Friss hírek

A teljes hír elolvasásához kattints az adott hír címére!




Játék, aksi, melegedés

Már említettük, a MacBook és MacBook Pro mostani kibocsátása egyik oka az lehetett, hogy az Apple-t elviselhetetlenül frusztrálta, hogy a játék-szoftver kritikák rendre úgy végződtek, hogy a játék csak iMacen és Mac Pro gépeken játszható. Akkor, amikor végre a játék-fejlesztők újra felfedezték a Mac platformot. Mondhatnánk, hogy kit érdekelnek a géjmerek, de az Apple forgalmának két számjegyű összetevőjét ők adják ki (tényleg? nahát!), így az ő igényeiket nem lehetett figyelmen kívül hagyni. Másrészt hogy nevezhetnénk egy vállalatot az iparág örökös megújítójának, a legújabb technológiák kifejlesztőjének és elsőként alkalmazójának, amikor az hordozható gépeibe harmatgyenge grafikai procit tesz, amely még a memórián is osztozik a Mackel? A MacBook bemutatóján elhangzott mese szerint az nVidia azzal kereste meg az Apple-t, hogy hagy készítsen a Mac Pro-ba egy bika erős grafikus kártyát, aminek az Apple megörült, és rábírta az nVidiát, hogy a hordozható gépekbe tervezzenek inkább grafikus kártyát. És boldogan együtt dolgoztak, amíg be nem mutatták az új MacBookot és MacBook Pro-t. Aludj el szépen kis Balázs! A játékok tesztelése mindig hálás feladat, mert napokig lehet aktatáskás üldözni, amerikai-partra szállni, lőni, vezetni. E remek lehetőségek ellenére mi most a Spore-ral teszteltük a MacBookot - leginkább azért, mert ez a program volt tőlünk karnyújtásnyira, az íróasztal szélén.
    Spore Macre még nem találtunk olyan szoftvert, amellyel játszás közben egzakt módon mérné a frame-rate-t. Mi az a frame-rate? A játékok menet közben számolják ki, hogy mikor mit kell megjeleníteni. Minél gyakrabban tudják ezt megtenni, annál kevésbé darabos a kép, annál filmszerűbb az élmény. A megjelenítés alapja háromszög (általában), minden tárgyat háromszögek garmadájára bontanak. Másodpercenként sokszor igyekszik a program, a grafikus proci elvégezni a pár millió háromszög pozíciójának, színének, megjelenésének kiszámolását.
    Ölbe vettük a GeForce 9400M-es gépet és elkezdtünk Spore-olni. Az összes grafikára vonatkozó beállítást a maximumra húztuk, 1440*960-as felbontásban kezdtünk hozzá a spóra felneveléséhez. A játék első negyedórája azzal telik el, hogy az ember két dimenzióban úsztatva a kreálmányát megpróbálja elkerülni a nála nagyobb élőlények falánk érdeklődését és elfogyasztani az összes nála védetlenebbet. Miközben sikerrel tettünk eleget a játék alkotói által emelt kihívásnak, semmiféle akadást, döccenést sem tapasztaltunk.
    A játék második fázisa már sokkal több grafikus teljesítményt igényelt, így a 9400as proci észrevehetővé vált. Amint a teremtményünk partra lépett, a videó szaggatni kezdett, a Mac nem volt képes ahhoz elegendő képet elkészíteni, hogy a mutatott kép, mozgás ne tűnjön darabosnak.
    Ahogy fejlődött a teremtményünk, ahogy gazdagodott a környezet, ahogy több fejlettebb élőlény közé kerültünk, úgy lagolt egyre inkább a Spore. (Minél több és bonyolultabb élőlény, annál több háromszögből áll össze. Minél több háromszög, annál több számolás. Lagolás: akad a videó, ugrik a kép.) Ha a megjelenítési követelményekből visszavettünk, akkor helyre állt a rend. (Durvább ábrázolás, kevesebb háromszög...) Amikor a MacBook Pro a GeForce 9600M GT kártyát kapta meg, akkor a teljes Spore játszható volt a legnagyobb felbontással, maximális beállítással, soha, egyetlen pillanatra sem tapasztaltunk akadást vagy kép szétesést. Öltünk, társaságba mentünk, szaporodtunk.
    Oké, talán eltúloztuk a játék fontosságát, megeshet, hogy kevesen fognak csak a játék lehetőség miatt MacBook Pro gépet vásárolni - bár érdemes! Más cégek is forgalmaznak hasonló tudású gépet, megeshet, hogy pár ezer forinttal olcsóbban. De egyetlen sem lesz közülük olyan vékony, olyan könnyű és olyan remekül kinéző, mint a MacBook Pro. Ez az a gép, amit a hónunk alá vágunk, és átmegyünk a haverunkhoz játszani, vagy elugrunk a hétvégén egy LAN-partiba, ahol körbeverünk mindenkit, miközben az új MacBook Pronkat csodálja. Aki játszik, örökké fiatal marad! Az utolsó játékos gondolatunk égetően kikívánkozik, az erős játék, amely a procit és a grafikus részt is meghajtja, rendesen felmelegíti a gépet. A hő keletkezési helye a bal hátsó rész, ha páran kisebb szobában játszotok, télen érdemes a fűtést levenni és kinyitni az ablakot, mielőtt hőgutát kapnátok.

