Légbôl kapott adatok
Mindenki tudta, hogy jön - csak azt nem,
hogy milyen lesz. A MacBook Airrôl megjelenése
elôtt elterjedt, hogy fekete lesz
vagy talán ezüst színű az alumínium háza,
érintô képernyôt is vizionáltak egyesek.
Szó volt 12-13 inches kijelzôrôl, SSD merevlemezrôl.
Az elnevezésben a szavazásoknál
torony magasan vezetett a MacBook
Light és a MacBook Thin - a Pro is futott
némileg érthetetlen módon.
A találgatások folytak, folytak, folytak, foly ...
Ám amikor Steve Jobs januárban a Macworld
színpadán felmutatta a MacBook
Airt, akkor okozott némi meglepetést. Az
Apple hihetetlenül vékony gépe az Apple-t
gyűlölôkbôl gúnyos kacajt váltott ki, a feltétlen
rajongók ájuldoztak, a maradék 98
százalék pedig azon töprengett, milyen
esélye lesz az Airnek a rohamosan fejlôdô
hordozható gép világban.
Az alumínium színű - nem fekete, ezüst
sem, de ha már, akkor inkább ez utóbbi -
gép 1,6 illetve 1,8GHZ-es Intel Core 2 Duo
processzorral szerelt. A memóriája 2GB, a wifi
802.11a/b/g/n, Bluetoothos, hátulról
megvilágított 13,3 inches a képernyô. Választhatunk
a 80GB-os ATA merevlemez és a
64GB-os SSD - flash-memória - között. Nincs
optikai lemez, nincs FireWire kapu - egyetlen
USB és mini-DVI kapuval kell beérnünk.
Az alumínium ház a legvékonyabb pontján
négy milliméter vastag - ez fele az
iPod touch vastagságának, harmada az
iPhone-énak. De ami ennél is fontosabb,
pont belefér az amerikai szabványborítékba.
De álljunk meg egy pillanatra! Ahhoz,
hogy eldöntsük, miért állt most elô az
Apple a számítógép használók számára ismerôs
méretű iPoddal, vagy hány dologról
kellett lemondania ahhoz, hogy megalkossa
a legvékonyabb, legszexibb hordozható
gépet, kezdjük a történetet az elején.
Ez az összefoglaló írásakor már kezünkben
volt egy 1,6GHZ-es MacBook Air a
4200rp/m-es 80GB-os ATA merevlemezzel és
egy másik MacBook Air is, amely 1,8GHz-en
dolgozott és 64GB SSD-t használt.
KICSOMAGOLÁS
Noha ez a bemutató a géprôl szól, azért
essen néhány szó a csomagolásról is. A
MacBook Air az eddigi legkisebb dobozú
gép - nem, nem sárga borítékban érkezik,
pedig. Jobs beszédében ezt büszkén el is
mondta, a 40 százalékos dobozméret csökkentés
kapcsán ugyan a környezetvédelemrôl
beszélt, de mi ne feledkezzünk meg a
kisebb méret okozta logisztikai, szállítási
és raktározási elônyrôl sem.
Az Air tartozéka a tápkábel, két monitor
adapter - ez szokatlan az Apple gépeknél
-, néhány Airre szabott CD - ezekrôl késôbb
- és a kis kijelzô törlô. Azt hiszem,
az Apple szeretné, ha a kijelzôk ujjlenyomat
mentesek lennének.
Ezt a cikket is az 1,6GHz-es gépen írtam,
mert ez érkezett meg hamarabb - a gépek
pontos adatait az Almalap hátsó részében
találod meg.
Jöjjön pár tény és szám, amely eltér attól,
mint amire a MacBook Air kapcsán számítottunk.
Vékonyság
A MacBook Air tényleg nagyon vékony, a
legkeskenyebb pontján négy milliméter, a
legvastagabbon 19 milliméter. A MacBook
26, a MacBook Pro pedig 25,4 milliméter
vastag - ezeknél a gépeknél a vastagság
állandó.
Kijelzô
A kijelzô teljesen olyan, mint a MacBooké,
13,3 inch az átló. Ám az Air kijelzôje
hátulról megvilágított, ami energiatakarékos,
fényesebb kijelzôt eredményez és
megmenti az egész világot. Vagy valami
ehhez hasonló. A szemem nem különösebben
érzékeny, de a MacBook Air esetén is
azonnal lehúztam a fényerôt annyira,
amennyire csak lehetséges volt, ebben az
Air semmiben nem különbözik a másik két
MacBooktól, azokat is csak így, teljesen redukált
fényerôvel tudom használni. Ám a
felhúzott fényerônél az Air képe sokkal fényesebb.
Ez azoknak, akik szeretnének mihamarabb
megvakulni és tesznek az aksi
kímélésére, csodálatos hír.
A kijelzô mérete a hozzáértôk közti viták
egyik sarokpontja, sokak szerint ez a méret
kizárja, hogy a MacBook Airt a subnotebook
kategóriába soroljuk. Ezen jól el lehet
vitatkozni, leginkább azért, mert nincs egzakt
meghatározása annak, milyen paraméterekkel
rendelkezô gépet nevezünk subnotebooknak.
