E-mail
















 

Elsőként Közép-Európában


Az ApplePort kipróbált csapata Wéber Győző vezetésével szerezte meg a jogot, hogy Közép- Európa első Apple Centerét megnyissa és üzemeltesse. "De hát már van AppleCenter Magyarországon! Az AppleCorner, a Starking, az Almárium vagy a Gránátalma!" - vághatsz közbe. Valóban. Ám az Apple megváltoztatta az Apple Center cím viseléséhez szükséges előírásokat, aki AC akar lenni, annak december végéig teljesíteni kell ezeket. Az Almalap ismeretei szerint a nevezett cégek egy kivételével nekifutnak a feladatnak.

A budapesti Andrássy út 4. szám alatt a nyár közepén kezdtek szorgoskodni az építőmunkások, belsőépítészek és asztalosok - az Apple előírásában még a gépeket bemutató kör alakú asztal átmérője és dőlésszöge is szerepel. Ami ennél meghatározóbb: faparketta, fehér falak és fekete árubemutató szekrények. Az A4 augusztus 9-i megnyitójára a sajtó is hivatalos volt, a negyven fős előadóterembe - szintén AC követelmény - majd nyolcvanan igyekeztek bejutni.

A sajtót Emanuele Massimo, az Apple hazai vezérképviseletének vezetője, Geszti Péter, az iPod magyar arca és Wéber Győző, a házigazda A4AC ügyvezetője tájékoztatta szándékairól - illetve felelt az újságírók kérdéseire.


Balról jobbra: Geszti Péter, Wéber Győző és Emanuele Massimo

Emanuele Massimo

"Örülök, hogy ilyen sokan jöttetek el. Azért különleges nap a mai, mert az első Közép-európai Apple Centerben vagyunk. Az amúgy is gyorsan változó világban az Apple világa még gyorsabban változik, egy friss felmérés szerint az Apple a világ leginnovatívabb cége. Egy másik felmérés szerint az Apple a legjobban erősödő márkanév a föld ezer legismertebb márkaneve közül - az Apple néhány év pihenés után újra a topmárkák között van. Jöjjön néhány számadat! A harmadik negyedévben az Apple nyeresége 320 millió dollár* volt - ez a legjobb negyedévi eredmény az Apple eddigi történetében. A számítógép eladások 35 százalékkal nőttek egy éve alatt az alig bővülő piacon. Az utolsó három hónapban egy millió új Macintosh talált gazdára- Az mp3 lejátszók területén 616 százalékos a növekedés - egy hónap alatt hat millió iPodot értékesítettünk.

Mi a helyzet Magyarországon? Elmondhatjuk, hogy az Apple Magyarországon nem olyan erős, mint Európa más részein, ám az elmúlt egy évben sokkal erőteljesebben fejlődtünk, mint vetélytársaink. Számokra fordítva: a tavalyi első félévben alig ezer számítógépet értékesítettünk, az idei első félévben pedig több, mint kétezret. Az iPod számok sem rosszak, havonta 800-1000 iPodot adunk el.

«  *320 millió dollár megfelel 3555 új lakás árának, ami nagyjából 40 ház - ez több, mint a legnagyobb épülő budapesti lakópark, másfelôl 3555 lakás tízezres településsel egyenértékű (KSH adatokkal számolván).  »

Az Apple sikere több elemből tevődik össze. Az iPod ezek közül a legfontosabb, sikeressége húzza magával az Apple-t. Az iPod a legsikeresebb mp3 lejátszó, több mint 20 millió iPodot adtak el addig a világon. Megdöbbentő, de percenként 40 iPodot adnak el a világon. A Business Week újságírója a XXI. század walkmanjének nevezte az iPodot. Miért sikeres az iPod? Órákon át dicsérhetném kis méretét, nagy tárkapacitását, műszaki újdonságait, de nem teszem. Az iPod egyszerű, szép, mindenki megtalálja a neki megfelelő képességűt. A szoftver, az iTunes, amivel az iPod kezelhető, roppant felhasználóbarát."

Wéber Győző

"Eddig piaci részesedésről, számokról, százalékokról esett szó. Mi úgy gondoljuk, hogy az emberek számára vásárláskor az fontos, hogy hol tudom megnézni a vágyott Apple terméket és az mennyibe kerül. Azt gondoljuk, hogy az általunk létrehozott Apple Center pont ez a fórum (értsd: Forum Romanum, Agora - szerk.) Ahol a leendő vásárló találkozik a szakemberek megtervezte, megálmodta technológiával a többszörös díjnyertes formatervezett gépekkel. Az Apple Centerünk berendezésében, tervezésében figyelembe kellett vennünk az Apple szigorú előírásait.

Az A4-ben a gépeket meg lehet nézni, meg lehet fogni, a szoftvereket ki lehet próbálni - így vásárlás előtt lehet gyakorlati tapasztalatra szert tenni. Számunkra az eladás nem gépek kiszámlázása, hanem folyamat, amelyben a vevővel közösen kitaláljuk, számára melyik gép lenne a legmegfelelőbb. Üzletünkben mód van a kártyás fizetésre, de kínálunk részletfizetési kedvezményt is.

