E-mail














 

Age of Mythology


Sok idő eltelt már azóta, hogy a Mac új valós idejű stratégiai játékot látott. Az Age of Empires I. és II., valamint a Warcraft-sorozat óta csak sárgulunk az irigységtől a PC-tulajdonosok érdekes és hangulatos játékai miatt. Nos, a nyálcsorgatásnak vége, itt van végre az Age of Mythology Mac platformra szabva, a Westlake Interactive és a MacSoft jóvoltából.

Játékmenet

Legtöbb testvéréhez hasonlóan ez a játék is a jól bevált sémáról indul. Erőforrásokat kell gyűjteni, katonát képezni, aztán lehet harcimarcizni. Az Age of Myth azonban ennél jóval színesebb játékmenetet biztosít, hiszen az Age of sorozat alkotói az évek során rengeteg tapasztalatot szereztek alapműnek számító játékaikkal.

Először is a játék leszámolt a kismillió nemzettel, és csak három kultúrkörre összpontosít (Settlers után szabadon): a görögökre, az egyiptomiakra és a germánokra. Ezek viszont sokkal több jellemzőben különböznek egymástól, mint az eddigi nációk. Az egyiptomiak például nem használnak fát az építkezéseiknél, viszont annál több aranyat fogyasztanak, a germánok parasztjai pedig híján vannak az építészet tudományának: ez náluk a harcosok feladata. A germán parasztok abban is különcködnek, hogy nem speciális házakba hordják az egyes kibányászott/összegyűjtött nyersanyagfajtákat, hanem végre feltalálták a szekeret. Ez egy mobil egység, és nem kell folyton újat építeni, ha más területre vándorol az alapanyaggyűjtő parasztlégió. A görögök az arany középút hívei, semmiben sem tűnnek ki vagy maradnak el az átlagtól, talán csak abban, hogy Zeusz sokkal markánsabb egyéniség az Age of Myth "címerén", mint a másik két nemzet istene. (Az acsarkodó Anubisz még hagyján, de a depressziós Thorr igazán nem látszik jelentős istennek Zeusz hóna alatt.)

Az előző Age of kiadásokra jellemző történelemleckéket a Myth kihagyja, ami dinamikusabbá teszi a játékmenetet, de feladja a közművelésnek még az illúzióját is. (Ha a játékos eddig nem volt tisztában a különböző mitológiai szereplőkkel és történetekkel, épp elég lesz neki megjegyeznie az istenek neveit.) A leglényegesebb újítás az előző Age of részekhez képest mégis a vallás témája. Ahogy a játékos előrehalad az egyes korokban, mindig választhat két védisten közt, akiknek jelleme és befolyási köre szerint lehet majd továbbfejlődni az adott időszakban. Körültekintően kell választani, melyik mindenható lényhez intézzük imáinkat, mert - istenhez méltóan - döntő szerepe lehet a birodalom jövőjére. Üzenet értesít bennünket arról is, hogy az ellenfél melyik halhatatlant választotta az adott korban, így felkészülhetünk várható stratégiájára… Persze csak akkor, ha mi később lépünk kort. (Sárkány ellen sárkányfű.) Ha már a vallásnál tartunk, azonnal szembetűnik, hogy a kőbányászat a múlté, viszont bekerült helyére a "favor" (támogatás) pont. Ez azt jelenti, mennyire járunk kedvében istenünknek, és ő mennyire támogat bennünket ezért. Ha alacsony, akkor nem tettünk elég "istennek tetsző" cselekedetet, és retorziókra számíthatunk. A támogatáspontot mitikus lények beszerzésére vagy páncélzat, fegyverek felfejlesztésére használhatjuk, persze nemzettől függően. A támogatást minden nemzet másképp emeli. A görögök templomot építhetnek, és becsődíthetik a népet. Értelemszerűen minél több ember imádkozik az istenhajlékokban, annál magasabb a támogatáspont. Az egyiptomiaknak ezzel szemben emlékműveket kell emelniük, melyek számával egyenes arányban javul istenük kedve. A germánoknak a legnehezebb (vagy legegyszerűbb?) a dolga: nekik ölni és rombolni kell, hogy Odin és cimborái letekintsenek rájuk.

