E-mail











Címlap

Vissza


ADSL

Könyvajánló - ...

FreeHand 10, a telitalálat

Honlap-tervrajz gyorsan...

Virtuális hangszerek

OKI 7400

Szépítsünk táblázatot ...

3D a multimédiában

Melyiket válasszam?

OSX akták I.

ArchiCAD-alapú DB CAD

AppleNews

 


Virtuális hangszerek – valódi hangzás


Immár az új zenei technológiákon belül is újabb korszakba léptünk. A fejlôdés iránya hangsúlyosan és egyértelműen a szoftverek (az ún. virtuális megoldások) felé mutat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ma már nincs szükség drága célberendezésekre (szintetizátorok, samplerek, keverôpultok stb.), mert azok funkciói tökéletesen, sok esetben jobban megvalósíthatók számítógépes programokkal. Ennek legjobb bizonyítéka, hogy neves hardver-gyártók sorra jelennek meg korábbi berendezéseik szoftver változatával, illetve új ötleteiket már csak szoftverben valósítják meg.

Az olcsóság, a kiváló hangminôség, a programozhatóság, az automatizálhatóság, a szemléletesség és az egyszerű kezelhetôség kifejezett elônyöket jelent a hardverekkel szemben. Így a szoftver-hangszerek választéka gyorsan bôvül, használatuk egyre általánosabbá válik a zenészek és a stúdiók körében, hiszen bármilyen alkalmazásban helyettesíthetik a drága hardvereket, pl. a régi analóg hangszerek iránt ma ismét nô a kereslet. Gyártásuk azonban 10–15 éve megszűnt, használtan is csak vagyonokért lehet megszerezni. A funkcionálisan egyenrangú virtuális hangszerek viszont mindenki számára elérhetô megoldást jelentenek. Ha elavult hangszereink hangzásvilága, vagy meguntuk hangmintáinkat, virtuális hangszerekkel olcsón és elegánsan felújíthatjuk hangszerparkunkat!

Egy teljeskörűen programozható szoftverszintetizátor vagy egy innovatív plug-in új hangzásokat, új zenei perspektívákat jelenthet a zenészek és a stúdiók számára. Ne becsüljük le a változások jelentôségét! Egyrészt igen komoly megtakarításokat jelenthet, ha a szoftver megoldás mellett döntünk (az eszközök árának alig 10-20 százalékáért megvehetjük ugyanazt a szolgáltatást), miközben egyszerűbben kezelhetô, integrált megoldáshoz jutunk, másrészt nem kell attól sem tartanunk, hogy beruházásunk elavul, hiszen a szoftvereket fejlesztik, bôvítik és alattuk a gépek teljesítménye is folyamatosan nô. A virtuális hangszerek integrálhatósága komoly elônyöket jelent a hangszerelés és a felvételkészítés során.

A szoftver-hangszerek MIDI-bôl vezérelhetôk, editálhatók, egyidôben több példányban is futtathatók (mintha több fizikai eszközünk volna). Emellett hangkimeneteik közvetlenül megjelennek a VST keverôn, ahol tetszés szerint hangszínezhetôk, effektezhetôk, keverhetôk – mindez kábelezés és a legkisebb jelveszteség nélkül. Ez gyakorlatilag korlátlan hangzásvilágot szolgáltat, míg a hardver-szintetizátorok hangzás-lehetôségei behatároltak.

A most induló sorozatban a legjobb és legizgalmasabb szoftver-hangszereket mutatjuk be. A sort a világ vezetô virtuálishangszer-fejlesztôje, a Native Instruments cég korszaknyitó termékeivel kezdjük.

B4 – már a Hammond is errôl álmodott



Amit a képen látunk az nem egy Hammond orgona fotója, hanem a legendás B3-as orgona szoftveres megvalósítása. Persze a lényeg nem a látvány hasonlósága. A fejlesztôk alapos hanganalízisre építve reprodukálták a csöves áramkörök és a kabinet-hangszórók (leslie) kombinációjaként létrejövô klasszikus és eddig utánozhatatlannak hitt Hammond-hangzást. A B4 nem sampling-alapú hangszer, hanem modellezett orgona: az NSP-technológia segítségével felharmonikusokban gazdag, meleg és erôteljes hangzást valósítottak meg, így a virtuális hangszer által keltett hang megkülönböztethetetlen az eredeti hangszer hangjától.

