Hirdetés

Amazon vs. Apple

Miért szeretik a zenekiadók inkább a legnagyobb webboltot üzemeltetô vállalkozást?


"Az Amazon másolás-védetlen zenéinek az ára megegyezik vagy még kevesebb is, mint az iTMS másolásvédett árai. Hogy is van ez? A zenekiadók gyűlölik az iTMS-t - ebben az egy dologban értenek csak egyet - és most itt az Amazon, amely nem drágább az iTMS-nél, és a zenekiadók oda vannak érte" - vázolja az Amazon netes-zeneértékesítő piacra léptét követő helyzetet egy szakíró.

"Az EMI azt szeretné, ha az Apple a másolás-védetlen zenékért többet fizetne neki, de teljesen elégedett az Amazonnal, amely 99 centért adja ugyanezt. Miért? Aztán ott a Universal Music, amely fennen hangoztatja, hogy soha, de soha nem adna el a neten másolás-védelem mentes zenét, erre most pár ezer címet átadott az Amazonnak értékesítésre - másolás-védelem nélkül! De miért?" - kérdezik mások is.

A kérdések nyomán elhangzó okfejtések arra utalnak, hogy a zenekiadók és az Amazon rendesen egymásra találtak. Az Amazonnak jól jön, hogy az Apple-nél sokkal olcsóbban adhat másolás védelem nélküli zenéket, ez segíti zene-értékesítése beindítását. A zenekiadók pedig úgy érzik, az Amazonnal van esélyük az Apple szarvának letörésére, valahogy bosszút állni azért Jobson, mert megalkotta az iTMS-t, ami - jelenleg - uralja a netes zeneeladást. Ha bejönne az Amazonnak a zenebolt, sikerülne jelentős piacrészesedésre szert tenni, akkor az Amazon esetében nem lenne akadálya az áremelésnek - ez az a pont, ahol a zenekiadók és az Apple egymásnak feszül.

Jobs ragaszkodik a 99 centes alapárhoz, a kiadók emelnének. A zenekiadók további zenéket is átadnának az Amazonnak - de már másolásvédetten, ha beindul az üzlet.

Az Amazon a videók esetében összefeküdt az NBC-vel, ám a zenekiadók esetében nincs ilyen kizárólagos partnere. Az Amazon esetében - vélik az elemzők - a zenekiadók diktálhatnának, az iTMS-nél erre - jelenleg - nincs esélyük. Ezért szeretik hát annyira a zenekiadók az Amazont.

Noha mindkét fél számára remek üzletnek tűnik az Amazonzeneboltja, azért a pálya nincs ennyire felfestve. Az Amazon Unbox, az Amazon mp3 letöltő netboltja elvérzett - a gyilkos természetesen az iTMS volt. A mostani kísérletet ennek ellenére a legígéretesebb a nyilatkozók szerint, amely az iTMS hegemóniájára tör.

Azért nem valószínű, hogy az Apple-nél a hír hallatára bepánikoltak volna. Az Amazon által kínált nóták 256kb/s-os VBR kódolásúak (ami persze pont ellentmond a fix bitrátának). A kulcs viszont az az összes többi, korábban elvérzett netes boltokhoz képest, hogy a megvett dalok, átalakítás nélkül felölthetők iPodra is. Az elbukott boltok mindegyike wma alapú volt, ami ugye Windowsos formátum, bár a Mackel is megtanítható.

A hiba a wma esetében csak annyi volt, hogy az mp3 lejátszók 80 százaléka nem wmakompatibilis, tudni illendően iPod. Igen, ekkora az iPod piac- részesedése.

Nem az Amazon persze az első, amelyik erre rájött. Léteznek már kisebb mp3 boltok, de ezek kínálata kicsi volt, vagy marginális réteget célzott meg. Az Amazon viszont kétmillió dallal indult, magasabb mintavételi rátával, de az iTMS-nél alacsonyabb árral.

Az árak esetén az is az Amazon mellett szól, hogy nála az album ára alacsonyabb, mint az album számai árának összege. A vásárlás szintén egy kattintásos - ebben az Amazon profi, tapasztalatokban gazdag -, a letöltéshez egyszer kell telepíteni Macre vagy Windows alá az Amazon MP3 Download programot.

A letöltött zenék a saját mappa > Music > Amazon MP3 mappába kerülnek. A mappa helye a Preferencesben változtatható meg, a letöltött számok pedig automatikusan bekerülnek az iTunesba.

De miért nem fél az Apple az Amazontól?
Az Apple nyeresége nem a zeneértékesítésből származik, hanem az iPod eladásból. Az Apple számára így majdhogynem öröm az Amazon lépése, hiszen még több iPodot értékesíthet.

Az Amazon számára viszont a nyereség a zene eladásból származik, így egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit és milyen áron ad el, és a befolyt nyereséget milyen arányban osztják meg a zenekiadók és az Amazon között.
 

A lap tetejére


Célzatlan írásaink