Hirdetés

10 ok, amiért utálják az Apple-t


A remek ötletek, látványos külsejű termékek kitalálása, gyártása és forgalmazása mellett az Apple-nek mindig akad ideje és módja, hogy megsértsen embereket.Az Apple-t lehet gyulölni, lehet imádni - sôt közömbös is lehet az ember, feltéve, hogy nincs Maces ismerôse.

1. A 'VALÓSÁGTORZÍTÓ MEZŐ'
Az elhíresült 'valóságtorzító mező' magához, Steve Jobshoz kötődik, aki képes arra, hogy a legközönségesebb termékről is úgy beszéljen, mint a világ legnagyobb csodájáról. Jobs kedvenc szófordulata, mely szerint senki sem csinálja ezt vagy azt jobban az Apple-nél, mindent átható marketing üzenet.

Nem titok, hogy a legtöbb fejlesztés, amit Jobs beszédeiben az egekig magasztal, többé-kevésbé kezdetleges formában már megtalálható másoknál. És néha a végtelenségig mantrázott "forradalmi" és "annyira sirály" (super-cool) termék botladozik. Példa: "Ez a legszebb számítógép hátoldal, amit valaha láttam" - dicsérte a 2002-es bemutatásakor a G4-es iMacet.

Az Apple szinte semmit sem tesz azért, hogy csökkentse a gyártással, csomagolással és szállítással járó környezetterhelést, szennyezést.


2. Az iPOD
A legkelendőbb mp3 lejátszó 2001-es bemutatása óta ikonná vált, máig uralja a piacot, és komolytalan kihívónak tekinti a Microsoft Zune-t, mivel az elmúlt negyedévi értékesítési adataival ismét új rekordot állított fel.

De az eszközt régóta szidják cserélhetetlen akkumulátora, elromló mechanikus alkatrészei, karcolódó és betörő kijelzője és rövid élettartama miatt. E cikket író szerkesztőség minden tagjának van legalább egy iPodja.

A legjobb, ha nem is szólunk az iPod gyártás embertelen körülményeiről. És a valaha emblematikusnak tartott fehér fülhallgatók mára már erősen divatja múltak.


3. KÜLCSÍNEBB A BELBECSNÉL
Az áttetsző Bondi Kék iMac-kel az Apple harsona szó mellett szakított a Bézs Brigádokkal és felszálló ágba vitte a céget. A céget kezdetektől napjainkig követő kritikák, mely szerint a külcsín fontosabb a belbecsnél, a tudás szolgája a stílusnak, ekkortól még erősebben hallatszanak.

Amióta az Apple átváltott a G4 és G5 processzorokról az Intel chipjeire, a gépek sebessége GHz-ben összevethetővé vált a többi Winteles géppel. Így újra fellángolt a vita, miért kellene megvenni az Apple logót ilyen felárral, amikor egy hasonló tudású Dell gép már fele annyiért is kapható.


4. AZ iPHONE
Sokan vallják, hogy a legfrissebb cupertinoi eszköz igaz 3:1- ben. Telefon, amellyel mailezhetünk, böngészhetjük a netet és zenét hallgathatunk. "Három forradalom egy termékben" - áradozott Jobs januárban a 4000 fős közönség előtt.

Mindez igaz, valóban új kezelő felülete van, csakhogy számtalan eszköz kínálja szinte ugyanezeket a szolgáltatások gyakran az ár töredékéért. És még hat hónapot kell várnunk rá. És csak egy szolgáltatóval szerződve szerezhetjük meg. A legújabb példája Jobs kebelre küldött kígyójának.


5. ARROGANCIA
Néha még az Apple rajongók is elismerik, hogy kedvenc cégük arrogáns. A legutolsó példa: úgy mutatta be az iPhone-t, hogy a Cisco-é volt a név. Folyamatos lopással vádolja a Vistát. Jobs úgy lehetetlenítette el a Macklóngyártókat, hogy az egekbe emelte a licenc díjakat.

