Hirdetés

iMac - iLife - iWork


Harmadik alkalommal lépett pódiumra idén Steve Jobs, az Apple első embere, hogy új termékeket mutasson be. Az év elején a NA MIT IS (és ez szépen így is maradt :D, nyár elején az iPhone került sorra, most új iMac-kel, iLife-fal és iWorkkel lettünk gazdagabbak. Jobs szokásának megfelelően ezúttal is fekte garbót és farmert viselt - állítólag ezekből több, mint száz darabot rejt a gardróbja. A beszédet - legalábbis a neten közzétett videó tanúsága szerint - ezúttal csak egyszer szakította meg taps, a közönség most nem lebegett abban az eksztatikus rajongó imádatban, amely Jobs korábbi beszédeit kísérte. Maga Jobs is fáradtabbnak tűnt, nem rúgott bele vélt vagy valós ellenfeleibe, így a Microsoftra sem tett burkolt célzásokat. Elmaradtak az apróbb viccek is, és alig öt percenként hangzott el egy "fantasztikus" vagy "elsőként az Apple" fordulat, amelyek a korábbi bemutatókon percenként többször is hallhatóak voltak. Pedig a bemutatott szoftverújdonságok így elsőre épp olyanok, amilyenre az Apple-től számíthatunk: felhasználó-központúak.

A felhasználó központúság az Apple esetén nem csak abból áll, hogy a programok használatát nem akadályozzák meg a programok - tényleg használni szeretnéd ezt a programot? -, hanem már a program írásakor is felhasználói fejjel gondolkodnak. Itt és most le kell szögezni, hogy az iLife és iWork azoknak a felhasználó-felhasználóknak íródott (user-user, vagy gesztiesen: lúzer-user), akik műveltségük okán tisztában vannak a merevlemez, memória és processzor fogalmakkal, de informatikai érdeklődésük ennyi és nem több. Számukra a Mac eszköz, és nem akadály szórakozásukban vagy munkavégzésükben. Aki tehát a következő oldalon azt olvassa, hogy az iMovie erre is képes, és erre rávágja, hogy a Kütyümbütyök linuxos izé már rég tudja és ingyen, az egyfelől legyen büszke, ő már nem felhasználó-felhasználó. Másfelől nem is feltétlen neki szánja az Apple az adott programot.

Jobs beszédeinek első tíz perce eddig az Apple roppant sikereinek számszerűsítéséről szólt, most beérte egyetlen grafikonnal, amely azt mutatta, hogy az utolsó négy negyedévben az Apple növekedése - az egy évvel korábbi növekedéséhez képest - rendre háromszorosa az iparág hasonló számadatának. A Gonosz Almalap pusztán arra lenne kíváncsi, hogy az Apple vajh melyik iparágba sorolja magát: a számítógépgyártóba, az alkalmazásfejlesztőbe, a szórakoztató-elektronikagyártóba (iPod és AppleTV) vagy a távközlésibe (iPhone). Az előző Almalapban oly hosszan idézett konferencián Jobs az alkalmazásfejlesztőre szavazott mondván, hogy a vas gyártása csak amolyan muszáj tevékenység, hogy az alkalmazások jó körülmények között fussanak. Még visszább haladva az időben, januárban az Apple cég nevet váltott, épp a Computer szó került ki a vállalat hivatalos elnevezéséből.

Ezt követte az új iMacekek bemutatása. Az Apple két kedvenc anyaga az alumínium és az üveg. Az alumínium azért, mert tartós, eleganciát sugall és - újrahasznosítható. Az üveg előnye, hogy elegáns, karcolásmentes és - újrahasznosítható. Igen, az Apple-t minden látszat ellenére megérintette, hogy a Greenpeace egy éve kikezdte mondván, a legkevésbé környezetbarát cég a számítógépgyártók közül. A Greenpeace közleményre ugyan az Apple akkor nem reagált, mint ahogy nem nyilatkozott akkor sem, amikor tavaly ősszel a londoni Apple-kiállítás bejáratánál a Greenpeace-esek tüntettek a cég ellen. Ám idén közleményt tettek közzé a honlapjukon Steve Jobs aláírásával, amiben tételesen cáfolták a Greenpeace állításait. Ezzel egyidőben a Greenpeace listáján is elmozdult az Apple az utolsó helyről. Az igazság? Odaát ...

