Hirdetés

Battlefield 2142

A hazai képviselet árlistáján váratlanul öt Electronic Arts játék jelent meg. Az Almalapban sorra bemutatjuk ezeket a játékokat, noha nem a legfrissebbek, nem a legújabbak - de, ahogy megtapasztaltuk, roppant népszeruek.
Emlékeztek még arra a vérfagyasztó pillanatra, amikor Steve Jobs a 2005-ös beszédében kimondta: "Igen, igaz"? A neten olvasható élő blogokban pedig leírva láttuk azt, amit eléképzelhetetlennek véltünk, az Apple minden Macintoshába Intel chipet tesz. Mit jelent ez? Mitől Mac a Mac? Lesz Intel matrica a Mac elején? Ezek voltak az első kérdéseink. Az első - roppant filozófus -kérdéseinkre az eltelt három év során választ kaptunk. Az Apple gépek hatékony energia gazdálkodásúvá váltak, és fejlesztők komoly munkával átvitték alkalmazásaikat az Intel hardverre a felhasználói közösség örömére. A kezdeti zsigeri félelem általános elégedettségé alakult. A Macet nem a hardver, hanem a szoftver teszi. Meg a felhasználói élmény, a részletek, a közösség. A hűséges Mac felhasználók szerte a világon megnyugodtak, élvezzük a gyorsabb processzorokat, a jobb hardvereket és természetesen - a játékokat!

Hamar megismertük a virtualizációt és a Windows futtatási lehetőséget is. Viszlát Virtual- PC, szia Parallels és VMWare. Viszlát pécé, szia Boot Camp. Páran ezt úgy fordították le, hogy nem lesz több Maces játék, mert egyszerűbb csak pécére fejleszteni, illetve Macen csak emulálva lesznek a játékok futtathatók és az sebességben kevés lesz. Miért venne meg valaki egy hat hónapja már pécén kapható játékot Maces változatban, ha azt a Macjén Windows alatt már fél éve játszhatta? És a fejlesztők minek vesződnének a Maces változattal, amikor a Macen Windows alatt gond nélkül futtatható a pécés is? Akadt, aki kijelentette, a Maces játék halott. Mások úgy vélték, változik a Mac-játék világa, de ennek iránya és eredménye csak évek múlva lesz látható.


Peter Tamte, a MacSoft fejlesztője például úgy gondolta, hogy az Apple jól döntött, amikor Intelre váltott. "Az Apple így bizonyíthatta, hogy komolyan gondolta a versenyt a Windows-zal. A játékfejlesztők számára így a pécés és Maces verzió megjelenése közti idő is lerövidíthető volt, igen kevésre, szinte nullára." Egy másik fejlesztő, az Epic Game kulcsembere, Ryan Gordon is azonnal meglátta a jót az Intelre váltásban. Így egy helyen, egy platformon, egy processzoron egyesül két nagy játékostábor. A fejlesztők így egyszerre, és nem szakaszosan jutnak visszajelzéshez. Persze a változások nem egyik napról a másikra történtek. A fejlesztők egyszerűbb, áttekinthetőbb környezetben gondolkodhattak a Mac kapcsán - de a Macesek továbbra is kisebbséget alkotnak.

Az Apple egyre nagyobb fejlesztők látókörébe került be, ahogy nőtt a Macek piacrészesedése, úgy szaporodtak a Macre írt vagy adaptált programok. És bár a Maces játékprogramok még mindig pécére írt játékok Mac-változatai, mi örülünk ezeknek Az egyik legérdekesebb megoldást a Transgaming cég produkálta, amely bemutatta a Cidert. Ez a nyitott forráskódon alapuló WINE projekt olyan köztes réteg, amely képes a pécés játékokat Macesre fordítani futás közben. Ez nem emulátor, hanem inkább fordító program, amely a Microsoft grafikus API-jára, a DirectX-re irányuló hívásokat megfelelően átalakítja és az Apple grafikus motorjára, az OpenGL-re irányítja át.

