Hirdetés

Command and Conquer 3 Tiberium Wars


Kezdjük ezt a bemutatást azzal,amivel végezni szoktuk, azösszefoglalással. A tavalyi év egyik sikerjátéka a Command and Conquer 3 Tiberium Wars volt, amelyet én csak ajánlani tudok mindenkinek. A játék remekül futott a Core Duo-s iMacemen. Egyetlen egy esetben sem állt meg, akadt ki vagy lépett ki. A játék maga meg szuper.

A C&C3 története 1995-ben kezdôdik, nem ennek a játéknak, hanem az elsô C&C játéké. Akkor a Westwood Studios mutatta be a C&C videojátékot. A jogokat 2003-ban vásárolta meg az EA Games a Westwood Studios-zal együtt. Azóta a C&C típusú játékok mind valósidejű stratégiai játékokká váltak. Ezt a kifejezést, hogy valósidejű, angolul realtime-nak mondják és játékok esetén elôszeretettel két betűvel - RT - jelzik. A stratégiai kódja az S. A C&C3 RTS játék - olvashatnánk egy számítógépes játékmagazinban. A C&C3 háborús játék, a legöregebb háborús stratégiai játék minden bizonnyal a sakk.

A Blizzard Entertainment StarCraft játéka volt az elsô háborús számítógépes játék, 1998 körül jelent meg. A Star- Craftban, ahogy a sakkban, a játék körökre osztott, hol az egyik fél lép, hol a másik. Az RT játékokban nincsenek körök, minden valós idôben történik - pontosabban a számítógépes játék idejében. Minden játékos és a gép vagy gépek is egyszerre ad ki utasítást, egyszerre lép, minden párhuzamosan történik, mint egy valódi csatamezôn. Nagyon nehéz hagyományos táblás asztali játékban valósidejű játékot elképzelni, talán ez az egyik kulcs a netes játékok népszerűségéhez. Az elsôség címért egyébként sok más neves játék is versenyez, ilyen - hogy csak kettôt említsünk - a Blizzard Warcraftja (1994) és az Ensemble Studio Age of Empireje (1997, AoE - mert a játék világa tele rövidítésekkel). Ha nem lennél járatos a C&Cben, akkor a legkönnyebben úgy mondhatom el, hogy ez mi, ha azt mondom, ez a StarCraft és az Age of Empire ötvözete.

(A Gonosz Almalap felkacagott: és mi az a StarCraft és hol terem az Age of Empire?) Minden esetre az AoE a múlt felôl közelít - az elsô verziókban ôsi népekkel kellett sikerre jutni - és a legújabb változataiban is csak pisztolyokkal lövöldözhetünk és regimentnyi lovassal operálhatunk a harcmezôn. A StarCraft az idôhorizont másik felén tündököl, ebben a sci-fi világban emberek, űrlények, bolygók, égi és légi fegyverek garmadá- jával találkozunk. A C&C3 e kettô között helyezkedik el - idôben. Amivel a C&C - különösen a C&C3 - kitűnik ezen RTS-ek közül, az a kitűnô történetvezetése és a valósághű osztott képernyôi. Más programokhoz hasonlóan a C&C3-ban is felhasználtak színészek közreműködésével készült filmrészleteket. A C&C3-ban ezek a filmek nagyon jól sikerültek, remekül beleillenek hangulatukban és tónusukkal a történetbe, akár kis ablakban akár egész képernyôsen jelennek meg. Az egész látvány igazi sci-fi hatású. Néha többször is visszamentem, hogy újra és újra megnézzek egy bejátszást. Igyekeztem családtagjaimmal is megosztani az örömömet, de a feleségem egyszerűen csak legyintett, a lányomtól szánakozó mosolyt kaptam. A fiamnak csak egyszer szóltam, de utána két napig nem jutottam a Macemhez. Egyedül a velünk élô édesanyám volt hozzám hasonlóan elragadtatva - de attól tartok, inkább az én örömömnek örült, mint a látványnak. Akár hogy is, remekül sikerültek a betétek, valóban egy új szintje ez a játéknak, amikor magad is a szereplôk közé lépsz. A C&C3 története az ENSZ Global Defense Initiative (GDI - Globális Védelmi Kezdeményezés) története, az ôsi ellenség, a Nod Testvériség ellen vívott küzdelemrôl szól. A GDI egyfajta militarista szárnya az ENSZ-nek, a Nod gyökerei az elôzô játék verziók szerint egészen az 1800-as évekig vezethetô vissza. A C&C3 új szereplôje a Scrin. Ôk a Tiberium lakosai, űrlények, és vágyuk a Föld gyarmatosítása. (Gonoszul: Ha tudnák!)