Az alumínium szeretetét jelzi, hogy a cég prémium termékei mind alumíniumból készülnek, ilyen a Mac Pro, a MacBook Pro, az iPod és az iPhone is - ez utóbbi az üveg szeretetét is mutatja. Miből is lehetne az új iMac, ha nem ezekből az anyagokból? - tette fel a szónoki kérdést Jobs. (A gépben van műanyag rész is, de az is "rendkívül jó" műanyag - hangzott el.)

Az iMac család továbbra is háromtagú, de megváltozott paraméterekkel. Megszűnt a 17 inches verzió, a két kisebb iMac mostantól 20, a legnagyobb pedig továbbra is 24 inches. A forma maradt, de keskenyebb lett a ház. A technikai paraméterek épp annyival változtak, amennyit az előző iMac frissítések óta a technológia fejlődött - és még egy kicsit, kedvezőbben. A legkisebb iMacben 2GHz-es, a nagyobbakban 2,4GHz-es Core2Duo processzort szerelnek, Amerikában a 24 inches gép rendelhető 2,8GHz-es Core2Duo procival is.

A gépekbe alapesetben 1GB memóriát tesz az Apple. A kedvezőbb jelzés itt kap értelmet, az eddigivel ellentétben az 1GB nem két 512MB-s memóriát jelent, hanem egy darab 1GB-t. Ez azért fontos, mert így bővítésnél nem kell a fiók mélyére dobni egy vagy két 512MB-os modult, hanem egy üres bank várja a memória bővítést. Bővíteni az eddigi 3GB helyett 4GB-ig lehet - ez 2x2GB memóriát jelent, ami a cikk írásakor 2x25+áfa összeget jelentett uszkve és cirka.



A merevlemez mérete is felhízott 250GB-ra a kisebb és 320GB-ra a nagyobb gépek esetében. Aki rendesen digitalizálja a bakelit lemezeit, kazettáit és CD-it, aki bőszen kattogtatja a digitális kameráját, aki gyakran nyomja a videokamera felvevőgombját, az tudja, hogy ez szükséges mennyiség. Az iMacet az erős otthoni használatra szánja az Apple, esetleg a kis irodákba, irodai gépnek - nem dtp-hez, webfejlesztéshez vagy videóvágáshoz. Nem mintha ezekre nem lenne jó, csak nem ez a célcsoport - lásd a fenti felhasználó-felhasználó gondolatot. Mindegyik iMacbe 8x SuperDrive került - végre abbahagyta az Apple azt a bántó magatartást, hogy legkisebb gépbe csak ComboDrive-ot rak, amivel nem lehet DVD-t írni. A Gonosz Almalap szerint ezt nem az Apple felfogás változása okozza, hanem a ComboDrive raktárkészlet kifogyása. Hasonló gyanút fogalmazott meg a kis gonosz az 512 megás ramok esetében is.

Az új iMacek talán legfontosabb fejlesztése, hogy már nem az alaplapra integrált grafikus chipet (Intel 850) használják, hanem Az ATI Radeon sorozatának egy-egy elemét. A korábbi megoldás - a kisebb iMaceknél - azzal a hátránnyal is járt, hogy a kép generálásához a grafikus chip a közös memóriát használta, ez a gép teljesítményét is csökkentette. Ennek lett végre vége. A kisebb gépben 128 mega rammal az ATI Radeon HD 2400 XT, a nagyobbakba pedig a HD 2600 Pro grafikus vezérlő került 256 mega rammal. A következő Almalapba - reméljük - már számszerű teszttel is tudjuk mutatni a grafikus teljesítmény javulását.

