Hirdetés

Légbôl kapott adatok

Mindenki tudta, hogy jön - csak azt nem, hogy milyen lesz. A MacBook Airrôl megjelenése elôtt elterjedt, hogy fekete lesz vagy talán ezüst színű az alumínium háza, érintô képernyôt is vizionáltak egyesek. Szó volt 12-13 inches kijelzôrôl, SSD merevlemezrôl. Az elnevezésben a szavazásoknál torony magasan vezetett a MacBook Light és a MacBook Thin - a Pro is futott némileg érthetetlen módon.
A találgatások folytak, folytak, folytak, foly ...

Ám amikor Steve Jobs januárban a Macworld színpadán felmutatta a MacBook Airt, akkor okozott némi meglepetést. Az Apple hihetetlenül vékony gépe az Apple-t gyűlölôkbôl gúnyos kacajt váltott ki, a feltétlen rajongók ájuldoztak, a maradék 98 százalék pedig azon töprengett, milyen esélye lesz az Airnek a rohamosan fejlôdô hordozható gép világban.

Az alumínium színű - nem fekete, ezüst sem, de ha már, akkor inkább ez utóbbi - gép 1,6 illetve 1,8GHZ-es Intel Core 2 Duo processzorral szerelt. A memóriája 2GB, a wifi 802.11a/b/g/n, Bluetoothos, hátulról megvilágított 13,3 inches a képernyô. Választhatunk a 80GB-os ATA merevlemez és a 64GB-os SSD - flash-memória - között. Nincs optikai lemez, nincs FireWire kapu - egyetlen USB és mini-DVI kapuval kell beérnünk.

Az alumínium ház a legvékonyabb pontján négy milliméter vastag - ez fele az iPod touch vastagságának, harmada az iPhone-énak. De ami ennél is fontosabb, pont belefér az amerikai szabványborítékba. De álljunk meg egy pillanatra! Ahhoz, hogy eldöntsük, miért állt most elô az Apple a számítógép használók számára ismerôs méretű iPoddal, vagy hány dologról kellett lemondania ahhoz, hogy megalkossa a legvékonyabb, legszexibb hordozható gépet, kezdjük a történetet az elején.

Ez az összefoglaló írásakor már kezünkben volt egy 1,6GHZ-es MacBook Air a 4200rp/m-es 80GB-os ATA merevlemezzel és egy másik MacBook Air is, amely 1,8GHz-en dolgozott és 64GB SSD-t használt.


KICSOMAGOLÁS

Noha ez a bemutató a géprôl szól, azért essen néhány szó a csomagolásról is. A MacBook Air az eddigi legkisebb dobozú gép - nem, nem sárga borítékban érkezik, pedig. Jobs beszédében ezt büszkén el is mondta, a 40 százalékos dobozméret csökkentés kapcsán ugyan a környezetvédelemrôl beszélt, de mi ne feledkezzünk meg a kisebb méret okozta logisztikai, szállítási és raktározási elônyrôl sem.

Az Air tartozéka a tápkábel, két monitor adapter - ez szokatlan az Apple gépeknél -, néhány Airre szabott CD - ezekrôl késôbb - és a kis kijelzô törlô. Azt hiszem, az Apple szeretné, ha a kijelzôk ujjlenyomat mentesek lennének.

Ezt a cikket is az 1,6GHz-es gépen írtam, mert ez érkezett meg hamarabb - a gépek pontos adatait az Almalap hátsó részében találod meg.
Jöjjön pár tény és szám, amely eltér attól, mint amire a MacBook Air kapcsán számítottunk.


Vékonyság
A MacBook Air tényleg nagyon vékony, a legkeskenyebb pontján négy milliméter, a legvastagabbon 19 milliméter. A MacBook 26, a MacBook Pro pedig 25,4 milliméter vastag - ezeknél a gépeknél a vastagság állandó.

Kijelzô
A kijelzô teljesen olyan, mint a MacBooké, 13,3 inch az átló. Ám az Air kijelzôje hátulról megvilágított, ami energiatakarékos, fényesebb kijelzôt eredményez és megmenti az egész világot. Vagy valami ehhez hasonló. A szemem nem különösebben érzékeny, de a MacBook Air esetén is azonnal lehúztam a fényerôt annyira, amennyire csak lehetséges volt, ebben az Air semmiben nem különbözik a másik két MacBooktól, azokat is csak így, teljesen redukált fényerôvel tudom használni. Ám a felhúzott fényerônél az Air képe sokkal fényesebb. Ez azoknak, akik szeretnének mihamarabb megvakulni és tesznek az aksi kímélésére, csodálatos hír.

