E-mail














 


A Hatalom és Mágia Hôsei


Képek
Kattints a képre!
Kattints a képre!
Kattints a képre!
Kattints a képre!
Kattints a képre!
Kattints a képre!
Kattints a képre!
Kattints a képre!
Kattints a képre!
"Kard által vész, ki kardot ragad"
dúdolod magadban, és varázslatot fondorlatra halmozol


Egy pillantással megállapítható, hogy minden megváltozott. Az összecsapódó kardok hányta szikrák és a fémes csatazaj olyan valósághű, hogy magad alá húzod majd lábaid, nehogy egy elesett harcosra tiporj. Az ellenség tűzsugara szinte megvakít. Elmenekülsz a csatatérrôl, be a sötét erdôbe, a távolban imbolygó mécses fényét pillantod meg. A fény vonz, nem tudsz ellenállni a kísértésnek, egyre közeledsz hozzá. Minden érzéked azt sugallja, hogy állj meg, fordulj vissza. Már késô. Ebben a varázslatos világban megszámlálhatatlan szörny éhezik rád, nem is említve az ellenséges seregeket.

Vadvirágos ártéri legelôn ébredsz. Miközben körbetekintesz a békés vidéki tájon emlékképként tolulnak szemed elé a tegnap éjszaka fényei, és újra hallod a vad harci zajokat. A hatalom és mágia hôseinek otthona, Enroth, romokban hever. A mágikus erô segítette idemenekülésedet a pusztulásból, hogy meghódítsd ezt a bámulatos országot. Minden esemény vége egyben egy újnak kezdete.

"A Heroes of Might and Magic IV remek stratégiai játék, amelyet a most felnôtt játszónemzedék igényeihez igazítottunk - büszkélkedett Chaz Fitzhugh, a 3DO (nem R2D2) Heroes marketingmenedzsere. - A Heroes IV remekül sikerült. Akár sereget gyűjtesz magad köré, akár ártó és segítô varázslatokkal operálsz, akár nyerô harci stratégiát tervezel, vagy egyszerűen csak bóklászol, egy biztos, órákat fogsz a gép elôtt tölteni."

A legendás program legújabb, Macen is játszható részében Axeoth misztikus világában kell sikerre vezetned hôseidet (a szómagyarázó Almalap az Axeoth gyökerét az axe, azaz fejsze szóban lelte meg). Miközben felderíted az ismeretlen vidéket, kegyetlen szörnyekkel küzdesz, és kóbor seregekkel ütközöl meg.

Több mint stratégia

A Heroes of Might and Magic IV hivatalosan forduló alapú stratégiai játék. Ez azt jelenti, hogy megteszed a lépéseidet - ez a sereg ide menjen, abban az épületben amolyan harcosokat képezzenek, és így tovább -, majd a számítógép végrehajtja a kiadott utasításokat, illetve a több körön át tartó parancsokat eggyel tovább lépteti. Természetesen ekkor hajtja végre a számítógép kezelte játékosok lépéseit is. A forduló alapú játékot a szűkös számítógép-kapacitás "találta fel", régen a gépek nem tudták kezelni a valós idejű játékok megkívánta adat-, de még inkább grafikai teljesítmény követelményeket. Ma az Interneten játszható játékokat jellemzi a fordulós megoldás, hiszen a sávszélesség messze elmarad a gép saját merevlemezeléréséhez képest.

A Heroes of Might and Magic IV ezért úgy próbál híveket szerezni, hogy nem csak a stratégiai játékok alapját kínálja - vannak nyersanyagtermelôk, vannak nyersanyagot fogyasztó harcos termelôk, amelyek létrehozásához is nyersanyag kell. A legszembetűnôbb eltérés a szerepjáték ötvözése. A szerepjáték során nem csak harcosaid vannak - öt, tíz, száz vagy pár ezer -, hanem névvel és fejleszthetô jellemmel rendelkezô hôseid.

