E-mail











Címlap

Vissza


Tesztek és eredmények

Baum már a textiliparban

A Gyõzelem városának ...

Virtuális világok

Itt az idõ, hogy ...

Apple az NAB2001-en

A színmérés és ...

Eye-One

OSX Akták II.

Add el a Newtont ...

AppleNews



 


Virtuális világok az Adobe-nál


Új vizekre evez az Adobe, hiszen a közelmúltban bejelentette az Adobe Atmosphere-t. Ezzel a szoftverrel a webre fejleszthetünk virtuális 3D világokat, amelyeket azután a weblapunkra látogatók bebarangolhatnak és megcsodálhatnak.


Az Atmosphere

A program lényege, hogy a weben olyan 3D környezetet adjon, ami interaktívan bejárható, végignézhetô és a felhasználó szabadon cselekedhet benne, akárcsak egy játékprogramban.

De mire is jó az Atmosphere? Segítségével virtuális, 3D világokat tervezhetünk és építhetünk fel, amelyeket azután az interneten publikálhatunk. Hogy a világunkat be tudja barangolni, a böngészônek rendelkeznie kell az ingyenesen letölthetô Adobe Atmosphere browser plug-innal, amit Internet Explorer vagy Netscape alá lehet telepíteni. Ez a www.adobe.com/products/atmosphere címrôl természetesen letölthetô, egyelôre béta változatban. Hasonlóképpen letölthetô – most még béta változatban ingyenesen – a virtuális világok létrehozására szolgáló program is. Ez persze a késôbbiekben majd pénzbe kerül, addig azonban érdemes elszórakozni vele.




Volt már ilyen...

A webre kerülô 3D tartalom ötlete nem új keletû, már elég régóta léteznek ilyen technológiák, különbözô igények kielégítésére. Hogy mást ne említsünk, ilyen a szabványos VRML (Virtual Reality Markup Language), amely bár viszonylag egyszerûen kezelhetô, de a használhatósága is korlátozott, így szûkre szabottak a fejlesztés lehetôségei. Számos cég készített saját technológiát a 3D megjelenésre, ezek közül példának emelhetnénk ki a MetaCreations Metastream formátumát, amely folyamatosan töltôdô, aprólékosan kidolgozott, textúrázott modellek megjelenítését tette lehetôvé, bár elsôsorban a hagyományos HTML környezet színesítésére szánták, nem önállóan böngészhetô oldalak készítésére.



A virtuális építkezésnél számos problémát át kell gondoljunk, meg kell oldjunk. Bár a dolog egyszerûnek látszik, hiszen a szerverrôl csak a koordinátákat kell letölteni, a látványt a böngészô gépen futó program állítja össze, mégis van néhány buktatója. Ha csak kockákat és gömböket használunk, akkor gyorsan letöltôdô világot kapunk, de kevéssé lesz élethû vagy akár tetszetôs. Ha már bonyolultabb modellekkel dolgozunk, az szebb eredményt, de nagyobb fájlokat ad, nem is beszélve arról, hogy az összetett modelleket nem csak letölteni, hanem megjeleníteni is erôforrás-igényes, így egy összetettebb modellhez komolyabb processzorteljesítmény kellhet. Ezt a problémát a játékokban – a valósidejû 3D megjelenítés vezetô ágazatában – sokszor a részletes textúrákkal hidalják át. Bár a szereplô arca mindössze néhány poligonból áll, a jól megtervezett és megfestett textúra meggyôzôvé és életszerûvé teszi.



Az eszközök

Az Atmosphere a hagyományos technológiákhoz képest számos újdonságot kínál. Elôször is interaktív világot építhetünk vele, ahol a látogató nem csak a tárgyakkal léphet kölcsönhatásba, hanem a többi látogatóval is. Ehhez mindenkinek rendelkeznie kell egy ún. avatárral, ami az illetô 3D megjelenése az adott világban.



A világot létrehozó programban dolgozhatunk egyszerû primitívekkel, alap geometriai formákkal, de olyan speciális testekkel is, mint fal, padló vagy lépcsô. Az egyszerû elemekbôl csatolással (Object Connections) vagy éppen matematikai mûveletekkel hozhatunk létre összetettebb formákat. Ha azonban ez sem lenne elég, tetszôleges fájlt importálhatunk olyan alkalmazásokból, mint a Curious Labs Poser, a Discreet 3D StudioMax, az Alias/Wavefront Maya vagy a Newtek Lightwave. Ezeken kívül természetesen más 3D környezetekbôl is hozhatunk át elemeket Viewpoint formátumban. A 2D képeket közvetlenül Photoshopból vagy Illustratorból hozhatjuk be, de használhatunk elôre elkészített JPEG, GIF vagy PNG képeket is – akár objektumként, akár textúraként van rájuk szükség. A világ hangulatát jelentôsen feldobják a hangok. Ezen a téren a WAV és az MP3 formátumokat használhatjuk.



A valószerûséget fokozza, hogy az Atmosphere-ben épített világban tetszôleges fényforrásokat alkalmazhatunk. Ezek lehetnek rejtettek vagy láthatók, a megvilágított tárgyak pedig árnyékot vetnek. A hangulatot köddel tudjuk tovább fokozni.

Hogy a világunk ne álljon mozdulatlanul, animációkat is használhatunk. Ezeket importálhatjuk a Viewpoint formátummal vagy készíthetünk saját eseményeket és animációt JavaScript programok segítségével.



/ Adobe Atmosphere Builder - Screen /

Jakab Zsolt

jakab@fontolo.hu

A lap tetejére