A szereposztás fenomenális! A GDI katonai vezetôjét, Jack Grangert, Michael Ironside játssza, a politikai vezetôjét, Redmond Boyle-ét, Billy Dee Williams. (Gondolom, sokan nincsenek képben, így az utóbbi úr a Birodalom Visszavág és a Jedi visszatér Lando Calrissianja - remélem, sokat segítettem. Film ôrült Almalap) A Nod vezetôje Kane, (Joe Kucan), segítôje Killan Qatar, (Tricia Helfer - Hatos a Battle- Star Galactikában), Katonai szakértô Ajay (Josh Holloway - James Sawyer a Lostban). A Scrin oldalán egyetlen ilyen neves színész sem mutatkozik meg - végül is ôk az idegenek. A C&C3 három játékmód található, a kampány, a Skirmish és a több játékosos. Két kampány létezik, vagy a GDI embere vagy, vagy a Nod tagja. A Skirmish módban a gép ellen játszol, ekkor parancsnokként vezetheted a GDI-t, a Nodot vagy a Skrint - persze egyszerre csak az egyiket. A több játékosos üzemmódban mások ellen játszol (Tanuljunk gyorsan még egy kifejezést! Multiplayer, azaz MM. A C&C3 tehát lehet RTSMP játék). Játszhatunk lokális hálózatban és a neten át is. Ez utóbbi esetben a partnerek közül választhatunk manuálisan, de hagyhatjuk, hogy a szerver sorsoljon játszótársat. (Beteljesülés: online játék: OG)

Ahogy a C&C3 korábbi változataiban, itt is kell némi gazdasági hátteret összerakni ahhoz, hogy megkezdjük a hadsereg felépítését. Azét a hadseregét, amellyel majd az ellent a porba akarjuk zúzni, a sárba döngölni, jól eltaposni, kinyiffantani és megölni. A bonyolult gazdaság alapja a Tiberium kristálya, amelyet be kell gyűjteni, majd energiahordozóvá alakítva mindent ezzel üzemeltethetünk. A C&C3 térképei is lélegzet elállítóak. Nem csak finoman rendereltek, de néhol három dimenziósak is, így jól láthatók a hidak, a hegyek, a szakadékok - segítik a stratégiai tervezést. A térképen látható épületek jelentôs részét azért emelték, hogy a harcban kihasználhassuk létüket.


GDI-Nod - tükörkép
A GDI és a Nod is képes gyalogságot, könnyű- és nehézpáncélosokat, hadihajókat és repülôket felsorakoztatni a hadszíntéren. Hamar rájövünk, hogy igazi erôfitogtatás ez, amellyel a parttalan politikai vitáját leplezi a két fél. A GDI erôi nagyon hasonlítanak a NATO erôihez ("benne vagyunk a NATO-ban!" - halljuk Hajós András hangján). A Nod erôihez hasonlót Iránban vagy Libanonban találnánk. (Ez utóbb állítással két okból is bánjunk óvatosan. Libanonban szinte minden féle vallási és politikai erô megtalálható a dakotákon kívül, bár rájuk is lenne igény. Másfelôl a hazai képviselet tulajdonosának a tulajdonosának a tulajdonosának a tulajdonosa libanoni üzletember, az ô támogatásának köszönhetôen jelenik meg az Almalap. :D) A GDI modern tankelhárító rakétákat tart, mint az amcsik. A Nod viszont olyan orosz típusú, gránátost, amelyet gerillák elôszeretettel használnak a Közel- Keleten. A GDI imádja a kézigránátot, amellyel ember és épület rombolható le, a Nod megfelelôje a Fanatikus, aki a testére erôsített bombával ránt halálba közelében tartózkodót és jut a Paradicsomba. Minden egységet ki kell képezni, érthetô módon a kiképzô bázist, épületet azelôtt kell felhúzni, hogy a kiképzést megkezdenénk. Mint minden, az építés, a fenntartás és az emberek fizetése is pénzbe kerül, pénzbôl és energiából viszont csak limitált mennyiség áll rendelkezésre. Az épületekben égve hagyott villany oka lehet a háború elvesztésének. Energiát az erôművek szolgáltatnak, ilyet is építhetünk - persze pénzért és energiát felhasználva. Minél több energiát fogyasztunk, annál több erômű kell. Ez logikus, és alapja a játékban - és a valós életben is - a harcnak. Ha kiiktatjuk a másik energia forrását, akkor az nem játszik. Ha nem játszik, akkor nem is védekezik.

