E-mail














 

Egybekelet a Mr.Mac és a Starking Óbuda


Örömmel tájékoztatunk benneteket, hogy 2004. január elsején a StarKing Óbuda Kft. és a Mr. Mac Kft. egyesült. Reméljük, hogy ez a cégegyesítés az egész magyarországi Apple kereskedelem hasznára válik majd. – Abonyi Péter és Flórea György ügyvezetô igazgatók” – kapta idei elsô e-mailjét az Almalap.

Volt évfolyamtársaim munkahelyválasztása okán majdnem a kezdetek óta ismerem az Apple viszonteladók létrejöttének, felvirágzásának – és néha búcsújának – folyamatát. A rendszert jellemzô esemény, amikor egy aránylag jól menô cégbôl kilépô(k) új céget alapít(anak). A mostani eset nem csak azért érdemel több figyelmet, mert ez elsô, az említettel ellentétes irányú cselekedet, hanem azért, mert az egyenrangúként egyesülô két cég a viszonteladói lista erôs élbolyába tartozott (gyaníthatóan ott is marad – tette hozzá a Gonosz Almalap). Kíváncsiskodtunkaz ügyvezetésnél.

Almalap: Úgy tudjuk, hogy több céget, is megkerestetek erô-egyesítési szándékotokkal. Minek alapján választottatok?
Flórea György: Az elsôdleges az volt egy lehetséges partner kiválasztásánál, hogy mindkét félnél, megvannak-e és elég erôsek-e azok a gazdasági és szakmai érdekek, amelyek nélkül ilyen irányú tárgyalás eleve elképzelhetetlen. A másik, csaknem ugyanilyen fontosságú szempont, az emberi tényezô volt.

A.: Egyszeri alkalom volt, vagy várható további egyesülés, esetleg felvásárlás?
F. Gy.: Egy ilyen egyesülés egy házassághoz hasonló hatalmas változás, nagy elhatározás egy cég illetve annak tulajdonosai életében. Igaz a cégek életében nem tiltott a "többnejűség", de egyelôre nem látunk olyan gazdasági vagy szakmai érdeket ami a közeljövôben hasonló lépés megtételére ösztönözne.

A.: Szerinted más viszonteladók is követik a példátokat, várod-e, hogy megindul az eddigi aprózódással ellentétes folyamat? Mi váltja ezt ki? Mit gondolsz, a piaci kereslet változása, a viszonteladói árrés erôs csökkentése mennyi dealer számára kínál megélhetést Budapesten és Magyarországon?
F. Gy.: Az elôbb utaltam arra, hogy mennyire összetett problémát jelenthet egy ilyen egyesülés, a csillagok kedvezô együttállása is elengedhetetlen feltétel például. Ugyanakkor határozott és régóta hangoztatott véleményem, hogy a magyarországi Apple piacnak akármilyen módon, de koncentrálódnia kell, vagy mindnyájan egyszerre megyünk tönkre. A magyarországi forgalom 80%-át szerintem 3-4 nagy viszonteladónak (Apple Center-nek) kellene ellátnia. A kapcsolódó szolgáltatások bevételeivel együtt, melyekben egyébként még fejlôdnünk kell és érdemes, ez már elegendô lehet a megélhetéshez, a megerôsödéshez. Hogy nem feltétlenül csak hazabeszélek, azt a csehországi egyébként fejlettebb és nagyobb Apple piac szerkezete bizonyítja; ott tudomásom szerint a három legnagyobb a piac 70 százalékát fedi le.
    Mindenesetre az biztos, hogy a vevôknek színvonalas szolgáltatásokat nyújtani, megbízható partnerévé válni, ugyanakkor az Apple piac bôvítése érdekében hatékony marketing tevékenységet folytatni, csak tôkeerôs, biztos gazdasági háttérrel rendelkezô cég lehetnek képesek.

A.: Péter, az Almalap szó szerint ott volt a MacService megalakulásánál, a Mr.Mac alapításánál – egy ideig közös fedél alatt is éltünk. Majd átéltél egy cégosztódást pár évvel ezelôtt. Mi vitt most arra rá, hogy feladd az akkor megszerzett önállóságodat?
A. P.: Bár kívülrôl egyszerűnek látszik, de a döntést komoly tárgyalások elôzték meg. Természetesen az elmúlt tíz évben sokszor találkoztunk, de hát mégiscsak két konkurens cégnek kellett meggyôznie egymást és önmagát anélkül, hogy minden hidat felégetne maga mögött az utolsó pillanatig. Nem volt egyszerű! Most elmondhatnám a szokásos marketing szöveget (majd pár sorral lejjebb! Csak nem egyik kedvenc cikkírónk is Péter? – kontrázott erre a Bennfentes Almalap.), de inkább kiemelek két számomra érdekes kérdést: Borzasztóan kíváncsi vagyok, hogy az itthoni Applevilágban eddig példa nélküli erô és piacegyesítésnek mi lesz a következménye. A másik az, hogy az ember valahogy mindig úgy érzi, az ötletei megvalósításához nincs elég lehetôsége. Azt mondják nem a méret a lényeg. Hát ez majd most kiderül!