Szerintem ehhez a vékonysághoz
ekkora képernyô dukált. Ha kisebb
lenne - 12 vagy ne adj Isten, 10 inches -,
akkor azon már nem lehetne rendesen dolgozni.
Ez az alsó határ. És igen, a MacBookon
dolgozom. (Mit mondjon az Almalap,
ezt a fordítást a 12-es PowerBookon gépeli?)
Ha kellene valami kisebb és jobban cipelhetô,
akkor . elôveszem az iPhone-om.
Még egy érv szólhat ez a kijelzô méret
mellett, az Apple nem akarta, hogy az Air
kisebb helyet foglaljon el az asztalon vagy
a repülôn, mint a MacBook. Engem ugyan
nem zavar, de úgy tűnik, hogy erre az
Apple-nek egyetlen értelmes oka volt, azt
szerette volna ha normális méretű billenytűzetet
ad a géphez a megszokott kéz
megtámasztó résszel együtt. Ezzel a gondolattal
persze nem kötelezô egyetérteni.
Csatlakozók
Akadt olyan pillanat az életedben, amikor
zavartak a géped oldalán lévô csatlakozási
helyek? Ha volt is ilyen, akkor most
örvendj, az Apple szinte mindegyiket elhagyta!
Az Air jobb oldalán kis ajtó rejti
az a megmaradt hármat, amelyrôl az Apple
azt gondolta, nélkülük nincs élet. Az fülhallgató
kimenet, egy USB 2.0 kapu és a
mini-DVI port maradt életben.
"Mi? Nincs FireWire?" - ismerôs ez a hitetlenkedô
felkiáltás, elôször akkor hangzott
el, amikor az iPod szánt meg FireWire-ön át
is csatlakoztatható lenni. Igen, sajnáljuk.
Igen, de lépjünk tovább! Ha gyakran digitalizálsz
nyers videó-filmet, akkor mi a fészkes
francnak akarsz MacBook Airt használni?
Páran elpanaszolták, hogy a három kaput
rejtô kis ajtó letört, amikor nyitva volt,
mert fülhallgatóval hallgattak zenét vagy
USB-s eszközt használtak. Jogos. A mi
Sennheiser fejhallgatónk, ami minden más
gépbe bedugható, ide csak adapterrel csatlakoztatható
- az meg nem fér el ezen a
helyen. Nem is szólva az USB-re ráépített
kártya-olvasónkról, amely szintén nem fér
el, de ha férne is, eltakarná a másik két
kaput. Ennél szomorúbb akkor lettem, amikor
a Logiteches USB fejhallgató-mikrofon
szettemet sem tudtam feldugni - így Skype
nélkül maradtam. Vagy gondosan válogasd
meg a kiegészítôket, vagy legyen nálad
USB toldó kábel.
A billenytűzet . szinte mozog!
A MacBook Air billenytűzete hátulról
megvilágított, ahogy a MacBook Pro-é is.
Ez kedves az Apple-tôl, mivel a MacBook
Air inkább hasonlít a MacBookra - amelynek
nincs ilyen tulajdonsága -, mint a
MacBook Airre. Számomra nagy öröm ez,
mert talán ezt a képességet sajnáltam leginkább,
amikor lecseréltem a régi 15 inches
MacBook Pro-mat egy 13 inches Mac-
Bookra - ezt, és nem a kijelzô méretét.
A billenytűzet normál méretű, erre az
Apple nagyon büszke és minden lehetséges
alkalommal meg is említi. Nincsen összenyomorítva
egyetlen billenytű sem, persze
nincs külön numerikus billenytűzet sem -
teljesen közönséges hordozható gép billenytűzet
ez. Gépelni remekül lehet rajta, ha
élvezed a szinte alig megérintendô billenytűzetet,
amely alig ad hangot leütéskor.
Ha persze a kattogó billenytűzet szerelmese
lennél - akkor már rég leszoktál volna
az Apple hordozható gépeinek vásárlásáról.
Az Apple néhány dolgot átrendezett az
Air billenytű kiosztásán. Az igazság az,
hogy a változások már a tavaly ôsszel bemutatott
MacBook Pro billenytűzetével
megmutatkoztak. Az Apple átdefiniálta az
F-billenytűket. Az Exposé az F9-rôl az F3-ra
került, a Dashboard az F12-ról az F4-re -
szerencsére a billenytűzetre rajzolt szimbólumok
is követték a változást. Az F10, F11
és F12 most a hangerôszabályzás billenytűi,
korábban ezt az F3, F4 és F5 billenytűkkel
tehettük meg. Az F9 és F10 továbbra
is megmutatja az épp aktív ablakot
illetve az összes nyitva lévô ablakot - de
csak akkor, ha lenyomva tartjuk az Function
billenytűt is.
Ez kicsit bonyolult és zavaró is. Akkor
különösen, ha nem ma váltottál Macre, hanem
a funkció billenytűk szerepe már a véredben
van. Nehéz lesz átszoktatni magunkat
az új funkció-billenytű kiosztásra, de
szerintem épp úgy megbirkózunk vele,
mint a FireWire kapu hiányával.