A kijelzô mérete a hozzáértôk közti viták egyik sarokpontja, sokak szerint ez a méret kizárja, hogy a MacBook Airt a subnotebook kategóriába soroljuk. Ezen jól el lehet vitatkozni, leginkább azért, mert nincs egzakt meghatározása annak, milyen paraméterekkel rendelkezô gépet nevezünk subnotebooknak. Szerintem ehhez a vékonysághoz ekkora képernyô dukált. Ha kisebb lenne - 12 vagy ne adj Isten, 10 inches -, akkor azon már nem lehetne rendesen dolgozni. Ez az alsó határ. És igen, a MacBookon dolgozom. (Mit mondjon az Almalap, ezt a fordítást a 12-es PowerBookon gépeli?) Ha kellene valami kisebb és jobban cipelhetô, akkor . elôveszem az iPhone-om.

Még egy érv szólhat ez a kijelzô méret mellett, az Apple nem akarta, hogy az Air kisebb helyet foglaljon el az asztalon vagy a repülôn, mint a MacBook. Engem ugyan nem zavar, de úgy tűnik, hogy erre az Apple-nek egyetlen értelmes oka volt, azt szerette volna ha normális méretű billenytűzetet ad a géphez a megszokott kéz megtámasztó résszel együtt. Ezzel a gondolattal persze nem kötelezô egyetérteni.


Csatlakozók
Akadt olyan pillanat az életedben, amikor zavartak a géped oldalán lévô csatlakozási helyek? Ha volt is ilyen, akkor most örvendj, az Apple szinte mindegyiket elhagyta! Az Air jobb oldalán kis ajtó rejti az a megmaradt hármat, amelyrôl az Apple azt gondolta, nélkülük nincs élet. Az fülhallgató kimenet, egy USB 2.0 kapu és a mini-DVI port maradt életben.

"Mi? Nincs FireWire?" - ismerôs ez a hitetlenkedô felkiáltás, elôször akkor hangzott el, amikor az iPod szánt meg FireWire-ön át is csatlakoztatható lenni. Igen, sajnáljuk. Igen, de lépjünk tovább! Ha gyakran digitalizálsz nyers videó-filmet, akkor mi a fészkes francnak akarsz MacBook Airt használni?

Páran elpanaszolták, hogy a három kaput rejtô kis ajtó letört, amikor nyitva volt, mert fülhallgatóval hallgattak zenét vagy USB-s eszközt használtak. Jogos. A mi Sennheiser fejhallgatónk, ami minden más gépbe bedugható, ide csak adapterrel csatlakoztatható - az meg nem fér el ezen a helyen. Nem is szólva az USB-re ráépített kártya-olvasónkról, amely szintén nem fér el, de ha férne is, eltakarná a másik két kaput. Ennél szomorúbb akkor lettem, amikor a Logiteches USB fejhallgató-mikrofon szettemet sem tudtam feldugni - így Skype nélkül maradtam. Vagy gondosan válogasd meg a kiegészítôket, vagy legyen nálad USB toldó kábel.


A billenytűzet . szinte mozog!
A MacBook Air billenytűzete hátulról megvilágított, ahogy a MacBook Pro-é is. Ez kedves az Apple-tôl, mivel a MacBook Air inkább hasonlít a MacBookra - amelynek nincs ilyen tulajdonsága -, mint a MacBook Airre. Számomra nagy öröm ez, mert talán ezt a képességet sajnáltam leginkább, amikor lecseréltem a régi 15 inches MacBook Pro-mat egy 13 inches Mac- Bookra - ezt, és nem a kijelzô méretét.

A billenytűzet normál méretű, erre az Apple nagyon büszke és minden lehetséges alkalommal meg is említi. Nincsen összenyomorítva egyetlen billenytű sem, persze nincs külön numerikus billenytűzet sem - teljesen közönséges hordozható gép billenytűzet ez. Gépelni remekül lehet rajta, ha élvezed a szinte alig megérintendô billenytűzetet, amely alig ad hangot leütéskor. Ha persze a kattogó billenytűzet szerelmese lennél - akkor már rég leszoktál volna az Apple hordozható gépeinek vásárlásáról.

Az Apple néhány dolgot átrendezett az Air billenytű kiosztásán. Az igazság az, hogy a változások már a tavaly ôsszel bemutatott MacBook Pro billenytűzetével megmutatkoztak. Az Apple átdefiniálta az F-billenytűket. Az Exposé az F9-rôl az F3-ra került, a Dashboard az F12-ról az F4-re - szerencsére a billenytűzetre rajzolt szimbólumok is követték a változást. Az F10, F11 és F12 most a hangerôszabályzás billenytűi, korábban ezt az F3, F4 és F5 billenytűkkel tehettük meg. Az F9 és F10 továbbra is megmutatja az épp aktív ablakot illetve az összes nyitva lévô ablakot - de csak akkor, ha lenyomva tartjuk az Function billenytűt is.

Ez kicsit bonyolult és zavaró is. Akkor különösen, ha nem ma váltottál Macre, hanem a funkció billenytűk szerepe már a véredben van. Nehéz lesz átszoktatni magunkat az új funkció-billenytű kiosztásra, de szerintem épp úgy megbirkózunk vele, mint a FireWire kapu hiányával.


