E-mail














 

Dokumentumfilm-készítés


A hónap eleje óta látható egy reklám a magyar csatornákon, ami minden maces szívét megdobogtatja. A feliratok erôsen hajaznak az egyik régebbi op. rendszer kedvenc betűtípusára. Az állóképek mozgatásáról pedig az iMovie jut mindenkinek az eszébe, aki egyszer már megpróbált fényképet beemelni a moziszerkesztô programba. Ez a cikk ugyan nem a reklámfilm elkészítését mutatja be, de ígérem, a végén képes leszel te is hasonló tettre.

Az elmúlt években jelentôs változások történtek a filmiparban. Az Emmy-díjas Ken Burns, aki dokumentumfilmjeivel tett szert világhírre, digitálisan újravágta, szerkesztette leghíresebb művét, a Polgárháborút (The Civil War). Az év elsô felében megtartott Digitális Hollywood konferencia egyik résztvevôje, Chris Meyer tízdolláros programocskát mutatott be, a Photo2Movie-t, amely segíti fényképek beemelését az iMovie-ba. A szoftver sokak tetszését elnyerte, nem véletlen, hogy az iMovie 3 felszívta a segédprogi tudását, az iMovie könnyedén veszi át az iPhoto képeit.

Az alig egymegás segédprogi legfontosabb tudása a Pan & Scan, amely a Ken Burns effekt nevet nyerte el a szakmában. Mindenki látott már ilyet, a fényképen siklik a kamera - mondjuk végigpásztázza az utcarészlet házait -, miközben ráközelít vagy távolít a képre. (A filmesektôl ezúton kér elnézést a fordító a nem szakszerű kifejezések használatáért.) Ezt meglátva elgondolkoztam azon, hogy nem kellene-e meghirdetném a házam alagsorában található öreg stúdiómat - százezer dolláros Mac Média 100 munkaállomás, 10 GB-os raid (15 000 dollár), szoftver (20 000).

Rájöttem, hogy a meglévô PowerBookommal és az alig tízdolcsis szoftverrel remek videókat tudok készíteni. Videokamera? Arra nincs is szükség, hiszen fényképekbôl fogok dolgozni, elég egy kis digitális kamera. Az Apple-nek köszönhetôen egyre többen másoljuk be felvételeinket a számítógépeinkbe, ám elsiklunk afölött, hogy rövid idô alatt milyen messzire jutott ez a technológia. A filmművészet mindenki számára elérhetôvé vált - az eszközök nem kerülnek csillagászati összegbe. A házam alagsorában három Macen és egy PC-n épp animációt renderelek, Bryce-szervert üzemeltetek. Hat évvel ezelôtt ugyanehhez a munkához Silicon Graphicszek és vagy egymillió dollár kellett volna. Az Apple lehetôséget ad mindannyiunknak, hogy filmet készítsünk. Ritka szerencsések vagyunk!

Nem elkalandozva a dokumentumfilm készítésétôl, úgy döntöttem, jobb filmet alkotok, mint a mester, Burns.

Mire lesz szükséged?

  • Szkennerre vagy digitális kamerára (esetleg digitalizált képekre),
  • iPhotora vagy Photoshopra,
  • iMovie-ra,
  • digitalizált zenére (iTunes?),
  • esetleg a freeware Audio In segédprogira, de nem kötelezô,
  • Photo2movie (9,95 dollár - neten át),
  • másodpercmutatós órára,
  • pár száz mega szabad helyre - filmgazdagságtól, -hossztól függôen.
Kép és zene

Bármily meglepô és szokatlan, a dokumentumfilm készítése elôtt eldöntendô, hogy mirôl fog szólni. A filmek legtöbbjének van története, koncepciója, te is tervezd meg a forgatókönyvedet! Én a farmon töltött gyerekkoromról fogom a mintafilmet elkészíteni.

Elôször eldöntöttem, hány fényképet szeretnék megmutatni. E döntés meghatározta, hogy milyen hosszú lesz a hangsáv. Ha ragaszkodsz egy zenéhez, akkor érdemes papír-ceruzás számolást végezni, hogy mennyi képre lesz szükséged. Kezdjük akkor a hanggal!

A hangsávot megtöltheted bárhonnan származó mp3 fájllal - kiváló forrás az iTunes állomány. Ha elindítottad az iMoviet, akkor a hangsávba bármely zenei CD sávot behízhatod. Én úgy döntöttem, hogy a .Mac elôfizetéssel kapott zenék közül válogatok. A több ezer zenét az iDisk > Software > Extras > FreePlay Music mappában találod meg, a számok közt akad tíz másodperces és öt-hat perc hosszúságú is. Ha oszlopnézetben böngészel, akkor bele is hallgathatsz a számokba, mielôtt átmásolod ôket a saját merevlemezedre.