Trackpad
A MacBook Air trackpadje nagyobb, mint
bármelyik MacBook vagy MacBook Pro
trackpadje és tartja magát a pletyka, hogy
hamarosan mindegyik MacBook és MacBook
Pro ekkora trackpaddel lesz szerelt. Mire jó
ez a hatalmas méretű trackpad? Egyrészt
még több helyed van . az egér mozgatására.
Ennél azért fontosabb, hogy végezhetsz
több ujjas műveleteket (multitouch
gesture). Igen, a MacBook Air az elsô Mac,
amely érti a több ujjas műveleteket minden
OS kiegészítés nélkül - bár az
egyetlen alkalmazás, amelyben ezt kipróbálhatod,
az iPhoto (képek nagyítása,
fogatása). Hazudnék, ha azt állítanám,
a plafonig ugrottam örömben, hogy már
több ujjammal is tapicskolhatom a trackpadet,
a nagyobb méretnek viszont ôszintén
örültem.
A trackpad alatti egérgomb keskenyebb
lett, de ez nekem nem okozott gondot. A
hüvelyk ujjamat tartom az egérgombon, és
a középsô és mutató ujjammal koptatom a
trackpadet - a bal kezem így még szabad
is maradt.
MagSafe táp
Az Inteles gépek érkeznek MagSafe tápkábellel,
bár a két ténynek igazából sok
köze nincs egymáshoz. Ez a mágneses
megoldás remek védelem a kábelnél fogva
történô véletlen géplerántás ellen, ilyenre
pedig nem csak a kutyánk, macskánk,
munkatársunk vagy szerelmünk képes, hanem
leginkább mi magunk, ismerjük be.
Akad, aki azt állítja, hogy két év alatt még
egyszer sem került veszélybe a tápkábele
okán a Macje - de a mi tapasztalatunk ellentmond
ennek. Itt és most köszönjük a
MagSafe-t, Apple!
De nehogy azt hidd, hogy bármely másik
MagSafe táppal használhatod majd a Mac-
Book Airt! A MagSafe a gép bal oldalán
csüng bizonytalanul, bármely másodpercben
saját súlyától leoldódóan, amíg az Air
asztalra nem kerül, ahol a MagSafe-rôl lekerül
a tápkábel súlya.
A MacBook és a MacBook Pro MagSafe
tápjai szembôl cuppannak rá a csatlakozórészre,
a MacBook Air anya része oldalról
közelít az apa részhez - így a régi MagSafe
ugyan összeerôltethetô a MacBook Airrel,
de ez nem lesz tartós frigy.
A MagSafe-ben azt szeretjük, hogy erô
hatására engednek, és elválnak a géptôl.
Ez persze néha gondot is okoz. Amikor a
gépet nem asztalnál vagy sík felületen
használom, hanem ágyban - párnák közt -
vagy valahol keresztbe feküdve egy széken,
akkor a MagSafe csatlakozó a korábbi
MacBookok esetében hajlandó volt engedni,
ezt leggyakrabban abból vettem észre,
hogy a MacBook lemerült.
Hangszóró
A MacBook Air egyetlen hangszórót kapott,
amíg a MacBook Pro-ba és a Mac-
Bookba is kettôt-kettôt szerel az Apple.
Ezt az egyet nagyjából a
cursor-nyilak
alá tették a szokott hely, a billenytűzet
felsô része helyett. Noha a hangminôség
nem a megszokott, a hangerôvel nincs
semmi baj. Hangosabb, mint a MacBook,
az biztos.
Optikai lemez - hiánya
Ahogy azt mindenki tudja, a MacBook
Airben nincs optikai lemez (CD vagy DVD
író vagy olvasó). Ez az elsô ilyen hordozható
Apple gép a Motorola 603e procijával
szerelt PowerBook 1400 és 2400 óta, azok
a gépek pedig 1995-ben kerültek piacra.
néhány késôbbi hordozható Macbe is csak
opcionálisan került CD olvasó. Ezért igaz az
az állítás, hogy a hiány nem világújdonság
volt, bár ez erôs félreértelmezése a valóságnak.
Az Apple árusít egy külsô Super-
Drive-ot (MENNYI?), amely csak és kizárólag
a MacBook Airrel működik együtt. Ám
erre sincs szükség, mert az optikai lejátszót
pótolja a Remote Discnek nevezett
szoftvermegoldás. Ezt a megoldást használva
wi-fin át bármelyik másik gép optikai
lemezlejátszóját megoszthatjuk a MacBook
Airrel némi elôzetes szoftver telepítés
után. Ez megoldás - mérnöki
szempontból bravúros.
Jól hangzik? Még szebb lenne, ha
nem lenne lehatárolva. Egyrészt a
MacBook Air dobozában található lemezrôl
az optikai meghajtót megosztó
programot elôbb fel kell telepíteni
a Macre vagy pécére. Ez a szoftver
csak is ezen a lemezen található
meg, sehol másutt. Ha tehát elutaztál
valahová, és átmásolnál egy CD-t
vagy DVD-t a gépedre, akkor gondban
leszel. Otthon és az irodámban
minden Macre és pécére feltelepítettem
a programot, de mi van, ha a
város másik végén a barátom Office
2008-át szeretném feltenni a Mac-
Book Airemre, és a meghajtót tartalmazó
lemez otthon van. (Az Almalap
megmondja: diskimage-ként kell elmenteni
a meghajtót. A barátnál wifin
átmásolni a barát gépére, ott lemezre
írni, feltelepíteni . vagy simán
haza autózol érte.)
