Friss hírek

A teljes hír elolvasásához kattints az adott hír címére!




WWDC: MacBook Pro, Hóleopárd, iPhone

A Hóleopárd kódnevű operációs rendszer szeptemberben lesz megvásárolható, ám a Leopárdot használók ezt kedvezményes áron tehetik meg, először az Apple története során. Miért? Mert a Hóleopárd jóval kevesebb olyan újdonságot kínál majd, mint elődjei, a felhasználók számára. A Hóleopárd azzal érdemelte ki a hatos verziószámot, hogy teljes egészében 64-bites operációs rendszer.

64 bit

A processzor bitekkel operál, ahogy mindenki tudja, egy bit vagy 0 vagy 1 értékű. Minél több bitet kezel egyszerre egy processzor, annál több számolás elvégzésére képes. A 32-bites processzor durván fele annyira, mint a 64-bites. Azért durván, mert a processzor nem csak számol, de be is olvassa az operandusokat és ki is írja az eredményt, ami minden mérnöki bűvésztrükk ellenére időt vesz igénybe. Ahhoz, hogy 64 bittel dolgozzon a processzor, 64 bites parancsokat és adatokat kell kapnia. Persze egy okos processzor megtanítható 32-bites parancsok és adatok kezelésére is, de ez az erő pazarlása. A Mac OS X alapja 32 bites kóddal íródott, ám az eltelt lassan tíz év során ez elavult, egy ideje a processzor és annak hardver környezete képes a 64-bites kommunikációra. Ezért vált elkerülhetetlenné, hogy az Apple átírja a teljes operációs rendszerét 64-bitesre.
   Az operációs rendszer nem egyetlen program, hanem számos, több tíz-, százezer apró program. Úgy gondoljunk rájuk, mint alap Lego építő-elemekre, amelyeket megfelelő sorrendben felhasználva felépíthetünk félkész program elemeket. Ilyen félkész program elem lehet (a példa nem tökéletes, de) egy általános párbeszédablak eleme: a "Cancel" vagy az "OK" gomb, vagy a bármilyen gomb. Az operációs rendszer tervezése igazi kihívás. Kitalálni az alapvető alkotó-elemeket, majd azokat úgy leírni, hogy más fel tudja használni. Elkerülni, hogy ugyanazt a feladatra két megoldás álljon rendelkezésre. A 64-bites átíráson már a Leopárd kibocsátása előtt elkezdtek dolgozni a szoftverfejlesztők, mára a Leopárd számos része lett 64-bitessé, de maradtak 32-bites részletek is. A Hóleopárd tisztán 64-bites oprendszer lett.
   Mi ennek a haszna számunkra? Először is, automatikusan gyorsul a működés ott, ahol a régi 32-bitest új, 64-bites kód váltja fel. Az új oprendszer 6GB-tal kevesebb helyet foglal el a merevlemezen. Az új Hóleopárd viszont csak Intel processzoros Macen lesz futtatható, PowerPC-esen nem.

Mac OS X 10.6, 64-bit, GCD, OpenCL

A Mac OS X 10.6 Hóleopárd három alapvető újdonsága: teljesen 64-bites operációs rendszer, Grand Central Dispatch (processzor magok közti terhelés elosztás vezérlés) és OpenCL (Computing Language)

GCD - Grand Central Dispatch

Na nem vasutazni készül az Apple, csupán a parancs-forgalmat kívánja egyenletesen teríteni a rendelkezésére álló számítási képességen. Pffff.
   Minden futó alkalmazás, beleértve magát, az operációs rendszert is, számtalan számítási feladatot ad a Macnek, pontosabban az Intel processzornak. Ma már nem újdonság a több processzoros, illetve a több magos processzor sem (ez utóbbi, jegyezzük meg a biztonság kedvéért, azt jelenti, hogy egy processzoron belül több műveletvégző egység, azaz mag (core) található, így egyszerre annyi összeadást, kivonást vagy shiftelést képes a processzor végezni, ahány magja van). A több mag közti forgalom-irányítás kényes dolog. Egyrészt meg lehetne oldani megfelelő kódok közzétételével azt várva, hogy az összes Hóleopárd alá fejlesztő azt figyelembe veszi és tökéletesen kihasználja. Másrészt meg lehet bízni az operációs rendszer adott részét - valahol a kód processzorhoz továbbítása előtti utolsó pillanatban -, hogy figyeljen már oda a magok egyenletes terhelésére, kihasználására. Az Apple az utóbbi megoldást választotta, ezt a megoldást nevezi GCD-nek, azaz Grand Central Dispatchnek. A Grand Central amúgy a központi pályaudvart jelenti, innen az ikon, a dispatch pedig szétosztás angol megfelelője.
   Az Apple megoldása azt jelenti, hogy az alkalmazás fejlesztők az alkalmazás fejlesztésre koncentrálhatnak, az úgynevezett magas-szintű programozási nyelvek - objektum orientált rendszerek - használói számára közömbös, hány magos is a rendszer. Az Apple a Hóleopárddal egyidőben bocsátja a fejlesztők rendelkezésére a fejlesztői eszközöket, új API-kat.

Alkalmazások a Mac OS X 10.6 alatt

Az ikontengerben találunk olyan ikont is, amely számunkra ismerős, naponta használt alkalmazást jelent és olyat is, amelyet csak az operációs rendszer belsejében bolyongva fedezhetünk fel és amely, megeshet, önmagában nem is futtathó modult jelez.

OpenCL - Computing Language

Figyeljünk oda, az OpenCL csak egy apró vonalkában különbözik az OPenGL-től, a "G" helyére a "C" került. Kis változás ez a névben, de nagy hatásában - torzíthatnánk Neil Armstrong legendás Holdra ugrós mondatát. Az OpenGL, ahogy azt mindenki tudja, a grafikus megjelenítés meggyorsítását szolgáló megoldás, amelyet a videókártya fejlesztők és a hardver gyártók egyaránt szerettek. Így lehetett eljutni az 1TF (terraflop) műveleti sebességig. (Ez méri, hogy egy másodperc alatt mennyi grafikai számítást végez a kártya/gép. Másik, ismertebb, de kevésbé pontos mérés, hogy hány képkockát képes másodpercenként generálni egy játéknál, itt a 25 a kiváló minősítés. Köztes mérőszám a renderelt háromszögek esete, de ez annyira elvinne innen, hogy meg sem említettem.) A fejlődéshez továbblépést jelentett, hogy sikerül a hardver-környezetet absztrakt módon leírni (azaz szoftveresen megfogalmazni, így az dinamikusan cserélhető, átalakítható, virtualizálható). Ezzel a lépéssel lett a GL CL-lé, azaz a grafikus nyelv számítógépes (computing) nyelvvé. A nyelv, amin programoznak, egyébként C-származék. Számos neves gyártó ismerte el, alkalmazza kvázi szabványként az OpenGL-t.

Mac OS X 10.6 Hóleopárd upgrade ár

A technológiai fejlesztésnek is nagyon örülünk, de ez az upgrade ár - Leopárdról - igazán remek. Mutatja, hogy az újdonságok java most nem az alkalmazásokat, a felhasználói élményt érintette.

Ferenczy Gábor


A lap tetejére


Hirdetés