A szoftver nyújtotta lehetôségek maximális rugalmasságot kínálnak a felhasználónak, az egyszerű kezelhetôséget az eredeti hangszerre erôsen emlékeztetô grafikus felület biztosítja. A B4-es használható önállóan (ASIO kártyával), ill. VST, MAS, DXi és DirectConnect bôvítésként és egyszerre több „példányban” is indítható.

Fontosabb jellemzôk:
91 tonewheel
manuálonként 9 regiszter
2 db 6 oktávos
felosztható billentyűzet
2 oktávos pedál
függetlenül kapcsolható vibrátó
kórus
csöves erôsítô/torzító
rotary-speaker effektek
programozható dinamika-érzékenység és perkusszivitás
10 preset bank (jazz, klasszikus, rock, house...stb) több száz regisztrációval
valós idôben (játék közben) módosítható hangparaméterek

Pro-52 – egy legenda újjászületése



A Sequental Circuits cég ‘80-as években gyártott híres Prophet-5 analógszintetizátorának virtuális változata, amely a klasszikus analóg hangzásvilágot szolgáltatja VST, DXi és DirectConnect környezetben. Minden olyan hangkártyával önálló hangszerként is használható, amelyhez létezik ASIO, vagy MME driver. A program grafikus kezelôfelülete sok olyan praktikus funkcióval is rendelkezik, amelyek az eredeti hangszeren nem léteztek. A korlátlan polifónia fokát gyakorlatilag csak a számítógép processzorának teljesítménye limitálja – Macintosh G3/350 gépeken kb. 40 hang polifónia valósítható meg!

A Pro-52-t az alábbi funkciók teszik egyedülállóvá:
hangonként 2 oszcillátor 3 jelformával, elhangolással és szinkronizációval
állítható kisfrekvenciás oszcillátor (LFO) a különbözô modulációkhoz
meredek vágású (24dB), rezonáns aluláteresztô szűrôk a precíz hangszín-módosításokhoz
amplitúdó- és szűrô-burkológörbe (ADSR) generátorok
tetszôleges (csak processzorteljesítménytôl függô) polifónia
512 gyári preset klasszikus analóg hangzásokhoz, 512 szabadon programozható hangszín
kórus, delay, flanger effektek
valós idejű és minden paraméterre kiterjedô MIDI vezérelhetôség, teljes automatizálhatóság
kompatibilitás a Prophet-5 hardverrel (a hangkönyvtárak használhatók!)

ABSYNTH

A nevében és lehetôségeiben egyaránt kábító hatású új szoftver-szintetizátor kifejezô és karizmatikus hangszínek garmadáját szolgáltatja. Többféle szintézis-módszert kombinál (FM, AM, ring-moduláció, waveshaping, szűrés, stb.). Pulzáló ciklikus burkológörbék, mikrotonális harmóniák, úszó szűrôbankok, organikus textúrák és szônyegek, vintage hangszínek, hihetetlen gazdagságú „zajok” – szinte bármilyen valaha volt és soha nem létezett hangzás megvalósítható ezzel a szintetizátorral. Felejtsük el, amit eddig a modulációról hallottunk: az ABSYNTH segítségével az egymásba-átúszó perkuszsziv loopoktól a fizikai modellezéses szônyegeken át az idôben mozgó és fejlôdô hangterekig bármilyen hangzás létrehozható. Ráadásul a program 8 példányban futhat egy idôben!

Alapvetô jellemzôk:
6 oszcillátor, 4 szűrô, 3 ring-modulátor, jelformáló, delay – természetesen mindez voice-onként
12 db (egy idôben használható) grafikus burkológörbe, max. 68 (!) törésponttal egy-egy görbén
a burkológörbék ráadásul loop-olhatók, újraindíthatók (hihetetlenül élô hangtextúrák generálhatók)
a burkológörbe editor több burkolót is megjelenít egy idôben egy közös tempó-rácson, így zeneileg értelmes szinkronizálásuk is gyerekjáték
3 db LFO szabadon rajzolható jelformával (!)
szabadon rajzolható oszcillátor hullámformák (!)
grafikus és valós idejű waveform editor (rajzoljuk át az oszcillátor, vagy az LFO jelét, miközben halljuk a hatást)
spektrum-editor (!), amelyben az egyes felharmonikusokat akár egyenként is hangolhatjuk
a jelformák mixelhetôk, szűrhetôk, modulálhatók, stb.
modulált delay-effektek (1 minta – 10 sec között), 6 párhuzamos delay- vonallal akusztikus hangszerek modellezéséhez
az összes paraméter MIDI-vezérelhetô és automatizálható
moduláris, egyszerűen átalakítható hangstruktúra
kiterjedt hangkönyvtárak, kivételes gyári hangszínekkel
VST 2.0, DirectConnect, MAS és ASIO kompatibilitás

