Friss hírek

A teljes hír elolvasásához kattints az adott hír címére!




Miért pont ennyibe kerül a MacBook?

A címben feltett kérdésre kereste a választ a Wired magazin, és oly remekbe szabottat talált, hogy azt nem csak a CNN vette át, hanem az Almalap is.
    Alaptézis, hogy az Apple a gépeit a prémium kategóriába sorolja. Ám a válságot hidegen hagyja ez a besorolás, erre utal a MacBook új ára is, amely a válság egyik jeleként is felfogható. A WWDC-n bemutatott új MacBook Pro-k áraiból az Apple sok száz dollárt csípett le. A 15 inches MBP 2000 dollárról 1700 dollárra olcsósodott ("De érdekes, a drágulás párja milyen idétlenül cseng" - morfondírozott el a Nyelvművelő Almalap.), a MacBookból prémiumabb kategóriába ugratott, egyetlen alutömbből készülő 130 inches MacBook Pro pedig 100 dollárral lett olcsóbb, 1200 dollárért kapható. A fehér MacBook ára maradt 1000 dollár.
    "Egy időre az Apple képes volt figyelmen kívül hagyni a világgazdaság folyamatait" - bölcselkedett Richard Shim, az IDV elemzője - "A mostani átárazás jele annak, hogy az első (naptári) negyedév számai elmaradtak a várttól. Úgy hiszem, lassan kezdik észrevenni, mitől zizeg a pécés-piac."
    Az említett árcsökkentés azonban messze elmarad attól, amit az Apple megtehetne, a még mindig kiugróan magas profit-rátát a felhasznált alkatrészek roppant nyomott árának köszönheti, illetve az iTunes és App Store értékesítéseknek. Azaz, az Apple - szükség esetén - további árcsökkentést hajthat végre, mert bőven van, miből.
    Eközben az iPhone0 3G (az épp kapható) árát megfelezte, levitte 1000 dollárra (két éves előfizetéssel kombinált ár, persze). De igazából ez sem jelent brutális nyereség-csökkenést, mivel a 1000 dollár engedmény eltörpül az az összeg mellett, amelyet egy iPhone használó után kap az Apple a szolgáltatótól vagy magától a felhasználótól App Store, iTunes Store letöltés formájában.
    Az Apple gépek ára mindig meghaladta az átlagos személyi számítógép árat. De a 2009-es első negyedév ráébresztette az Apple vezetését, hogy a fényesen ragyogó márkanév kevésbé csillog a válság felhője alatt (jaj be szép! - lelkendezett a Gonosz Almalap). Ebben a negyedévben az Apple 0,40 százalékot vesztett az amerikai hordozható gépek piacrészesedéséből az egy évvel korábbihoz képest - állítja Shim. Ugyanakkor a teljes világpiacon 0,30 százalékos növekedés mutatható ki az Apple javára. Az Apple-t vetélytársai ár- és hirdetés-háborúval próbálják visszafogni, az utóbbira példa a Microsoft "Laptop Hunters" reklámja, amelyet reklám-szakértők gyaláztak, de mégis hatásos volt. (Ebben a Microsoft azt bizonygatta, hogy az Apple vásárlói jelentős összeget csak és kizárólag az alma-logó miatt fizetnek ki, azaz egyfajta sznobság Macet venni. Hiszen ugyanannyiért más, jó minőségű laptopból erősebbet, gyorsabbat kaphatnának. Erre a hirdetésre volt válasz a "Megan Pécét választ!" hirdetés.



Az árak lejjebb vitelével az Apple a netbook piac felé is tett egy vágást. A 2008-as év egyik hívószava a netbook volt, a netbook az olcsó, jellemzően netelésre használható, kis kijelzős hordozható gép. Ezek értékesítési növekedése messze meghaladta a többi (asztali, notebook...) kategóriákét, így, különösen a gazdasági válság kapcsán, az alacsony költségű és árú netbook tűnt az iparág egyik csodafegyverének. Az Apple-nek nem volt netbook gépe és deklaráltan nem is tervezett ilyet. (Bár az Air kimondottan netbook, csak az ára Apple-ös - mondá a Gonosz Almalap.)
    Az Apple szerencséjére 2009-ben a netbook trend messze elmaradt a várakozástól, az érintett gyártók - Acer, Asus, Micro Star ... - rendre alul teljesítik terveiket. Idén az első negyedévben kevesebb netbookot adtak el, mint a tavalyi harmadik negyedévben, az Asus - például - 9000 ezer Eee gépet értékesített a tervben szereplő egy millió helyett.
    Az Apple azzal, hogy lejjebb vitte árait, ebbe a netbook szegmensbe mar bele, tovább zsugorítva azt. Így továbbra sem kell belépnie, netbookot készítenie, ami azért is okos döntés, mert egy Apple-netbook pont a MacBook vetélytársa lenne - legalábbis ezt gondolja Vijay Rakesh, a ThinkPanmure elemzője. Az árcsökkentés hatására 2009 harmadik negyedévére akár 200 százalékos növekedést is érhet el az Apple a hordozható gépek szegmensében - hangzik Rakesh jóslata. A MacBook ára így is az átlag (8600 dollár) feletti, ez biztosítja, hogy az Apple, ha akar, további árengedményt tegyen. (De nem akar - véljük mi, akik ismerjük az Apple-t.)
    Harmadik elemzőként kapjon szót Tim Bajarin (Creative Strategies), aki szerint az Apple szinte semmit sem veszít a MacBook Pro és MacBook Air árcsökkentéssel.
    "Számukra nem fontosabb a piacrészesedés a nyereségnél. Az árcsökkenés oka nem a gazdasági környezet, a csökkentést a gyártási költségek mérsékléséből, az egyetlen alumínium testből való préselésből és az olcsóbbá vált chipek felhasználásából gazdálkodták ki." Végül jöjjön az Almalap kedvenc szakértője, Gene Munster (Piper Jaffray), aki választ adott arra kérdésre, kínál-e majd az átlag felhasználó számára az Apple számítógépet. Szerinte igen, majd 2010-ben. Az eszköz valahol félúton lesz az iPod touch, a netbook és a tablet számítógép között.

Ferenczy Gábor


A lap tetejére


Hirdetés