Battlefield 2142
Az Electronics Arts (EA) játékszoftver- fejlesztő vállalkozás az Apple Intelre váltását követően több hullámban írta át, adta ki Macre népszerű programjait. Az első hullámban érkezett a Battlefield 2142 - a korábbi verzió, az 1942 is futott a Macen, aztán hosszú, kétszáz éves szünet következett. A közeli jövőben a Föld újabb jégkorszakát éli - éljen a globális felmelegedés és az üvegházhatás. Az egyre fagyosabb időjárás mellett a politikai helyzet is hideg, két nagy szövetség, a Pan Asian Coalition (PAC - Ázsia Koalíció) és a Europen Union (EU) feszül egymásnak, harcot folytatva minden talpalatnyi megművelhető földért, dúl az éhínség. Igen, oda az Európát napjainkban jellemző élelmiszer-ipari túltermelési válság, a vajhegyek elolvadtak, a gazdák tüntetések és más happeningek helyett a földeken robotolnak. A két szövetség pedig nem volt képes a tárgyaló asztal mellett megegyezni a föld és a Föld felosztásáról - semmi sem változott politikai értelemben. Halál van, kaja nincs és nekünk ezt a játékot kell játszanunk. Hogy melyik oldalhoz csatlakozunk,ez az egy, amiben dönthetünk (Gonosz Almalap plugin:iszunk vagy vezetünk).

Szerepek, térképek és pontok
Megválaszthatjuk, hogy tábornokként kezdve minden ütközetet magunk irányítunk, vagy egyszerű ágyú-töltelékként (katonai szakkifejezéssel: honvéd) vágunk neki a háborúskodásnak. Mezei ugrónyúlként - értsd ezalatt a lövészt, aki a mezőn egy árok, egy bokor ütemben rohan - lehetünk gyilkosok, mérnökök vagy támogatás embere. Bármelyik szerepet is választjuk, más lesz az erősségünk, a gyengeségünk és a fegyverünk is. Bárhogy is válasszunk, szükségünk lesz társakra. Ha orvlövészként vagy speciális csapattagként debütálunk, akkor lelövésünkig értünk majd a robbantó szerekhez, szinte láthatatlanná válunk az ellenség számára (Gonoszul: aki ért a robbanó szerekhez, azt bizony néha kiskanállal szedik össze) és persze remek céllövők vagyunk (nem pálcikás macira). Az Assault szerepet választva félig gépesített lövész, félig orvosok leszünk - amit ma meglövünk, azt azonnal meg is tudjuk gyógyítani. Ehhez még egy hordozható defibrilátor is a hátizsákunkban pihen.
Nem állhatom meg, hogy 1983/84-es élményemet meg ne osszam. Kis hazánk hadosztály közvetlen laktanyájából, orvosi elôadás. Jegyezzük meg, a hadosztály szerepe a harmadik világháború kapcsán az elsô csapás adásakapása lett volna. A terv szerint egy óra alatt 95 százalékos veszteséget szenvedtünk volna - magyarul százból kilencvenöten meghaltak volna a háború elsô órájában. Ennyit a hadkötelesség támogatásáról, aki támogatja, vonuljon szépen be, és többet ki se jöjjön. Az orvos-ezredes - tehát egyetemet végzett orvos - elôadása arról szólt, hogy háború esetén futunk a harctéren és ekkor egy golyó átszakítja a hasunkat és kijön a hátunkon - kicsit átlátszóvá téve minket. Ekkor elôkapjuk a hátizsákból az EÜ-csomagot. Amit riadó esetén soha, de soha nem kaptunk meg, vettünk fel. A csomagban találunk két 10x10 centis gumi lapot, amit rászorítunk a mellkasunkra meg a hátunkra. A rászorított gumilapokat a szintén EÜ-csomagban lévô gézzel körbetekerjük magunkon, így rögzítjük. Ezt - gondolom - a harmadik és negyedik kezünkkel, mert a másik kettôvel elôl és hátul szorítjuk a gumilapokat. Majd így sikeresen ellátva magunkat tovább rohanunk az ellenségre.
Ezt komolyan gondolták.

