Hirdetés

iMovie '08 - teljesen újraírva

1. rész

Az iMovie 08 csupán nevében utódja az iMovie 06-nak és korábbi verzióknak. Amit azok használata során megtanultunk, kilestünk és elsajátítottunk, azt most egy pillanat alatt elfelejthetjük. Ha csak ennyit árulnánk el az Apple új, minden gépre előre telepített mozi szerkesztő alkalmazásáról, akkor is érthető lenne az az állítás, hogy akadnak iMovie 08 rajongók és gyűlölők. Az iLife csomagot és így az iMovie szoftvert az Apple azoknak szánja, akiket nem érdekel, hogy mi van a gépben, hova menti az anyagokat a program. Azoknak, akik azt várják el, hogy ha összedugják a videokamerát a Mackel, akkor elindul a megfelelő alkalmazás, szinte automatikusan betöltődnek a felvett anyagok. Azoknak, akik számára a szerkesztés néhány klikkből és fogd-és-vidd mozdulatból áll, az egész nem vesz több időt igénybe, mint egy kávé lefőzését vagy egy tea iható hőmérsékletre hűlését. Azoknak, akik két-három kattintással akarják megosztani filmjüket családjukkal, töltenék át mobiltelefonjukra (ennek Apple-ös szinonimája az iPhone) vagy publikálnák országnak-világnak a YouTube-on - de nem akarnak hallani feltöltésről, ftp-ről, konvertálásról. Ezek az emberek a felhasználók, némi belterjes viszonteladói szakzsargonban user-userek - azaz felhasználófelhasználók. Akik használnák a gépet lehetőleg nulla tanulást követően.

Jelen sorokat rovó végzett némi munkát az iMovie 06 és korábbi változatainak segítségével. A munkák egy része technikailag egy kaptafára ment, a "Get a Mac!" - nálunk inkább "Mac és Pécé" - hirdetések feliratozása volt. De készítettem hang alámondott mozit is némileg megvágva a forrásanyagot - Aperture, iLife, iWork ismertetők. Nem éreztem azt, hogy valami rettenetes profi felhasználóvá váltam volna, remekül boldogultam az iMovie korábbi verziói által adott eszközökkel. Azt sem gondoltam, hogy a végletekig kihasználnám a program adta lehetőségeket.



A korábbi iMovie verziókat a help vagy a kézikönyv használata nélkül 80 százalékban remekül kitaláltam, mert működött az Apple felhasználó barátsága. Ennek mibenlétét nehéz megfogalmazni, leginkább abban nyilvánul meg, hogy amikor valamit el szeretnék végeztetni az adott programmal, akkor azt egy kattintással - esetleg az alma vagy kontroll lenyomása mellett - megtehetjük, a kattintás helyét sem kell keresni, mert szinte biztos, hogy ott van, ahol keresni kezdjük. Ami nem ment kapásból, arra segítséget adott a help - és végső segélynyújtóként ott volt Csábi Jani, az Almalap egykori szerkesztője, aki videó-vágás és -szerkesztés területén profi.

János számára az iMovie teljesen ismeretlen volt - végül is ez az amatőrök alkalmazása -, ám ötletei, tanácsai működtek, mert az iMovie kicsinyített, "hülyített" változata volt a nagy videó-szerkesztő programoknak (Final Cut és társai).

Az új iMovie-val ennek vége.
Az új iMovie inkább hasonlít az iPhoto-ra, mint a Final Cutra. Számomra - de mások tapasztalata is hasonló, a programot értékelő szaksajtó és blogszféra véleménye is megerősít - az iMovie messze nem felhasználó- barát. Az első találkozás mély ellenszenvet ébresztett.


Az első randi
Elindítva az iMovie 08-at az új 20 inches, 4GB memóriájú iMacen az nem teljesen érthető szempontok alapján nekilátott a merevlemezen lévő videók feldolgozásához. Ahogy erről később részletesen szólunk, az iMovie szándéka, hogy a gépünkön lévő videókat katalogizálja - vagy mégsem, hogy maradjon elég hely a merevlemezen. A katalogizálás durván száz, összesen harminc perc játszás idejű videó esetén majd 10 perc volt.

