Hirdetés

Need for Speed: Carbon

Kezdjük mindjárt egy hitvitával, egyesek NFS-nek, mások pedig N4S-nek rövidítik ezt a játékot, mi maradunk az elsô változatnál. Második mondatunkkal pedig megnyugtatjuk a számítógépes bagázstól gyermekeiket féltô szülôket, a címben olvasható Speed sebességet jelent, és nem azt, amitôl valóban távol jó maradni. Ez a játék ugyanis a sebességrôl szól, nem is Meseautói módon, de még csak nem is a Cserháti Zsuzsa énekelte Porschés-szerelmes módon, inkább olyan Taxi 1 szinten.


A Macesek számára persze a Carbon szó - itt a Maces öreg Macest jelent, aki, ugye tudjuk, nem vén Maces - azonnal a Mac OS X oprendszerre való váltást idézi fel. Ekkor voltak Classic, Carbon és Cocoa programok is. Így játék elôtt tudásbázis növelésként elmondjuk, a Classic névvel a régi, Mac OS 9 alatt futó programokat illetik - ezek mára szinte teljesen kipusztultak, hiszen a Leopárd alatt már nincs OS 9 futtatási lehetôség. Carbon program az, ami a régi oprendszerre íródott, de ilyen-olyan trükkel át lett mentve OS X alá. Végül Cocoa az a program, amely direkt OS X alá készült. Ez utóbbiból is két féle van, a legjobb a "natív" jelzôju, ezt egyenesen az Inteles Macekre fejlesztették. Bezárva a tudástárat, ma, ha azt halljuk, hogy Carbon egy Maces szájából, akkor biztosra vehetjük, itt autókról esik szó, és nem az oprendszer rejtelmeirôl.

A tavalyi WWDC egyik fontos bejelentése volt, hogy az EA játékok jönnek Macre. Nyárra - tavaly - meg is érkezett az elsô csapat, az Almalap mostani számában bemutatott Harry Potter, Battlefield 2142, Command & Conquer: Tiberium Sun és Tiger Woods címekkel, mi azért most írunk róla, mert a hazai képviselet árlistájára is felkerültek, így várható megjelenésük kedvenc viszonteladódnál - ha ez nem történne meg, nyaggasd!

Az NFS gyors kocsikról, városi utcákról és a hatalomról szól. A Carbon története egyszeru és köszönô viszonyban van a valós élettel, a rendôrség igyekszik az utcai versenyeket vívó autósokat kiszorítani a városból, így a külvárosok lakói retteghetnek az utcán, bámulhatnak az emeleti ablakokból. A verseny a közeli Carbon Canyon területét is érinti.

A kanyonnak az a szépsége, hogy nem tudhatod - legalábbis az elsô tíz alkalommal, aztán már fejbôl megy a pálya -, hogy mi lapul a kanyar mögött: nyerés vagy szikla, ez utóbbi a halállal és minden elvesztésével egyenértéku, még szerencse, hogy ez csak egy játék. Ha itt sikerül túlélned és legyaláznod a vetélytársakat, akkor lépj át a Drift versenymódba, amely igazi idegôrlô, izzasztó - szóval remek szórakozás.


A játékok nagy többsége olyan, mint egy sikeres, vagy félsikeres film, létezik elsô, második és sokadik része is. Általában az elsô a nagy dobás, a másodikban jönnek a finomítások, majd azt követôen minden reklámszöveg ellenére csak új pályák, autók, bármik, de ritka a valódi megújulás - mint a filmek esetében.
Az NFS sorozatban most elôször nem vagy egyedül. Nem csak ellenfelek küzdenek veled, de alkalmad nyílik saját csapat felépítésére, a csapatoddal aztán jól elkergetheted a többieket. Az persze hasznos, ha a csapattagokra építeni lehet, ezért gondosan válogasd ki ôket, hiszen az életed és a nyerés is függ az ô szereplésüktôl. A szárnysegédek ugyan randit nem hoznak össze, de speciális tudásuk kulcs lehet a játék megnyeréséhez.
(Az Esélyegyenlôségért küzdô Almalap elgondolkodott a nôi játékosokon, számukra a felbukkanó csapattagok, szerelôk, sofôrök kigyúrt felsôteste, motorolajban ázó bicepsz. )

A játékban több, mint 50 autót vezethetünk, így azok is találnak megfelelôt, akik a létezô kocsikért bolondulnak, de persze a "csak sok lóerô legyen" hívôk sem csalatkoznak. A kis Mazda-gazdák beülhetnek a Mazda Mazea kormánya mögé, és a Critical Mass hívôk is megnézhetik, milyen a világ egy kerék mögött, négy kerék felett, mondjuk a Ford Shelby GT500 vezetése közben. Nem drótszamár, az biztos.