Szintén elvártuk, így meg is kaptuk a FireWire 800-as csatlakozót, megmaradt a FireWire 400. A gépen három USB 2 kapu mellett van Audio ki és be, illetve video kimenet. Hogy a hálózatról se feledkezzünk meg, Gigabit Ethernet, 802.11n-es wifi és Bluetooth vár kicserélendő bitjeinkre. Az új iMachez új billentyűt is tervezett az Apple. A tasztatúra - kirándulunk? kirándulunk? - majd harmad olyan magas, mint a régi, ez jobbat tesz a kéznek, ergonomikusabb. A billentyűzetnek létezik bluetoothos változata is - ezen megfelel hordozható gépek billentyűzetének - hiányzik róla a számbevivő rész. Örömre ok, hogy így hordozható fizikai méretekkel bíró billentyűzetet kaptunk, üröm, hogy ismét lehet bűvészkedni a több funkciós billentyűkkel, a sok számmal dolgozók számára pedig ez a bluetoothos billentyűzet használhatatlan. Némi áttervezést is végrehajtottak a funkció billentyűk között. A fényerő szabályozás maradt az F1-F2-ön. Az Exposé átkerült az F3-ra - ez ugye az F9-en volt legtöbbünknél -, az F4 a Dashboardé. A zenehallgatás-lejátszás vezérlését szolgálja az F7 - visszalépés, F8 - lejátszás, megállás és F9 - előre lépés. Az F10 lett a némítás (régen F3), az F11 a halkítás (F11) és az F12 a hangosítás (F5) vezérlő billentyűje. Meg kell szokni. Az árak kellemesek. Jobs beszédében kiemelte, hogy amíg az előző családot 1199, 1499 és 1999 dollárért kínálták, addig az új, tehát többet tudó gépek ára 1199, 1499 és 1799 - azaz vagy többet tudnak azonos árért, vagy még olcsóbbak is (24 inch). A hazai árak is ismertek már a nyomdába adás pillanatában: ENNYI? ANNYI? AMANNYI - ezek ajánlott nettó végfelhasználói árak. Ezt követően a jelenlévők megtekinthették az új iMac reklámfilmet.


iLife
Az iLife csomag az Apple minden gépére felkerülő szoftverek összefoglaló neve. Az iLife része az iTunes (volt), az iPhoto, az iMovie, az iDVD, aziWeb és a GarageBand. Az iTunes fényes pályára állt, a kezdetben digitális zenekezelésre szánt szoftver a házi szórakoztatás kommunikációs felelősévé nőtte ki magát. Az iTunes-szal vásárolhatnánk zenét, filmet az iTunes Music Store-ból, az iTunes-szal tölthetjük át zenéink, képeink, filmjeink az iPodra, az iPhone-ra és az AppleTV-re. Az iTunes-szal valójában nem alkothatunk, ahogy az iLife csomagban maradt másik öt alkalmazással, így elvált az útjuk, bár a szoros integráció megmaradt a programok között. A Media Böngésző, amellyel az iLife - vagy az iWork - alkalmazásaiba más iLife alkalmazások elemei hívhatók be, a zenéket az iTunesból nyerhetjük továbbra is - a GarageBand mellett.