Naivan azt gondoltam, hogy begyakorlom magam az új iMovie-ba egy "Mac és Pécé" újra feliratozásával. Steve Jobs bemutatójából már tudtam, hogy itt nincsenek idősávok, hogy klip alapú a szerkesztés. Egy félórás káromkodással egybekötött próbálkozás után feladtam.

A program iránti ellenszenvemet fokozta, hogy nem sikerült megnyitni iMovie 06 projektemet, noha állítólag ez lehetséges. Fokozta, hogy az eddig ismert feliratozási lehetőségek - title - jó része eltűnt, megszűnt, nem létezik. Fokozta, hogy az eddig ismert áttűnések - két klip közé beilleszthető képváltási metódusok - jó része eltűnt, megszűnt, nem létezik. Fokozta, hogy az eddig használt hangszerkesztési képességeknek nyomát sem találtam.

Az első randi tehát pont olyan volt, mint amikor az ember először találkozik élőben azzal a lánnyal, aki magáról addig azt állította, hogy szőke, kék szemű, MI MICSODA AZ APPLE iMOVIE 08 ALKALMAZÁSÁBAN? 90-60-90, kő gazdag, és már gyerek kora óta az én fényképemmel jár és kel - a valóságban meg nem szőke, nem kék szemű, 60-100-120 és - de nem folytatom.
(A Gonosz Almalap szerint azért az iMovie is sérült, amikor én ültem elé.)

Akárhogy is, az első randi teljesen kiábrándító volt és végletekig elkeserítő. Az iMovie kiismerését azért sem adtam fel! Egyrészt az Almalapban muszáj bemutatni ezt az alkalmazást, másrészt csak nem nyilvánítom magam szellemi fogyatékosnak, hogy közel két évtizedes számítógép használat után egy user-user program kifogjon rajtam. És azt sem hinném, hogy az Apple, amely tényleg híres a felhasználóbarát alkalmazásaitól és megoldásairól, kiadna a kezéből egy ... ilyen iMovie-t. Így elővettem az Apple honlapján található videóoktató filmeket - egyébként illet volna ezzel kezdeni, hiszen régóta azt szajkózom, hogy tessék elolvasni a kézikönyvet.


MIT TUD AZ iMOVIE?
Videót kameráról
A videó-kameráról történő beolvasás valóban elvártan egyszerű. A kamerához kapott kábellel - ez jellemzően FireWireös - össze kell kötni a Macet és a videokamerát. A kamerát át kell állítani lejátszás módra, ezt leggyakrabban kis számítógép ikon jelzi az üzemmód tárcsán. Ha minden rendben, akkor az iMovie azonnal megkezdi a csatlakoztatott eszköz felderítését. (Ezt megakadályozhatjuk, ha elindítva az Image Capture alkalmazást, más alap értelmezett programot adunk meg a videók kezelésére - vagy arra kényszerítjük a Macet, hogy faggasson minket szándékunk felől az ilyen esetekben.)

Ha DVD-s a kameránk, akkor abban az örömben lesz részünk, hogy automatikusan elindul az Apple DVD-player - DVD-lejátszó - programja. Ezt mindjárt be is csukhatjuk, mivel egyfelől nincs rá szükség, másrészt most az iMovie-val foglalkozunk.
(Gonoszul: ez mennyire felhasználóbarát?)

Ha DVD vagy memória-kártyás kameráról szeretnénk képeket beolvasni, akkor az iMovie megmutatja az összes klip első kockáját. Klipnek itt egyegy összefüggő felvételt nevezzük, egy gomb nyomva tartással rögzítettet.

Kiválasztva bármelyik klipet, azt le is tudjuk játszani, illetve a kiválasztás után látjuk annak hosszát másodpercben. Ha az összes képet be szeretnénk olvasni, akkor a párbeszédablak bal alsó sarkában lévő kapcsolót hagyjuk az Automatic állásban és kattintsunk a jobb alsó sarokban található Import All gombra. Ha az említett kapcsolót Manual állásba tesszük, akkor minden klip alatt megjelenő checkboxokra kattintva dönthetünk az adott klip beolvasásáról. Amikor olyan kameráról olvasunk be klipeket, amely nem digitálisan tárolja a videókat - ilyen a klasszikus kazettás videó felvevő -, akkor egyetlen nézőképet kapunk. Ekkor az Automatic módban az egész anyagot beolvashatjuk. A Manual esetében pedig az ismert előre-hátra tekeréssel oda kell állni, ahonnan szeretnénk bedigitalizálni a videót, és akkor kiadni az Import parancsot.