Kezdetben mindenből - fegyver, gyógyszer, ész - alap adaggal rendelkezünk. Mint mesterlövész, SCAR vagy Krylov puskával, te választasz. Kapsz kis EÜ-csomagot is magad, vagy társaid gyógyítására. Ennél többet, szebbet és jobbat megfelelő pontszám elérésével szerezhetünk, a pontszerzés persze a ranglistán is fellökdös. Minden rang elérésével új lehetőségek közül választhatunk. Más módon is szerezhetünk gyilkos és gyógyító eszközt, a lelőtt ellenségtől gyűjtsünk be mindent, fegyvert, defiblirátort és órákat. Minden szerep két irányban fejlődhet, fejleszthető. Ha támogató szerepébe bújtunk, akkor elsőként az IPS Shieldhez férhetünk hozzá, amely a könnyű lőfegyverek golyói ellen véd meg (vö. madárvédő-golyókapkodó). Ezt követi az Advanced Ammo Hub, amellyel fenyegetett csapattagokat védhetünk meg, végül ott a DysTek Pulse Meter, amely elárulja, merre búj az ellen a közelben. És ha mind a három eddig említett harceszközre szert tettünk, akkor hozzáférhetünk a Clark 15B Shotgunhoz, hogy miszlikbe aprítsuk a mocsok ellenfelet. A fejlődés másik útja, amely korántsem B-terv, a V5 EMP Gránát megszerzése, amely humánus módon az ellenség elektromos eszközeit és járműveit bénítja meg - a miénket nem, mert különbséget tesz alfa részecske és alfa részecske közt, tudja melyik suhanó elektron van velünk és melyik ellenünk. A második lépcső a NetBat Active Camo ID, amely az ellenség magát láthatatlanná tett harcosát teszi láthatóvá. A csúcs az A12 Sentrz Enforccer Gun, egy félautomata fegyver, amely szinte önállóan felfedezi, lelövi az ellenséget. És a három fegyver utána jutalom ráadás a Ganz HMG (legalább ez a patinás név, Ganz, is fennmarad), a játék egyik legpusztítóbb hatású fegyvere. A fegyverek felszabadítása, rendelkezési állományba vétele teszi lehetővé más fegyverek megszerzését - ám néhány esetben az egyik megszerzésével a másik elérhetetlenné válik.
A ranglétrán való felkapaszkodáshoz és az idő előtti halál elkerüléséhez ("Te megfeledkezhetsz a halálodról, a halál nem feledkezik meg rólad" - Merle) érdemes csapatba - Squad -tömörülni. A csapat szerepe természetesen az, hogy kihasználjuk az egyéni képességeket, ahogy ismert, egy mindenkiért - mindenki egyért, az én előrejutásomért. A parancsnok - Commander - utasítja a csapat vezetőjét - Squad Leader - adott feladat végrehajtására, amit az vagy elfogad, vagy megtagad. (Megtagad? Lelőni! Szabotőr! "Az ellenség keze betette a lábát!") Ha a csapat vezér elfogadott egy parancsot, akkor annak sikeres végrehajtásáért a csapat tagok pontot, pontokat kapnak. A parancs lehet zászló, raktár vagy más épület elfoglalása, ellenség kibelezése,felnégyelése, bajtárs gyógyítása, vagy élelemmel, utánpótlással való ellátása.Csapatjátéknál a csapattagokhangkapcsolatban állnak - így könnyebb egy-egy feladatot végrehajtani.

A hangkapcsolat nem azt jelenti, hogy a szomszéd asztalánál játszik a mesterlövész vagy utász társ, ez netes hangkapcsolatot jelent!
"Orvlövész a tetőn!"
ordíthatják a füledbe, mire lősz, majd halkan beleszólsz a kommunikátorba:
"Orvlövész a túlvilágon!"
Remek! Pazar! Persze nem munkaidőben.