Most, hogy megtöltötted a hangsávot, látod a hosszát. Ezt az idôt oszd el a képek számával! Az én hangsávom hossza két perc és három másodperc. Ez 120 másodperc - kicsit kerekítettem, de a végén visszatérünk erre a három másodpercre is. Hat képet választottam ki, így egy képre húsz másodperc jut. Elsôre ez a húsz másodperc nem tűnik soknak, de menj oda a tévéhez és figyeld bármely műsort - nem monoszkóp ábrát - húsz másodpercig! Hány képváltást számoltál? Na ugye!

Képek elôkészítése

A hat fotót egyszerre szkenneltem be - hiába no, az idô pénz. Ha iPhotot használsz, akkor többször beemelve e képet, Photoshopot utánozva fel tudod darabolni fotókra. Persze nem csak szkennelt képet, de nem is csak fotót, bármilyen képet használhatsz.

Milyen felbontású képeket érdemes használni? Elvileg elég lenne a 72 dpi, mivel a megjelenítô eszköz - monitor - nem tud többet. Ám ha rá akarsz majd közelíteni a kép egy részletére, akkor az ronda, kockás lesz, ezért én 300 dpi-ben szkennelem a képeket.

Nem feledve a célt, felülmúlni Ken Burnst, a képeimet átalakítottam fekete-fehérré, kicsit módosítottam a kontrasztjukon és fényességükön (lásd a képernyôképet). Lévén Photoshopban járatos, kicsit idôtôl megtépázottá is tettem képeimet. Így jobban hihetô, hogy ezek a képek évtizedekig ládák mélyén, könyvekben vagy a padláson lapultak meg.

Kattanj rám! Az iMovie 3 “külsô” segítség nélkül is alkalmas dokumentum-filmnek látszó remekek elkészítésére. A felhasználandó fotóidat az iPhotóból szerzi be az iMovie, zenét pedig az iTunesból – ez a három program “jár“ a Mac vásárlóinak, a gép árának része. (A netrôl is le tudod ôket tölteni, onnan is frissíthetsz a legújabb verziókra. A felsoroltak közül az iTunesnak létezik régi OS változata is.) A képek amatôr rendbetételére az iPhoto kiváló - eltüntetheted a piros szemeket, javíthatsz a kép világosságán, és fekete-fehérré is alakíthatod ôket. Ha sok képet kezelsz az iPhotoban, akkor érdemes külön mappába tenni a mozikészítésre szántakat, mappánként tudsz böngészni az iMovieból. A jobbra lévô képen épp a fotók közül választottam egyet.

A kép jobb fele a szerkesztés helye. A Ken Burns effekt bekapcsolva. Megadhatod a kezdô és a vég állapotot. A képre bármely részét ötszörös nagyításig választhatod ki kezdô vagy vég kockának, megadhatod a kép mutatásának idejét. Ennyi idô alatt jut majd el az iMovie a starttól a vég képkockáig.

Tapasztalat, hogy nem jó, ha a nagyításváltozás mértéke háromnál nagyobb – az iMovie egyenletes sebességgel nagyít, ám ez a szemnek gyorsuló (lassuló) nagyítást mutat. Szintén macerás megadni pixel pontosan egy képen belüli területet, mert nincs egzakt mérés, csak érzésbeli igazítás. Ha egy három fejes képen szeretnél egyik fejrôl a másikra, majd újabb Burnsölésel a másodikról a harmadikra menni, akkor az sok idôdet fogja felemészteni.


Forgatókönyv

Már említettem, hogy jó ha van. Ne valami rettenetes irodalmi munkára gondolj! Én például magam elé tettem a kiválasztott hat fotót, és addig rendezgettem ôket, amíg sorrendjük és a fejemben megszületô történet nem egyezett meg és nem tűnt gördülékenynek. Az elsô pár alkalommal nem árt le is írni a képekhez tartozó szöveget - már ha hangalámondáson is gondolkodsz. És ekkor érdemes a kellékek közt emlegetett másodpercmutatós órát kézbe véve lemérni, tényleg belefér-e a kitalált szöveg az idôbe. Nem is olyan egyszerű, mint elsôre tűnik. Ha úgy érzed, hogy jó volna a képeket valami apró felirattal ellátni, annak is most van itt az ideje.

