E-mail











Címlap

Vissza


Tesztek és eredmények

Baum már a textiliparban

A Győzelem városának ...

Virtuális világok

Itt az idő, hogy ...

Apple az NAB2001-en

A színmérés és ...

Eye-One

OSX Akták II.

Add el a Newtont ...

AppleNews



 


Baum már a textiliparban is


„Csupán a számítástechnikából ma már csak az igazán nagy cégek tudnak megélni” – állítja Hochbaum Pál a Baum Computer és Graphic Kft. ügyvezetô igazgatója. Ezért nyitottak elôször a levilágítók felé, amely ma már forgalmuk 80 százalékát teszi ki. Most pedig a textiliparban is helyet követelnek maguknak.


– Az Apple a ’90-es évek végén veszteséges üzletág volt. Mennyire érezte ezt meg a Baum Computer és Graphic Kft.?

– Nem nagyon. Az Apple-termékek nem a nagy fejlesztési piacot szolgálják. Míg Amerikában elsôsorban az iskolák, illetve az újságok szerkesztôségei használják, Magyarországon ugyanez nem mondható el. Nem sikerült elterjeszteni. A vevôkörünk többsége a kis- és középvállalkozói rétegbôl kerül ki. Az elmúlt években a világon mindenhol, így a Baum is nagyon sok Apple-dealert „kinevelt”. Ennek ellenére úgy tapasztaltam, hogy csak számítástechnikából csupán az igazán nagy cégek képesek megélni. A közepeseknek, mint amilyen a Baum is, másfelé kell terjeszkedniük. Jól jelzi ezt, hogy a forgalmunknak mindössze 20 százalékát adja a Macintosh-értékesítés.

– Ezért kezdett el a Baum levilágítók forgalmazásával foglalkozni. Ez már jó üzlet? Van erre igény?

– Úgy tűnik, igen. A forgalom 80 százalékát legalábbis a levilágítók forgalmazása teszi ki. A levilágítók működését legegyszerűbben úgy lehet jellemezni, ha azt mondom, hogy a számítástechnika segítségével filmen készül el az a formátum, amelyet azután majd a nyomdagépre visznek, és kinyomtatnak. Persze ez a technika is szinte napról napra fejlôdik. A piac is elkezd nyitni a hagyományos lemezlevilágítóktól a modernebb technika, az ECRM felé. Egyre szélesebb méretekben, egyre nagyobb, érdekesebb gépeket fejlesztenek ki. Ezzel együtt az ügyfélkörnek is változnia kell. Míg eddig a reklámügynökségek rendelték meg az ilyen levilágítókat, az ECRM már leginkább a nyomdáknak szól. Magyarországon még csak 4-5 darab van ezekbôl a levilágítókból. A nyomdák ugyanis mintha ódzkodnának a digitális technikától Magyarországon. Na, meg az ára is elég borsosnak tűnik elsô hallásra, körülbelül 100 ezer dollárba kerül. Aki megismerkedik az ECRM-mel, annak nem kell bizonygatni azt, hogy milyen hasznos, és mennyire könnyen kezelhetô, korszerű technikát kap ezért a pénzért. Most keresünk olyan vállalkozó hazai nyomdákat, akik nyitni szeretnének a jövô felé. A konkrét érdeklôdôt a bemutatóteremben ismertetjük meg az ECRM-mel.

– Ha már az ügyfélkörnél tartunk, nemcsak a hazai piacot szolgálja ki a Baum? Merre terjeszkedett eddig, és merre kíván újabb piacot nyitni?