A megfelelően képzett csapat eminens vezetője maga is oszthat plecsniket a jól teljesítő embereinek (vö. kiváló katona, élenjáró rajparancsnok). A csapat szorgos munkával,mondhatnánk - nem saját - vérrel és - saját - verítékkel előrébb jutva elérheti a Field Upgrade-t. Ha eddig nem szabadítottad volna fel az összes fegyvert, akkor most megteheted, ha más szerepben is ki szeretnéd próbálni magad, akkor tovább játszhatsz ezen a szerveren. A legtöbben Parancsnokként szeretik játszani ezt a játékot. A Parancsnok feladata a csapatok győzelemre vitele. A térképet - légi felvételt - használva a Parancsnok beazonosíthatja az ellenséges gyalogságot és járműveket, vezényelheti a saját erőit és folyamatos információval szolgálhat számukra az ellenség mozgásáról. A szerep nem mentes a vértől és pusztítástól, olyan remek dolgokkal, mint Orbital Strike, EMP, Supply Drops, Sat Track és UAV segítheted az ellen pusztulását, támogathatod a saját csapataidat. A legnehezebb feladat az, hogy a csapatok kövessék a parancsaidat! Játszottam már olyan játékban, ahol gyakrabban váltottak Parancsnokot, mint sikerült küldetést végrehajtani.Gondold meg, mire utasítod a katonáidat! Parancsnokként az eredményed kizárólag a csapataidtól függ. Érdeked, hogy nyerjenek és megéljék a győzelmet. Nagyon nehéz feladat Parancsnoknak lenni, kisebb szervereken gyakorolj, mielőtt bevállalod a 32 ember irányítását! Játszhatunk a hideg, kihalt utcájú Berlinben, vagy megérkezhetünk hosszú repülés után a sivatagi Sidi Power Station - erőmű - mellé, ez a különbség Európa és Afrika között. Persze választhatjuk Gibraltárt is, ahol nem a spanyol-angol határvitát kell távcsöves puskánkkal megoldani. A térkép mérete adja a BF2142 erejét. A térképen mindenki megtalálhatja a neki legjobban fekvő helyet, ahol kiélheti militarista vágyát. Minden helyszín egyedi, minden helyszínen más és más tudás kell a győzelemhez. Gibraltárt például már elfoglalt a PAC, ez állandó ütközőpont az EU-val. A PAC terjeszkedne, az EU meg ezt nem kívánja. Ha jó PAC csapatban játszol, akkor kiszélesítheted a hídfőállást, megszerezheted az összes EU zászlót. Ha viszont az EU csapatát erősíted, akkor gránátokkal, mesterlövészekkelés robbantásokkal megkeserítheted a PAC életét.

(Gibraltár legdélibb pontján egy mecset áll, a világítótorony, ami egyszer már szerepelt az Almalap címlapján, kicsit északabbra található. A mórok is itt keltek át Afrikából Európába, Gibraltár neve is arab szóból Al-Tarik származik. Gibraltárt szokás Sziklának is nevezni - mivel egy jókora szikla. A második világháború idején egész barlangrendszert vájtak a sziklába, kórházzal, ahogy kell. Gibraltár az angol korona része, a spanyolok magukénak követelik, időről időre jól összevesznek rajta. További szépség, hogy a gibraltári repülőtér keresztbe fekszik a félsziget bejáratánál, ha gép jön, lezárják a határt, hogy le tudjon szállni.)

Az elért eredmények, kudarcok és események a Battlefield szájton követhetők. Itt láthatjuk, milyen túlélési esélyei vannak az ellenségeinknek, kedvenc térkép-helyünket, kitüntetéseinket, érdemrendjeinket és szalagjainkat. Tíz megölt ellenség,sértetlen csoport, sértetlen eszközök és járművek és 50 óra tiszta játszás idő után jár a Good Conduct szalag és 500 pont, amivel majdnem előléptetnek. Vannak könnyen megszerezhető kitüntetések, vannak nagyon időigényesek - az eredményeinket mutogathatjuk ismerősnek, boldognak és boldogtalannak.