A játékban a seregedet hôsök és különbözô teremtmények alkotják. A seregedet vezényelheted szárazföldön vagy tengeren. A cél erôforrások felkutatása, hôseid és társai képzése és kincsek felkutatása. Az alaptörténetet hat nagyívű feladat teljesítése, ezeket több mint húsz apró, de hasznos küldetés egészíti ki. Ez utóbbiak nélkül is nyerhetsz, ám kalandokról maradsz le, ha kihagyod ôket. A feladatok legtöbbjében egy-egy várost kell bevenned. Siker esetén új hôsök ajánlják fel kardjukat és életüket - ha már az ostrom során nem vetted volna el tôlük -, és a behódolt város szolgálatodba állítja erôforrásait. A raktárakban felhalmozott arany és varázslatok természetesen azonnal birtokodba kerülnek. Néhány feladat megoldható anélkül is, hogy bevennél egyetlen várost is - ám úgy sokkal nehezebb, hiszen épp az imént tudtad meg, hogy egy város milyen ínyencségeket ad a meghódítójának (nem, szűz lányok nincsenek felkínálva a játékban).

"Hôsre bárhol lelhetsz, még a város pinceborozójában is - súgta meg a magyar ember számára nem is oly nagy titkot Greg Hines, a játék vezetô tesztelôje. (Ez ám az állás!) - A játék tényleg több mint egy átlagos stratégiai játék, a történet fô folyama mellett számos szórakoztató és megoldásra váró akadályba botlasz - néha a semmibôl támadnak rád szörnyek, vagy ellenséges sereg közepén találod magad (kör közepén állok, körbe vesznek...)." Hines úr is odavolt a szerep- és stratégiai játék e szerencsés ötvözetéért.

Amikor csatára kerül sor, minden harcosodat külön instruálhatod, hogy merre menjen - nem meneküljön, hanem hol foglaljon el stratégiai pozíciót -, és az ellenség melyik tagjába kössön bele - és mészárolja le. A megfelelôen összeválogatott csapat nála erôsebb elvadult szörnybandát is képes megregulázni, csupán megfelelô taktikát kell alkalmazni. A taktika kidolgozását meg kell elôznie a seregelemek erôsségeinek és gyengeségeinek elemzése.

Technikai fejlesztések

A Heroes of Might and Magic IV grafikailag újratervezett külseje mögött számos - már nagyon várt - újítás húzódik meg. A játék motorja (így illetve az alapfunkciókat ellátó programvázat) izometrikusan mutatja a tájat az eddigi madártávlat nézômód helyett.

Elkészült a játékprogramok lassan elválaszthatatlan részét képezô táj- és küldetésszerkesztô is. A fanatikusok számára így mód nyílik országok és vidékek megalkotására, barátaik és ellenfeleik számára alig teljesíthetô küldetések és feladatok kiagyalására.

A 3DO nem véletlenül ennek a programnak készítette el Macintosh változatát - a Mac-felhasználók általában kreatív tevékenységet végzôk, a cég szerint az ilyen izgalmas, szellemi kihívásokban is bôvelkedô játéknak nagyobb esélye van a sikerre, mint az "aktatáskás-lövöldözôsnek". A játékprogram Mac OS X alatt is hibátlanul működik.

Végezetül álljon itt az Almalap magánvéleménye, mely szerint mindenki megtalálja azt a játékot vagy játéktípust, ami neki a legjobban fekszik, és azzal képes napokra eltűnni a világ szeme elôl. Megérzésem szerint a Heroes of Might and Magic IV is számos "áldozatot" ejt majd köreinkbôl. A játékhoz Mac OS X 10.1 vagy Mac OS 9 szükséges, amely legalább 350 MHz-es PowerPC G3-ason ketyeg, amelynek merevlemezén 750 MB szabad hely van. Kell még 192 MB RAM, 800 x 600-as felbontású monitor több mint 256 színnel.


Chris McVeigh


A lap tetejére