Az Import parancs kiadása után dönthetünk arról, hogy melyik merevlemezre importálja az iMovie a klipet, klipeket - már feltéve, ha több ilyen tartozik épp a Machez. Megadhatjuk, hogy a beolvasandó anyag új esemény legyen vagy már egy meglévő eseményhez viszünk- e be új videót.

Az Esemény az iLife 08 egyik kulcsszava. Értelme tökéletesen megfelel a megnevezésének. Egy esemény természetesen lehet több napos is - nyaralás, síelés, fesztivál -, ezért dönthetünk arról is a videók beolvasásakor, hogy az iMovie napokra bontson-e egy eseményt. Végül dönthetünk afelől is, hogy ha 1080i videót olvasunk be a Macbe, akkor azt az iMovie 960x540 vagy 1920x1080- as felbontással tároljuk-e el. Mondanom sem kell, a nagyobb méret jóval több helyet igényel és a későbbi számolásnál - vágás, szerkesztés, kijátszás - szintén növeli a művelet elvégzéséhez szükséges időt.


iMovie HD
Ezt a lehetőséget önállóan is sikerült felfedeznem, a File > Import iMovie HD Movie ... parancsot kiadva azonban az iMovie 08-am köszönés nélkül fagyott ki, bármelyik korábbi anyagomat is próbáltam megnyitni. (Persze az iMovie kifagyása nem rántott magával egyetlen más programot sem, az oprendszer meg sem rezdült, köszönhetően a Mac OS X unix alapjának.)

A leírás szerint azonban a parancs működőképes. Megadva az iMovie HD projekt fájlt, azt az iMovie 08 vidáman beolvassa. Igaz - és erre már a fájl kiválasztási párbeszédablakban is figyelmeztet -, hogy némi szépséghibával. Az összes áttűnést lecseréli a Cross Dissolve-ra. Egyetlen feliratot sem vesz át. Egyetlen állóképet (Still Image) sem vesz át.
A hangsávokat nem veszi át.
A videó-effekteket nem veszi át.

Ha azt kérdeznéd, hogy akkor mit is hoz át, akkor azt válaszolnám, hogy a puszta klipeket. Gonoszság ide, jó indulat oda, talán egyszerűbb lett volna azt mondani, hogy az iMovie 08 nem kompatíbilis a korábbi változatokkal. Mert ez így röhejes, szomorú és siralmas is.


További klipforrások
A Macek jó részébe beépített iSight videokamera képét is bevihetjük az iMovie-ba. A File > Import from Camera parancsát kiadva választhatunk a Machez csatlakoztatott kamerák közül. A felvétel készítése előtt kiválaszthatjuk, hogy melyik Eseményt kívánjuk a felvétellel gazdagítani, majd a Capture parancs kiadásával elindíthatjuk a kamerát - a lelkes amatőrök ne felejtsenek el felkiáltani: felvétel!, esetleg még csapót is bevetni. A felvétel addig tart, amíg nem kattintunk a Stop gombra - vagy be nem telik a merevlemez. A leállítás után az iMovie némi konvertálást elvégezve elhelyezi az új klipet a megfelelő Eseményhez.



Az Apple az iLife kiötlésekor még nem gondolt arra, hogy ilyen hamar eljön a videó korszak, ezért a videók kezelése változatlanul több alkalmazás feladata, lehetősége. Egyfelől az iTunes imádja beszipkázni a videókat, amelyeket aztán logikus, de nem mindig könnyen érthető szabályok szerint tárol el. De ott az iPhoto is, amely elsődleges feladata a fényképeink tárolása. Ám a legtöbb digitális fényképezőgéppel lehetséges videó felvétele is - ez fordítva is igaz, a legtöbb videokamera alkalmas fénykép készítésre is. A digitkameráról történő képek beolvasásakor az iPhoto nem ugrik el a videók beolvasása elől, szépen beilleszti őket a képek közé - illetve, ha nem tettünk ellene, akkor egy Okos Mappába külön gyűjti őket. A klipek, mozik és filmek kezelésére most már az iMovie is vállalkozik.