Trackpad
A MacBook Air trackpadje nagyobb, mint bármelyik MacBook vagy MacBook Pro trackpadje és tartja magát a pletyka, hogy hamarosan mindegyik MacBook és MacBook Pro ekkora trackpaddel lesz szerelt. Mire jó ez a hatalmas méretű trackpad? Egyrészt még több helyed van . az egér mozgatására. Ennél azért fontosabb, hogy végezhetsz több ujjas műveleteket (multitouch gesture). Igen, a MacBook Air az elsô Mac, amely érti a több ujjas műveleteket minden OS kiegészítés nélkül - bár az egyetlen alkalmazás, amelyben ezt kipróbálhatod, az iPhoto (képek nagyítása, fogatása). Hazudnék, ha azt állítanám, a plafonig ugrottam örömben, hogy már több ujjammal is tapicskolhatom a trackpadet, a nagyobb méretnek viszont ôszintén örültem.

A trackpad alatti egérgomb keskenyebb lett, de ez nekem nem okozott gondot. A hüvelyk ujjamat tartom az egérgombon, és a középsô és mutató ujjammal koptatom a trackpadet - a bal kezem így még szabad is maradt.


MagSafe táp
Az Inteles gépek érkeznek MagSafe tápkábellel, bár a két ténynek igazából sok köze nincs egymáshoz. Ez a mágneses megoldás remek védelem a kábelnél fogva történô véletlen géplerántás ellen, ilyenre pedig nem csak a kutyánk, macskánk, munkatársunk vagy szerelmünk képes, hanem leginkább mi magunk, ismerjük be. Akad, aki azt állítja, hogy két év alatt még egyszer sem került veszélybe a tápkábele okán a Macje - de a mi tapasztalatunk ellentmond ennek. Itt és most köszönjük a MagSafe-t, Apple!

De nehogy azt hidd, hogy bármely másik MagSafe táppal használhatod majd a Mac- Book Airt! A MagSafe a gép bal oldalán csüng bizonytalanul, bármely másodpercben saját súlyától leoldódóan, amíg az Air asztalra nem kerül, ahol a MagSafe-rôl lekerül a tápkábel súlya.

A MacBook és a MacBook Pro MagSafe tápjai szembôl cuppannak rá a csatlakozórészre, a MacBook Air anya része oldalról közelít az apa részhez - így a régi MagSafe ugyan összeerôltethetô a MacBook Airrel, de ez nem lesz tartós frigy.

A MagSafe-ben azt szeretjük, hogy erô hatására engednek, és elválnak a géptôl. Ez persze néha gondot is okoz. Amikor a gépet nem asztalnál vagy sík felületen használom, hanem ágyban - párnák közt - vagy valahol keresztbe feküdve egy széken, akkor a MagSafe csatlakozó a korábbi MacBookok esetében hajlandó volt engedni, ezt leggyakrabban abból vettem észre, hogy a MacBook lemerült.


Hangszóró
A MacBook Air egyetlen hangszórót kapott, amíg a MacBook Pro-ba és a Mac- Bookba is kettôt-kettôt szerel az Apple. Ezt az egyet nagyjából a cursor-nyilak alá tették a szokott hely, a billenytűzet felsô része helyett. Noha a hangminôség nem a megszokott, a hangerôvel nincs semmi baj. Hangosabb, mint a MacBook, az biztos.


Optikai lemez - hiánya
Ahogy azt mindenki tudja, a MacBook Airben nincs optikai lemez (CD vagy DVD író vagy olvasó). Ez az elsô ilyen hordozható Apple gép a Motorola 603e procijával szerelt PowerBook 1400 és 2400 óta, azok a gépek pedig 1995-ben kerültek piacra. néhány késôbbi hordozható Macbe is csak opcionálisan került CD olvasó. Ezért igaz az az állítás, hogy a hiány nem világújdonság volt, bár ez erôs félreértelmezése a valóságnak. Az Apple árusít egy külsô Super- Drive-ot (MENNYI?), amely csak és kizárólag a MacBook Airrel működik együtt. Ám erre sincs szükség, mert az optikai lejátszót pótolja a Remote Discnek nevezett szoftvermegoldás. Ezt a megoldást használva wi-fin át bármelyik másik gép optikai lemezlejátszóját megoszthatjuk a MacBook Airrel némi elôzetes szoftver telepítés után. Ez megoldás - mérnöki szempontból bravúros.

Jól hangzik? Még szebb lenne, ha nem lenne lehatárolva. Egyrészt a MacBook Air dobozában található lemezrôl az optikai meghajtót megosztó programot elôbb fel kell telepíteni a Macre vagy pécére. Ez a szoftver csak is ezen a lemezen található meg, sehol másutt. Ha tehát elutaztál valahová, és átmásolnál egy CD-t vagy DVD-t a gépedre, akkor gondban leszel. Otthon és az irodámban minden Macre és pécére feltelepítettem a programot, de mi van, ha a város másik végén a barátom Office 2008-át szeretném feltenni a Mac- Book Airemre, és a meghajtót tartalmazó lemez otthon van. (Az Almalap megmondja: diskimage-ként kell elmenteni a meghajtót. A barátnál wifin átmásolni a barát gépére, ott lemezre írni, feltelepíteni . vagy simán haza autózol érte.)