Játék módok
A BF2142-ben két játékmód létezik, a Conquest - Hódító - és a Titan. A Hódító esetén a cél az ellenség megölése és zászlóinak megszerzése. Amikor eggyel csökken az élő ellenség száma, akkor az ellenség "ticket count" mutatója is eggyel rosszabb lesz. Amikor ez a számláló eléri a nullát, akkor győztünk. A térképen látható zászlók szerepe a középkorra hajaz, a saját és ellenséges zászlók aránya kihatással van a morálra, jelen esetben a számlálóra.A BF2142-ben az összes térkép játszható Hódító módban. A Titán mód esetében egy hatalmas úszó-erődöt kell elpusztítani,amelyet az ellenség repülőkkel és ágyúkkal véd -ne hidroplánra és vízipisztolyra gondoljunk! A Titan elpusztításaa védőpajzs felszámolásával kezdődik. A silókat is érdemes elfoglalni legalább két-két percekre, ekkor onnan anti-Titán rakéta röppen ki az ellenség bánatára és veszteségére. A védőpajzs eliminálódását követően eldönthetjük, hogy a silókra támaszkodva tűzijátékkal búcsúzunka Titántól, vagy beosonva az ellenség fellegvárába megsemmisítjük a vezérlő paneljét és felrobbantjuk a reaktorát. Csábító, nem?
Ha már lúd, legyen kövér, ezt a katona történetet is ideszúrom.
Ideológiai képzés - 1983/84.
"Mit tesz a katona, ha atomvillanást lát?
Földre veti magát, és a felszálló gombafelhô méretébôl kiszámolja, hogy még hány órája van hátra. Majd ezt az idôt az ellenség üldözésével és megsemmisítésével tölti."
A Titán mód az, amelyben a több-játékos mód igazán kiélvezhető. Ha nincs összeszokott csapatod, vagy a nehézség első jelére szétszéled a csapat, akkor érdemes légi támogatást kérni, és be ejtőernyőzni a Titánra. A Titánon landolhatsz a legmagasabb pontján vagy a raktérnél. A cél mindkét esetben az, hogy megsemmisítsd mind a négy vezérlő pultot, ezeket hosszú folyosók végén találod majd meg. Nem a gyaloglás lesz fárasztó, hanem a pultokat védő aknamező és félautomata lövegtornyok kifüstölése. Akkor tekintheted magad szerencsésnek, ha élő emberrel nem találkozol. Ha nincs szerencséd, akkor öthét morcos katonával találod szembe magad, akik a lelövéseddel szeretnének pontot szerezni és előrébb jutni a ranglétrán. A Titán mód néha lagol - a szerver kapcsolat meg-megszakad, ugrik a kép, nem folytonos az adatátvitel, ez a lag -, de ezen az utóbb kiadott patchek - javítócsomagok - valóban segítettek. Jelenleg a Szuezi-csatorna, Minszk, Sidi Power Plant és Verdun játszható Titán módban (2007. november).

Járművek
A BF2142-ben nem csak fegyverrel ölhetsz, de tankot vezethetsz, vagy irányíthatsz iker-géppuskás és hőkereső kamerával felszerelt Walkert is. A levegőt sem csak szívod, a Fast Attack Vehicle segít csapataid légi úton történő áthelyezésében és harcba vetésében. A járművek irányítását el kell sajátítani, nem fog azonnal menni. Idővel rájössz, hogy a járművek nem csak azt a célt szolgálják, hogy eljuss A pontból B pontba, hanem harci cselekedetekre is (csak nem Budapesten él a játék egyik készítője?). Sőt, Roadkill nevű kitüntetés is létezik, szerinted milyentettel nyerhető el?

Hirdetés a játékban
Mielőtt megjelent volna a BF2142, a fejlesztő bejelentette, hogy új reklámozási módot dolgoztak ki, amely IP cím alapján dönt arról, hogy kinél milyen hirdetés jelenjen meg - a játék-fejlesztő is élni szeretne valamiből. A játékosok egy része azonnal kémszoftvernek kiáltotta ki a BF2142-t - végül is modern hadviselés ez, vagy mi fene? -, a kedélyek megnyugodtak, mert az IP címen kívül más adat nem kerül ki. A szerver így dönt arról, hogy Államokban vagy a világ maradékán megjelenítendő hirdetést nyomjon felénk. A hirdetések nem vágják haza a játékot, végül is ez egy több szereplős, valós idejű lövöldözős játék. Néhány hirdető vette a fáradságot, és a jövő világának megfelelő hirdetést tett fel, mások pedig nem. Van szépsége egy véráztatta, golyó lyuggatta helyszínnek, amely felett vagy amelynek a falán egy hibátlan Inteles vagy banki hirdetés jelenik meg.


