Hirdetés

Harry Potter és a Fônix Rend

Ôszinte vallomással tartozik a fordító, egyetlen árva sort sem olvasott Harry Potterrôl, a tévéjét elkapcsolja, ha valahol feltunik a könyvbôl készített film. És itt kér bocsánatot minden kiskorú ismerôsétôl, akit nem vitt moziba, akinek nem olvasott fel és akinek nem vett semmi hápés cuccot. És üzeni, hogy nem is fog.

Képzeld el, hogy képes vagy a Macintoshod segítségével belépni a J. K. Rowling megalkotta fantáziabirodalomba, végigsuhanni Hogwarts termein és terein. Ha véletlenül összefutsz a könyv bármelyik alakjával, akkor leállhatsz vele dumálni. És egyáltalán, részt vehetsz a kalandban! A Kalandban! Ez vált lehetôvé most, hogy az Electronic Arts (EA) bejelentette, hogy itt a Harry Potter és a Fônix Rendje Mac OS X-re.

Amíg ezt a megrázó, döbbenetes hírt emésztik a Maces géjmerek, addig szóljunk röviden arról, miért is fontos hír ez a játékok szerelmeseinek, az EA-nak és a Trangaming cégnek. Ez utóbbinak azért, mert Cider nevű segédalkalmazásuk teszi lehetôvé, hogy a pécés programok mihamarabb Macre kerüljenek. A Cider nem tud többet és nem tud kevesebbet, mint a Windows grafikus hívásait átirányítja a Mac OS grafikus felületére, az OpenGL-re. A jó az, hogy így a programok súlyos részét jelentô grafika-kezelést nem kell átírni a Macesítéshez, a rossz hír pedig az, hogy Inteles Mac kell a játszáshoz.

Mit tud a játék? A 2007-es fejlesztôi konferencián elmondottak és máshonnan összecsipegetett információk szerint nem kevesebbet, mint bejárhatjuk az egész Hogwartst, bármelyik lépcsôn lemehetünk, bármelyik szobába beléphetünk - persze azért kulcs itt is kellhet ehhez. A fali képek is animáltak, jártunkban-keltünkben emberekbe és más élôlényekbe botlunk, képességeinknek megfelelô módon velük kommunikálhatunk is. A Hogwarts falai azonban titkokat is rejtenek - kisebbeket és nagyobbakat is. Ezek felfedezése a mi feladatunk lesz. Az EA ígérete szerint közel száz ilyen rejtekhely található az öreg falak között. Ha ez nem lenne elég, átlátogathatunk a Mágia Minisztériumba, a Grimmauld Palotába és a Little Whingingbe.

Az interaktív helyek legfontosabb szerepe, hogy új információkhoz jussunk. Ám számos esetben a kapott információ használhatatlan, csak megnevettet, de ez is a játék része. Akad már olyan honlap, ahol ezeket gyűjtik a rajongók. Ami azt is jelenti, hogy a HPOotP jól sikerült játék. Az EA célja az, hogy elmozduljon a lineáris történet mesélés felôl a burjánzó, interaktív játék felé. Magyarul nem kívánja a könyvet leutánozni, bár aki a könyvet akarja eljátszani, az megteheti. A feladatok megoldásához beszélgetnünk kell az élôlényekkel, képeket kell elmozdítani,hogy jelszavakat megszerezzünk vagy rejtekutat felfedezzünk. Így juthatunk el a Kellékek Szobájába, így toborozhatunk új katonákat a DA-ba (Dumbledore Serege). Vannak varázslások is, természetesen, mint a Gobstone - de megtaláljuk a varázs sakkot is. Feltűnnek Harry barátai is - Ron és Hermione -, de az ô karakterükbe nem bújhatunk bele. Viszont ôk a legfôbb információ szállítóink - végül is ôk a barátaink. És akinek ilyen barátai vannak.

A korábbi HP játékok az alsó tagozatosoknak - 7-10 éveseknek - szánták, a HPOotP a felsôsöknek - 9-14 évesek - szól. A játék három nehézségi szinten játszható. A játék során leggyakrabban Harry fejébôl nézünk ki, azt látjuk, amit ô, de válthatunk más szereplôre is. Így láthatjuk Sirius Black szemszögébôl (Gonoszul: szemgödrébôl), miként védi meg Pottert a Mágikus Minisztériumban, vagy átélhetjük, ahogy Fred vagy George lelécel Umbridge professzortól.

A játék nem a könyv, hanem a film forgatókönyvét követi.
Ennek oka, hogy a filmet és a játékot is a Warner Bros. Adja ki. Ennek következménye, hogyha a filmben bármi hiba is lett volna, akkor az meglesz a játékban is. A hard-core rajongók valószínűleg az elôzô sorok olvastán tettek le a program megvételérôl. A játék ugyanis animációs játék, addig a könyv feltárja szereplôk érzéseit és gondolatait is, ebbôl némi részt a mozi megôriz. Amivel a játék kicsivel több lehet, mint a könyv - rajongók, figyelem - az az, hogy a Hogwarts felépítéséhez felhasználták az írónô olyan jegyzeteit is, amelyek nyomtatásban nem jelentek meg.

A Fônix Rendjében a harc varázslatok kimondásával történik, az EA egészen érdekes módon oldotta ezt meg. A történetben a varázslás módja a varázsbot megfelelô irányban történô tartása és a megfelelô varázsszó kimondása - ez együttesen adja ki a kívánt hatást. A játékban az egér körzör a varázsvesszô. Minden varázslat, amit elsajátítottunk, a körzör speciális mozgatása. Ha helyesen mozgattuk az egér-varázspálcát, akkor megjelenik a vágyott varázslat neve és végbe is megy hatása.
(Ha nem - gonoszkodjunk -, akkor a békából kígyó lesz, nem királyfi. Királyfi Jenô.) Például a Reparo varázslat összeforrasztja a széttört tárgyat. A játékban a varázs- egérrel az óra járásával ellenkezô irányba kell körözni, 12 óránál kezdve és ott is fejezve be a kört. Ha jól mozgattuk az egeret, megjelenik a "Reparo" szó és a szét tört tárgy ismét ép lesz. A játékban elôrehaladva egyre több varázslatot ismerünk majd. Vigyázzunk, hogy az egér-rángatással ne legyen gondunk! Ráadásul minden varázslatnak van támadó és nem-támadó változata is. Ha kíváncsiak vagyunk, mennyire uraljuk az egeret, keressük fel a játék honlapját a neten - itt egy drámain ronda és gázos flash-animáció révén gyakorolhatunk.

A Harry Potter és a Fônix Rend szórakoztató és szép grafikájú játék. A Hogwarts bejárása,a titkok felfedése és az egér-varázs a rajongókat biztos,hogy órákra a gép elé szögezi - ezalatt, aki mulasztott, elolvashatja a könyvet is. Úgy vélem, a játék beváltotta az EA ígéretét.


Almalap


A lap tetejére


Szoftver remekek