E-mail














 

Adobe Illustrator CS (11)


Az Adobe az Illustratort is frissítette a Találékony Öltöny (Creative Suite) csomag elemeként. Az első elemzők, tesztelők véleménye alapján úgy tűnik, az Illustratorba kevesebb újdonságot építettek be a szoftver fejlesztői, mint a Photoshopba vagy az InDesignba. Az alkotó grafikusok egyik kedvenc alkalmazása "elmélyült", 3D-s látványelemek létrehozását szolgáló effektekkel gazdagodott - a program megjelenéséről hírt adó pdf állomány egyik ábrája a Corel Draw! 4.0 legszebb napjait idézi. Csiszoltak a szövegformázási képességén is - érződik az említett másik két programmal közös tulajdonos hatása. Megfelelve az Adobe munkafolyamat felé fordulásának, az Illustrator is lassan, de biztosan beilleszthetővé vált Adobe-s vagy Microsoftos munkafolyamatba.

Háromdé

Nem az ált. isi, hanem a harmadik dimenzió a címben jelzett távlat. Az eddig plug-inek segítségével megvalósított térhatás, amit számítástechnikusok szakzsargonja 3D-nek hív, inmár az Illustrator sajátja. A 3D-s látányúvá tett grafikát vagy feliratot az Illustrator képes a virtuális térben mozgatni, el- és megforgatni. A tárgyra eső fényhatás is követi a tárgy mozgását, változnak a fényes és árnyékos felületek (Dark Side of the Moon), a tükröződésekről nem is szólva.

A síkból test képzésében külön paletta segít, a változtatásokat azonnal láthatod az ábrán, így nyújt neked az Illustrator nagyobb teret az alkotásban, és csökkenti a technikai részre fordítandó időt. A térbelisítésnél azonban nem a teresítendő elmedet látod a párbeszéd ablakban (Miént itt a tér!), hanem egy kockát forgathatsz. Az elsőre nem teljesen felhasználóbarát megoldás azonban átgondolt fejlesztés eredménye, hiszen amikor egy hosszabb szöveget 3d-sítesz, akkor az olyan csökkentett méretben jelenne meg a párbeszédablakban, hogy a finom változtatások elvesznének, nem lennének láthatók. Ugyanebben az ablakban paraméterezheted fel a fény beesését is.

A síkbeli ábrád a tér mind három irányába elmozdíthatod. Az Extrude-dal a tárgyat térbehelyzheted, oldalai és alja-teteje generálódnak az Illusztrátor által - talán ez a legjobb parancs geometriai alakzatok létrehozására. A Bevel paranccsal a test élein finomíthatsz vagy kegyetleníthetsz. A Bevel (Sarkítás) parancs megfelelő alkalmazásával készíthetünk elegáns nyomógombokat például, vagy más, jellemzően navigációs célt szolgáló eszközt.

Kattints rá! A szoftveresek szerint a 3D lehetôsége az Illustratort alkalmassá varázsolta kis animációk elkészítésére is, amelyek akár Flash (swf) fájlként is elmenthetôk. Az Adobe weboldaláról letölthetô példa szerint négyzet és kör rajzolásával, megsokszorozásával létrehoztak egy térbelinek tűnô dobókockát, amelynek különbözô mértékben elforgatott változatai adták az animáció egyes kockáit. Wow!


A Revolve (Forgatás - nem revolver, te!) paranccsal forgástesteket hozhatunk létre. Ennek módja, hogy megrajzolod mondjuk egy borosüveg metszetét - mintha fűrésszel nekiesnél egy átmérője mentén, és a fűrész által érintett területekből lesz a megforgatandó görbe. Pontosabban csak a feléből, hiszen a forgatás 360 fokban hajtatik végre ("No, itten tegyen egy 360 fokos kanyart és ne lássam!" - mondta a rend éber őre egy éjszakai baleseti helyszín körüli tereléskor.)

A Rotate (Forgatás) parancs némileg átértelmeződött más programokhoz és korábbi jelentéséhez képest, az Illustratorban inmár térbe forgatást is jelenthet. Sőt. Ha a fentiekben melített borosüveget pörgetéssel megalkottuk, akkor a szintén síkban - na jó, legyen: kétdében - elkészített címkét szintén a Rotate paranccsal ragaszthatod rá az üvegre térhatást javító látványelemként.

Az új Illustratorban rengeteg, különböző erősségu fényforrást hozhatsz létre és tárgyanként megadhatod az árnyék színét is. A tárgyak felülete eltérő lehet, az alapértelmezett a Plastic Shading - ugye nem mindegy, miről verődik a rengeteg fény vissza. A Matte és Gloss (Matt és Máz) állításával változtathatsz ezen - nem is szólva a rendelkezésedre álló számtalan effektről. Fémes külsőt például a kontrasztos színátmenettel - megfelelőből megfelelőbe - hozhatsz létre.