De hosszabb útra úgy is annyi felesleges
dolgot viszünk magunkkal,
eggyel több már nem oszt, nem szoroz. A külsô meghajtón át nézhetünk mozit
vagy hallgathatunk CD-t, de le kell mondanunk
a lemezírásról. Az Apple szerint erre
nincs is már semmi szükség, ez a digitális
korszak, ember! Használd az iTunest! Na ja.
Igen, lehet egy megosztott lemezrôl indulni
és böngészni a CD vagy DVD adatai
között. A folyamat hosszadalmas, de nem
bonyolult. Elôször feltelepíted a speciális
szoftvert a másik gépre, majd újra indítod
azt. Aztán megváltoztatod a SysPrefben a
beállítást az anya gépen "megosztott CD-t
és DVD-t használjon"-ra. A MacBook Airen
a Leopárdban a Finder Sidebaron a Remote
Disc alatt látható az így megosztott optikai
lemez, amelyet innen kezdve úgy használsz,
mintha a saját gépedben lenne optikai
meghajtó. A külsô lemezrôl való induláshoz
az Applications > Utilities > Remote Install OS X
alkalmazást kell elindítani.
Ezt követôen az Option billenytű
nyomva tartása mellett indítsd újra az Airt! Ekkor a merevlemezed mellett választhatod a vezeték nélküli hálózatot is indító lemeznek. Válaszd ki a megfelelô wi-fi hálózatot, jelentkezz be az elôkészített gépre és meglátod a Remote Discet. Ekkor és csak ekkor választhatod ki, hogy errôl induljon a rendszer.
LÉNYEG A MÉRET
Nekem az Air mérete és súlya egyaránt bejött,
nincs vele semmi gondom. Ahogy már
említettem, az én álmom egy MacBookhoz
hasonló gép volt, ami kisebb és könnyebb,
a billenytűzete hátulról megvilágított - így
az Air szinte mindenben olyan, mint amit
szerettem volna. Én amolyan jövök-megyek
emberke vagyok, nem csak otthon dolgozom,
de bejárok az irodánkba is, elmegyek
a barátaimhoz, beülök egy kávézóba és a
Macem mindig velem van. Sokat utazom a
munkám miatt, de kalandvágyból is. Így
egy mindenre képes hordozható gép létszükséglet
a számomra - az Air alig nehezebb
egy kilónál, a MacBookom majd a
duplája -, minden deka számít, ha a vállamról
vagy cipelésrôl van szó.
Néhány barátom, hallva az utolsó mondatomat,
úgy vélte, hogy akinek gondot jelent,
hogy egy laptop két vagy egy kiló, az forduljon
orvoshoz vagy járjon el gyúrni. Szerintem
nincs igazuk. Mert mekkora is a mindenki
számára kényelmesen cipelhetô laptop
súlya? Amikor még négy-öt kilós laptopokat
cipeltünk és megjelentek a két-három kilósak,
akkor is állt a fenti érvelés? Ugye nem!
Mert akkor lefikázhatnálak, ha nem vagy képes
egy hátadra kötött Mac Pro-val hegyet
mászni. Mondjuk ki, aki nem képes 25 kilónyi
számítástechnikai felszerelés tartós cipelésére,
az forduljon orvoshoz! Nonszensz.
A felhasználók minden gramm könnyebbedésnek
örülnek, legyenek akár Apple rajongók,
akár nem. Hasonló a helyzet a laptopok
vastagságával is. Nem is váltok vissza
MacBookra vagy MacBook Pro-ra, ha csak
más okot nem szolgáltat rá a MacBook Air.
MEREVLEMEZKEDÉS
Mennyire használható az Air a napi munka
során? A következô részben pár mérési eredményt
is közreadok, addig is elmondom, az
Air jól használható . az esetek nagy részében.
Korábban a 15 inches Pro-t használtam
(1,83GHz), aztán váltottam a MacBook Core
Duo-ra (2GHz). Így a mostani MacBook Air
1,6GHz-es sebességével lassabb gépet kaptam,
mint a korábbiak. Ám a sebesség lassulást
kompenzálta a két magos processzor és
a gyorsabb rendszer busz. Azért az Air nem
egy erôgép, de az én céljaimra megfelelt.
Mielôtt teszteket végeztünk volna, pár
napon át használtam, és azt vettem észre,
hogy a gép nagyon sokszor fordul a merevlemezhez,
ami néha érezhetôen lassította a
munkámat. Ugyanígy észrevehetô volt a
háttérben végzett hálózati letöltés - még
a Firefox alatti letöltés is akadályozta a
Pages használatát. A 4200-as fordulatú
merevlemez lassúsága már az elsô este feltűnt,
és óráról-órára észrevehetôbbé lett.
