Friss hírek

A teljes hír elolvasásához kattints az adott hír címére!




Felhőben számolva

Cloud computing, Apple, iCloud

Lassan-lassan új foglamat kell megtanulnunk, ez pedig a cloud-computing. A cloud-computing számunkra semmi érdemlegeset sem jelent, az Internet - mert ebben a közegben kerülünk kapcsolatba a cloud-computinggal - pont olyan lesz, mint volt. Azért amatőr szinten fejtsük fel ezt a cloud-computingot.
    Mitől cloud? Szokás az Internetet felhőnek rajzolni, amelyhez a mi Macünk is csatlakozik mondván, lényegtelen, hogy a felhő mögött hány számítógép, szerver, útvonalválasztó, drót, kábel, madzag és műhold lapul, ahogy az is lényegtelen, hogy egy eszköz a szomszéd szobában van, vagy Nokonunu szigetén. A felhő metafóra tetszett meg annyira az informatikusoknak, hogy tovább gondolták. Amikor egy netes szolgáltatást veszünk igénybe - MobileMe, Google-szolgáltatások (mint ez a blogtér, blog-írási lehetőség), akkor pont úgy sok-sok szerver és más kütyü van értünk. Egy egész szolgáltatás-felhő. A net használói egyre inkább szolgáltatás-felhőkkel állnak kapcsolatban. Többnek hitted a cloud-computingot?
    Mennyivel nagyobb a cloud-computing felhője az Internet felhőnél (upsz: angolul a felhő cloud, mert ezt még nem mondtam el). Jóval nagyobb. A hagyományos netnél a felhő statikus vagy dinamikus (php, ilyesmi) honlapokat jelentett, ez sokkal inkább tárkapacitást kívánt, mint számítási teljesítményt. A szolgáltató-felhő (cloud-computing) sokkal inkább számít, mint tárol - bár a tárolási kapacitása is jóval nagyobb, mint az internetes-honlapos tárolási kapacitás volt.


A nagy informatikai cégek ezerrel dolgoznak a felhőiken. Az iCloud még nem létező márkanév, de sokan megelőlegezik - az Apple-nek. (Lásd a lassan elkészülő Apple-szerverfarmos írásunkat, amely itt link lesz, ha elkészült.) A szakma egyik elitlapja, az InfoWeek foglalkozott az iClouddal, e cikket honosítjuk e kis bevezető után. A szolgáltatás-felhő kiszolgálásához számos dolog szükséges, a sikeres üzleti modellhez még több. Kell hozzá technológiai tudás, ez az Apple esetén a MobileMe, az iWork beta kapcsán megfelelően mennyiségű, nem is szólva a más felhőivel - iPhoto-Facebook, iPhoto-Flickr, Mac OS X-Google kereső, iPhone-Google Maps, iMovie-YouTube, iPhone-Youtube... - együttműködésekről. Kell hozzá vezetői akarat - ez az Apple esetében azonos Jobs akaratával. Nem véletlenül épít bődületes méretű szerver-farmot az Apple (ez az említett írás alatt álló cikk).
    Persze nem elég a képesség és akarat, ha nincs vízió, mit szolgáltat a felhő. (A Gonosz Almalap szerint hideget, havat meg esőt.) Az Apple esetében két fősodor figyelhető meg. Az egyik támogatja az egyén kommunikációját a közösség felé - iProgramok MobileMe és más közegbe való publikálása -, a másik a közösség-építést segítő - iChatre épülő megosztás, halovány iWeb kommentelés, béta fázisú iWork.com.
    Szólni kell arról, hogy hiába használatra kész egy szolgáltatás, ha senki sem tud róla, akkor az nincs is. Marketing területen kell az Apple-t talán legkevésbé félteni, ez a cég képes eladni a vízióit, képes eladni, mert értelemes és megvalósult víziók sorakoznak mögötte (csak a példa kedvéért: Apple számítógép, Macintosh számítógép grafikus felülettel, iPod, iPhone, App Store). A marketingnél is hatékonyabb lehet az Apple-hívők tábora, ők tűzön-vizen át képesek követni Jobst és az Apple-t.
    Elgondolkoztató, hogy miként alakította át az Apple az okos-telefon fogalmát az iPhone-nal. Eleinte úgy hirdették, mint három eszköz-egyben (telefon, net, fényképezőgép - jajj!), ám más lett belőle: iPhone. A hordozható tenyér-számítógép, amely a saját felhőivel kommunikál, a tulajdon-felhője az App Store, ahonnan most le kell tölteni a futtatandó alkalmazást, hogy az új képességgel, tudással ruházza fel az iPhone-t. De pár év múlva az iPhone utódja már a szolgáltatás-felhővel végezteti a számolást, maga csak a kommunikációs felület lesz a felhőhöz. Persze nem is iPhone-nak fogják nevezni, lehet iPad, iTouch vagy bármi más.
    A netes-szolgáltatás-fejlesztő cégek érzik, eljött az ő idejük. Rendelkeznek ötlettel, programmal, adatbázissal, kezelési technológiával - csak a felhasználók elérése nehéz. Egyre többen vesszük észre, hogy egy programnak van Facebookos, iPhone-os, Blackberrys és még ki tudja, milyen változata (oks, néha még az iwiw-es is elkészül, bár amilyen Facebookra vándorlás indult el az elmúlt hónapokban, az iwiw életképessége számomra kérdőjeles). A sok verzió növeli a fejlesztési költséget, szétdarabolja a felhasználói tábort. A cél egyértelmű.
    Szóljunk a nagyvállalatokról is, amelyek saját zárt világhálózatot üzemeltetnek. Apró gondolatkísérlet, tételezzük fel, hogy mind Office-t használnak. Kibocsátják az új verziót. Tömeges vásárlás, telepítés, költség a szakember, a munkaidő... Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a neten dolgoznának - cloud-computing! Nem véletlen, hogy az SAP, az Oracle, az IBM, a Microsoft mind-mind cloud-computingban gondolkodik.
    Amíg az előbb említett cégek felhőjében saját szoftverük lesz - SAP-t az SAP-tól! -, addig az Apple, a Nokia, a Google és részben az Amazon is megtanulta, hogyan lehet más termékét eladni. Az Apple az iTunes Music Store-ral kezdte a gyakorlást, amikor az öt nagy zenekiadót rávette az elektronikus értékesítésre. Amikor klipekkel, filmekkel bővült az áruház kínálata, akkor vált a neve iTunes Store-rá. A következő szintet jelentheti az App Store, ahonnan az iPod touch és iPhone használók tölthetnek le alkalmazásokat - amelyeket mások készítettek el. Eddig az Infoweek cikke. Annyit mindenképp jegyezzünk fel, az Apple ritkábban nyilatkozik terveiről, mint felbukkan a legendás egyszarvú.

Ferenczy Gábor


A lap tetejére


Hirdetés