De hosszabb útra úgy is annyi felesleges dolgot viszünk magunkkal, eggyel több már nem oszt, nem szoroz. A külsô meghajtón át nézhetünk mozit vagy hallgathatunk CD-t, de le kell mondanunk a lemezírásról. Az Apple szerint erre nincs is már semmi szükség, ez a digitális korszak, ember! Használd az iTunest! Na ja.

Igen, lehet egy megosztott lemezrôl indulni és böngészni a CD vagy DVD adatai között. A folyamat hosszadalmas, de nem bonyolult. Elôször feltelepíted a speciális szoftvert a másik gépre, majd újra indítod azt. Aztán megváltoztatod a SysPrefben a beállítást az anya gépen "megosztott CD-t és DVD-t használjon"-ra. A MacBook Airen a Leopárdban a Finder Sidebaron a Remote Disc alatt látható az így megosztott optikai lemez, amelyet innen kezdve úgy használsz, mintha a saját gépedben lenne optikai meghajtó. A külsô lemezrôl való induláshoz az Applications > Utilities > Remote Install OS X alkalmazást kell elindítani. Ezt követôen az Option billenytű nyomva tartása mellett indítsd újra az Airt! Ekkor a merevlemezed mellett választhatod a vezeték nélküli hálózatot is indító lemeznek. Válaszd ki a megfelelô wi-fi hálózatot, jelentkezz be az elôkészített gépre és meglátod a Remote Discet. Ekkor és csak ekkor választhatod ki, hogy errôl induljon a rendszer.


LÉNYEG A MÉRET
Nekem az Air mérete és súlya egyaránt bejött, nincs vele semmi gondom. Ahogy már említettem, az én álmom egy MacBookhoz hasonló gép volt, ami kisebb és könnyebb, a billenytűzete hátulról megvilágított - így az Air szinte mindenben olyan, mint amit szerettem volna. Én amolyan jövök-megyek emberke vagyok, nem csak otthon dolgozom, de bejárok az irodánkba is, elmegyek a barátaimhoz, beülök egy kávézóba és a Macem mindig velem van. Sokat utazom a munkám miatt, de kalandvágyból is. Így egy mindenre képes hordozható gép létszükséglet a számomra - az Air alig nehezebb egy kilónál, a MacBookom majd a duplája -, minden deka számít, ha a vállamról vagy cipelésrôl van szó.

Néhány barátom, hallva az utolsó mondatomat, úgy vélte, hogy akinek gondot jelent, hogy egy laptop két vagy egy kiló, az forduljon orvoshoz vagy járjon el gyúrni. Szerintem nincs igazuk. Mert mekkora is a mindenki számára kényelmesen cipelhetô laptop súlya? Amikor még négy-öt kilós laptopokat cipeltünk és megjelentek a két-három kilósak, akkor is állt a fenti érvelés? Ugye nem! Mert akkor lefikázhatnálak, ha nem vagy képes egy hátadra kötött Mac Pro-val hegyet mászni. Mondjuk ki, aki nem képes 25 kilónyi számítástechnikai felszerelés tartós cipelésére, az forduljon orvoshoz! Nonszensz.

A felhasználók minden gramm könnyebbedésnek örülnek, legyenek akár Apple rajongók, akár nem. Hasonló a helyzet a laptopok vastagságával is. Nem is váltok vissza MacBookra vagy MacBook Pro-ra, ha csak más okot nem szolgáltat rá a MacBook Air.


MEREVLEMEZKEDÉS
Mennyire használható az Air a napi munka során? A következô részben pár mérési eredményt is közreadok, addig is elmondom, az Air jól használható . az esetek nagy részében. Korábban a 15 inches Pro-t használtam (1,83GHz), aztán váltottam a MacBook Core Duo-ra (2GHz). Így a mostani MacBook Air 1,6GHz-es sebességével lassabb gépet kaptam, mint a korábbiak. Ám a sebesség lassulást kompenzálta a két magos processzor és a gyorsabb rendszer busz. Azért az Air nem egy erôgép, de az én céljaimra megfelelt.

Mielôtt teszteket végeztünk volna, pár napon át használtam, és azt vettem észre, hogy a gép nagyon sokszor fordul a merevlemezhez, ami néha érezhetôen lassította a munkámat. Ugyanígy észrevehetô volt a háttérben végzett hálózati letöltés - még a Firefox alatti letöltés is akadályozta a Pages használatát. A 4200-as fordulatú merevlemez lassúsága már az elsô este feltűnt, és óráról-órára észrevehetôbbé lett.