iPhoto
Az Apple alkalmazás-fejlesztő technológiája I.
    A számítástechnika eltelt 20-30 éve alatt számos szoftverfejlesztő jelent meg és tűnt el. Az Apple korán kezdte és még mindig talpon van. Az iLife-iWork-Aperture kapcsán - gyanítom, a többi alkalmazására is igazak a következő megállapítások, de azokat nem ismerem - ki kell emelni, milyen ügyesen épülnek a programok közös elemekre. Az iPhoto-ban most megjelentek azok a kép együttállást mutató segédvonalak, amelyeket korábban ismerhettünk a Pagesből vagy a Keynote-ból, esetleg az Aperture-ből.
    A körhinta is pörög rendesen - ez az az albumlapozó megjelenítés, ami nem rég jelent meg az iTunes-ban. most Keynote diaváltó opcióként is elérhető.
    De említhetnénk az Alpha maszkolási eljárást, amely a mostani 08-as csomagokkal jelent meg, és egyaránt megtalálható az iPhotoban, és a Keynote-ban.
    Ahhoz, hogy egy program rész, rutin más fejlesztésnél is felhasználható legyen, nagyon jól dokumentált fejlesztői környezet szükséges, és igen előre gondolkodó fejlesztésirányítás. Az Apple-nél ez szemmel láthatóan létezik. Ez nem csak a fejlesztőknek jó, hiszen egyre gazdagabb könyvtárakban gondolkodhatnak - egy-egy látványos elem, vagy trükkös megoldás már ott hever készen a polcon, a Numbers jórészt ilyen kész elemekből épült össze. De jó nekünk, felhasználóknak is, mert az Apple jobban tudja kihasználni fejlesztői erőforrásait, több, szebb, jobb programokat kapunk.
    Persze ennek a megoldásnak vannak hátulütői is. Ha változik egy alaprutin, akkor számos program szorulhat frissítésre. Ha változik a Média Böngésző, az érinti az iPhoto-t, az iMovie-t, az iWebet, az iDVD-t, a Pages-t, a Numberst és a Keynote-ot, ha más alkalmazást nem is. Reméljük, Jobsék naponta archiválják a fejlesztői könyvtárak leírását.
    Az iPhoto-t az Események fogalom bevezetésével juttatták levegőhöz, a több ezer kép kezelése kezdte megfojtani ezt az alkalmazást. Az iMovie-t rendesen áttervezték, újragondolták. Az iWeb lassan kezdi felvenni a versenyt a szabadon használható, vagy pár tíz dollárba kerülő honlapszerkesztőkkel. A GarageBand egy látványelemmel bővült, az iDVD-hez pedig mindössze tíz új sablont adtak - persze az sem baj, hogy ha valami megfelel a célnak, akkor azt csak a fejlesztés kedvéért nem fejlesztik használhatatlanná. Nézzük sorra a programokat a letöltött ismertetők és Jobs bemutatója alapján - a használat közbeni tapasztalatokat folyamatosan osztjuk majd meg.
Az Almalap podcast szálán - ez elérhető a honlapunkról vagy az amerikai iTunes Music Store-ból rákeresve az Almalap szóra megtalálható a podcastok között - már közzétettük az iPhoto-ról szóló Apple bemutató film magyar hangalámondásos változatát, ajánljuk megtekintését mindenkinek. Az iPhoto kapcsán Jobs hat újdonságról beszélt. Az első a valóban fontosnak tűnő Események (Events), majd következik a kép elrejtési lehetőség, a teljes értékű keresési lehetőség, a hatékonyabb képszerkesztési mód, a sablon alapú otthoni album nyomtatási lehetőség és végül új album és naptár sémák.

iPhoto - Események
A digitális fényképezés átka, hogy számolatlanul kattintunk a fényképezőgéppel, az "egyik kép csak jó lesz!" felkiáltással. Majd felmásoljuk az összes képet az iPhoto-ba és nem selejtezünk, nem dobáljuk ki a rosszakat. A beolvasáskor ritkán adunk nevet a virtuális "filmtekercsnek", így visszamenőleg megtalálni egy képet nehéz. Sokan úgy oldják meg a képmegtalálást, hogy számtalan albumot hoznak létre, és az egyes sorozatokat albumokba rendezik. Így már az albumok közt kell keresni, de ez sem az igazi.

Az Apple házi felmérése azt mutatta, hogy egy átlagos iPhoto felhasználó gépén nagyjából 5000 fényképet tárol. Egy-egy esemény alkalmából nagyjából 50 kép készül. Megfigyelve a felhasználói magatartást felfedezték, hogy a felhasználó-felhasználók az album használatával navigálnak a képtengeren, és az albumok rendre egy-egy eseményhez kötődnek. Ezért megalkották az Események elemet.

Az iPhoto 08 úgy gondolja, hogy az egy adott napon készült felvételek egyetlen eseményhez kapcsolódnak. Eddig a fényképeket csak egyesével volt képes az iPhoto megmutatni - a Libraryt kellett ehhez kiválasztani -, most az iTuneséhoz hasonló módon strukturáltabbá vált baloldali gyűjtemény sorban a Library alatt két megjelenítési módot kínál. Az egyik a Photos, azaz a megszokott 5000 fényképes megjelenítés, a másik az Events. Az Eventset választva az említett számok esetében 50 képet látunk. Minden kép egy eseményt reprezentál. Az Esemény képek alatt ott az esemény neve - ha megadtuk. Az egeret rátolva az Eseményképére, az iPhoto megjeleníti, hány kép és mozi tartozik az adott eseményhez, de nem ez az igazi látványelem.