Játékmenet
Számtalan éjszakát játszottam úgy át, hogy este tizenegykor azt mondtam a - az azóta csak volt - barátnőmnek, "csak még egy kör". A BF2142 két játékmódja és számtalan térképe lehetővé teszi, hogy amint akad egy kis szabadidőd, azonnal találj egy még soha nem játszott térkép-mód párost. Amit azonnal és haladéktalanul meg kell nyerni. A hódító játékok a rövidebbek, a Titánosok a hosszabbak, jellemzően egy-két órát is eltartanak a macska-egér harcmód miatt. A szerepek és fegyverek kombinálása is jótékonyan hat a játékra - noha nem éri el a World of Warcraft szintjét. Ennek ellenére megfelelő fokon csábít arra, hogy kikísérletezzük, mi mire való, melyik szerepnek melyek az erős és melyek a gyenge pontjai. Ha nem hiszed, cseréld le az EÜ dobozt egy kézfegyverre, és máris tudni fogod, miről beszéltem. A grafika szép, a grafika jó. A játékmenet kellően izgalmas marad, a fejlesztési lehetőségek, térképek, szerepek csereberélése vissza-vissza csábít ehhez a játékhoz.


Windows és Mac

Mivel a BF2142 Maces és Windowsos változata megegyezik a Windowsos BF2142 fut, ha a Maces BF2142-es lemezt teszem be -, így a két platformon futó BF2142 jól összevethető. Azért ne feledjük, itt is szerepe van a Cidernek, ami Macen a Windows DirectX hívásokat OpenGL hívásokká alakítja. Hónapokon át játszottam a BF2142-vel az iMacemen (Core Duo 2GHz, 1.5GB RAM, X1600 128MB) - Windows XP alatt. A grafikát Mediumra állítottam, a felbontást 1024x768-ra. Játszottam hódítós és titán módban is, az FPS 30-35 körül volt. (Az FPS a másodpercenként előállított képek száma, minél magasabb ez a szám, annál filmszerűbb az élmény. A 30-35 már jó érték.)
A Battlefield 2 játszhatatlanságáról híresült el. A BF2142 kezdetben nagyon hasonlított a kettesre, de a patchek szinte teljesen megszüntették a hibákat. Az egész játék játszható, ebben semmi sem zavar meg. Most, hogy a játék kijött Macre, újra játszottam, hogy felelevenítsem a tapasztalataimat. Ismét élveztem a játékot, néha eszembe jutott, hogy egy-egy adott szituációt hogy is sikerült megoldani vérveszteség nélkül - és ebben a Mac sem akadályozott meg.
Bár számos szomorú ténnyel kellett szembesülnöm. A Maces verzióban a grafikát Low-ra, alacsony szintűre állítva is csak 17-20-as FPS-t kaptam (ami már láthatóan rossz). Így a játék csak fanatikusok számára élvezhető. Ehhez hozzájárult, hogy a felbontást is le kellett venni 800x600-ra, mert egyébként az FPS tíz alá esett. A Macre nincs is más, mint ez a két felbontás - 1024x768 és 800x600 -, így a kijelző szélén fekete sávok láthatók. A BF2142 nem támogatja a HD kijelzést - mondjuk, a szélesebb látómező előnyhöz juttatná az ilyen kijelzőt használót. A Windows nem tud HD kijelzést, a Mac meg sem próbálja azt. Ez persze nem hiba, csak a Cider, az EA és az Apple együtteshatása.
Úgy gondoltam, az én iMacem a lassú, ezért játékostársaimat kérdésekkel bombáztam, de nem lettem okosabb. Egy részük hasonló lassúságra panaszkodott, amíg mások megfelelő FPS szintről számoltak be. Általánosságban azt mondhatom, hogy minél újabb a Maced, annál jobban fog futni a BF2142. (Ne feledjük, a szerző Core Duo-s iMacet használt, 2006 vége óta eladott Macek Core 2 Duo procisak, a mini Mac kivételével.) A memória mérete sem mellékes, maximális grafika kiválasztása esetén csak a textúra kezelés elvisz 900MB-ot.
A Transgaming jó munkát végzett, a BF2142 Maces változata valóban Maces lett. A telepítés az ismert fogd-és-vidd módon történhet. Windows alatt nem tudtam oda-vissza váltani az oprendszer és a játék között anélkül, hogy a gép ne állt volna le - Mac alatt nincs ilyen gondom. A Transgaming egyébként egyik nyilatkozatában kijelentette, hogy a Cider eszközzel további játékok Macesítésére készül, illetve fejlesztik magát, a Cidert is. Számukra minden teljesítménnyel és működéssel kapcsolatos információ fontos. Alkalmam nyílt Mac Pro-n és MacBook Pro-n is játszani a BF2142-vel, ezeken a gépeken nem volt sem lag, sem FPSszaggatás. A gondot a Macem kis teljesítménye okozta egyértelműen. Ugyanakkor sokan használnak három-négy-öt éves Macet, a mi számunkra így ezek a játékok Maces változatai továbbra is . elérhetetlenek. Viszont ott a Macen a Windows, ahol nincs gond ugyan ezzel a játékkal.


