E-mail











Címlap

Vissza


ADSL

Könyvajánló - ...

FreeHand 10, a telitalálat

Honlap-tervrajz gyorsan...

Virtuális hangszerek

OKI 7400

Szépítsünk táblázatot ...

3D a multimédiában

Melyiket válasszam?

OSX akták I.

ArchiCAD-alapú DB CAD

AppleNews

 


3D a multimédiában!


Aki azt hitte, hogy a Matrix című film csak szédítés, most még idôben kapcsolhat. Mert vigyázat, itt nem arról van szó hogy lejátszhatunk egy 3D animációt, hanem hogy nemsokára a fôszereplô Keanu Reeves bôrében találhatjuk magunkat... Tehát, mi az, hogy 3D a multimédiában? Ez azt jelenti, hogy egy háromdimenziós objektumot az egérrel térben elforgathatunk, tehát interaktívan kezelhetjük azt!


Ismét egy fontos állomás az internet fejlôdésében: a statikus honlapok, az animációk, majd az interaktív lehetôségek után most beléphetünk a cybertérbe, ezt kínálja nekünk a Macromedia Director 8.5 multimédia-fejlesztô program. Ennek a hatásnak a megvalósításához a Macromedia az összes vezetô 3D szoftver-fejlesztô céggel kapcsolatba lépett, de ami még fontosabb, hogy a Director most magában foglalja a Intel Internet 3D Graphics segédprogramot is. (Tehát most már háromdimenziós játékokat is készíthetünk.) És hogy ez mire jó? Nos, mióta az interneten is kialakult a piaci verseny, nem mindegy hogy a látogató mennyi idôt tölt el egy honlapon. Tudják ezt jól a reklámszakemberek is, ez pedig újabb megoldások készítésére inspirálja a szoftverfejlesztôket. Az is bizonyított tény, hogy egy multimédia honlap reklámértéke a legmagasabb. A Macromedia pedig egyenesen „mágneses” hatásúnak nevezi ezt az áttörést, mert most már a „ragadós” honlap nem elég.

A Flash sikerével persze a Directornak „házon belül” újabb vetélytársa lett. (Az Authorware is alkalmas multimédia programok készítésére.) Sôt, mivel a Director nem rendelkezik olyan engine-el, mint amilyen a Flash-nek van, a Flash-animációk könnyebben lejátszhatók az interneten. A Flash viszont a programozásban gyenge. Ezért aztán sokszor együtt használják a két programot, bár korábban az is elképzelhetô volt, hogy a két program egyesül. (Nem egészen érthetô, hogy miért kellett két különbözô programnyelvet alkotni – Lingo és ActionScript – a Director és a Flash számára, és ki fogja azokat megtanulni?) Aki ezek után többre is kiváncsi, az látogasson el a www.shockwave.com címre, ahol Di-rector és Flash segítségével készült multimédiákat (shockwave movie) talál, most pedig lássuk részletesen a Macromedia Director 8.5 új szolgáltatásait. Mindössze három új bôvítményrôl (Xtra) van szó, de aki annak a híve, hogy egy multimédiát hagyományos programozással kell elkészíteni, lehet hogy most meggondolja magát...

3D Xtra

Kétségtelen, hogy ez nagy áttörés. Most ugyanis interaktív módon kezelhetünk egy másik alkalmazásban (például 3D Studio Max) elkészített, majd a Directorba importált háromdimenziós objektumot. Az importált objektumot Cast member-nek hívjuk, de egy ilyen háromdimenziós „multimédia szereplô” nem olyan, mint a Director korábbi verzióiban. Annak beállításait ugyanis a Window, Library paranccsal megnyitott új Library ablakban tehetjük meg.

A Library ablak lenyíló listájában a 3D, Actions lehetôséget választva kameramozgást társíthatunk, a 3D, Trigger pedig módosítja az ablak beállításait, így ott az egér funkciókat társíthatjuk a háromdimenziós képhez, szintén a „húzd és dobd” módszerrel. Tehát a Library ablak lehetôvé teszi, hogy programozási ismeret nélkül készítsük el a 3D objektumok interaktív mozgatását. Kedves C++ programozók, talán így könnyebb lesz multimédiás játékokat készíteni, hiszen ezzel a módszerrel pillanatok alatt elvégezhetjük a feladatot. De ha valakinek mégis a programozáshoz van kedve, megteheti azt a Lingo nyelvben, mely 300 új paranccsal egészült ki. (Annál is inkább, mert mint tudjuk a Lingo egy fordítónyelv, melynek alapja a C++.)

Egy háromdimenziós objektum megvilágítása is fontos lehet, ezért érthetô, hogy a programban ennek módosítása is lehetséges. Ehhez kattintsunk az adott Cast memberre, majd nyissuk meg a Property Inspector ablakot. (Megvilágítás nélkül az objektumok nem lesznek láthatók.) Gyakran használt képi hatás a 3D szöveg is, most ezt is egyszerűen megtehetjük: elôször írjuk meg a szöveget 2D-ben, majd alakítsuk azt át 3D-be.

Shockwave Multiuser and Xtra

Most több felhasználó azonos idôben láthatja a multimédiát és interaktívan módosíthatják annak tartalmát. Így a következô szolgáltatások lehetségesek: online kerekasztal beszélgetések, multimédia bemutatók (egyszerre több felhasználónak), interaktív játékok (egyszerre több felhasználónak), online chat, kibôvült adatbázis-kezelés.

Ezzel együtt érthetô, hogy a Director beépített objektum-orientált programnyelve, a Lingo is többre képes. Lehetôvé teszi a többfelhasználós szerveroldali programozást, a szerveroldali fájl-hozzáférést, és a programok vagy a mozik párhuzamos lejátszását.

Flash Asset Xtra

A Flash áttörô sikere miatt, és elsôsorban a Flash 5 meggyôzô szolgáltatásainak köszönhetôen lényegessé vált a két program ismételt egybehangolása. A Flash Asset Extra tehát egy olyan új Director bôvítmény, mely támogatja a Flash 5 fájlok beépítését, és átveszi azok funkcióit. A gyakorlott Director felhasználók pedig a Lingo programozás segítségével módosíthatják is azt.

Burkus Sándor

sburkus@hotmail.com

A lap tetejére