E-mail














 

Rémségek kicsiny hálója avagy tartalom és forma


Sok webdesign inkább elriasztja a népeket a weboldalról, mintsem csalogatná ôket. Ezek a baklövések elkerülendôk, ha nem akarjuk, hogy oldalunkat a "Web rossza" jelzôvel illessék.

Hátterek

Rengeteg dolgot muvelhetünk weblapunk hátterével, de a trükkök legtöbbje ronda, nehéz olvasni, és általában egyenesen ijesztôek.

Fekete háttér világos, fehér vagy halovány szöveggel: Hacsak nem vagy profi tervezô, jobb, ha kihagyod ezt a technikát. Még ha jól is csinálod, hatásvadásznak tunhet, és mondanom sem kell: nagyon-nagyon nehéz jól csinálni. Plusz néhány böngészô megpróbálja kinyomtatni a háttérszínt, és ezzel dühös ügyfeleket zúdít a nyakadba, akiknek ráment a vadiúj tintapatronjuk az oldalad kinyomtatására.

Fekete háttér sötét betűkkel: Olvashatatlan. Az elôzô bekezdés minden megjegyzése itt is igaz, ráadásul az ügyfelek csak akkor képesek elolvasni a szöveget, ha elôbb kijelölik az egészet. Idegesítô.

Mozaikképes, túlzsúfolt háttér: Kezdôk kedvence. Megtanulják, hogyan kell mozaikot csinálni, és elhatározzák, hogy a macskájuk 40x60-as képével tapétázzák ki a képernyôd… Vagy csak beraknak egy skótkockás vagy egyéb olvashatatlanná varázsoló hátteret. A letöltési idôt az egekbe szökteti, pedig szinte sosem nyújt hasznos információt a felhasználó szemszögébôl.

Szöveg

A szöveg az, amiért a legtöbb szörfös (és/vagy vásárló) kiköt az oldaladon. Ha nem tudják elolvasni, otthagyják. Az alábbi technikák használatával garantáltan távoznak:

Középre rendezés: Szintén egy népszerű húzás a zöldfüluek tarsolyából, talán azért, mert egyértelművé teszi, hogy az illetô igenis foglalkozott a szöveg hozzárendelésével. Kemény munkával nehezen olvashatóvá és unalmassá tette.

Túl sok cím, aláhúzás, kövér és dôlt betű: Ne legyen minden mondat egy új cím. Elveszik a lényeg a sorok közt.

Pislogó szöveg: Néhányan bizonyára vitatkoznának ezzel, de szerintem a kacsintással kezdôdô flört még nem teljesen a múlté. Csakhogy a kacsintgató szavakat majdnem lehetetlen elolvasni. Ráadásul ha bármi villogót helyezünk a lapra, az olyan, mintha stroboszkóp mellett olvasnánk. A vásárlók meg sem próbálják elolvasni, és a diszkófénnyel ellentétben még táncolni sem lehet rá.

Tartalom: A tartalom is elborzaszthat, pedig épp ez érdekelné a látogatókat. Ne csak üres rizsa legyen az oldaladon, hanem értelmes szöveg. Légy Király, és ne Udvari Bolond!

Linklista: Most nem arról beszélek, mikor egy linket adsz közkézre oldaladon, és rövid leírásban ismerteted tartalmát. Az a gond, amikor a weboldalon kizárólag linkeket sorolsz fel. Ha a mondataid csak URL sorok, az olvasónak esze ágában sincs utánuk koslatni. Ha már muszáj listáznod, legalább mondd el pár szóban, miért jó ezeket meglátogatni.

Badarságok: Van egy barátom, aki elkészített egy weblapot, amin semmi sincs. Kiírt rá egy szöveget: "A web vége". Ha ráklikkeltél, kaptál egy üres oldalt. Csak annyit tehettél, hogy megnyomtad a "back" gombot, vagy új elérési útvonalat gépeltél be. Tréfás dolog, de nem biztos, hogy minden vevôd értékelni fogja.

Multimédia

A multimédia a weblaptervezô egyik legveszélyesebb szörnye. Egy örökkévalóság, míg letöltôdnek, és általában a készítôjük annál büszkébb rájuk, minél többet trónolt alkotásuk felett.

Túl sok kép: Ez azokat a kis szignálokat is jelenti, amikben az alkotók közlik, hogy "Joe szerkesztôprogramjával készült" vagy "IE 2.0-n fut legjobban". Ha kettônél több ikonod van a lapod tetején, már az is túl sok.

Hatalmas képek: Van egy képem a kutyusomról, amit szeretném, ha mindegyikôtök látna, de nincs szükség rá, hogy fényképminôségben publikáljam a weblapomon. A HTML-es újraméretezés nem számít!

Villogó képek: Volt régen egy kép a weblapomon (talán még mindig ott van), ami migrént okozott nekem és néhány látogatómnak is. Rossz ötlet volt felhasználni. A képeidnek nem szabadna "fájdalmat" okoznia az olvasóknak! Csak mert meg tudod csinálni a villogó képeket, nem muszáj alkalmaznod ôket.

Öncélú Flash: Ha csak azért akarsz felrakni egy oldalt a netre, mert épp megtanultad a Flasht használni, gondold át még egyszer a dolgot! A Flash nagyon elterjedt már, de még mindig nem tudja minden számítógép "lejátszani", és hihetetlen, de igaz: nem minden embernek tetszenek például a "rock&roll cicusok".

Hang: Egyszeruen ne csináld! Oké, kifejtem bôvebben:

  1. A saját zenémet játszom, és nincs szükségem a tied miatti kakofóniára. Ha nem tudom kikapcsolni, kikapcsolom azzal, hogy otthagyom az oldalt.
  2. Sok ember irodában dolgozik ám, amikor netezik! Ha hirtelen zene kezd üvölteni a hangszóróból, az nem biztos, hogy tetszik a fônöknek. (…és a kollegákat is zavarhatja.) Tehát a látogató nem lesz olyan bolond, hogy legközelebb megint felkeresse a weblapodat.
  3. Ugyan már! Azok a MIDI fájlok röhejesen hangzanak!
  4. Ha tényleg muszáj zenét raknod a weblapodra, legalább biztosíts egy gombot a felhasználónak, amivel ki tudja kapcsolni.
A lapszerkesztés nem kell, hogy kész horror legyen!

Ha a weboldalad ijesztô, az azért legyen, mert Halloweenrôl szól, vagy egy bokszmeccsrôl Freddy és Jason közt. A tervezésnek segítenie kell az olvasót az információszerzésben, a szórakozásban, és nem elrémisztenie kell ôt, vagy egyenesen fájdalmat okoznia neki. Ha a fentebb említett WebHorrorokat kiküszöböljük, idôrôl idôre visszacsalogathatjuk a látogatókat.

…és a bátraknak: itt egy weboldal, ami az összes felsoroltat bemutatja. Ha azon töprengsz, miért nem demonstráltam az összes ijesztô trükköt, hát, be kell, hogy valljam: néhány dolog már TÚL félelmetes!


Jennifer Kyrnin


A lap tetejére