E-mail











Címlap

2001-es oldalak

Előfizetés

Hirdetés

Kótya-Vetye feladás

Impresszum



Egy ígéretes év?

xServe, a kiszolgálógép

Titániumabb

Jaguár - QuickTime 6 - iC6

iPhoto 1.1 + tippek

Adobe Roadshow

Szereted az OpenType-ot?

Quark-jövô, Book-O-Matic

10 érv a Photoshop 7 mellett

Menj! Élj! (GoLive 6)

Élj! Mozogj! (Live Motion 2)

Az Adobe és a Péter-elv

Beperelte, az meg viszont

Jön az Acrobat Editor?

MX - a Macromedia jövôképe

Biztonsági rés a Flash 6-ban

Az öreg halász eBookká lesz

A CtP hatása a Heidelbergre

Portable CD RW 24x10x40

Canon W7200 és W7250

Etikett nyomtatás Wordből

FileMaker adatok Excelbe



Képernyő képek


Debug képernyő


A Photoshop rétegek megmaradnak


Scriptelési lehetőség


Time Line az ütemezéshez


Változók megadása adatbázis meghajtású weblapoknál


XML szintaktikai ellenörzés

A képek eredeti méretben láthatók, ha ide kattintasz (171 kB).
 


Live Motion 2


Az Adobe szándékai szerint a LiveMotion 2 a Flash szkriptelési képességeinél is többet kíván nyújtani, így a programozástól ódzkodók ezt a programot nem fogják kedvelni. Ámbár...

Az Adobe a Photoshop-Illustrator párosa egyeduralkodó, ha nyomtatott kiadványokba kerülô grafika elôállításáról van szó, a Macromedia mostanáig hasonló helyzetben volt a webes grafikák esetében a pixeles Fireworks és az interaktív, vektor-grafikus Flash programokkal. Az Adobe e két Macromedia alkalmazásnak üzent hadat a LiveMotionnel.

Lista árak:

LiveMotion 2.0,
Mac vagy Win: 83 000 Ft

Flash MX,
Mac vagy Win: 240 000 Ft
Macintosh
o PowerPC G3
o Mac OS 9.1 vagy Mac OS X version 10.1
o 64 MB RAM
o 50 MB HDD
o CD-ROM
o 800 x 600-as felbontású monitor
Windows
o Intel Pentium III
o Microsoft Windows 98, ME, 2000, XP
o 64 MB RAM
o 50 MB HDD
o CD-ROM
o 800 x 600-as felbontású monitor.
Nem meglepô módon a LiveMotion elsô verziója számos felhasználó tetszését és hűségét nyerte el a más programoktól gyökeresen eltérô, több réteget átívelô objektumkezelési módszerével és érzékeny stílus alkalmazásával. Lehet, hogy túl jól sikerült ez a változat, mert az új verzióba igen kevés újdonság került. A legjelentôsebb eltérés, hogy a kettesbe töredéke maradt az egyes verzióban bôséges Photoshop szűrô kínálatnak.

Összetett - de nevezhetjük igényes - kreatív munka esetén a pixeles vagy vektoros ábra módosításához rendre ki kell adni az Edit Original parancsot, amely egyáltalán nem meglepô módon a Photoshopot vagy az Illustratort indítja el - amennyiben nem felejtetted el ezeket a programokat megvenni. (Már hogy is felejthetted el?) Visszafelé egyszerűbb, mert a Photoshop PSD vagy Illustrator AI állomány effektestül, áttetszôséggel egyszerűen áthúzható LiveMotionbe. A LiveMotionben a többréteges fájl objektummá, csoporttá vagy szekvenciává alakítható, és feldolgozható. Ha a forrás fájl módosul, akkor módosul a feldolgozott változata is.

Fokozottabb összedolgozásra képes a GoLive és a LiveMotion. A webpaletta segítségével egyes objektumokat változónak nyilváníthatsz, a GoLive értelmezi ezt a beállítást, és automatikusan frissíti a hivatkozott grafikát, animációt. Az alapötlet az, hogy GoLive-ból legyen megoldható a szövegek és stílusok cseréje. A GoLive majd elindítja a LiveMotiont, amely legenerálja az új SWF fájlt. Mivel egy LiveMotion sablonállományból számtalan kimeneti állomány hozható létre, így a site összes SWF állománya frissíthetô. Ez látványos, de meg is van az ára, az egyes verzió Batch Replace parancsa, amellyel a HTML utasításokat grafikára lehetett lecserélni, kikerült a kettesbôl.