Ez nem gond, ha alig használod a merevlemezt,
de ez rám nem jellemzô. Majdnem kitéptem
az összes hajamat, amíg arra vártam,
hogy egy két gigás diskimage-t átmásoljon
az Air. Ahogy korábban, úgy az Airen is próbáltam
streamelt videót nézni és közben a
barátaimmal csetelni. A videó nézhetetlen
minôséguvé vált, bekockásodott, szaggatott,
megállt. A Firefox, amit igazán szeretek, bár
nagy csatákat vívok vele, hűtlenségre kényszerített,
mert vagy három sorral lemaradt a megjelenítésben ahhoz képest, ahol a gépeléssel tartottam több blog hozzászólásnál.
Igaz, nem tettem rendbe a merevlemezt, de az ég szerelmére, ez a gép nem évek óta karbantartatlan, hanem alig egy hetes csak!
Az Air optikai lemezolvasó hiánya nem sokkolt. Az az igazság, hogy a Mac-Bookba megvásárlását követôen a második évben tettem be az elsô DVD-t, a Leopárd telepítôt. Aztán most, a Remote Disc telepítéséhez az Airrel jött lemezt.
Nem mintha nem néznék repülés közben
gyakran filmet a Macen, de azt mindig
a merevlemezrôl, miért fogyasztanám a korlátozott
aksi kapacitást a DVD pörgetésével?
Soha sem értettem azokat, akik ezt teszik.
Így nekem az optikai drive nem hiányzik.
Essen egy szó az Air hűtőventilátoráról -
igen, van ilyen. De olyan halk, hogy csak
akkor hallom, hogy pörög, ha erre koncentrálok.
MIGRATION ASSISTANT
A Migration Assistant feladata az, hogy a korábbi
Macrôl az adatainkat, beállításainkat,
leveleinket - mindenünket - segítsen átköltöztetni
az új Macre. Ez a nagyszerű megoldás
már régóta megtalálható az OS világábanés hagyományosan a FireWire kapukat használja.
A régi gépet Target Disk Mode-ba kell
tenni, majd a FireWire kábellel összekötött új
gépen elindítani a Migration Assistant programot.
Pár óra múlva - ez az adatok mennyiségétôl
függ - minden épp úgy megtalálható
lesz az új Macen, ahogy a régin volt. Ahogy
Steve Jobs mondaná: Wow!
Csakhogy a MacBook Airen nincs Fire-
Wire. Így az Apple mérnökei lázas tevékenységbe
fogtak, az eredmény pedig az,
hogy "a Migration Assistant már USB 2.0-n
át is használható."
Hahaha! Sikerült átverni. Ez túl egyszerű
lenne, Apple-hívô barátaim. Az Air használók
két módon migrálhatnak, az egyik a
wi-fi - ez az alapértelmezett - és USBEthernet
adapter használatával.
Szépítsünk, ezek nem a leggyorsabb
megoldások. Az egyik haveromnak öt órán
át tartott az áttelepülés az USB-Ethernet
megoldással. De ha ugyanezt az adatmennyiséget
wi-fi-n át szerette volna átmozgatni,
az öt óráért bármire képes lett volna.
Foglaljuk hát össze. Mielôtt elindítanánk
a Migration Assistant, a régi Macre - ahogy kitaláltad - fel kell telepíteni
a Remote Disc szoftvert. Így mindkét oldalon aktiválható
a Migration Assistant a wi-fi-kapcsolaton
át, hasonlóan ahhoz, ahogy az
AppleTV az iTunest használja a házban lévô
videók streamelésére. Elég megadni az Airnek
a kódot, melyik az ô migrációs társa, és
máris létrejön a levegôben a frigy. Máris.
A kiszolgáló öreg Mac kinyilatkozza,
hogy a vevô oldal, az Air készen áll, az Air
ekkor kiszámolja, hogy mi mindent kell átmásolni
és ez várhatóan mennyi idôt vesz
igénybe. Ez az a pillanat, amikor a wi-fi
kapcsolat sávszélessége küldetés kritikus
elemmé lép elô. Az Air is, a MacBook is és
az AirPort is "n"-es volt, így is órákba tellett,
mire az Air befejezte a számolást! Minél
tovább számolt az Air, annál dühösebbé
váltam, minél dühösebb voltam - ettôl
függetlenül egyáltalán nem derült ki, hogy
mennyi van még a számolásból hátra, mennyi
az egész számolás ideje.
Öt órán át dühöngtem. Nem mintha az
ötödik óra végén az Air végére ért volna a
számolásnak. A MacBook 80GB kapacitású
merevlemeze 90 százalékig volt tele, ezt
kellett volna áttenni egy másik 80GB-os
merevlemezre. Az öt óra alatt egy harmadik
géprôl, amelynek az AirPorthoz sem volt köze,
végig kérdeztem minden ismerôsömet,
hogy mire számíthatok, végig twittereltem a
barátaimat, hogy sikerrel befejezett-e ilyen
migrációt már valaki wi-fin, felhívtam pár
szerkesztôséget is, hogy mire jutott a tesztlaborjuk.