Elôször arra gondoltam, hogy elmesélek egy rövid, a képekhez tartozó történetet, de aztán úgy döntöttem, a képek és a választott zene elég ütôs, nincs szükség túlzsúfolni a mozit narrációval.

Képek bevitele

Az említett tízdolcsis utilityvel is át emelheted a képeket az iMovie-ba. Noha az iMovie 3 igen sok tudását átvette ennek a segédproginak, azért megfontolásra ajánlom beszerzését. Könnyen kezelhetô - számomra legalábbis egyértelműbben, mint az iMovie ezen része.

Megadhatod a húsz másodperc nyitó és záró pillanatainak paramétereit, a kép milyen nagyításban legyen látható, és melyik része töltse be a képernyôt. Mivel a művészet mindig is egyéniségfüggô volt, így pontos recept nincs a sikerhez - kisgyerek, kutya, meztelen nô, ha mindenáron gyôzni akarsz. Az én tanácsom úgy hangzik, hogy a nézô általában az utolsó pillanatra emlékszik, ezt érdemes kihasználni. A Photo2Movie play gombjára kattintva látod, mit alkottál.

Az iMovie 3 képes megnyitni az iPhoto albumait, és használni az ott tárolt képeket. Kiválasztva egy fotót szintén hasonló módon járhatsz el, meg kell adnod az elsô és az utolsó kocka beállítását.

További lehetôségek

A segédprogi File > Advanced parancsával megnyitott beállításablak a klip finom beállítását kínálja - erre már nem képes az iMovie. Itt megadhatod a klip hosszát (20 másodperc), az elsô kocka mozdulatlanságának idejét (2 mp), a nagyítási vagy kicsinyítési sebességének elérési idôpontját (tizedik másodperc), e sebességcsökkentés kezdetének idôpontját (15. másodperc - öt másodpercig egyenletes tempóban közelítünk rá vagy távolodunk a képtôl) és végül azt, hogy az utolsó képkockát mennyi ideig mutassa a gép (2 mp).

Én kicsit változtattam ezen a javaslaton, kezdetnek négy másodpercet adtam meg, a végén viszont nincs kitartás. Azért döntöttem így, mert az iMovie egyik áttűnés effektjét szeretném alkalmazni, ezért nem lesz szükség a kitartásra.

Ha minden beállítás elnyerte tetszésedet, akkor kattints a Make Movie gombra! A mentés helye a saját könyvtárad Movie mappája legyen. Figyelj arra, hogy fájlformátumnak DV Streamet válassz. Ha majd szalagra is ki akarod játszani a végeredményt, akkor a legjobb minôségű renderelést kérd.

Hangalámondás

Noha a magam részérôl úgy döntöttem, hogy nem lesz hangalámondás, azért megmutatom, miként oldható meg, noha nincs túl sok lehetôség. A legegyszerűbb, ha az iMovie-val veszed fel a szöveget.

Az Audio gomb alatt férsz hozzá a hangkezeléshez. Ha géped beépített mikrofonos vagy van aktív mikrofon csatlakoztatva, akkor a kijelzôn máris láthatod, milyen hangosan gondolkodsz. Egyetlen gond lehet csak, az iMovie sebességkihívásokkal küzd a hang merevlemezre írásánál. Az Audio In freeware segíthet, keresd a VersionTracker weboldalon. Nem az évezred csodája a kinézete, de használati értékébôl ez semmit nem von le.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az iMovie valamilyen rejtélyes okból nem ismeri fel az Audio In írta aiff formátumot. Így tedd a következôket! A segédprogi az Asztalra menti a felmondott, rögzített hanganyagot, innen vonszold át az iTunes könyvtárába, majd az iTunes > Advanced > Convert Selection to mp3 parancsával alakítsd mp3 fájllá, amit ments is el!

Kattanj rám! A képek között effektek, itt éppen az áttűnés. A kezdô filmesek készüljenek arra, hogy új idôszámítást kell megtanulniuk - egy másodperc 25 kis egységbôl, képkockából áll. Az Almalap amatôr videó szakosztálya rendre ráfázott ezen ismeret hiányára és figyelmen kívül hagyására. Egymás mellé tettem két 20 másodperces képet. Közéjük 4 másodperces áttűnést. Az iMovie ekkor a két képet 17:05-re értékelte át (17 másodperc meg öt képkocka). Az elsô áttűnés visszanézésekor már tudtam, hogy az elsô kép utolsó kockája, utolsó 30-40 kockája az áttűnés áldozata lett - rosszul vagy egyáltalán nem látható.