Már a borosüveg esetén is említettük, hogy a háromdésített tárgyak felületére ábrát feszíthetsz. Hogy ezt megtedd, a feszítendőt előbb szimbólummá - ez meg a tizes Illustrator óta ismert dolog - kell átalakítanod.

Nagyon megtetszett térbelinek tűnő üveged? Mentsd el grafikus-stílusként, így bármikor előhúzhatod. Ha mégsem tűnik a mű tökéletesnek, akkor az Object > Expand Appearance paranccsal módosíthatod a tárgyad vagy alkotó részeit.

A szoftveresek szerint a háromdé lehetősége az Illustratort alkalmassá varázsolta kis animációk elkészítésére is, amelyek akár Flash (swf) fájlként is elmenthetők. Az Adobe szájtjáról letölthető példa szerint négyzet és kör rajzolásával, megsokszorozásával létrehoztak egy térbelinek tűnő dobókockát, amelynek különböző mértékben elforgatott változatai adták az animáció egyes kockáit. Wow!

Satír király

(Amikor még az úttörő gyerekeket vitték nyaralni a Balatonra nyaranta, az ifjúsági táborokat járta Dinnyés daltulajdonos. Az ő alkalmi formációját hívták Satyrock-nak. Ezt a hozzáértőek "szatírok"-nak, mások "satírok"-nak mondta. És voltak, akik le "szatyrok"-ozták. Mint a mókus.)

Kattints rá! Nem csak az Adobe munkafolyamataihoz illeszkedik az Illustrator, hanem a Microsoft Office alkalmazásokhoz is.


A 11. Illustrator újdonsága a Satír Effekt. A dolog - meglepő módon - nevének megfelelően azt a jelenséget kínálja, mint amikor egy alakzatot kicsit döntött ceruzával nem túl tökéletesen kiszínezel, azaz besatírozod. Ez egérrel macerás lenne - persze tablettel már nem annyira. Ha most szemeid előtt olyan rajzfilmek, animációk rémlenek fel, ahol a vibráló, kockánkénti mozgást a satírozás változása is jelentette, akkor remekül asszociálsz - dolgozhatnál az Adobe-nál is.

A szoftveresek szerint is kíváló eljárás, ha Illustratorban satírzol, majd a képeket Flashben összeteszed, így látványos - és a mi technikailag sokkal fontosabb, vektoros ábrákból építkező - animációt készíthetsz. Ráadsául gyors is leszel, hoszen elég a körvonalakat megrajzolnod, módosítanod, a Satírozás - megfelelő paraméterezhetőséggel - automatikusan elvégződik.

Kész anyagok a CD-n

Az Illustrator a lusta alkotókra is gondolt. (Van ennek értelme? - töprengett el az Almalap.) A CD-n 200 profik készítette template is a boldog vásárló tulajdonába kerül - ezek közül 50 japán nyelven, örvendj, magyar! A templétek nem csak elkészített szépségeket jelentenek, hanem rétegre bontott munkákat, stílusokat, ecseteket, szimbólumokat - tehát van miből gazdálkodni, gyarapodni, ötleteket ellesni, tanulni. A CD és DVD készítők számára öt lehetséges elrendezést komponáltak meg a névtelenségbe húzódó Illustrator mágusok.

További mosolyt fakasztó tény, hogy száz OpenType betű került fel a korongra - köztünk nem csak távol-keleten haszálatosak - szimbólum és ecset halmazok társaságában. Ezeket az hasznos segéd állományokat a lemezt gépbehelyezve a nyitó képernyőről éred el - vagy jó kisiparos módjára nekiesel a CD-nek Finderrel.

Tipográfiába érkezvén

A fejlesztők sok időt töltöttek el az Illustrator szövegszerkesztési, tipográfiai képességeinek csiszolásával is - nem hiába. OpenType támogatás, karakter és bekezdés stílusok támogatása - hogy csak a legfontosabb fejlesztéseket jelezzem. Ugyancsak hasznos, ha szorosan nem is kapcsolódik a tipográfia világához, hogy adott állomány template-ként is elmenthető.

Kattints rá! Tipográfusbarátabbá tett Illustrator. Terjed az OpenType, van esélye ékezetes betűinknek is.


Az Illusztrator már több, mint egy évtizede az alkotó grafikusok eszköze, az ő műveiken még a szöveg is képszerű, számukra a kezdetektől fontos volt a szöveg, a betűk feletti korlátlan rendelkezési lehetőség - ezt az Illustrator rendre meg is adta. A mostani tizenegyes verzió inkább kényelmi javításokkal, felhasználóbarátabbá válással jelentkezett, mint sem újdonságokkal - az alkotók szerint ez azt is jelenti, hogy már a tizes is tökéletes tudású volt.