Nem kaptam pozitív választ, a
migrációt így még senki sem fejezte be. A
tesztlaborok - persze név nélkül - jelezték,
ôk feladták a küzdelmet, mindenki azt
mondta, hogy felejtsem el. Így tettem.
Elegem lett. Feladtam.
Persze most mondhatod, hogy ép eszű
ember nem visz át wi-fin 70 megát, de itt
átvitelrôl szó sem volt még. Mondhatod azt
is, hogy a wi-fi sávszélessége nem az
Apple hibája. De akkor miért kínál ilyen
megoldást ez a cég? Az, amelyik annyira
kényesen ügyel a felhasználói élményre?
Egy tanács tehát mindenkinek, aki Airre
szeretne migrálni. Egy pillanatig se gondoljál
a wi-fis megoldásra, azonnal kérj kölcsön
egy USB-Ethernet átalakítót vagy vegyél
egyet 29 dollárért. És Steve, hívj fel,
ha az USB kapcsolat másra is jó lesz, mint
a Time Machine-rôl Migration Assistant-os
visszaállításra. (Ahogy minden Almalap olvasó
tudja, a Migration Assistant képes teljes
lemeztartalmat vagy részét visszaállítani
a Time Machine mentésbôl USB-s merevlemezrôl.
Ez lehet egy mentô megoldás, bár
én jobban örültem volna annak, ha a direkt
USB-s másolás működött volna.)
AKKOR WI-FI VAGY NEM VISZI?
Nos, a wi-fi jel itt a levegôben . ez jó,
de nem minden. Az Air antennája épp úgy,
ahogy a MacBook Pro-é, az alumínium házban
bújik meg, így az apertúrája, a hatótávolsága,
az érzékenysége nem ugyanaz,
mintha mondjuk kihajtható lenne, vagy
műanyag borítaná. Nekem nem volt ilyen
gondom, de annak, aki küzdött a MacBook
Pro-val, gondja lehet az Airrel is - néha a
kicsi nevet a végén (MacBook).
Most egymás után letettem az asztalomra
a MacBookom, a MacBook Pro-m és a
MacBook Airemet. A MacBook hét, a másik
kettô négy wi-fi hálózatot lát csak.
AKKUMULÁTOR
A következô csalódást az akkumulátor
okozta. A MacBook Airben hivatalosan
37Wh-ás, nem kivehetô akkumulátor kerül.
Az Apple hirdetése szerint ezzel öt órán át
lehet "vezetékmentes munkát" végezni. Már
az öt óra is érdekel, hogyan számolták ki,
miért pont öt? Más gépek esetén pedig miért
négy vagy hat óra ez? A vezetékmentes
munka is jól hangzik, ám ebbôl nem derül
ki, hogy ez eseti vagy folyamatos wi-fi kapcsolatot jelent, esetleg a netre fel sem lépést. ez utóbbi azonban annyira negatív megközelítésnek tűnt, hogy el is vetettem, az Apple csak nem használja a "vezetékmentes munka" kifejezést az Air reklámban úgy, hogy még a wi-fit sem használnak. Öt óra net nélkül? Nem élném túl, csak ha alszom.
Ahogy már mondtam, a kijelzô fényerejét
mindig leveszem teljesen, a gépet meg
leginkább írásra használom, gyakran szörfölök
a neten - néha zenét is hallgatok és
elvétve dolgozom képekkel. Ezek egyáltalán
nem tápigényes műveletek. Minden
odafigyelés nélkül negyedóra híján négy
órán át tudtam használni a MacBookot és a
MacBook Pro-t. Nem tudom szebben mondani,
a MacBook Air aksija harmatgyenge.
Nem kicsit, nagyon. Rendesen feltöltöttem,
használtam, ahogy írtam, ahogy a másik
két Macet is, de két és fél óra után lemerült
a MacBook Air. Ez elkeserítô.
Az Almalap
öt éves PowerBook G4 gépébe tavaly
került a második aksi, akkor az elsô már
csak tíz percet tudott. Az újjal most három-
négy óra közt dolgozom táp nélkül,
szinte pont olyan módon, ahogy ennek a
cikknek a szerzôje.
A régi, két éves MacBookom ekkor szólt,
hogy vegyek új aksit, amikor már nem bírta
a 150 perces szolgálatot sem.A MacBook Air aksija messze nem adja azt, amit vártunk
tôle. Ráadásul a cseréje sem egyszerű.
Amikor kiderült, hogy nem cserélhetô,
illetve csak szakszervizben cserélhetô
az aksi, azzal vigasztaltam magam,
hogy "erre úgy sem lesz szükség kéthárom
éven belül". De ez az aksi most
tudja azt, amit egy-két éves aksijaim
szoktak tudni. És ez vadi új.
Oké, az Apple feláldozott némi akkumulátor
idôt a nagyobb és fényesebb
kijelzôért, de az a "vezetékmentes
munka" idô, amivel hirdetik a
MacBook Airt, duplája az általam tapasztaltnak.
Arról már nem is beszélek,
hogy 100 százalékra feltölteni
kétszer annyi ideig tart, mint lemeríteni.
