E-mail














 

CtP, vagy mi legyen?


John Zarwan apróbb írásműben tárgyalta a CtP helyzetét - "CtP lemezkészítés: A költségek valódi összetevői". Az interneten is körözött irománnyal a szerző szelet vetett és vihart aratott a gyártók és felhasználók között. Zarwan a tanulmány megírása előtt 63 nyomdát látogatott meg, hogy adatokat gyűjtsön a lemez-, a vegyszer- és a járulékos költségekről.

Az adatok rendesen szórtak, a lemezköltség, amelyet az SI rendszerű országok örömére négyzetlábra vetítve adott meg a szerző. (Egy négyzetméter az 10,76 négyzetláb. Tudtad, hogy az OS X Calculatora szinte minden mértékegység átszámítást alapból tud? És frissíthető árfolyam átváltásra is használható? Tudom, az élet apró örömei.) A költség 8,6-21,5 dollár közt szórt (a dollár hullámzó árfolyamára való tekintettel nem számolom át). A nagy forgalmat lebonyolító nyomdák adatai voltak a legkedvezőbbek, ezt a kedvezményes CtP-gép vásárlási konstrukcióval - lemezben levásárolva - érték el. A vegyszerköltség 2,5-75 ezer dollár volt, de ez az érték semmitmondó, fontosabb, hogy a gazdaságilag jól működő nyomdák esetében ez az érték a lemezköltség 18 százaléka körül szórt - de akadt olyan vállalkozás, ahol majdnem megegyezett a lemezköltséggel. A karbantartási munkákra, amely a legtöbb esetben a kötelező géptisztítást jelentette, 0,5-10,5 ezer dollárt költöttek. A tanulmány az adatokat bontva, csoportosítva, görgetve és elemezve tartalmazza, ingyen letölthető.

A tanulmány - mint említettük - nagy vihart kavart. A CtP forgalmazók több netes fórumon is vitába szálltak Zarwannal. A gyártók szerint a tanulmány elfogult a hívásnélküli lemezek iránt (a szerző ezt cáfolta), eltúlozza a vegyszerköltségeket (Zarwan csupán a nyomdáktól kapott adatokat használta), elhanyagolt más költségeket, és nem vette figyelembe a technológia kínálta megtakarításokat (ezek nem képezték a tanulmány tárgyát - nyilatkozta Zarwan). A CtP-felhasználók viszont Zarwan mellé álltak, sőt! Többen igazolták, hogy a vegyszerköltség messze meghaladta azt, amelyet az eladó előre jelzett - volt olyan vásárló, akinél négyszer magasabb lett ez a költség, amely a megtérülésszámítást (ROI) igencsak hazavágta. Más hozzászólók pedig a forgalmazók árképzését kárhoztatták, melyből - az értékesítés furmánya folyamán - nem lehet kihámozni a lemez- és a vegyszerek költségét (együttes értékesítés, levásárlásos eladás...).

A Seybold piacelemző vállalkozás igen hasznosnak tartja John Zarwan tanulmányát, amely a CtP-piac eddig félhomályban hagyott, de a döntéshozás szempontjából fontos területet térképezett fel. Amennyiben fedi a valóságot, hogy egy átlagos nyomda évente 40-100 ezer dollárt költ vegyszerre és kapcsolódó működési költségre, ez meghatározó érv lehet a CtP-rendszer vásárlásakor. Teljesen egyetértünk Zarwan megállapításával - ez a Gonosz Almalap szerint annyira triviális, hogy gyalázat leírni -, mely szerint "a nyomdáknak dollárra pontosan kell ismerniük egyes technológiáik költségét". Annál is inkább, mert csak így lehet megítélni az áprilisban megrendezendő Drupa nyomdaipari kiállítás egyik várható sztártermékének, a hívásnélküli lemeznek a hasznosságát.



A lap tetejére