– Próbálunk a környezô országok piacára is „behatolni”. Négy éve jelen vagyunk Brassóban és Szabadkán. Itt ECRM-eket forgalmazunk. Nemcsak új, hanem használt gépekkel is kereskedünk. Ezt a szolgáltatásunkat tovább szeretnénk bôvíteni. Tavaly nyár óta Ausztriában is ott vagyunk az ECRM-ekkel. Ez egy sajátos munkakapcsolat. Csak egy irodánk van Bécsben ami egyébként a saját lakásom, különben mindent Budapestrôl intézünk. Így például Magyarországon szervizeljük az osztrák gépeket. Ha valamelyik meghibásodik, magyar szakember utazik Ausztriába és próbálja helyben, vagy, ha nagyobb a hiba, itthon orvosolni. Ez semmiféle pluszköltséggel nem jár. Ráadásul a Budapest és Bécs közötti távolság elhanyagolható, hiszen másfél óra alatt el lehet jutni az autópályán az egyik fôvárosból a másikba. Persze eleinte féltünk, hogy mit szólnak az osztrákok ahhoz, hogy Magyarországon szervizelünk. De kiderült: senkit nem zavar. Az is köztudott, hogy a magyar szakemberek igen kiválóak. Az Európai Unióban is teljesen mindegy, hogy fizikailag hol található az adott szerviz, vagy cég. Úgy látom, és nagyon bizakodó vagyok, hogy fel lehet építeni Ausztriában a Baum piacát. Ráadásul a nyomdaipar ott sokkal nagyobb méreteket öltött, így kereslet is van.

Emellett Ausztriába más témakörben is próbálunk betörni. Most például egy osztrák patikahálózatnak fejlesztjük a honlapját. Természetesen a munkát Magyarországon végezzük. Ausztriában ugyanis sok munka van, de kevés ember. Itthon viszont nagyon sok jól képzett munkatárs dolgozik. Szeretnénk egyre több ilyen megbízást kapni.

– Úgy látom, nem kerülhetô el az a kérdés, amelyet minden számítástechnikai cég vezetôjének fel szoktak tenni: mi a véleménye az internetrôl, a hazai elterjedésének lehetôségeirôl?

– Hát, igen. Magyarországon kicsit lassabban honosodik meg ez a technológia. Öt-hat évvel ezelôtt még én sem tudtam az internettel mit kezdeni. Ma már természetes. Bár a Baum az internetet csak a cég prezentálására használja. Az ügyfelekkel nem tudunk a világhálón érintkezni. Ugyanis legtöbbjüknek nincs internet-elérhetôsége. Ez is óriási különbség Magyarország és Ausztria között. Pedig a szolgáltatói része itt is, és a határon túl is adott. Az internet-használat lassú terjedése Magyarországon a nagyon magas telefonköltségek miatt van szerintem. De azért lassan az élet minden területére betör a világháló. Én leginkább azt várom az internet terjedésétôl, hogy leépíti a bürokráciát.

– Az ügyfélkör bôvítésrôl már beszéltünk. Tervezik-e, hogy új termékekkel bôvítik a piacot?

– Természetesen. Január óta foglalkozunk a LECTRA forgalmazásával, ami a textilipart digitalizálja. Lényege leegyszerűsítve, hogy számítógép vezérli a vágó-, és a textilmintákat gyártó gépeket. Erre óriási a kereslet, hatalmas a piac, hiszen Magyarországon is több olyan ruhagyár van, amelyik néhány száz, vagy akár ezer alkalmazottat is foglalkoztat. Ez a technológia hasznos lehet a hagyományos- és a sportruházatban is. Emellett a kárpit-, bútor-, és cipôgyártásban is. Tehát tényleg nagyon nagy, és Magyarországon még kiaknázatlan a piac. Ezt jelzi az is, hogy nemrégiben egy divatnapon bemutattuk a LECTRA-t, a három nap alatt 40 érdeklôdô volt.

A LECTRA forgalmazásában az üzleti struktúra más, mint mondjuk a levilágítóknál. Bécsben van a kelet-közép-európai központ. A Baum Magyarországon csak ügynökként tevékenykedik.

– Az egyre bôvülô ügyfél- és tevékenységi kör hatására épült fel az új iroda is Törökbálinton?

– Igen. A budapesti irodát az elmúlt tíz év alatt kinôttük. A fôvárosban nem tudtunk volna továbblépni, ezért költöztünk ki Törökbálintra. Egy bécsi banktól vettünk fel hitelt, hogy kialakíthassuk az irodánkat. Szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy nagyon szép, és praktikus lett. Kialakítottunk raktárlehetôséget, bemutatótermet. Itt már mód van arra, hogy tanfolyamokat, oktatást tartsunk, például a LECTRA-ról. Ezzel együtt az alkalmazottak száma nem nôtt. Továbbra is 11-en vagyunk, ez szerintem még egy áttekinthetô létszám. De esetenként, vagy állandó jelleggel együttműködünk szakértôkkel is.

Boros Kriszta


A lap tetejére