Valami itt nincs rendben és az
nem az én számítógép használói módom.
Ha már az imént beszéltem az
Air legjobb tulajdonságáról, hát a legnagyobb
csalódást okozó címet az akkumulátornak adtam.
Vajh hogy venné ki magát, ha jövôre
a januári Jobs beszéd közvetítése
közben az USB modem háromnegyed
óra alatt leszívná a teljes aksit és mire
Steve a "még lenne valami" részhez
ér, már semmirôl sem adhatok számot?
Vegyek egy moped-aksit, vigyem
be a táskámba, és szükség esetén
kössem rá a MacBook Airt? És akkor
mit érek azzal, hogy az Air alig 1,3
kiló?
SZÁMOK, GRAFIKONOK
Eddig tartottak az élményeim - akad olyan
olvasó, akinek ez, a személyes benyomás számít.
Azoknak, akik a számokban hisznek, jöjjenek
az objektív mérések.
Minden gépen a Mac OS X 10.5.1 futott, minden
gépet minden teszt elôtt újraindítottunk.
A teszt során arra is kerestük a választ,
hogy az SSD merevlemez vajon megéri-e a felárát?
Az SSD a solid-state flash drive-ot jelenti
- ez nagyon egyszerűsítve leginkább a RAMhoz
hasonlít, ellentétben a merevlemezzel,
nincs benne mozgó alkatrész, ezért kevésbé
sérülékeny, kisebb az energia fogyasztása.
A MacBook Air gyönyörű, de mint mostanra
már mindenki számára kiderült, nem minden
hepi és nem minden szánsájn - magyarul
nem minden zizi-bambi-körhinta. A szubjektív
bemutatóban már kapott az arcára a merevlemez,
ám ott a 4200-as fordulatú 80GBos
merevlemezrôl írt kollégánk. A tesztelés
során már kezünkben volt az 1,8GHz-es Mac-
Book Air 64GB SSD merevlemezzel. Az árkülönbség
MENNYI forint, lássuk, ér-e ennyit -
ha nem is a walesi tartomány, de - az SSD?
Indítás
A mérés során azt az idôt jegyeztük fel,
amely a Power gomb megnyomása és a Login
ablak megjelenése között telt el. Az Air egy
fél másodperccel volt lassabb, mint a MacBook
és tizennéggyel, mint a MacBook Pro.
Azt gondoltuk, hogy az SSD mindent visz,
hiszen csak áram kell neki, semmi felpörgés,
ilyesmi. Hát nem. Az SSD sem azonnal harcra
kész bekapcsolás után. Persze jóval gyorsabb
volt a HDD-nál, gyorsabb a MacBooknál is, de
pár másodperccel kikapott a MacBook Pro-tól.
Xbench 1.3
A MacBook Air HDD (így jelöljük a merevlemezes
Airt) processzora csak 1,6GHzes,
ami jóval lassabb, mint a 2,2GHz-es
MacBooké vagy a még gyorsabb - 2,4GHz -
MacBook Proé. A legtöbb mérési eredményt
ez magyarázza. Meglepetésünkre a merevlemez
lassúsága (HDD) nem okozott jelentôs,
tehetôs hátrányt az Airnek, a MacBook
5400-as lemez teljesítményéhez képest alig
hat százalékkal maradt csak el.
Az SSD Air nem csak a memóriája okán
kellett, hogy megelôzze a HDD Airt, de két
tizeddel gyorsabb órajele miatt is. Igazán kíváncsiak
a lemezt igénybe vevô tesztek eredményére
voltunk, megéri-e a felárat az SSD?
Az alap lemez teszt nem mutatott jelentôs
különbséget - HDD:SSD 29,37:34:30. Ám a
soros írás-olvasás mérésekor kiderült, az SSD
lassabb, mint a HDD. Az SSD 13,86MB/s sebességgel
írt, a HDD 33,33MB/s-mal. Az olvasásnál
esetén az olvasott mennyiségtôl
függött a sebesség, az SSD 7,29-
49,59MB/s-ot mutatott fel (igen,
ilyen nagy a szórás az olvasott
adatmennyiségtôl függôen), a
HDD 6,32-32,74MB/s-ot. A véletlen
- nem egymást követô lemezterületű
- íráskor az SSD már
mérhetôen jobb volt a HDD-nál.
Írni az SSD 19,04MB/s-mal írta a
256k-s adatokat, a HDD
22,95MB/s-mal. Olvasásnál a HDD
sebessége 14,37MB/s volt szintén
256k-s adatdarabokkal, az SSD-é
47,61MB/s.
Azok számára, akik a rengeteg
szám okán átugrották az elôzô
bekezdést, a következôképpen
foglalható össze az eredmény. Az SSD lassabb
írásnál, de sokkal gyorsabb olvasásnál.
Igazi erôssége a véletlen olvasás -
amikor az adatok szerte szét szóródtak a
lemezen.
Cinebench 10
Ez egy processzor teljesítményt mérô
teszt, a végeredmény leginkább a procitól
függ, így a mérés bevezetôjében mondottak
alapján a végeredmény nem meglepetés.