Az iMovie egyszerű hozzáférést biztosítanak az iPhoto által tárolt klipekhez. Az Event Library > iPhoto címkéjére kattintva láthatjuk az iPhoto-ban tárolt videókat. Az első indításkor ezek legenerálása vett igénybe hosszú időt - ha új mozi kerül az iPhoto-ba, akkor számíthatunk arra, hogy az iMovie következő indítása után az iMovie dolgozni fog ezen a feladaton.Természetesen az iMovie által ismertté tehetünk olyan klipeket is, amelyek egyik iLife alkalmazásban sem szerepelnek.

A File > Import Movies ... parancsot kiadva kiválaszthatjuk a beemelni kívánt fájlokat. Hasznos, hogy megadhatjuk, az iMovie készítsen a maga számára másolatot a kijelölt anyagokról vagy egész egyszerűen tegye azokat a magáévá - erre szolgál a párbeszédablak alján a Copy illetve Move választási lehetőség. Azt javasoljuk, hogy amíg nem kezeljük üzem biztosan az iMovie-t, addig használjuk a Copy parancsot. Ez persze nem egy merevlemez hely takarékos megoldás.



Az iTunes-os mozik eléréséhez is az Import Movies... parancsot kell alkalmazni. Az iTunesban keressük ki az iMovie- ba átviendő klipet, jelöljük ki. Adjuk ki az Alma+R parancsot, ekkor az iTunes Finderben megmutatja a klip fájlját. Az iMovie-ba átlépve ezt a fájlt kell majd megadni. A Finder ablak hasznos, mert a tetejére, ahol a könyvtár neve látható, kattintva az Alma lenyomása mellett megadja az elérési útvonalat. Leopárdban ez az ablak alján ki is jelezhető.


Videotéka
Említettük már, hogy az Apple szándéka szerint az iMovie nem csak videó-vágó és -szerkesztő alkalmazás, hanem egyfajta könyvtára is videó-anyagainknak. (Azt persze nem értjük, hogyha az Apple ezt komolyan gondolta, akkor miért nem vonta meg a videók kezelésének lehetőségét legalább az iPhototól? Az iTunes esetében ez már lehetetlen lenne, hiszen az iTunes is több, mint digitális zenetár, ez az alkalmazás az Apple kommunikációs eszköze az iPodok, az iPhone és az AppleTV felé - ami videók nélkül, ugye, fura volna.) Az iMovie videó könyvtár - helyesebben videotéka - az Event Library nevet viseli. Az iMovie első indításakor az alsó csíkon találjuk, bal oldalon. Szerkezete némileg hasonlít a fájl-rendszert bemutató fastruktúrához. Első eleme a Last Import, ezt kiválasztva látjuk, mit adtunk utoljára hozzá az iMovie könyvtárához. A második az iPhoto Videos, ezt kiválasztva az iPhoto tárolta videókat látjuk ettől a címkétől jobbra, a videók iPhoto-ba kerüléséről fentebb már szóltunk.

E két gyűjtemény alatt látjuk az általunk adott Esemény neveket, kiválasztva bármelyik eseményt, látjuk az ahhoz rendelt klipeket. Az Eseményeket az iMovie évek szerint csoportosítja. Az éles szemű Applehonlap vizslató észrevehette, hogy a minta iMovie anyagokban szerepelnek 2006-os videók is - ez mutatja, hogy a szoftverfejlesztés folyamat és nem egynapos kaland. Ha egy évszámot választunk ki, akkor látni fogjuk az összes ahhoz az évhez tartozó Esemény összes klipjét. Lehetséges több Esemény kiválasztása is.

Akármelyik gyűjteményt vagy Eseményt választjuk ki, a jobb oldali hosszú csíkban látjuk a hozzá tartozó klipeket. Ha több klip lenne, mint hely, akkor a görgető sáv segítségével teljesíthetjük ki klip szemlénk.

Nyerhetünk némi helyet azáltal is, ha elrejtjük az Event Library ablakot. Ehhez kattintsunk az alatt lévő ikonra - kis csillag a közepén, nyíl balra. Ugyanerre az ikonra - a nyíl iránya megfordul - kattintva érhetjük el újra az Esemény Gyűjteményt. Nézzük meg most magát a klip-mutatót, a jobb oldali hosszú csíkot, ahol a kiválasztott Esemény klipjei sorakoznak!