Ez nem gond, ha alig használod a merevlemezt, de ez rám nem jellemzô. Majdnem kitéptem az összes hajamat, amíg arra vártam, hogy egy két gigás diskimage-t átmásoljon az Air. Ahogy korábban, úgy az Airen is próbáltam streamelt videót nézni és közben a barátaimmal csetelni. A videó nézhetetlen minôséguvé vált, bekockásodott, szaggatott, megállt. A Firefox, amit igazán szeretek, bár nagy csatákat vívok vele, hűtlenségre kényszerített, mert vagy három sorral lemaradt a megjelenítésben ahhoz képest, ahol a gépeléssel tartottam több blog hozzászólásnál.

Igaz, nem tettem rendbe a merevlemezt, de az ég szerelmére, ez a gép nem évek óta karbantartatlan, hanem alig egy hetes csak!

Az Air optikai lemezolvasó hiánya nem sokkolt. Az az igazság, hogy a Mac-Bookba megvásárlását követôen a második évben tettem be az elsô DVD-t, a Leopárd telepítôt. Aztán most, a Remote Disc telepítéséhez az Airrel jött lemezt. Nem mintha nem néznék repülés közben gyakran filmet a Macen, de azt mindig a merevlemezrôl, miért fogyasztanám a korlátozott aksi kapacitást a DVD pörgetésével? Soha sem értettem azokat, akik ezt teszik. Így nekem az optikai drive nem hiányzik.

Essen egy szó az Air hűtőventilátoráról - igen, van ilyen. De olyan halk, hogy csak akkor hallom, hogy pörög, ha erre koncentrálok.


MIGRATION ASSISTANT
A Migration Assistant feladata az, hogy a korábbi Macrôl az adatainkat, beállításainkat, leveleinket - mindenünket - segítsen átköltöztetni az új Macre. Ez a nagyszerű megoldás már régóta megtalálható az OS világábanés hagyományosan a FireWire kapukat használja. A régi gépet Target Disk Mode-ba kell tenni, majd a FireWire kábellel összekötött új gépen elindítani a Migration Assistant programot. Pár óra múlva - ez az adatok mennyiségétôl függ - minden épp úgy megtalálható lesz az új Macen, ahogy a régin volt. Ahogy Steve Jobs mondaná: Wow!

Csakhogy a MacBook Airen nincs Fire- Wire. Így az Apple mérnökei lázas tevékenységbe fogtak, az eredmény pedig az, hogy "a Migration Assistant már USB 2.0-n át is használható."

Hahaha! Sikerült átverni. Ez túl egyszerű lenne, Apple-hívô barátaim. Az Air használók két módon migrálhatnak, az egyik a wi-fi - ez az alapértelmezett - és USBEthernet adapter használatával.

Szépítsünk, ezek nem a leggyorsabb megoldások. Az egyik haveromnak öt órán át tartott az áttelepülés az USB-Ethernet megoldással. De ha ugyanezt az adatmennyiséget wi-fi-n át szerette volna átmozgatni, az öt óráért bármire képes lett volna.

Foglaljuk hát össze. Mielôtt elindítanánk a Migration Assistant, a régi Macre - ahogy kitaláltad - fel kell telepíteni a Remote Disc szoftvert. Így mindkét oldalon aktiválható a Migration Assistant a wi-fi-kapcsolaton át, hasonlóan ahhoz, ahogy az AppleTV az iTunest használja a házban lévô videók streamelésére. Elég megadni az Airnek a kódot, melyik az ô migrációs társa, és máris létrejön a levegôben a frigy. Máris.

A kiszolgáló öreg Mac kinyilatkozza, hogy a vevô oldal, az Air készen áll, az Air ekkor kiszámolja, hogy mi mindent kell átmásolni és ez várhatóan mennyi idôt vesz igénybe. Ez az a pillanat, amikor a wi-fi kapcsolat sávszélessége küldetés kritikus elemmé lép elô. Az Air is, a MacBook is és az AirPort is "n"-es volt, így is órákba tellett, mire az Air befejezte a számolást! Minél tovább számolt az Air, annál dühösebbé váltam, minél dühösebb voltam - ettôl függetlenül egyáltalán nem derült ki, hogy mennyi van még a számolásból hátra, mennyi az egész számolás ideje.

Öt órán át dühöngtem. Nem mintha az ötödik óra végén az Air végére ért volna a számolásnak. A MacBook 80GB kapacitású merevlemeze 90 százalékig volt tele, ezt kellett volna áttenni egy másik 80GB-os merevlemezre. Az öt óra alatt egy harmadik géprôl, amelynek az AirPorthoz sem volt köze, végig kérdeztem minden ismerôsömet, hogy mire számíthatok, végig twittereltem a barátaimat, hogy sikerrel befejezett-e ilyen migrációt már valaki wi-fin, felhívtam pár szerkesztôséget is, hogy mire jutott a tesztlaborjuk. Nem kaptam pozitív választ, a migrációt így még senki sem fejezte be. A tesztlaborok - persze név nélkül - jelezték, ôk feladták a küzdelmet, mindenki azt mondta, hogy felejtsem el. Így tettem.
Elegem lett. Feladtam.