A.: Mi lesz a sorsa a MacAbc-nek?
A. P.: Az elmúlt három évben sikerült megôrizni a Mac ABC dealerfüggetlenségét. Annak ellenére, hogy nagyon sokan használják a webáruházat, csak nagyon kevesen azonosították a Mr. Mac-el. Ezt a koncepciót mindenképpen meg kell ôrizni. A Macintosh-vásárlót nem a cégbírósági bejegyzés, hanem a korrekt kiszolgálás érdekli. Ha valamin változtatni szeretnénk, az a szolgáltatás minôsége: több termék, nagyobb raktárkészlet és gyorsabb szállítás. Ahogy egy webáruháznak működnie kell!

A.: Szerinted merre halad az Apple világ, itthon mire számítasz a következô két-három évben?
A. P.: Biztosan te is tanultad biológiából, hogy az Apple-viszonteladók osztódással szaporodnak. Hosszú évek kemény munkájával sikerült elérni, hogy a sajnos nem nagyon növekvô Macintosh piacot, több tucatnyi egyszemélyes cég próbálja kiszolgálni. A jó hír az, hogy tovább nem tudnak osztódni! (Bár egyesek dolgoznak az ügyön!) A rossz az, hogy egyedül, tôke nélkül, a lakótelep X-ik emeletérôl (ez legalább Mac-kompatibilis!) nem nagyon lehet jól kiszolgálni a vevôt. Merthogy ez lenne a dolgunk!
    Meggyôzôdésem, hogy ez meg fog változni. A gazdasági folyamatok, belépésünk az EU-ba, a számítástechnikai termékek árának rohamos csökkenése mind nagyon komoly hatással lesznek erre a piacra. Egy-két éven belül a nem piacképes vállalkozások szép csöndben le fognak morzsolódni, vagy csak kiegészítô tevékenységként fogják megtartani a Macintosh értékesítést.
    Megindult egy másik folyamat is. Komoly elmozdulás érezhetô a sarki PC-s boltok barkácsgépei irányából a minôségi termékek felé. Ha pedig valaki hajlandó többet fizetni a minôségért, akkor a minôségi szolgáltatást is joggal elvárja. (Na itt jövünk mi a képbe!)

A.: Mi lesz a jellegzetes vásárlói csoporttal (dtp)?
A. P.: Az Apple legstabilabb piaci szegmense. Az OS X megjelenése után valóban a legkritikusabb csoportnak bizonyultak, de az elmúlt pár hónapban meglepô gyorsasággal állnak át az új oprendszerre. Látszik, hogy jó szakemberek: amennyire bírálták az elsô OS X-et, olyan gyorsan felismerik, ha valami jó. Hiába, csodát tesz, ha működô rendszert adunk a felhasználó keze alá!

A.: Milyen plusz szolgáltatás kínál a Starking?
A. P.: Nálunk található az ország legnagyobb bemutatóterme. Itt mindig megtalálhatók az Apple legújabb termékei a G5-tôl az iPod-ig, melyek nem csak a bemutatóteremben próbálhatók ki, de egy nemrégiben bevezetett újítás keretében, a vevôk a majdani munkakörnyezetben is összemérhetik a gépek teljesítményét. Egy nagyon fontos, de talán nem eléggé köztudott szolgáltatásunk az Árgarancia. Ez azt jelenti, hogy ha valaki nálunk megvásárolt egy terméket, és azt ugyanabban az idôben máshol olcsóbban megkapta volna, az árkülönbözetet visszatérítjük a vevônek.
    Egy másik jól bejáratott szolgáltatásunk a tartósbérlet. A maga nemében egyedülálló, hogy ezt a konstrukciót a cég külsô bank bevonása nélkül, saját erôbôl finanszírozza, így sokkal egyszerűbben és gyorsabban juthatnak a vásárlók a gépeikhez. Idéntôl egy új konstrukcióval is kirukkolunk: a három részletben történô kamatmentes fizetési lehetôséggel. Míg a tartósbérlet elsôsorban a cégeket célozta meg, ezzel az új kezdeményezéssel a magánembereknek próbálunk segíteni.

A.: Köszönöm. És sok sikert!


Ferenczy Gábor


A lap tetejére