Mozgásforma

Ha nem használod a LiveMotiont, akkor mostanra biztos megfogalmaztad azt a kérdést, hogy mitôl Live és mitôl Motion. Nos, a LiveMotionnel természetesen animációk is készíthetôk, amelyeket olyan népszerű formátumokban tudsz elmenteni, mint a GIF, a QuickTime, de legfôképp a Flash-kompatibilis SWF. A LiveMotion átvette a Flash szóhasználatát, és az idôvonalfüggetlen animációt "movie clip"-nek, moziklipnek nevezi. A Flash frame alapú idôvonallal dolgozik, a LiveMotion az elemjelenlétre teszi a hangsúlyt az After-Efectshez hasonlóan. Ez a hasonlóság oly mértékű, hogy az After-Effects frame-jei átemelhetôk LiveMotionbe, amely AMX fájlformátumot (is) képes olvasni.

Másik üdvözlendô átvétel az After-Effectsbôl az idômódosító képesség (MZ/X jelentkezz, MZ/X jelentkezz ...). Az az idôhossz, ami alatt lejátszódik egy effekt vagy akár az egész animáció, az egér segítségével megváltoztatható, a program újraszámolja a kulcsfázisok (keyframe-ek) pozícióját és a kulcsfázisok közti lépésszámok változásának megfelelôen az animáció megjelenését. További felhasználóvadító lehetôség, hogy átmenetileg elrejthetôk az animáció egyes elemei a Composition Windown át vagy közvetlenül a Timeline-ban. A szerzô személyes örömforrása, hogy a leggyakrabban használt műveletek - áttetszôvé válás, átméretezôdés - egyetlen gyorsbillentyű segítségével elérhetôk.

A LiveMotion animációs újdonságai is fontosak, de igazán örömtelinek a szkriptelés megjelenését tartom a LiveMotion 2.0-ban. A JavaScript alapú Script Editorral létrehozott segédprogramokkal elvégeztethetôk az ismétlôdô feladatok, a programnyelv része matematikai függvények, ciklusszervezô és logikai utasítások is. A Script Editor a gyorsabb vizuális áttekintéshez színkódolja a forrást, ellenôrzi a szintaktikát, automatikusan szerkeszti a forrás megjelenését, hibakeresô környezetet ad. Komoly programozói felület, amely komolyan megrémíti az ártatlan felhasználót. Szerencsére az átlagos felhasználó, aki az elsô rémület után sem kínálja eladásra a LiveMotiont, a gyakran használt animációkat, mint a spirális pörgetés vagy a szétszaladó felirat, készen kapja. A szkriptekhez paletták is rendelôdnek, ezek a "Live Tabs" névre hallgatnak, és képesek meglepetést okozni. A Transform Live Tab sokkal több szolgáltatást kínál, mint az alapértelmezett Transform paletta.

Ez a programozási lehetôség azonban csak a történet egyik fele, a Player Script alkalmas a Flash-lejátszás közbeni cselekedeteinek megírására. A Script Editor DOM böngészô felületén át elérhetô a Macromedia Action Script programnyelve, amellyel okos és intelligens alkalmazások hozhatók létre. Ha ügyes vagy, akkor on-line játékprogramot, c6-ot és XML alapú e-kereskedést is felépíthetsz LiveMotionbôl.

Összefoglalás

Ez tehát az álom. Én még nem álmodom. Hogy az elején kezdjem, a program felturbósítása miatt a leggyakrabban használt vagy a legtöbbek által alkalmazott funkciók, műveletek már nem érhetôk el közvetlenül, hanem csak kettô vagy több lépéssel. Szintén nem vagyok meggyôzôdve arról, hogy a webalkalmazásokat fejlesztôk egyetértenek az Adobe állításával, mely szerint a LiveMotion programozói környezete barátságosabb és hatékonyabb, mint a Flashé. Ha valóban kiélezett webfejlesztést végzel, miért használnád a rendszer szimulációját maga a rendszer helyett. Ráadásul a Macromediáé az ActionScript joga, így azt a neki megfelelô irányban fejlesztve nem feltétlenül az Adobe érdekeit tartja majd szem elôtt - erre példa a LiveMotion 2 óta történt Flash fejlesztés.

Sokan úgy gondolták, hogy a LiveMotionnel az Adobe nem a Macromedia Flash technológiában kíván elsô lenni, hanem megteremeti a saját SVG szabványa támogatását. A stílusozható, szkriptelhetô, megjelenítéscentrikus SVG jelen van az Illustratorban, az InDesignban, de nem támogatja az Adobe elsô számú webgrafikai programja.

Ez önmagában is elszomorít, de ami további keserű gondolatokat ad, az az, hogy ezek szerint az Adobe elsô számú célja a Flash és ezen keresztül a Macromedia lenyomása, és nem a LiveMotionben rejlô igazi erôsség, a webes és multimédiás grafikai alkotó munka elôsegítése, fokozása volt a célja a LiveMotion 2.0-val.


Tom Arah


A lap tetejére