Nem csak autót választhatunk, válthatunk - már persze akkor, ha módunk van rá -, de tuningolhatunk rendesen. Ez már a korábbi NFS-ekben is lehetséges volt, a Carbonban - természetesen - fokozódott a nemzetközi helyzet, nôttek alehetôségek. Itt van mindjárt az Autosculpt, amellyel a verda alakját módosíthatjuk.
Nem, ez nem a Pimp my ride! Itt nem lehet hangszórókat tucatjával beszerelni, sem iPodot tenni a kocsiba, sem más ilyesmit. Pedig-pedig.


A Carbon egyik erôssége a kocsik variálhatósága. Stílusodnak megfelelôen fejlesztheted a kocsit, motort cserélhetsz, gumit választhatsz - persze ha pénztárcád engedi. Néhány dolgot akkor is érdemes beszerelni, ha nem használod, a megjelenés, a reputáció számít! Akárhogy is, a változatosság gyönyörködtet, bár ezt a játékot is akkor nyered meg könnyen, ha tiéd a legnagyobb, legerôsebb és a legszebb. A leghosszabb a játékban nem szereplô tizennyolc kereku amerikai kamioné, ezt ne feledd! Ahogy a többi EA játéknál, úgy itt is el kell mondanunk, hogy a gyors Macesítést a Transgaming vállalkozás Cider segédalkalmazásának köszönhetjük. A játékok esetében a képi megjelenítés a legfontosabb, ezért a legbonyolultabb kódolású programrész. Ráadásul egy program annál gyorsabban fut, minél processzor-közelibb nyelven íródott. Minél inkább, annál nehezebb más hardver környezetbe átfordítani. A Cider épp ezen segít, a játékból - esetünkben az NFS-bôl - a Windows grafikai felülete felé tartó utasításokat eltéríti a Mac OpenGL grafikai felülete felé elvégezve a szükséges átkódolásokat. A Mac meg olyan bivaly erôs és gyors, hogy ez a plusz talakítás, átkódolás észrevehetetlen.


Az EA nem csak a játékot tette át Macre, a Cider segítségével nem csak a képi világ került át, de átjöttek a hangeffektek és zenék is. Kipuffogó-szonáták és sebváltó-reccsenésekre épül a techno-pop, a háttérzenék viszont profi minôséguek. A korábbi NFS alatt Snoop Dog szólt a húszon aluliaknak, az idôsebbek a Riders ont he Storm-ot hallgathatták Jimtôl és a Doorstól. A Carbon sztárjai Grand Master Flash, a Dynamite MC és a Priestess. A zenék persze megvásárolhatók az iTunes Music Store-ban is - már ha van hozzáférésed és véletlenül nem lennének ezek fent a Maceden. Tehát hangerôt a maximumra, pedált tövig - nem a féket, te kis huncut! Ha belebotlasz valakibe, hívd ki versenyre, mutasd meg neki a hátsó lámpáid, hadd betuzze a hátsó rendszámtáblád. Ha zsernyákot látsz, akkor iszkiri, mert a rend ôrei igyekeznek betartani a rendet. Ha ügyes vagy, akkor támogatókra lelsz és neki kezdhetsz a saját csapat kiépítésének.
A játék természetesen hálózatban is játszható.
Két megjegyzéssel zárjuk gázadás elôtt ezt az ismertetôt.

Összefoglalva
Miért lehetetlen pörgôs rockzenére szabályosan közlekedni városban és országúton? Egy "Born to be wild" hallatán miért nehezedik el az ember bal lába oly rettenetesen? Ha ez a cikk blog lenne, akkor nekikezdhetnénk összeszedni egy gyorshajtásra serkentô CD-t. "Serkenj fel kegyes nép, mosolyog a hajnal. " Az NFS tapasztalat nem segít a jogosítvány megszerzésében. De készülhetne egy magyar plug-in, amely összegzi a szabályszegéseket, és a végén forint összegben megjeleníti azt az új tarifikációnak megfelelôen. Záróvonal, egyirányú utca, piros lámpa, sebességhatár - hogy csak az alapokat említsem. Ha jól számolunk, egyetlen, a legolcsóbb valós szabálysértés árából három NFS vehetô.

 

A lap tetejére


Szoftver írásaink