Az egeret jobbra-balra mozgatva egy Esemény képén, az iPhoto végigpörgeti az Eseményhez tartozó fényképeket. Ez alapbeállítás esetén 3-4 pixeles elmozdulásonként jelent újabb fénykép felvillantását. Az Eseményt jellemző fénykép könnyen lecserélhető, ehhez elég a szóköz billentyűt leütni. Rákattintva egy eseményre az iPhoto kiteríti az Eseményhez tartozó fotóit - épp azt kapjuk, mint régen egy adott albumra kattintva. Rákattintva bármelyik szóló fényképre azt az iPhoto teljes ablakméretben mutatja meg. Ha egy napra mégis két vagy több esemény esne, akkor sincs gond, a kinyitott Esemény sorozatból elég kijelölni a második esemény első képét és az iPhoto alsó ikonsorán rákattintani a New Event - Új Esemény - ikonra. Ha viszont két hetes nyaralásunk képeit az iPhoto 14 Eseménynek tekinti, akkor szintén nem állunk megoldhatatlan feladat előtt. A felhasználó-felhasználó ugyanis megfogná az elsőt követő nap Eseményeket és ráhúzná az első napot jelképező Eseményre - ennél egyszerűbb megoldás nincs. Nincs is, ezért az Apple fejlesztői is ezt valósították meg.

iPhoto - elrejtés
Három féle fénykép van: a jó, a rossz és az, amit sajnálunk kidobni, de nem igazán sikerült. Ezek a fényképek elrejthetők anélkül, hogy ki kellene dobnunk, át kellene helyeznünk őket. Amikor egyetlen esemény képeit nézzük, akkor kiválasztva az elrejteni kívánt képet az iPhoto alsó ikonsorán a Hide ikonra kell kattintani - ennyi. Az iPhoto alsó ikonsora feladat-érzékennyé alakult, azok az ikonok láthatók, amelyek az adott munkafázisban kiadhatók, amelyek pedig csak feleslegesen lennének jelen, elrejtődnek. A feladat-érzékeny ikonsorok megjelenése az egyik jellemzője a 08-as programoknak.

Amikor egy Esemény képeit nézzük az iPhoto a jobb felső sarokban kiírja, hogy hány rejtett fénykép tarozik az Eseményhez. Erre a feliratra kattintva feltűnnek a rejtett képek, újra kattintva pedig ismét elrejtőznek.

iPhoto - keresés
Keresni csak azt lehet, amit megfelelően előkészítettünk. Amíg a technika nem jut el oda, hogy automatikusan leírást készít egy fényképen látható dolgokról, addig nem remélhetjük, hogy szöveges kereséssel megtaláljuk a "kis farmer miniszoknya" alapján az adott képet. (A Gonosz Almalap szerint még a képet automatikusan szöveggé alakító programok sem lesznek képesek megbirkózni a "amikor elmentünk oda, naa, a tudod hová, és találkoztunk a X-szel" keresési feltétellel.)

Az iPhoto is csak azokat a szövegeket képes megtalálni, amelyeket valamilyen módon a képhez rendeltünk. Ezért ismételjük itt is el, tessék az Eseményeknek rendes nevet adni, a képeket - akár csoportosan is - feliratozni, figyelni a helyes dátumra - ez digitális kameráknál könnyen elállítható.

A program ablak alsó részén található kereső indulásképp az összes kép összes szövegében keres. A találati lista Esemény bontásban jelenik meg, az itt felmutatott képek épp úgy kezelhetők, mintha egyetlen Esemény képeit látnánk - nagyíthatók, forgathatók, elrejthetők és szerkeszthetők. A keresés szűkíthető dátumra, kulcsszóra vagy csillagozásra (rating). Ez utóbbit használva képeinket Eseményeket átívelően jelölhetjük meg. Klasszikus esetben a csillagok száma a kép jó minőségét jelzi, csillagtalan a nézhetetlen és öt csillagos a mindenkori legjobbak. Egyik ismerősünk a csillagozást arra használja, hogy szelektálja, melyik képet milyen körben mutat meg: öt csillagos - csak a barátnő láthatja, négy - család ... és így tovább.