És ne feledkezzünk meg arról, hogy soha egyetlen újsághírt sem kíván kommentálni, értékelni, kivéve azokat, amelyek új Apple termékek bemutatásáról szólnak. Ez minket, informatikával foglalkozó újságírókat erőst frusztrál.


6. PER, PER, PER
Az a cég, amely annyira barátságosnak mutatkozik, az Apple indítja a legtöbb bírósági eljárást, legtöbbször épp azok ellen, akik önzetlenül szeretve őt még több lehetséges hírt és információt terjesztenek honlapukon vagy blogolnak a céggel kapcsolatban.

Sokan nem felejtjük el 2004-et, amikor az Apple egész jogi osztályát hadba hívta a Think Secret szájt ellen, hogy eltiltassa azt hardver és szoftver információk lebegtetésétől, kiszivárogtatásától. Ugyanebben az évben számos bloggert perelt be az Apple, mert részleteket közöltek 'Asteroid' projektjéről.

Jelenleg azoknak kell rettegniük, akik termékül vagy cégük nevében a "pod" szót használják.


7. iMINDENSÉG
Az első iMac nevének i betűjével trendet teremtett. Az i betű eredetileg az internet rövidítése volt és arra utalt, hogy az iMac egyik elsődleges célja, hogy biztosítsa a felhasználónak a folyamatos netes elérést, jelenlétet. Mára minden i lett, az iCal, az iChat, az iDVD, az iMovie, az iPhone - szinte minden termék rutinszerűen i betűvel kezdődik. Ráadásul Jobs az Apple-höz való visszatérése után csak ideiglenesen kinevezett elnökként működött, ugye kitalálták, iCEO-ként (iElnök). Ez picit iSok és röhejes.


8. DRM
Az iTunes Music Store-ból megvett vagy ingyenesen letöltött számok az Apple FairPlay másolás védelmével ellátottak, így csak öt másik Macen játszhatók le vagy iPodra tölthetők át - és csak az Apple mp3 lejátszóján szólaltathatók meg.Számos cég, köztük a Real, és számos kormány - franciák, dánok, norvégok - követelték az Apple-től, hogy vagy tegye mások számára is ingyen elérhetővé a FairPlay eljárást vagy ne lássa el másolásvédelemmel a netes áruházában lévő dalokat hogy azok bármely mp3 lejátszhatóval meghallgathatók legyenek. Noha ebben az ügyben az Apple nem önmagában hibás és viselkedése nem is egyedülálló, folyamatosan negatív hullámokat kelt álláspontjával.
(Ez az írás Jobs DRM-levelet előtt íródott.)


9. KÖRNYEZETVÉDELEM
Az Apple-t folyamatosan elmarasztalják kevéssé környezetbarát gyártási, csomagolási és szállítási attitűdje miatt. A legutolsó Greenpeace jelentés az Apple-t az utolsó helyre sorolja a fenti területeken a felmérésben résztvevő 15 cég között. Az Apple-t megelőzi a Dell, a HP és a Sony is. Akármennyire is dizájn diktátor az Apple, az utolsó helyezése szégyenteljes a környezetkímélési ranglistán.


10. ABSZURDISZTÁN
Ne beszéljünk a Mac használók többségéről, akikről számos felmérés kimutatta, okosabbak és királyabbak, mint a Wintelesek. Beszéljünk az abszurd módon szélsőségesekről. Akik üres fecsegésnek minősíti és dühében tombol, ha bárki beszól szeretett vállalatának. Akik kénköves dühvel esnek mindazoknak, akik e soroknál sokkal finomabban fogalmaznak meg fenntartást azzal a céggel szemben, amelyiknek termékeit vásárolják, amelyik számukra hibátlan és makulátlan, amelynek vezetőjének nevét csak fogmosás után lehet kiejteni. Ilyen alakra rálelni nem nehéz, nézz csak rá egy Mac kontra pécé topicra a neten, a második hozzászóló biztos ilyen lesz. Maximum a harmadik.


10 ok,amiért szeretjük... > > >
 

A lap tetejére


Célzatlan írásaink