A C&C3 Maces változatának megjelenéséhez szükség volt a Transgaming vállalkozás Cider segédprogramjára. Ez a megoldás sokkal olcsóbbá teszi a pécés játékok Macre vitelét. Nagy vonalakban nem csinál mást, mint a pécés játék Windowsos ActiveX hivatkozását átirányítja és átkódolja a Mac OS X OpenGL hivatkozásává. Így a játékok kapcsán az a helyes kérdés, mennyire jó a Cideres változat. A válaszom határozott: nagyon jó! Én egy 2006-ban vett iMacen játszom (Core Duo, 2GHz, 2GB memória, ATI Radeon X1600 256MB RAM), Mac OS X 10.4 - Tigris - alatt nincs gondom. Szinte mindegyik grafikai értéket a maximumra tudtam húzni, és nem tapasztaltam szaggatást akármelyik játékmódban is voltam. A játék az Inteles Macen jól fut, az új Maceken pedig bizonyára maximális grafikai képességekkel is hibátlanul. Ha mindenáron panaszkodni szeretnék, akkor a lassú játékindulásra panaszkodnék.
A játékot most azonnal megvásárolni szándékozók közül a MacBookosok - és a Mac minisek - számára szomorú hírem van, az Intel GMA 950-es grafikai chipet nem támogatja a játék, így ezeken a gépeken a C&C3 nem játszható. (És ez igaz a jelen pillanatban is, sajnos. Steve! Esetleg petíció?) Véleményem szerint a C&C3 alkotói remek munkát végeztek, sikeresen ötvözték a mindennapjainkat jellemzô kelet-nyugat konfliktust és a földön kívülieket egy hihetô történetbe. (Az Almalap hadd tegye hozzá, hogy a "sikeres ötvözés" pontosan megfelel az amerikai világképnek, amin a Föld maradék hatmilliárd lakosa nem feltétlenül osztozik az amerikaiak legnagyobb megdöbbenésére.) Én azt tapasztaltam, hogy a CDIvel sokkal könnyebb nyerni, mint a Noddal. Jó magam az amerikai hadseregben szolgáltam a Speciális Egységnél, mint arab nyelvi szakértô az 1980-as években, így mélyen megérintett, amikor Ajay (Nod) arra ad parancsot, hogy robbantsuk fel a Fehér Házat. (Libanonban az amerikai tengerészgyalogosok ellen intéztek teherautós-behajtó merényletet a 1983 október 23-án iszlám fundamentalisták, 241 amerikai és 58 francia katona halt meg. Az amerikaiak akkor vonták ki a Közel-Kelet e térségébôl az összes szárazföldi erôt.) A játék jó, nem rugaszkodik el a valóságtól, remek idôtöltés.


Mellette:
- gyors parancskiadás
- Inteles Macen remekül fut
- remek játéktörténet
- visszajátszhatóság
- kiváló film beillesztések

Ellene:
- MacBookon és Mac minin nem játszható

Almalap


A lap tetejére


Szoftver remekek