E-mail














 

Apróbb hírek


Pánikszerű zenefájl-törlés
A port washingtoni NDP nevű kutatócég felmérései szerint augusztusban 1,4 millió háztartásból tüntették el a tulajdonosok a zenefájlokat számítógépükről. A folyamatos felmérésben ez a hónap tartja a csúcsot, második helyre szorítva le az eddigi törléslistavezető májust, amikor még "csak" hatszázezer család szabadult meg illegális fájljaitól. A tömeges tárhelyfelszabadításban vélhetőleg nagy szerepe van a hírhedt Napster-pernek, valamint a számos és jól publikált bírósági ügynek magánszemélyek ellen, a szerzői jog súlyos megsértése miatt. Russ Crupnick, az NPD csoport alelnöke nem az immár legális mp3 letöltésre használható internetes oldalaknak tulajdonította a rohamos törléseket, hiszen ezen weboldalak legtöbbje nem is működött a felmérés alatt. Szerinte inkább a vonatkozó törvények megismerése kalauzolta a felhasználók kezét a törlés gombhoz.

A letöltések lekörözik a CD-vásárlás piacát
Az amerikai zenebarátok majdnem kétszer annyi digitális formátumú dalt vásárolnak interneten, mint amennyit CD-n a boltokban. A Billboard magazin jelentése szerint az egyesült államokban 7,7 millió dalt töltöttek le június óta, ezzel szemben "csupán" négymillió CD-t vásároltak az emberek. Ez a felmérés a legális digitális zene térhódítását jelzi, de néhányan úgy gondolják, hogy a két terméket nem lehet összehasonlítani, mert manapság csak kevés "magányos" számot adnak ki CD-n. A kiadóvállalatok ugyanis szinte beszüntették a CD-s dalok megjelentetését a bevétel zuhanása miatt. A rajongók viszont választhatnak félmillió dal közül az interneten, minden egyes számért 99 centet fizetve. A legális letöltőoldalak, mint az Apple iTunes, a megújult Napster és a Musicmatch a legnépszerűbbek. Ezek a weboldalak megpróbálják elcsábítani a vásárlókat az illegális letöltőlapoktól, mint például a Kazaa és a Morpheus, amelyek megásták a CD-k sírját. A legnépszerűbb CD azonban még így is megelőzi a legtöbbet letöltött mp3-at.
Sean Ryan, a RealNetworks zenei aligazgatója azt mondta: "Egyedüli dalok kiadása CD-n off-line nem működik, ugyanakkor hatalmas on-line sláger lehet." Az EMI Music igazgatója, Phil Quartararo, elégedett ezzel a trenddel, de még nem tulajdonít túl nagy jelentősséget neki. "Bármi, amivel a vásárlót rá tudjuk bírni, hogy megvegye, és ne elvegye a zenét, győzelem a vállalatnak."

Böngészőtől független internetes keresőprogram
A Google november első hetében bemutatta újdonságát, a Google Deskbart, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy anélkül kutassanak rá a kulcsszavakra az interneten, hogy böngészőprogramot használnának. A Google Deskbar hozzáadódik a Windows eszköztárához, a képernyő jobb alsó sarkába. Ebből kitűnik, hogy az új program sajnos csak Microsoft operációs rendszereken használható. Az elemzők szerint a Deskbar a Google legújabb próbálkozása, hogy belopja magát a felhasználók mindennapjaiba. Matthew Berk szavaival élve: "a szokás nagy úr". Berk hozzátette, hogy a Deskbar még szélesebb körű térképrajzot fog biztosítani keresőprogramjuknak - és egyben a felhasználóknak - az internetről. A Google eddig is dobogós helyet foglalt el a keresőprogramok körében, de ezzel az újítással még több ügyfelet remél meghódítani.

Öreg PC nem gyorsvonat
A Gartner, egy amerikai vállalat felmérése szerint az öreg PC-k nem jelentenek megtakarítást a cégeknek, mint azt sokan gondolnák. Az üzleti világban egy hároméves számítógép már elavultnak számít, mégis a tulajdonosok sokkal tovább megtartják ezeket a gépeket ahelyett, hogy újakat vennének. A Gartner kiszámolta, hogy bár a számítógépek valóban olcsóbbnak tűnnek, mivel nem kell megvenni az új alkatrészeket és szoftvereket, viszont a felhasználó idejét és energiáját jobban igénybe veszi. (Ezt az időt és energiát pedig értelmesebb dolgokba is bele lehet fektetni, mint a billentyűzet dühödt püfölése az állapotjelző szalagocska csigaralijának nézése közben.) A cégvezetőknek el kell dönteniük, hogy mire költik el a pénzt: korszerű számítógépre vagy munkabérre. (Bár az is egy szempont, hogy ne emeljük a munkanélküliek számát…)
A Gartner szakemberei javasolják, hogy attól függően alakítsuk ki vagy javítsuk fel gépparkunkat, hogy a cég profilja mennyire függ a számítógépek hatékonyságától. Némelyik cégnél még a háromévenkénti upgrade is kevés, máshol hat év nem okoz gondot. Érdemes átgondolni, hogy egyszer, egy összegben adjuk-e ki pénzünket, vagy hónapokig görgetjük magunk előtt a kiadásokat, egyre csak növelve a mértéküket.



A lap tetejére