Mac OS X-re," - hangsúlyozza Gyatt. "Az OS X-et egyszerűen öröm használni és ez a program csak még jobban erősíti megbízhatóságunkat. Véleményem szerint a Cocoa, az Apple egyik új szoftverfejlesztő rendszere az OS X-re, ugyancsak elősegíti a jövőben a sokkal gyorsabb szoftver fejlesztést és karbantartást. Nagyon elegáns, objektum-orientált rendszer, mely lehetővé teszi csupán annak a kódnak a megírását, amelyre az adott alkalmazásunkhoz szükség van."

Mindenki, aki az AeroVironment-nél ezeken a projekteken dolgozik, Mac-et használ. "Talán ez csak a személyes véleményem," - mondja Gyatt, "de szerintem az Apple termékeinek kiválósága és kreativitása arra ösztönzi a velük dolgozókat, hogy saját munkájukban is valami nagyszerűt alkossanak. Mindig is ezt éreztem, amikor Mac-ekkel dolgoztam."



A lap tetejére