Akumulátor

Az akkumulátor a számítógép azon része, amelyről a gyártók képesek a legvadabb adatokat közzétenni. A mérések még egyetlen esetben sem estek egybe a megadott adatokkal. Sok gyártónál azt kell feltételeznünk, hogy az akkumulátor egy feltöltéssel való használati idejét úgy mérik, hogy bekapcsolják a gépet, leállítanak rajta minden szolgáltatást, lekapcsolják a képernyőt és a gép közelébe sem mennek az elkövetkező órákban. Aztán az így kapott érték kerül be az adatlapra. De ki venne fél millió forintért egy számítógépet, amit érintetlenül nem használna addig, amíg az akkumulátora le nem merül? A fenti csapdát, szélsőséges eseteket elkerülendő, életszerű helyzetekben teszteljük a Maceket. Hárman futottunk neki. MacBook Pro grafikus kártya teszt Egyikünk bepótolta az elmaradt sorozatait DVD-ről, másikunk hétköznapi módon használta a Prot és végül nekem jutott a hálátlan feladat, hogy addig játsszak, amíg egy pikowatt marad az aksiban. Mindezt megismételtük - oké, nem ugyanazzal a DVD-kel - úgy, hogy egyszer a 9600M volt aktív, aztán a 9400M aktiválása mellett.
    Vezeték nélküli életet Az Apple a honlapján úgy hirdeti, hogy a MacBook Pro öt óra "vezeték nélküli életet" biztosít. Hogy mit jelent a "vezeték nélküli élet", azt pontosan senki sem tudná megmondani. Valószínűleg nem azt, amit mi tettünk, mert az integrált grafikus kártyát használva is három óra után elsötétedett előttünk a világ.
    Ami tényszerű, az Apple csökkentette az aksik kapacitását az előző MacBook Pro kapacitásához képest. A korábbi gép 5600mAh/60Wh mutatója határozottan jobb a 4800mAh/50Wh mutatónál. De miért tette ezt az Apple? Valószínű, hogy az új LED kijelző, az új processzor, az újra tervezett grafikai megjelenítő egységek kevesebbet fogyasztanak. Ezért azonos használati időhöz kisebb akkumulátor is elég. A kisebb akkumulátor viszont könnyebb MacBook Pro-t eredményez. Így a húsz százalékkal kisebb teljesítmény ellenére 15 százalékkal hosszabb használat lehetséges.
    Még hogy ne függne minden mindennel össze! Megpróbáltuk megfejteni az Apple által használt "vezeték nélküli élet" miben létét is, íme az eredmény:
  • wifi csatlakozás él, 802.11n hálózaton lógunk,
  • Bluetootht lekapcsoltuk,
  • a kijelző fényessége alulról a harmadik jelnél,
  • billentyűzet háttér-megvilágítása automatikusra állítva,
  • az energia gazdálkodási beállítások panelen (SysPref) a Battery alap értelmezettet választottuk ki,
  • Time Machine fut, óránkénti mentéssel (alap értelmezett),
  • MobileMe szinkronizálás automatikusan megy
  • Safariban a Google Readert olvasgatom,
  • miközben az iTunes zenéit hallgatom,
  • ami nem zavar iChat és IRC használatában.
Evidens, hogy neked nem ez lesz a "vezeték nélküli életet". Ne aggódj! Ha hasonlóan terheled a géped - például nem használod a Time Machine-t, de használod az iPhoto-t képek nézegetésére -, akkor valami hasonló "vezeték nélküli életet" élhetsz. Ha több mindent futtatsz, mint mi, akkor kevesebb időre számíts.
    A 9600M videokártyával viszont nem jutottunk 2,5 óra fölé. Ez nem túl örömteli hír a mobil-dolgozóknak. A 9400M-re visszaváltva háromnegyed órával több időt kaptunk az aksitól, így értük el a három óra fölötti időt.
   