Alkalmazások
Az életben viszont nem teszteket futtatunk
a gépeken, hanem feladatokat oldunk
meg. Olyanokat, mint 60MB-os QuickTime
mozi .mov formátumból iPodra konvertálására,
WebKit futtatás, vagy tömörítés.
A tesztek egy része erôsen a merevlemezt
vette igénybe, itt az Air HDD igen
gyengén szerepelt, legrosszabb a WebKit
esetében volt, ahol 15 percet kapott - ez
már gyalázás. Tegyük hozzá, az SSD Air is
kikapott a másik két géptôl.
Az egyes mérések eredménye az alaptesztbôl
egyenesen következett. Amikor a
mov fájlt kellett konvertálni, az soros olvasási
és írási feladatot jelent - ebben az SSD
gyenge, és a két tizedes processzor frekvencia
elôny sem segített rajta ezt ledolgozni.
PSBench 7
Ahogy ennek a tesztnek a neve is sejteti,
Photoshop műveleteket végeztettünk a
négy géppel. A 21 mérésbôl álló sorozatot
Photoshop CS3-mal, 1024x768-as felbontásban
végeztük, a Historyt levettük egyre.
Az adatok alapján az Airnek nem kellett
a MacBook vagy a MacBook Pro elôtt szégyenkeznie
- az Airt ugye nem a grafikusoknak
szánta az Apple? A MacBook néhány
esetben elveszett, úgy elkalandozott,
hogy néha azt hittük, nem is tér magához
- ezek a kirívóan hosszú csíkok. A négy
gép egyébként pont azt hozta, amit vártunk
tôlük. Az Air talán még jobban is.
Az SSD kontra HDD küzdelemben az SSD
talán csak annyival nyert, amennyivel
gyorsabb a processzora - de nyert.
Kocsiban ne használd!
Nem végeztünk olyan brutális tesztet,
mint amilyenrôl az iPod kapcsán beszámoltunk.
Azt gondoljuk, egy számítógépre
azért jobban vigyáz az ember.
Az Air sokkal strapabíróbb, mint elsôre
gondoljuk. A háza alumínium, és ezért szilárdabb.
Az alsó, billenytűzetes rész normál
nyomásra nem is hajlítható meg - persze
azért autóval ne hajtsunk át rajta. A felsô
rész, a kijelzôs kézzel is meghajlítható, igaz
kicsit - másrészt minek tennék ilyet? A gép
lecsukva már masszívnak is mondható.
Annyira masszívnak, hogy a lecsukott
gépre a barátnôm egyszer rá is ült -
"annyira vékony" - mondta, hogy nem hitte,
hogy gép. Az Airnek nem lett semmi
baja, igaz, a barátnôm sem szumó-bajnok.
A gépre ráállni nem mernék, szerintem az
LCD kijelzô tönkre menne, de a gép maga
használható maradna külsô monitorral. Hasonlót
mondhatunk el a MacBook Pro-ról
is, a MacBook kapcsán már nem lennék
biztos, hogy a ház nem roppan meg, a
MacBook olyan kis édi-bédi gép.
Túléli az élére ejtést az Air? Egyszer túlélte.
És mákom volt, hogy az LCD nem repedt
meg, nem sérült meg. Azért gondolom,
hogy ôrült szerencsém volt, mert a
MacBook Pro kijelzôje azonnal bepókhálósodott,
amint így leverôdött egy kávézóban
az asztalról.
Az Airt ugyanabban az öreg laptop táskában
hordoztam magammal körbe a városban,
amelyben a korábbi gépeket is, nem
is volt semmi gondom.

Bôvítés
Ez egyszerű, ez a gép nem bôvíthetô.
Vagy csak nagyon nehezen.
A normál Maceknél a memória,
a merevlemez bôvíthetô,
az aksi könnyen kicserélhetô. Az
Air alja egyetlen darab alumínium,
így a belsô elérése sem egyszerű.
Ha kicsavarjuk a három
csavart, akkor kettôt már nem
lehet visszacsavarozni. A 2GB
memóriát az alaplapra integrálta
az Apple - a gép ennyit tud,
nem kevesebbet és soha nem is
fog többet.
Az aksi és a merevlemez
ugyan elérhetô, de nem lesz sok
örömünk benne. Az aksi esetén az Apple
által megadott összegnél olcsóbban is kicserélik
a szervizek az aksit, a bátrabbak
vehetnek még olcsóbb "csináld magad"
csomagot.
A merevlemez könnyen kicserélhetô az
SSD-meghajtóra és vica versa. Ha találsz
olyan gyártót, aki ebben a méretben - 1,8
inch széles, 5mm magas - gyárt nagyobb
kapacitású merevlemezt, akkor elôtted a
lehetôség, bár melegedési gondok lehetnek,
különösen a sokkal magasabb fordulatszámú
merevlemezeknél. Számos árlistát
végignézve mi nem találtunk ilyen fizikai
méretű, 80GB-osnál nagyobb kapacitású
merevlemezt. Egyébként ez a lemez kerül a
80GB-os iPodba is. A 160GB-os iPod merevlemeze
kicsivel vastagabb, ide nem fér
be - kipróbáltuk. |