Persze most mondhatod, hogy ép eszű ember nem visz át wi-fin 70 megát, de itt átvitelrôl szó sem volt még. Mondhatod azt is, hogy a wi-fi sávszélessége nem az Apple hibája. De akkor miért kínál ilyen megoldást ez a cég? Az, amelyik annyira kényesen ügyel a felhasználói élményre? Egy tanács tehát mindenkinek, aki Airre szeretne migrálni. Egy pillanatig se gondoljál a wi-fis megoldásra, azonnal kérj kölcsön egy USB-Ethernet átalakítót vagy vegyél egyet 29 dollárért. És Steve, hívj fel, ha az USB kapcsolat másra is jó lesz, mint a Time Machine-rôl Migration Assistant-os visszaállításra. (Ahogy minden Almalap olvasó tudja, a Migration Assistant képes teljes lemeztartalmat vagy részét visszaállítani a Time Machine mentésbôl USB-s merevlemezrôl. Ez lehet egy mentô megoldás, bár én jobban örültem volna annak, ha a direkt USB-s másolás működött volna.)


AKKOR WI-FI VAGY NEM VISZI?
Nos, a wi-fi jel itt a levegôben . ez jó, de nem minden. Az Air antennája épp úgy, ahogy a MacBook Pro-é, az alumínium házban bújik meg, így az apertúrája, a hatótávolsága, az érzékenysége nem ugyanaz, mintha mondjuk kihajtható lenne, vagy műanyag borítaná. Nekem nem volt ilyen gondom, de annak, aki küzdött a MacBook Pro-val, gondja lehet az Airrel is - néha a kicsi nevet a végén (MacBook).
Most egymás után letettem az asztalomra a MacBookom, a MacBook Pro-m és a MacBook Airemet. A MacBook hét, a másik kettô négy wi-fi hálózatot lát csak.


AKKUMULÁTOR
A következô csalódást az akkumulátor okozta. A MacBook Airben hivatalosan 37Wh-ás, nem kivehetô akkumulátor kerül. Az Apple hirdetése szerint ezzel öt órán át lehet "vezetékmentes munkát" végezni. Már az öt óra is érdekel, hogyan számolták ki, miért pont öt? Más gépek esetén pedig miért négy vagy hat óra ez? A vezetékmentes munka is jól hangzik, ám ebbôl nem derül ki, hogy ez eseti vagy folyamatos wi-fi kapcsolatot jelent, esetleg a netre fel sem lépést. ez utóbbi azonban annyira negatív megközelítésnek tűnt, hogy el is vetettem, az Apple csak nem használja a "vezetékmentes munka" kifejezést az Air reklámban úgy, hogy még a wi-fit sem használnak. Öt óra net nélkül? Nem élném túl, csak ha alszom.

Ahogy már mondtam, a kijelzô fényerejét mindig leveszem teljesen, a gépet meg leginkább írásra használom, gyakran szörfölök a neten - néha zenét is hallgatok és elvétve dolgozom képekkel. Ezek egyáltalán nem tápigényes műveletek. Minden odafigyelés nélkül negyedóra híján négy órán át tudtam használni a MacBookot és a MacBook Pro-t. Nem tudom szebben mondani, a MacBook Air aksija harmatgyenge. Nem kicsit, nagyon. Rendesen feltöltöttem, használtam, ahogy írtam, ahogy a másik két Macet is, de két és fél óra után lemerült a MacBook Air. Ez elkeserítô.

Az Almalap öt éves PowerBook G4 gépébe tavaly került a második aksi, akkor az elsô már csak tíz percet tudott. Az újjal most három- négy óra közt dolgozom táp nélkül, szinte pont olyan módon, ahogy ennek a cikknek a szerzôje. A régi, két éves MacBookom ekkor szólt, hogy vegyek új aksit, amikor már nem bírta a 150 perces szolgálatot sem.A MacBook Air aksija messze nem adja azt, amit vártunk tôle. Ráadásul a cseréje sem egyszerű. Amikor kiderült, hogy nem cserélhetô, illetve csak szakszervizben cserélhetô az aksi, azzal vigasztaltam magam, hogy "erre úgy sem lesz szükség kéthárom éven belül". De ez az aksi most tudja azt, amit egy-két éves aksijaim szoktak tudni. És ez vadi új.

Oké, az Apple feláldozott némi akkumulátor idôt a nagyobb és fényesebb kijelzôért, de az a "vezetékmentes munka" idô, amivel hirdetik a MacBook Airt, duplája az általam tapasztaltnak. Arról már nem is beszélek, hogy 100 százalékra feltölteni kétszer annyi ideig tart, mint lemeríteni. Valami itt nincs rendben és az nem az én számítógép használói módom. Ha már az imént beszéltem az Air legjobb tulajdonságáról, hát a legnagyobb csalódást okozó címet az akkumulátornak adtam.