Az imént említett mitológiai lények tárháza széles. Hősök és szörnyek hívhatók segítségül birodalmunk megsegítésére. (Pl. Medúza, Jégóriás, Odüsszeusz stb.) Mindnek megvan az erőssége és gyengéje, s ezek kiegyensúlyozásán áll vagy bukik a játék, ezzel is kiküszöbölve a begyűjtöm-kiképzem-ütöm primitív szentháromságát.

Játékos módok

Három rövidke tutorial pálya vezet be az Age of Myth rejtelmeibe. Ezeket a vakvágányokat elsősorban abszolút kezdőknek ajánlom, akik még csak most ismerkednek az Age of sorozattal, bár azoknak is fontos információkat nyújthatnak, akik már benne van a sűrűjében.

A "kampány módban" Arkantossal, egy atlantiszi hőssel kezdesz, és egy elég egyszerű pályával melegítesz be. Meg kell keresned és megölnöd Küklopszot. Ez talán túl egyszerűnek tűnik, de a küldetések ezután egyre bonyolultabbak és nehezebbek lesznek, pedig még 32 pályán kell átküzdened magad. Ezek során megismerheted a másik két nemzetet, csodás tájakon vándorolsz keresztül (és lakod le őket), és érdekes kalandokban lesz részed. Ha mindezek után kedvet érzel még a Myth-hez, de nincs kivel játszani, akkor előtted a lehetőség, akár a legtöbb hasonló jellegű szoftverben, hogy random pályát generáltass magadnak a géppel. Nem muszáj a számítógép szeszélyére bíznod magad, hiszen magadnak is elkészítheted a pályát, bár én ezt személy szerint nem ajánlom. Egyrészt azért, mert rengeteg időbe telik, másrészt azért, mert kiöli a felfedezés örömét a játékból. Ha mindenáron kreatív elme által készített térképet akarsz, akkor keress rá az interneten, és nem kétlem, hogy számos letölthető pályát kiad majd a keresőprogram. (Vagy kérd fel egy haverodat az alkotásra. Bizonyára szívesen kibabrál veled nehezebbnél nehezebb pályákkal!)

Az Age of Myth természetesen többjátékos módban is játszható, akár on-line is, ahol hosszú órákat, sőt napokat is zombizhatsz a monitor előtt, ha akarsz, és ahol fifikásabb ellenfelek várnak rád, mint a beépített mesterséges intelligencia.

Grafika

Első ránézésre nem különbözik a többi valós idejű stratégiai játéktól, ha azonban jobban megnézzük, kiderül, hogy itt bizony teljes 3D-s valójában megformáltak minden objektumot. Görgethetünk, nagyíthatunk, mégis gyönyörű marad a kivitel. Még a tenger habjai a homokos parton, az épp csak felszín alatt úszó halrajok is megdöbbentően életszerűek.

Hang

Nos, ez nem a legerősebb versenyszáma az Age of Myth-nek. Távolról sem rossz, de nem elég differenciált. Az objektumok, emberek mindig ugyanazt a hangot hallatják, ami egy idő után unalmas, sőt: idegesítő. A zene viszont annál hangulatosabb!

Hardverigény

Khmm… Nos, a grafikai trükkök megkövetelik a megfelelő alkatrészeket is. Legalább G4-es processzor kell hozzá, a G3-as procit még csak fel sem hajlandó ismerni a játék. Az 1 Ghz már elég kakaót biztosít neki, és kellemes kis 256 Mb RAM-on már csak akkor lassul be, ha igazán sok számolnivalója akad. (Például egy teljes képernyős, össznépi csata.)

Összesítés

Vajon az Age of Mythology végre betölti a Mac-platformon tátongó űrt a valós idejű stratégiai játékok helyén? Efelől nincs kétségem. A stratégiai, taktikai és mitikus elemeket vegyítő játék eltalálta a kényes egyensúlyt a nehézség és a játszhatóság, az egyszerűség és a változatosság közt.


Cat fordítása


A lap tetejére