DVD néző

Egyre többet vagyunk úton. Egyre több időnk akad egy-egy DVD megnézésére a hosszú úton. Nincs annál dühítőbb, mint amikor a gép a film vége előtt öt-tíz perccel lemerül. (Murphy vonatkozó tétele szerint, minél jobb a film, annál hamarabb merül le az aksi.) Megalkottuk hát a DVD-néző "vezeték nélküli életét" jellemző beállításokat, íme:
  • sem wifit, sem Bluetootht nem használ,
  • a kijelző fényessége alulról a harmadik jelnél,
  • sem a Time Machine, sem a Mobile Me szinkronizáció nem fut (úgy sincs hálózat),
  • egyedül a DVD Player alkalmazást használod.
Tesztmozinkat mindkét videokártyát használva végig tudtuk nézni. A 9600M két és fél óránál kicsit tovább bírta, amíg a 9400M erre is rávert egy órát, három és fél órás monstre film megtekintését tette lehetővé.
    Játszunk (megint!) Amivel igazán ki lehet meríteni egy hordozható gépe akkumulátorát, az a játék, egy igazi pörgős játék. A tesztelés egy idő után a gonoszság megtestesülése, ezért csodálattal adóztunk kollégánknak, aki azt találta mondani, ő bizony a Half Life 2 második részét tesztelné - Vista alól. Mivel a MacBook Pro (is) alkalmas a Vista futtatására, így semmi akadálya sem volt ennek az elektron faló ötlet tetté fejlesztésének (beh szép ez - jegyezte meg a Kazinczy díjas Almalap).
    Talán írni is fölösleges, az összes grafikára vonatkozó beállítást a maximumra állítottuk, felbontás, elemszám, renderelés, anti-aliasing...) Vista alatt csak a 9600M kártya érhető el, ami, mint tudjuk, az energia éhesebb.
    A tesztelés nem tartott sokáig, 47 perc után jelzett a MacBook Pro, ő kimerült. Ennek alapján kijelenthetjük, amikor egy igazi pesti dugóba kerülünk, lezser mozdulattal ne adjuk hátra kiskorú ismerősünknek a MacBook Pro-t, hogy játsszon, mert az hamarabb merül le, mintsem mi eljutunk a Lánchíd egyik végétől a másikig. (Írhattuk volna a Szabadság-hidat is, de az nagyon durva lett volna.) Azért előkaptuk Mac OS X alatt a Spore-t is - nem, nem vagyunk fanatikusak, munkaköri kötelességből teszteltünk. Szintén felhúzva minden grafikai lehetőséget, a 9400M-es Mac majdnem két órán át bírta (jöhet a Szabadság-híd).

Hőmérséklet

A notebookok melegednek. Az Apple gépei különösen, mert kisméretűek, mert zajtalanok - nincsenek zümmögő hűtőventilátorok -, és az a kevés légterelő megoldás is alacsony fordulatszámon pörög.
    A legtöbb felhasználó kényes a hordozható gépe hőmérsékletére, mert a gépet az ölében, pihe mentes combján tartja. Persze megér egy misét az is, amikor egy hideg gépet helyez az ember el a combjain... A mi mérési eredményeinket összevetheted a sajátodéval, ha letöltöd az iStat Menut vagy a Temperature Monitort.
    Végignézve az adatokat, azt kell mondanunk, hogy érdemesebb a kisebb tudású grafikus kártyát választani, ha csak átlagos "vezeték nélküli élet" élünk, ha nem szeretjük nagyon forrón a MacBook Pro-t és ha szeretnénk kicsivel hosszabb "vezeték nélküli életet".