Vajh hogy venné ki magát, ha jövôre a januári Jobs beszéd közvetítése közben az USB modem háromnegyed óra alatt leszívná a teljes aksit és mire Steve a "még lenne valami" részhez ér, már semmirôl sem adhatok számot? Vegyek egy moped-aksit, vigyem be a táskámba, és szükség esetén kössem rá a MacBook Airt? És akkor mit érek azzal, hogy az Air alig 1,3 kiló?


SZÁMOK, GRAFIKONOK

Eddig tartottak az élményeim - akad olyan olvasó, akinek ez, a személyes benyomás számít. Azoknak, akik a számokban hisznek, jöjjenek az objektív mérések.
Minden gépen a Mac OS X 10.5.1 futott, minden gépet minden teszt elôtt újraindítottunk.

A teszt során arra is kerestük a választ, hogy az SSD merevlemez vajon megéri-e a felárát? Az SSD a solid-state flash drive-ot jelenti - ez nagyon egyszerűsítve leginkább a RAMhoz hasonlít, ellentétben a merevlemezzel, nincs benne mozgó alkatrész, ezért kevésbé sérülékeny, kisebb az energia fogyasztása.

A MacBook Air gyönyörű, de mint mostanra már mindenki számára kiderült, nem minden hepi és nem minden szánsájn - magyarul nem minden zizi-bambi-körhinta. A szubjektív bemutatóban már kapott az arcára a merevlemez, ám ott a 4200-as fordulatú 80GBos merevlemezrôl írt kollégánk. A tesztelés során már kezünkben volt az 1,8GHz-es Mac- Book Air 64GB SSD merevlemezzel. Az árkülönbség MENNYI forint, lássuk, ér-e ennyit - ha nem is a walesi tartomány, de - az SSD?


Indítás
A mérés során azt az idôt jegyeztük fel, amely a Power gomb megnyomása és a Login ablak megjelenése között telt el. Az Air egy fél másodperccel volt lassabb, mint a MacBook és tizennéggyel, mint a MacBook Pro.
Azt gondoltuk, hogy az SSD mindent visz, hiszen csak áram kell neki, semmi felpörgés, ilyesmi. Hát nem. Az SSD sem azonnal harcra kész bekapcsolás után. Persze jóval gyorsabb volt a HDD-nál, gyorsabb a MacBooknál is, de pár másodperccel kikapott a MacBook Pro-tól.


Xbench 1.3
A MacBook Air HDD (így jelöljük a merevlemezes Airt) processzora csak 1,6GHzes, ami jóval lassabb, mint a 2,2GHz-es MacBooké vagy a még gyorsabb - 2,4GHz - MacBook Proé. A legtöbb mérési eredményt ez magyarázza. Meglepetésünkre a merevlemez lassúsága (HDD) nem okozott jelentôs, tehetôs hátrányt az Airnek, a MacBook 5400-as lemez teljesítményéhez képest alig hat százalékkal maradt csak el.

Az SSD Air nem csak a memóriája okán kellett, hogy megelôzze a HDD Airt, de két tizeddel gyorsabb órajele miatt is. Igazán kíváncsiak a lemezt igénybe vevô tesztek eredményére voltunk, megéri-e a felárat az SSD?

Az alap lemez teszt nem mutatott jelentôs különbséget - HDD:SSD 29,37:34:30. Ám a soros írás-olvasás mérésekor kiderült, az SSD lassabb, mint a HDD. Az SSD 13,86MB/s sebességgel írt, a HDD 33,33MB/s-mal. Az olvasásnál esetén az olvasott mennyiségtôl függött a sebesség, az SSD 7,29- 49,59MB/s-ot mutatott fel (igen, ilyen nagy a szórás az olvasott adatmennyiségtôl függôen), a HDD 6,32-32,74MB/s-ot. A véletlen - nem egymást követô lemezterületű - íráskor az SSD már mérhetôen jobb volt a HDD-nál. Írni az SSD 19,04MB/s-mal írta a 256k-s adatokat, a HDD 22,95MB/s-mal. Olvasásnál a HDD sebessége 14,37MB/s volt szintén 256k-s adatdarabokkal, az SSD-é 47,61MB/s.

Azok számára, akik a rengeteg szám okán átugrották az elôzô bekezdést, a következôképpen foglalható össze az eredmény. Az SSD lassabb írásnál, de sokkal gyorsabb olvasásnál. Igazi erôssége a véletlen olvasás - amikor az adatok szerte szét szóródtak a lemezen.


Cinebench 10
Ez egy processzor teljesítményt mérô teszt, a végeredmény leginkább a procitól függ, így a mérés bevezetôjében mondottak alapján a végeredmény nem meglepetés.