A jövő
Apple
A Leopárddal az összes alkalmazás 64 bitessé válhat, mert szinte a teljes operációs rendszert újraírták. Ez jó hír, feltéve, hogy a fejlesztők követik és átvezetik a már meglévő alkalmazásoknál.
Cider
A Cider 64 bites változata biztos, hogy jobb OpenGL kihasználást eredményez, így még az öregebb hardvereken is, ahová felkerül a Leopárd, gyorsulást eredményezhet. Valójában magán a Cideren is van mit javítani, de a BF2142 azt mutatja, jó úton járnak. Ezt igazolja, hogy a Command and Conquer 3 vagy a Myst Online esetében nincs ekkora teljesítmény különbség a pécés és a Maces Cideres verzió között.
A Cider az első megoldás, hogy a pécés játékok minimális erőfeszítéssel Macesíthetők legyenek. Világos, hogy számos fejlesztő most még nem költ arra, hogy elkészítse játékának teljesen Macre optimalizált változatát. A Cider fantasztikus ígért a Macesek számára. Kiszabadítja a játékokat a Windowsos fogságból.


Összefoglalva
Az Apple nem ad ki részletes statisztikát az eladott Macek összetételéről, de azt gyanítjuk, hogy az asztali gépek esetében az iMacek súlya a meghatározó. Az iMac a középkategóriás asztali gép. Ezek a legjobb ár-teljesítmény mutatójú gépek. A Mac mini kevés játékhoz - a BF2142 nem is fut az Intel 950-es grafikus chipjével - ennyit a MacBookról és Mac miniről. A Mac Pro pedig kicsit drága, hogy játék miatt válasszuk. A Half Life rendszeresen vizsgálja, hogy milyen gépekről játsszák a népszerű netes játékot. A felmérések rendre azt mutatják, hogy a vasak gyengébbek az elvártnál. Ez a helyzet a Macesek esetében is. Kevesebb Mac közül választhatunk, az első - játék céljára - számításba veendő az iMac. Ha folytatódik a Cider fejlesztése, a fejlesztőknek érdemes lenne a gyengébb grafikai képességű, de nagyon népszerű gépeket is meglátni a tervezés során. Az rendben, hogy a 3GHz-es, nyolcmagos Mac Pro-n a BF2142 úgy fut, hogy a mosolyunk körbeérne, ha nem lenne két fülünk. De mi van azokkal a felhasználókkal, akik régi gépet használnak? Most persze nem a G4 vagy G5 procisokra gondolok. Nehéz feloldani, hogy a legújabb játékszoftverek sem futtathatók az összes Macen - ráadásul a játékra éhesebbek épp azokkal a gépekkel rendelkeznek, amelyeken nem lehet játszani.Azért ne sírdogáljunk.
A Maces játékpiac dinamikusan fejlődik. (Lám, a magyar képviselet árlistáján is megjelent az első öt fecske.) A teljesítményt az Apple folyamatosan növeli, a teljesítmény növelést a szoftverfejlesztők folyamatosan elvárják. Ördögi kör ez, csupán az a kérdés, hogy hódítóként vagy titán módban csapunk a harcba!

Mellette:
- jó forgatókönyv
- szerepek és lehetőségek kombinációja
- élő közösség
Ellene:
- teljesítmény problémák
- ritka, váratlan összeomlás

Almalap


A lap tetejére


Szoftver remekek