Tehát a kezdô kép végkocka látványa módosítandó. A módosítás után a gép (G4/733MHz, 256MB RAM) vagy egy percig molyolt. Ez alatt az újraszámolásban érintett képek, effektek nem módosíthatók. A többi igen, de ez - értelemszerűen - tovább lassítja a számolást.

A sokadik finomításnál már rutinosan felprogramoztam a gépet és öt percig mással tudtam foglalkozni. A képen a kis mozi már letisztult változata látható, ám egy órás pancserkodás alatt az iMovie saját kukájába 2,3 gigabájtot rakott. A kukát csak akkor tudd üríteni – az ikonra kattintva –, ha a gép épp nem számol.

Ugyan a képen nincs felirat, ám annak felvitele sem gyerekjáték. A felirat összeszámolódik a képpel, amin megjelenik. A 20 másodperces képre tett 10 másodperces felirat a képet ketté töri, kapsz egy felíratlan 10 és egy feliratozott 10 másodpercest. Aki összetettebb trükkökre vágy, az bírjon türelemmel.


Források begyűjtése

Végighaladva az iMovie pontjain, gyűjtsd össze az elôkészített klipeket és hanganyagokat! És talán érdemes a projektet el is menteni.

Ezt követôen helyezd el a klipeket a megfelelô sorrendben - én a diaképelrendezés nézetet javallom, nem a sávos szerkesztôt, az elôbbiben könnyebb áttekinteni, hogy megfelel-e az elrendezés a forgatókönyvnek.

Áttűnések

Áttűnésnek nevezem azt, amikor egyik fotóról a másikra, egyik képsorról a másikra vált a kép. Ez lehet egyetlen vágás is, de alkalmazható olyan megoldás is, amikor egyik képsor a másikba "átfolyik". Az áttűnések befolyásolják a képek sugározta hangulatot is - jellemzô hiba, amikor effekt effekt hátán, egyik áttűnésbôl a másikba esik a film. Hasonló ez a B5-ös szóróanyagon található 17-féle betűtípushoz. Ahogy a kiadványszerkesztésben, úgy a mozikészítésben is alapszabály: a kevesebb az több. Használj három-, esetleg négyfajta áttűnést, röviden, ne uralkodjanak a filmeden!

A példamozimban én hármat használok. Az elsô a fade in, ezzel kezdôdik a mozi, a zene hangjaira feltűnik az elsô kép. A második használt áttűnés a cross-dissolve, amelyekkel a klipeket váltom. Ez az egyik kedvencem, az egyik kép elhalványodik, miközben a másik feltűnik - az áttűnés finoman, szembarátian megy végbe. És végül az utolsó klipet fade outtal zárom, a kép eltűnik - felelve a mozi elejére.

Kattanj rám! Az iMovie hangkezelése a kezdôk számára is sokkal egyszerűbb és kézenfekvôbb, mint a képeké. Két helyrôl gyűjthetsz zenét – ha nem bonyolítod az életed. Az iMovie-val érkezik jó néhány hangeffekt – nyíló ajtó, madárcsipogás, vetítôgép hangja. A második lehetôség az iTunesban tárolt vagy gyűjtött zenéid. Ahogy a képen látható, átváltasz (a nagy kép alatt legbalrábbi kapcsolóval) dianézô módból (elôzô képeken alul) idôsávosba. A kiszemelt zenét belerántod a két zenesáv egyikébe. Saját tapasztalatomból kiindulva, kezdôként ne próbálj zenére vágni - de lehet, hogy csak nekem nem ment elsôre.

Igazi kihívás volt, hogy a képekbôl összerakott “dokumentumfilmszerűség” és a zene hossza összejöjjön. Ebben segít a hangerô szerkeszthetôvé tétele (lent középen Edit volume). Gyorsan tanulható módon változtathatod az egyes zenék hangerejét, fel- és lekeverheted ôket. A két hangsáv használatával megoldható, hogy a zene elhalkuljon az egyik sávon, amikor a képhez kapcsolódó szöveg elhangzik a másikon.

Nem szeretném elmesélni, hogy mi jutott eszembe – forgatókönyv hiánya –, amikor a rendben lévô látványhoz kitalált szöveg hosszabbnak bizonyult, mint a kép láthatósága. A képek újra számoltatása jó félórás küzdelem volt, néha rejtélyes módon az iMovie túl rövidnek találta az áttűnésekhez a snitt részleteket - szóval az iMovie csak elsôre tűnt gyerekjátéknak. Ámbár ismerve a mai fiatalságot – a leendô Fritz Langok, Jancsók és Antonionik már ott ülnek a gép elôtt és értik.



A lap tetejére