Azért akad újdonság is, a ligatúrák értése, az optikai egalizálás - és a háttérben megújították a szövegkezelő motort a szoftverészek. Az éles szeműek persze számos hasonlóságot fedezhetnek fel az InDesign és a Photoshop hasonló funkció közt - nem véletlenül. Az új motor egyik okossága a szövegtörzsben keletkező fehér-folyó - szóközök egymás-alá-esésének - automatikus megszüntetése.

A betű- és bekezdés stílusokról nincs értelme különösebben írni, hiszen hasznával minden dtp-vel már egyszer kapcsolatba került ember tisztában van. A megalkotott stílusok megosztása kollegákkal, bedolgozókkal hasznos, és időt megtakarító előrelátó cselekedet - valamint Illustratorban lehetséges is. Az Illusztrator stílusai csupán annyival tudnak többet, hogy az OpenType kínálta speciális - ám a tipográfusok által sokszor hiányolt, és az elektronikus kiadványszerkesztés szegénységi bizonyítványát gazdagító elemeknek tartott - lehetőségeket is ismeri. Párat említenék.

A csak címekhez használatos, kizárólag nagybetuket tartalmazó betukészletek és a kacsakringókkal díszített betuk kezelése (swash), törtek ismerete, ligatúrák teljes köru kezelése - ismét ajánlom mindneki figyelmébe a szótár és magyarázó kézikönyvnek is nagyszeru Virágvölgyi: A tipográfia mesersége Almaboltunkban is beszerezhető könyvét, a fentiek remek magarázatokkal szerepelnek benne. Az Illustrator játszva tanít, ha négy karakterkent gépeled be a 3/16 értéket, akkor azt azonnal lecseréli a "3/16" jelre - már ha van olyan. (Az Almalap természetesen nem OpenType betűvel készül, ezért így nyomtatásban ez a példa nem igazán jól mutat, de sebaj. A szándék fontos!)

Az OpenType szépségek használatához szükséges, hogy a betűcsalád alkotó elkészítse a ligatúrákat, nem angolszász országok használta ékezetes betűket. A Glyphs paletta megmutaja, hogy adott betűcsalád mennyire teljes, milyen "speciális" karaktereket tartalmaz. Az Almalapnak még nem volt szerencséje látni azt a már említett 100 OpenType betűt, amely az Illustratorral érkezik, így még nem tudjuk, hogy a ligatúrák mellett számunkra kedves szavunk, az árvíztűrő tökörfúrógép leírható-e hibátlan magyar ékezetes betüvel minden betűkészlettel.

A tipográfusok nagyobb örömére, a rendesen felkészített OpenType betűcsalád használatakor az Illustrator helyesen kezeli az optikai egalizálást - erre példa a nyitó zárójel és a j-betű gépies egalizálás esetén egymásba folyhat, amíg ez optikai egalizálás alkalmazásával elkerülődik. A margók optikai rendezése, amelyre az Illustrator szintén vállalkozik, annyit tesz, hogy a sor eleji idézőjel vagy a sorvégi elválasztójel kicsit kilóg a szövegdobozból, amely - szakemberek szerint - elegáns, helyes és javítja a vízuális szövegfeldolgozást.

Szintén a tudat alatti jóérzésünket fokozza és teszi olvashatóbbá a szöveget a több-soros szerkesztő, amely a szöveget nem soronként optimalizálja, hanem bekezdésenként. Így megeshet, hogy egy, a helyére kényelmesen beférő sort kicsit széjjelebb húz, míg másikat összébb nyom, esetleg nem visz fel elválasztható szótagot az előző sor végére. A cél az egységesebb, tömbösebb látvány - a szóköz-csatornát már említettük.

Hatékonyság növelés

Az Adobe az Illustratort is elkezdte átformálni, hogy munkafolyamatba jobban illeszkedő csapattaggá váljon. érthető módon leginkább a Photoshop-InDesign vonalba illeszkedik be az Illustrator, amely remekül beszél pdfül is, PDF író rutinjai bitre megegyeznek az InDesignéval, mindketten az új Adobe Acrobat motort használják, tehát beszélik a PDF 1.5 szabványt. Felismerve, hogy sok grafikus dolgozik Microsoftos felhasználók felé - üzleti jelentések, hírlevelek, egyebek -, javítottak az Illustratorból Microsoft Office-ba való grafika tranzformáláson, legyen szó PowerPointról, Excelről vagy Wordről, erre szolgál a Save for Microsoft Office parancs. És végül, de nem utolsó sorban, az új Creativ Suite minden tagja beszél Flashül is.