Tapasztalat alapján állítjuk, hogy a legtöbb fénykép keresésnél azt tudjuk, hogy mikor vagy hogy hol készült. Ennek alapján az új Esemény nézetben talán még a keresésnél is gyorsabban lehet megtalálni azt a képet, pláne a képek említett gyors átpörgetési lehetőségének.

iPhoto - szerkesztés
Az iPhoto használói - ismételjük újra - az igazi felhasználók, számukra alkotott eszközöket az Apple. Az alkotás annyira sikeres volt, hogy szinte nincs új képmanipuláló eszköz a mostani kibocsátásban. A megszokottak - forgatás, kivágás, vízszintesség állítás, automatikus képkontraszt javítás (Enhance varázspálca), vörös-szem eltüntetés és retusálás - most is rendelkezésünkre állnak. Az Effectseket, bevalljuk, nem állt módunkban leellenőrizni.

Az apró, de kellemes változás a kicsit félelmetes Adjust panelen búvik meg. Az ezen felbukkanó csúszkák és rejtélyes feliratok sokakat eltántorítanak az itteni beállítási lehetőségek használatától. Aki eddig ellenállt, annak figyelmét is felhívnánk két újításra. Az egyik a Tint - tinta - felirat előtti kis ikon. Ha erre rákattintunk, majd a kép egy neutrális pontjára, akkor helyreállíthatjuk a kép színegyensúlyát. Remek eszköz ez, ha nagyon kékes, zöldes, pirosas - azaz megborult színegyensúlyú a kép. Ha sikertelen a kattintás, akkor a Reset gombra kattintva vissza kapjuk az eredeti képünket. Ha csak arra vagyunk kíváncsiak, mennyire sikerült a kép feljavítása az eredeti képhez képest, elég a shift billentyűt lenyomnunk.

Ha az Adjust panelen sikerrel korrigáltuk a képünket, akkor ezeket a módosításokat két kattintással átvihetjük többi képünkre is. Valahol sikerült rossz fénybeállítással fotóznunk, az összes képünk zöldes lett. Egy képet helyrepofoztunk, majd az Adjust panelen a Copy gombra kattintunk. Ezzel megjegyeztettük az iPhoto-val az elvégzett módosításokat. Ha más képet szerkesztünk, akkor a Paste-re kattintva bemásolhatjuk a módosításokat - az iPhoto a szerkesztett képet pont úgy módosítja, mint az eredetit módosítottuk mi magunk.
Ha csak e két apró elemet használjuk az Adjust palettáról, már nem hagytuk kihasználatlanul az iPhoto apróbb újításait.

iPhoto - nyomtatás otthon
A korábbi iPhoto-ban is remek album, üdvözlő- és meghívókártya, valamint naptár nyomtatási lehetőség rejtőzött. Rejtőzött, mert a nyomtatáshoz az Apple nyakatekert rendszert talált ki, amely itthonról nem volt elérhető. Azért létezett, létezik egy kiskapu. Az összeállított naptárt, albumot - köszönhetően a Mac OS szolgáltatásának - nyomtatáskor elmenthetjük PDF állományként is, és a PDF formátumot már szinte minden nyomtatón ki lehet nyomtatni.

A 08-as iPhoto leegyszerűsítette ezt a kerülő utas megoldást, bármely elérhető nyomtatóra küldhetünk állományt PDF generálás nélkül. Megadhatjuk a nyomtatandó kép hátterének és keretének színét, a képek számát és elrendezését. A nyomtatás előtt a képeket átrendezhetjük, átméretezhetjük - ekkor természetesen az iPhoto-ban tárolt képek paraméterei nem változnak.

iPhoto - album, naptár
Természetesen maradt a számunkra el nem érhető megoldás is, amely újabb sablonokkal gazdagodott. A gépen iPhoto-ban összerakott albumot a neten elküldjük a legközelebbi, erre vállalkozó nyomdának, és másnap kötve-fűzve díszdobozban kapjuk vissza az albumot, naptárat. Ilyenkor szoktunk sírni kicsit az esőerdőkért. Zokogásunk biztos nem ért el Jobs füléig - bár. Az iPhoto olyan mértékben és eleganciával használja ki a .Mac szolgáltatást, hogy tényleg csak kivételes alkalomra érdemes papíralapú nyomtatást előállítanunk.



.Mac és iPhoto ... Cikk második része
iWeb ... Cikk harmadik része
iWork ... Cikk negyedik része
 

A lap tetejére


Alkalmazós írásaink