Friss hírek

A teljes hír elolvasásához kattints az adott hír címére!




iTunes Store Magyarország?

2009. május 26.

A Bloomberg indította útnak a hírt, az Apple fontolóra vette az egységes európai iTS létrehozását. Anno az Almalap megírta, az EU tetemre hívta az Apple-t az eltérő (drágább) angol iTS árak és a nem eurót használó EU államok (így mi is) kizártsága miatt. Az Apple a kaotikus és országonként eltérő szabályozást (alapesetként például az itthon minden magyar állampolgárt tolvajnak tartó ArtisJust említhetnén) okolta. Állítólag az akkor tett ígéretét tartaná be az Apple, ha a lokális iTS-ek helyett EU iTS lenne. Lássuk! És akkor majd köszönjük EU!
   Az iTunes Music Store (amelynek nevéből az indulás után akkor kopott ki a Music szó, amikor elkezdett videó-klipet, filmet és játékokat is árusítani) indulása után, az évtized elején a magyar disztribúció akkori vezetője megkísérelte az iTMS elhozását Magyarországra. Emlékeink szerint a dolog elbukott azon, hogy itthon egy dalnak a szerzője, előadója, jogdíjának tulajdonosa mind-mind más és más cég. Ezt tetézi a különböző vicces állami adózási metódus, amelynek része az általunk gyűlölt és megvetett ArtisJus, amely a befolyó pénzt, természetesen a működési költségeinek levonása után, állítólag abban az arányban osztja szét, ahogy a zenéket játsszák, veszik. A rádióknak és más műsorszolgáltatóknak rendszeresen jelenteni kell, hogy kitől mit hányszor játszottak. (Volt még arra is egy kósza kísérlet, hogy a taxisokkal is megfizettetik, ha az utas a rádiójukat hallgatja, mert az is zeneszolgáltatás... no comment, de nem lett ebből semmi.)
   Visszatérve a hazai viszonyokhoz, amíg Amerikában és az iTS-sel rendelkező országokban a zenék 80-90 százaléka 3-7 kiadóhoz tartozik (szerző, szövegíró, előadó, kísérő-együttes, fejgép-szerelő, road is még ki tudja mi és ki), addig ez itthon elaprózódott. A nagy, klasszikus könnyűzenei együttesek esetében például gyakori, hogy az együttes bírja pár lemez minden jogát, egy nagy zenekiadó megint más lemezekét, de a szerző saját kft-be vitte a szerzői jogokat, tovább is van, mondjam még?
Az Apple hazai disztribúciója így nem jutott előbbre anno, aminek persze az is oka volt, hogy - állítólag - a forint/euró árfolyam ingását az Apple nem nagyon vette volna magára, és akkor a forint nem táncolt úgy, mint most. Odáig el sem jutott a dolog, hogy az APEH miként fog számlát látni.
   Szerencsénkre az EU kiállt helyettünk is. A brüsszeli csapat nagy hangsúlyt helyez a 'tagállamokban mindenki egyenlő' elvre, különösen akkor, ha a kérdőre vont cég, szerv nem EU-s. És az Apple amerikai. Jobsék azonban - úgy tűnik - jól reagáltak a korábbi megbeszélésen, mert nem lett bünti belőle, sőt, ha igaz a hír, akkor számunkra előnyös megoldás van születőben (WWDC? pár héttel utána?).
   Az iTS amúgy számos küzdelmet vívott, kezdve az angolokkal, akiknél drágábbak a zeneszámok, mint a kontinensen. Folytathatnánk a franciákkal, akik be is akarták tiltani a francia iTS-t, mondván: onnan csak iPodra lehet letölteni, ami nem verseny semleges. De az északi országokkal is meggyűlt az Apple baja, amikor a másolás védelem miatt helyeztek ellene pereket kilátásba.
   Összefoglalva azt állíthatjuk, hogy az Apple jött, látott és győzni fog (vö. Szorgos népünk győzni fog!). Az iPod nehezen megismételhető sikerét (az iPhone-nal azért csak sikerült) meglovagolva úgy átalakította a zenehallgatási és vásárlási szokásokat, hogy abba - nem keveset köszönve a torrent-szájtoknak - a nagy zenekiadók szinte belebuktak. Ők ragaszkodtak a hagyományos (stúdió, nagylemez, bolti eladás) értékesítési modellhez, miközben mi, az iPod-generáció (bár ez szociológiailag teljesen mást jelent, de ide olyan jól passzolt szó) más módon (szám, megkeres, letölt) élünk.

A lap tetejére


Hirdetés