Az AC fontos feladata a szoftvereket és gépeket bemutató előadások és oktatások tartása is, hiszen nem elég a gépet megvenni, azt uralni is tudni kell. Széles az a skála, ahol Apple gépet lehet használni, ezért tanfolyamaink is három szintűek lesznek: alap, haladó és szakmai. Az oktatáson kívül bemutatók tartását is tervezzük, ahol nem csak az Apple újdonságait mutatjuk majd be, hanem azon termékeket is, amelyek valamilyen módon érdekelhetik az Apple felhasználóit."

Geszti Péter

"El szeretném mondani, miért vállaltam el, hogy az iPod arca leszek. Eddig remekül alakultak az eladások, én azért nem vagyok biztos benne, hogy most, hogy felkértek, ugyan olyan jól fog menni. Higgyék el, hogy nem csak az anyagiak miatt, hanem azért is, mert nem csak az arcom az Apple iPod arca, hanem az arc Appleje is ... az Apple évek óta az Arc (Felvonulási tér, plakát verseny - szerk.) egyik fő támogatója.

Úgy gondolom, hogy kicsit az arc jelent meg az iPodban, egy új dizájn, egy újfajta világ, egy újfajta vizuális gondolkodásmód, mely minőséget szül és kreativitást hordoz. Én ezért vállaltam az arcságot el. Illetve ezért a kis tárgyért, amit Massimoéktól kaptam (Kezében iPod U2 - szerk.) és minek a használata roppant egyszerű. Ez egy lúzer-friendly termék, olyan, amelyet még én is, aki lúzer és nem júzer, könnyen tudja használni. Én abszolút be vagyok oltva számítógépek ellen. Egy számítógép olyan, mint az ószövetségi isten: számos szabály és semmi könyörület. Az ember leül vele szembe és a számítógép egy időn belül kiszúr vele. Én állítólag delejes vagyok, a cégemben, ahol a grafikusok Maceket használnak, egy időben minden gép tönkrement, amelynek közelébe mentem.

Miért írtam a pólóra ezt a szöveget? (Nézz a képre, köszi!) Az ember elmegy valahová szórakozni és játszanak neki zenéket, akkor a DJ a saját ízlése szerint válogat. Az ember azt szereti a legjobban, amikor a saját ízlése szerint válogat. Az iPod szerintem attól fantasztikus, hogy az ember tényleg a saját zenéit rakhatja fel - ezért gondolom, hogy minden DJ téved. Mert kit is szerethetnék jobban magamnál?

Kettős viszonyom van az iPod dologgal. Egyrészt nagyon szeretem, másrészt, mint dalszöveg írót arra emlékeztet, hogy ennek az egész mp3 letöltés dolognak a kárvallottja vagyok azokkal a szerzőkkel és zenészekkel, akiknek az eladása az elmúlt években, évtizedben drámaian zuhan. Ugyan Massimo elmagyarázta, hogy itt minden törvényes, de azért kicsit aggódom. ... Végül is sokkal jobban szeretem, mint aggódom.

Ebben a tárgyban azt szeretem, hogy hasonlít a többi tárgyra, amit szeretek, a kocsimra, a robogómra, olyan tárgyakra, amiket képes vagyok kezelni.

És végül egy mondat, miért érdemes ezt használni és nem más lejátszót. Az egyik első reklám, amit megtanultam a pályám elején, úgy szólt - egy rádióreklám volt -, hogy 'Ha ezután is mindent úgy csinálsz, ahogy eddig, akkor ne csodálkozz, ha ugyanazt kapod, mint eddig.' Én nagyon hiszek ebben a mondatban, ahogy egy másikban is: 'kreativitás a hülyeség hirtelen megszűnése' - és az iPod mindkét mondást igazolja."

Kérdések és válaszok

- Mekkora a Mac mini piac részesedése?
- Nagyjából minden második gép Mac mini.

- Milyen az asztali és mobil gépek aránya?
- Minden öt gépből három asztali, kettő mobil.

- Mikortól lehet az iTunes Music Store-t itthonról is használni?
- Jelenleg Magyarországon forint van, Európában viszont euró, dolgozunk a dolgon, de egy éven belül biztos nem.

- Miért kerül itthon kétszer annyiba az iPod, mint ha neten venném meg?
- Ez így nem teljesen állja meg a helyét. Amerikában az áfa 3-8 százalék. Magyarországon 25 százalék. Amerikában nincs Artisjus matrica. Itthon van, lehetne beszélni arról, hogy jogos-e, de nálunk van. Az iPod árának több mint 10 százaléka ez a matrica. (Az Almalap ismereti szerint 8e a 2GB-os, 12e a 4GB-os minire vagy nanora.)

- Mikor nézhetünk videót az iPodon?
- Az új termékekről nem szoktunk beszélni. Az iPod nagyon sikeres termék, de az Apple nem ül a babérokon.

- Mikor várható további Apple Centerek nyitása?
- Nem akarunk itt megállni, noha nehéz lesz szebb boltot csinálni, mint az A4. Remélem, hogy egy éven belül még két-három Apple Center nyílik Budapesten. Vidéken nem tervezünk Apple Centert nyitni. A régióban két hónap múlva Prágában (szeptember vége - október eleje), majd Pozsonyban nyílik AC. Európában 110 AC található, Párizsban körülbelül húsz.

- A hazai növekedésnek melyik termék a hajtómotorja?
- Egyértelműen az iPod.


Ferenczy Gábor


A lap tetejére