Végül is

A 2008-as őszi MacBook frissítés látványos és hasznos gép-család életében. Egyfelől így továbbra is az Apple gépeit tekinthetjük a hordozható gép-kategória zászlóvivőjének, másfelől a modern megjelenés ismét útmutatásként szolgálhat a többi számítógépgyártó számára, merre is a jövő. Az üveg-fedésű kijelző néhányunk számára roppant bosszantó lesz, mert bármit is állítson az Apple, az üveg az tükröződik, de - szerintünk - a fényerő és takarékos LED technológia többet nyom a latba a (Gonoszul: talmi) csillogásnál. A több ujjas használat az átalakított touchpad-en (tácsped a helyes ejtése a szónak) gyakorlandó, az egérgomb beépülés pedig megszokandó. (A Jövő látó Almalap már vizionálja is a hagyományos billentyűzet eltűnését és érintő felületté válását - megszűnne például a magyar billentyűzetes gép, az angol és hindi billentyűzetes, hisz csak az érintő felület alatti kijelzést kell majd módosítani.) A kétféle grafikus processzor/kártya erejét részletesen taglaltuk pro- és kontra. Az egy alu tömbből való "faragás" pedig nem csak remek marketing anyag, de gyártástechnológiai előnyt mutató megoldás is.
    Ja, és a gép remek géjmer eszköz! Ha profi felhasználó vagy, akinek kellenek a gigaherzek, gigabájtok, az erő (ami ugye velünk van, amíg az igazság odaát), és mindezt szeretnéd egy társaságban is felmutatható hordozható gépbe zárva megkapni, akkor bizony fel kell keresned kedvenc viszonteladód, hogy a Mac gyűjteményedet egy új MacBook Pro-val gazdagítsd! A Pro a válasz a mit vásároljak kérdésre akkor is, ha feltételül szabjuk a komoly és mobil munkavégzést, a MacBook és a MacBook Air a lazább és a lájtosabb esetekre ajánlott.
    Persze, ha nem a géped vékony, hanem a pénztárcád, vagy nem is kell annyi kakaó a gépbe, és nagyon tuti grafikus kártyára sem vágysz, akkor választhatod a 13 inches MacBookot vagy Airt. De ha nagyban - 15 inchen - dolgoznál, ha kell a FireWire kapu, ha egy gépen két grafikus procit is meg tudnál ülni, akkor bizony a MacBook Pro a te géped.
    A megmérettetést végző serpenyő másik felébe mindenképp a "vezeték nélküli életet" biztosító akkumulátor üzemidőt kell helyeznünk, ami annál rövidebb, minél tökösebb a grafikus kártya. Videót vágni vagy vad játék-csatát vívni szó szerint csak ideig-óráig lehet. Ha sokat utazol, akkor a kisebb grafikus kártya többet érhet. Írd össze a pro- és kontra érveidet, aztán enged össze őket, mérlegelj! (Bár a boxban előbb mérlegelünk...) Blu-ray A legtöbben hitték - az Almalap is -, hogy a következő MacBook Pro gépben, de legalább a legnagyobban, ott lesz a Blu-ray optikai meghajtó. Nem lett. Ennek számos oka közül csak kettőt említünk, az energia fogyasztást és a súlyt. A bővebb magyarázat a Blu-ray piaci elfogadottságáról, igen lassú terjedéséről szól, néhány területen - mozi-kölcsönzés, DVD, iTunes Store - az Apple-nek nem is érdeke a Blu-ray sikerre vitele.
    A MacBook Pro tesztelése után állítjuk, az Apple-től épp ilyen gépet vártunk. De már írjuk a "mit szeretnénk" listánkat 2009-re.

Gyorsan mondjuk

Ami jó
  • igen strapabíró kialakítás
  • többujjas érintő-felület
  • jelentősen javult grafikai teljesítmény
  • GPU-kapcsolási lehetőség az energiatakarékosság érdekében
  • árnyalatnyi vékonyodás az elődhöz képest
  • az új fejhallgató kapu mikrofon bemenet is lehet,
Ami rossz
  • kicsit nehezebb, mint az elődje,
  • rövidebb akkumulátoros használati idő
  • a kijelző üvege erősen tükröződik,
  • az egér gomb eltűnése Ami csúf
  • a klikkelés néha nem hajtódik végre,
  • a touchpad Windows alatt messze nem tökéletes,
  • Mini DisplayPort = külön megvásárolandó adapterek

Ferenczy Gábor


A lap tetejére


Hirdetés