Alkalmazások
Az életben viszont nem teszteket futtatunk a gépeken, hanem feladatokat oldunk meg. Olyanokat, mint 60MB-os QuickTime mozi .mov formátumból iPodra konvertálására, WebKit futtatás, vagy tömörítés.

A tesztek egy része erôsen a merevlemezt vette igénybe, itt az Air HDD igen gyengén szerepelt, legrosszabb a WebKit esetében volt, ahol 15 percet kapott - ez már gyalázás. Tegyük hozzá, az SSD Air is kikapott a másik két géptôl.

Az egyes mérések eredménye az alaptesztbôl egyenesen következett. Amikor a mov fájlt kellett konvertálni, az soros olvasási és írási feladatot jelent - ebben az SSD gyenge, és a két tizedes processzor frekvencia elôny sem segített rajta ezt ledolgozni.


PSBench 7
Ahogy ennek a tesztnek a neve is sejteti, Photoshop műveleteket végeztettünk a négy géppel. A 21 mérésbôl álló sorozatot Photoshop CS3-mal, 1024x768-as felbontásban végeztük, a Historyt levettük egyre.

Az adatok alapján az Airnek nem kellett a MacBook vagy a MacBook Pro elôtt szégyenkeznie - az Airt ugye nem a grafikusoknak szánta az Apple? A MacBook néhány esetben elveszett, úgy elkalandozott, hogy néha azt hittük, nem is tér magához - ezek a kirívóan hosszú csíkok. A négy gép egyébként pont azt hozta, amit vártunk tôlük. Az Air talán még jobban is.

Az SSD kontra HDD küzdelemben az SSD talán csak annyival nyert, amennyivel gyorsabb a processzora - de nyert.

Kocsiban ne használd!
Nem végeztünk olyan brutális tesztet, mint amilyenrôl az iPod kapcsán beszámoltunk. Azt gondoljuk, egy számítógépre azért jobban vigyáz az ember.

Az Air sokkal strapabíróbb, mint elsôre gondoljuk. A háza alumínium, és ezért szilárdabb. Az alsó, billenytűzetes rész normál nyomásra nem is hajlítható meg - persze azért autóval ne hajtsunk át rajta. A felsô rész, a kijelzôs kézzel is meghajlítható, igaz kicsit - másrészt minek tennék ilyet? A gép lecsukva már masszívnak is mondható.

Annyira masszívnak, hogy a lecsukott gépre a barátnôm egyszer rá is ült - "annyira vékony" - mondta, hogy nem hitte, hogy gép. Az Airnek nem lett semmi baja, igaz, a barátnôm sem szumó-bajnok. A gépre ráállni nem mernék, szerintem az LCD kijelzô tönkre menne, de a gép maga használható maradna külsô monitorral. Hasonlót mondhatunk el a MacBook Pro-ról is, a MacBook kapcsán már nem lennék biztos, hogy a ház nem roppan meg, a MacBook olyan kis édi-bédi gép.

Túléli az élére ejtést az Air? Egyszer túlélte. És mákom volt, hogy az LCD nem repedt meg, nem sérült meg. Azért gondolom, hogy ôrült szerencsém volt, mert a MacBook Pro kijelzôje azonnal bepókhálósodott, amint így leverôdött egy kávézóban az asztalról.

Az Airt ugyanabban az öreg laptop táskában hordoztam magammal körbe a városban, amelyben a korábbi gépeket is, nem is volt semmi gondom.


Bôvítés
Ez egyszerű, ez a gép nem bôvíthetô. Vagy csak nagyon nehezen. A normál Maceknél a memória, a merevlemez bôvíthetô, az aksi könnyen kicserélhetô. Az Air alja egyetlen darab alumínium, így a belsô elérése sem egyszerű. Ha kicsavarjuk a három csavart, akkor kettôt már nem lehet visszacsavarozni. A 2GB memóriát az alaplapra integrálta az Apple - a gép ennyit tud, nem kevesebbet és soha nem is fog többet.

Az aksi és a merevlemez ugyan elérhetô, de nem lesz sok örömünk benne. Az aksi esetén az Apple által megadott összegnél olcsóbban is kicserélik a szervizek az aksit, a bátrabbak vehetnek még olcsóbb "csináld magad" csomagot.

A merevlemez könnyen kicserélhetô az SSD-meghajtóra és vica versa. Ha találsz olyan gyártót, aki ebben a méretben - 1,8 inch széles, 5mm magas - gyárt nagyobb kapacitású merevlemezt, akkor elôtted a lehetôség, bár melegedési gondok lehetnek, különösen a sokkal magasabb fordulatszámú merevlemezeknél. Számos árlistát végignézve mi nem találtunk ilyen fizikai méretű, 80GB-osnál nagyobb kapacitású merevlemezt. Egyébként ez a lemez kerül a 80GB-os iPodba is. A 160GB-os iPod merevlemeze kicsivel vastagabb, ide nem fér be - kipróbáltuk.
 

A lap tetejére


Hardver írásaink