E-mail














 

Honlap - számokba fojtva


Mire jó a weboldal logfájlja? Persze arra is, hogy eldicsekedj, mennyi a page hited, meg a látogatóid száma, ám ennél sokkal több rejlik az adatokban.

Minden honlaphoz tartozik egy logfájl, amelyben a szerver rögzíti, ki (ip-cím) mikor melyik elem (oldal, kép, css, mozi, hang...) letöltését kérte, és milyen sikerrel válaszolt a szerver. Ez még kis forgalmú honlapok - pár száz látogató naponta - esetében is pár hét alatt több megabájtnyi tömör adatot jelent. Ennek feldolgozására a weben számos ingyenes program található, a komolyabb programok ugyan pénzbe kerülnek, ám segítségükkel egy weboldal sikeresebbé, nyereségessé varázsolható. Ehhez szükséges az adatok elemzése.

Az Almalap által webügyekben szintén szívesen meghallgatott és idézett kutatóintézet, a Forrester Research elemzője, Bob Chatham is arra hívta fel a figyelmet, hogy az adatokat fel kell dolgozni, hogy megismerjük, mit csinálnak, merre járnak látogatóink. Öt pontba foglalta össze a legfontosabb teendőket. (Hogy miért szeretik az 5-7-10 pontokat, na erre indítunk egy Kutató Intézetet.)

1. Tartsd szem előtt a fontos dolgokat!
A weboldalak folyamatos változása magával vonja, hogy a látogatók is rendre más sorrendben keresik fel az oldalaidat, eltérő időt töltenek egy-egy lapon. Itt is nagy szerepe lehet az elemzőszoftvernek. Feltérképezheted a felesleges oldalakat, megtalálhatod azokat a lapokat, amelyek feltartják az olvasókat, és láthatod, melyik oldal mennyire köti le őket. Megrajzolhatod a látogatók haladási útvonalát, az autópályákat és az úttorlaszokat.

2. Ne csak elemezz!
A weboldal logfájljának kielemzése nem elégséges, rendszeresen kérdezd ki látogatóidat. Így elkerülheted, hogy a technikai adatelemzés eredményei eltakarják a látogatók valódi igényét, esetleg fájdalmát. Így juthatsz olyan infókhoz, amelyek nincsenek számokba fojtva.

3. Ne fulladj számokba!
Ne hagyd, hogy a számok elkábítsanak. A számadatok arra valók, hogy ellenőrizd, elérted-e célod a weblappal, úgy használják azt a látogatók, ahogy te elgondoltad. Ne félj kételkedni, az adatfeldolgozás során is lehet hibát elkövetni, márpedig hibás következtetésre ne alapozz döntést!

4. Figyelj az adatvédelemre!
A webelemzés során számos, személyesnek tekinthető adat is kibányászható. Óvd ezeket! Ugyanakkor nyilvánítsd ki egyértelműen látogatóid számára, hogy a megadott adatokat nem használod fel spam küldéshez, a cookie gyűjtötte infókat sem adod át más oldalaknak.

5. Merj változtatni!
Ha az elemzések arra utalnak, hogy az oldal struktúrája módosítást kíván, akkor bátran vágj bele, de kövesd figyelemmel a felhasználói magatartást! Ajánlatos a módosításokról egyszerű szavazásos módszerrel - egytől ötig terjedő skálán értékeltetve például - kikérni a böngészők véleményét. És ne feledd, egy weboldal fejlesztése sohasem ér véget!


Bob Chatham


A lap tetejére