Az Illustrator háromféle képpen is képes PDF állományt létrehozni. Az Illustrator PDF-nek nevezett használatakor az áttetszőséget hibátlanul megörző pdf állomány generálódik, ez más alkalmazásba történő grafika átvitelhez javallott. Amennyiben az anyag Illustratorbol egyből nyomásra kerül, akkor az áttetsző elemeket összeíró Press PDF előbeállítást érdemes alkalmazni. És a harmadik esetben - Acrobat 6 layered PDF - az állományt rétegesen írja PDF fájlba az Illustrator, amely így teljesen szerkeszthető marad Acrobatos feldolgozásnál. A három előbeállítás felhasználási oldala inkább javallott, mint kötelező, kreatívok itt is előnyben!

A két réteges jól kijön egymással - a Photoshop és az Illustrator nem csak állományokon, de egyre több menün, parancson és palettán osztozik egymással - nem is említve az ezek mögött álló kódokat. A szövegek oda-vissza szerkeszthetők maradnak - hol van már a Select All, Create Outline parancssor? A direktszín csatornák átvitele is megoldott. A duplexben, vagy háromszínben bontott Photoshopos PDF-anyagok is nyomtathatók már Illustratorból.

Nyomtatás

A nyomtatás mindig neuralgikus pontja volt az Illustratornak, a tizenegy itt is előrébblépett. A régi Page Setup és Separations Setup párbeszédablakokat integrálta az új Print ablakba. Itt adható meg az összes, nyomtatást befolyásoló, arra ható beállítás kezdve a vágójelektől, a kimeneti színtértől, az áttetszés kezeléséig.

Az ablakban kis nézőképen látható, egyes változtatásaink miként hatnak a végeredményre. A nézőkép a nyomtatás-panel bármely fülnek kiválasztásakor látató marad.

Kattints rá! Az Illustratorban (is) rendezettebb a nyomtatás párbeszédablak, és ami ennél fontosabb, az összes nyomtatást befolyásoló paraméter itt állítható be. A PDF lassan-lassan megkerülhetetlenné lesz. Az Illustrator érdekes tájszólásait is ismeri, ezek a feldolgozás céljától függô optimalizációk.


A nyomtatási felületnél nagyobb anyag nyomtatásakor választhatsz auromatikus átméretezést, de akár kézzel is megadhatod a szükséges torzítás, kicsinyítés mértékét. Ha az ilyen anyagot eredeti méretben nyomtatod, akkor megadhatod az átfedés mértékét, de lehetőséged van a bontást nézőkép méretben - bélyegesen, vagy thumbnailesen - egyetlen lapra kinyomtatnod. Sőt! A sok oldal közül lehetséges csupán egy adottat kinyomtatni.

A nyomtatás beállítása is szép, összetett, ezért elmenthető, hogy a következő nyomtatási kísérletet már ne a kályhától (hanem a Macedtől) indítsd.

Az új Illustrator némileg bizalmatlanná vált a nyomtatókkal szemben, ezért hajlandó az anyag mellé színcsíkot is nyomtatni - ezzel bizonyítva, hogy ő hibátlan, a színhiba a hardverben rejtekezik. Persze, egy jó kalibráció!

Sok kicsi

És végül, de nem utolsó sorban, következzen még hét újdonság egy-egy mondatban.

Ha a megnyitott dokumentumban olyan betűtípus is szerpel, amelyet az okos Illustrator nem talál me a gépen, akkor azt kijelöléssel mutatja, mondván, itt pedig cselekedni kell.

Az alkotók tovább finomították az automatikus elválasztási rendszert, számos feltétel figyelembevétele után dönt csak a program, hogy elválasszon-e egy nagy kezdőbetus tulajdonnevet, amely előtt hat betű áll, és épp belelóg az elválasztási tartományba.

Az elválasztásra és helyesírás ellenörzésre már 29 nyelven képes az Illustrator, a szokásos nyelveken kívül lengyelül, szerbül, törökül és izalndiul(!) is helyesír, a magyarról eddig semmi hír.

Feljavult az összekapcsolt szövegdoboz kezelés is, minden úgy működik, ahogy azt a hasonló programoktól elvárjuk, a kapcsolt doboz törlése nem rántja magával Dugonics Tituszként a szöveget is, ...

A régebbi Illustratoros anyagok megnyitásakor előfordulhatna, hogy áttördelődik a szöveg - apró betűmódosulás, fejlettebb szövegkezelés -, ám ez mindaddig nem esik meg, amíg nem engedélyezed.

És a már emlegetett template mentési lehetőséget is itt említeném meg, amely az Illuska esetében magába foglal mindent, ami az adott projecthez kötődött: margókat, méreteket, szimbólumokat, stzílusokat, ecseteket, rétegeket, ...

A dobozos termékvásárlói másdél órás oktató filmet is találnak egy CD-n, amelyen Deke McClelland - Illustrator nagyágyú - muttja be a 11-es (CS) tudását, lehetőségeit.


Ferenczy Gábor


A lap tetejére