A parányi nézőképek mérete az iMovie középső ikonsorán balra lévő csúszkával változtatható. Én úgy vélem, hogy még a legnagyobb nézet sem igazán felhasználóbarát. A 20 inches iMac alapfelbontása mellett még így is erőst koncentrálni kell a később bemutatandó műveletek során, hogy egy adott helyre pozicionáljuk az egeret. Ráadásul ez a klip-nézet méretező csúszka egyszerre kezeli az Esemény és a Project méretezést.

(A Gonosz Almalap itt meséli el kárörvendve, hogy a jelen cikk írója napokon át kereste kétségbeesve, hogy miként lehetne a klip-nézőben a klip méretet növelni. Számára logikusan a klipméret növelő csúszka az alsó ikonsoron lett volna valahol jobbra lent. Némi dühöngés után help olvasás következett, így talált rá a klip-nézet nagyító csúszkára a középső sávon. A Cikk Író szerint ez ciki, szó se róla, viszont azért nem is gondolt arra a csúszkára, mert úgy vélte, az a felső Project ablakhoz tartozik.)


Szkimelés
A klip-nézetben - ahogy a később ismertetendő Project ablakban is - az Apple a klipeket "skiming" nézetben mutatja. A skim ige angolul a "felületesen átfut", "felületesen átolvas" vagy az "átnéz valamit" jelentéssel bír, illendő szkim-nek ejteni. Ahogy az egeret végighúzzuk a klip képe fölött, az lejátssza azt. A lejátszás látható a jobb felső nagy ablakban is, de a lejátszás helyén is. A lejátszás sebessége és iránya az egerünkben van!

Ez remek megoldás! A korábbi iMovie-ban le kellett játszani ahhoz a klipet, hogy megnézzük, mit tartalmaz, most csak az egérrel kell végigszaladni rajta. A klip-néző alatti sávon jobbra lent állíthatjuk be, hogy egy klipet milyen idő-felbontásban mutasson az iMovie.

Teljesen jobbra húzott csúszka állásnál minden klipet egy kocka jelképet, akármilyen hosszú is legyen a klip - így egy kockányi a tíz másodperces és a másfél órás klip is. A teljesen balra húzott csúszka esetében minden klipből félmásodpercenként látunk új kockát - ha egy klip hosszabb mint a képernyőnk, akkor a következő/ előző sorban lévő folytatására tépett széle utal. A klipek szorosan követik egymást, a következő klip nem kezdődik új sorban - ez néha gátolja a gyors áttekintés. A skiming csak azt a klip-kockát mozgatja, amelyben az egér halad, a többit - előtte lévő, utána következő - nem.

A skimelés amúgy is szokni való. Engem elsőre meg-megzavart, amikor a klip-kockán belülre esett az eredeti videó egyik képváltása, a váratlan ugrás pillanatra megtorpantott. Ugyanígy megszokandó, hogy amikor az egérrel bármi miatt áthaladunk egy klip-nézeten, az iMovie nem habozik azt azonnal lejátszani, megmutatni a nagy jobb felső ablakban is. Például valamiért átállítottuk a kliphosszt - jobb alsó csúszkán - és megyünk fel az egérrel a menühöz, akkor óhatatlanul áthaladunk akár több sornyi klip-nézeten is, ezeket az iMovie bizony le fogja játszani. Olyan érzésem volt, mintha rossz helyre kattintottam volna, mert valami változott anélkül, hogy akartam volna, hogy változzon - a klipnézeten csak szükségből vittem át az egeret, mert ott volt.Jut eszembe: Kérdés Edmund Hillaryhoz : Miért mászta meg a Mount Everestet?
Válasz: Mert ott volt.

A skimeléssel egyébként találkozhatunk még az iPhotoban is, de a Web Galleryben is jelentős szerepet kapott - de ezekről később vagy majd egy másik írásban. Noha imádjuk magyarítani az Apple által elénk szórt kifejezéseket, a skimelést, a skiminget még őrizgetjük - de várunk ötleteket, javaslatokat.



iMovie 2. - Cikk folytatása

iMovie 3. - Cikk vége, Összefoglalás
 

A lap tetejére


Alkalmazás írásaink