FM7 – digitális, pontos, expresszív, izgalmas



Az FM7 kifejlesztésével a Native Instruments cég – a világon elôször – teljes körű FM-szintézist szolgáltat szoftverben. Az FM7 a korábbi évek népszerű FM-szintetizátorainak méltó utóda. Gyakorlatilag bármely korábbi FM-szintire (DX7, DX7-II, DX11, TX81Z, DX21, DX27, DX100, TX802) készített hang-programot képes megszólaltatni. Az FM7 azonban jóval több, mint puszta emuláció: fejlett szintézis-architektúrája 8 db hang-operátort szolgáltat. Ebbôl 6 operátora egy filter operátort és egy distortion operátort is tartalmaz. Az operátorok szabadon választható jelformákkal dolgoznak. Ezen kívül egy jó minôségű sztereó effekt-szekció (chorus, flanger, delay), audio bemenet (!), digitális jelformák választéka, hangonként 2 LFO és fejlett modulációs lehetôségek bôvítik a terjedelmes funkcióslistát. Ezáltal az FM7 hangzásvilága messze meghaladja a klasszikus FM szintetizátorokét. Fejlett grafikus editorai a legbonyolultabb architektúrákat is jól követhetôvé, a paramétereket pedig rajzolhatóvá teszik. Önállóan és plug-inként egyaránt használható. VST 2.0-, DirectConnect-, DXi-, MAS-, ASIO-kompatibilis.

Reaktor – a hangszergyár

A Reaktor a virtuális hangszerek ötletét a végletekig viszi: a program egy olyan funkcionálisan nyitott szintetizátor-gyár és hangtervezô stúdió, amely a felhasználónak teljes szabadságot ad saját egyéni szoftver-hangszerei megépítéséhez. Több mint 200 alapegységet tartalmaz (pl. oszcillátorok, szűrôk, burkológörbe-generátorok, LFO-k, erôsítôk, effektek, kezelôfelületek, kijelzôk, stb.), amelyeket modul-elven összekapcsolva a hangszintézis módszerek széles skálája válik elérhetô. A szoftverben építhetôk (és természetesen használhatók) különbözô samplerek, szintetizátorok és effektprocesszorok, vagy ezek kombinációi is. A beépített eszköz-könyvtár többszáz eszközt tartalmaz (karizmatikus szintiket, különbözô zenegépeket és effekteket, stb.), természetesen ezek az eszközök is tetszés szerint módosíthatók, finomíthatók, fejleszthetôk. A már kész eszközök moduljai felhasználhatók az újabb eszközök összeállításához is.

A programmal készített szintetizátorok, beállítások, hangkészletek, minták letárolhatók és akár a weben is publikálhatók, ill. más felhasználók készletei letölthetôk. Így a Reaktor felhasználók eszközparkja anélkül bôvülhet, hogy újabb szoftvereket kellene vásárolniuk. A Reaktor számos környezetbe integrálható (VST, DXi, DirectConnect, stb.), de önállóan is használható.

Dynamo



A Dynamo nem egyszerűen egy szintetizátor, hanem a Reaktor technológiával épített virtuális-hangszer (eszköz) készlet, amely 25 különbözô típusú „hangszert” tartalmaz, s amelyben a konvencionális analóg és FM szintetizátorok mellett neves fejlesztôk által tervezett hibrid-szintetizátorok, samplerek, dobgépek, groove-gépek, effektek is megtalálhatók. Egy idôben több különbözô virtuális eszköz is használható a kívánt hangzás megvalósítására. A kapott hangszerekhez mintegy 1200, azonnal játszható hangszín, loop, groove, stb. is tartozik, de a Dynamohoz díjmentesen letölthetôk különbözô könyvtárak is a Nativ Instruments weboldaláról. A program önállóan és plug-inként egyaránt használható, teljesen MIDI-vezérelt és automatizálható. A Dynamo a „szintetizátor-építéstôl” idegenkedô felhasználók számára készült, de frissíthetô a Reaktorra. A sorozat következô részében a TC Works, a Waldorf és a Steinberg cégek virtuális hangszereivel találkozhatunk.

Horváth Zoltán

midisoft@mail.datanet.hu

A lap tetejére