E-mail














 

Hegyek között, völgyek között zakatol az iKönyv…


Az elektronikus könyvek forgalma növekszik, és újabb olvasóeszközök várakoznak a szülôszobán. A nyereségük azonban még mindig túl alacsony ahhoz, hogy az on-line kereskedôknek megérje nagyban foglalkozni velük. Ez a kép rajzolódott ki az utóbbi hetekben, ahogy az e-bookfejlesztések záporozni kezdtek.

A B&N, egy on-line kereskedôcég meglepte a nagyközönséget azzal, hogy kilépett errôl a piacról néhány héttel ezelôtt. Egy Associated Pressnek adott interjúban Daniel Blackman, a B&N igazgatója megmagyarázta az okokat: “Az eladások nem mennek olyan jól, mint ahogy azt sokan reméltük.” Blackman hozzátette: “Másrészt a vásárlókat nem ragadta meg a dolog. Nincs széles körben használt, megfizethetô és egyszerűen használható iKönyv egység.”

A Publishers Weekly-ben megszavaztatott kiadók megerôsítették, hogy továbbra is elkötelezettek maradnak az elektronikus könyvekhez, és az Amazon is folytatja a kötetek eladását. Blackman már-már mentegetôzött a kivonulás miatt: “Mind hisszük, hogy az iKönyv nagy jövô elôtt áll. Csak még nem érkezett el az ideje.”

Az OEBF szerint az eladások felszálló ágban vannak, a B&N kimutatásait viszont megerôsítette az Open eBook Forum által kibocsátott új közlemény. Az összegyűjtött iKönyv eladási statisztikákban az OEBF jelentôs, 30 százalékos növekedést mutatott ki 2003 elsô felében, az elôzô év azonos idôszakához képest. Az új kötetek még ennél is gyorsabb ütemben találnak vevôre. Ezek a jó hírek. A rossz hír pedig az, hogy az iKönyvek teljes bevétele (5 millió dollár) eltörpül a hagyományos könyveladás piacának árnyékában, ahol egyetlen bestseller, mint például az új Harry Potter, hússzor ennyit hoz a konyhára egyetlen nap alatt.

A japánok mégis konzorciumot alapítanak. Az idôpont talán csak véletlenül esik egybe, de nem sokkal azután, hogy a B&N bejelentette kivonulását, 19 japán elektronikai cég, kiadó és egyéb szolgáltató cég vállára vette az iKönyv ügyét, hogy elôrelendítse. Az Elektronikus Könyv Cégkonzorcium (The Electric Book Business Consortium) október elsejére szervezte alakulását. A tagok többek közt a Toshiba, a Matsushita, a Kenwood, az Iwanami Publishers, a Keiso-Shobo Publishing, a Nippon Printing, valamint a Softbank.

A Japan Times értesülései szerint az egyik tag, a Matsushita, kifejlesztett egy új olvasóeszközt, a Sigma Bookot. (Úgy képzeljük el, mint egy karakterkijelzôs, hordozható mp3-lejátszót. Lejátszóegység az adatoknak.) A kézi olvasó két A5-ös méretű LCD panelt tartalmaz, ami digitális utánzata a nyomtatott oldalaknak. (Tiszta Star Trek… – a ford.) Körülbelül 30 000 jenbe fog kerülni, és a terv szerint a japán könyvesboltokban kis “letöltôbódékból” lehet majd hozzájutni a töltelékhez.

A konzorcium egyik célja a vásárlók beszerzési szokásainak és adatainak megismerése lesz. Tudjuk, hogy az iKönyvek jelenleg nem a piac slágerei, de szerintünk a türelmes kereskedôk, akik szárnyuk alá vették az ügyet, végül elnyerik jutalmukat. Várható, hogy az iKönyveladások üteme továbbra is nôni fog, különösen a szakmai témájú köteteké. Alapul véve a nyomtatott könyvek iránti kereslet csekély növekvését, ironikus, hogy a B&N kilépett a könyvpiac legdinamikusabban fejlôdô ágazatából. Abban azonban egyetértünk velük, hogy a kereskedôknek agresszívebb piaci magatartást kell tanúsítaniuk. A másik két faktor még fontosabb: elôször is, a kiadóknak meg kell határozni az iKönyvek értékét, mint ahogy a mozivállalatok megadják a DVD-k árait. Másodszor: a vásárlóknak jobb olvasóeszközök kellenek. Sok cég dolgozik a problémán, a kiadók pedig szorgos hangyaként gyűjtik a tapasztalatokat. Meglepôdnénk, ha a B&N nem térne vissza az iKönyv piacra néhány éven belül.



A lap tetejére