E-mail











Címlap

Vissza


A legfrissebb almák ::
Steve Jobs a TIME-ban


Duál G4 kreatív profiknak

QT6, DNS, cookie, ki ki?

InDesign 2.0

QuarkXPress 5.0

PageMaker 7.0

2500 natív OS X alkalmazás

A CanoScan család

Színmenedzsment és a PDF

Xerox Phaser 7700

Az ArchiCAD 7.0 az UCLA-n

FairPrint 2002



 


A legfrissebb almák


Miként álmodta meg Steve Jobs azt a simulékony gépet, amely a jövőben a digitális otthon lelkévé válhat?

Szerinted odafigyeltek valaha arra, hogy a számítógép megjelenése király legyen? Nos, valahol a Szilikon-völgyben (egy másikban) az Apple Ipari Formatervező laborjában igen. Régóta. A völgy mostanában nyomasztó helynek tűnik, a dotkom pezsgése helyett jeges rémület uralkodik. Felejtsd el, hogy kipukkadt az internetes lufi, és a tőzsdeguru szerepébe sodródott házmesterek és kézilányok a "hogyan hihettem ebben" arckifejezéssel nézik anyagi megrendülésüket. Itt és most, ott az asztalon, a kandi tekinteteknek ellenálló tejüvegen áttűző napfényben fürödve - ismételjük Steve Jobs szavait - a számítógépes formatervezés csúcsterméke, amit valaha élő ember látott.

Oxi, lehet, hogy ez picikét túlzás. Na jó, nem picikét. De nehéz elfogulatlan maradni, amikor az Apple jövőlátó első embere mellett ülve szinte érzed, hogy a valóság tere a jövő felé türemkedik, amikor a fickó megszállottja az elé telepedett elképesztő, semmihez sem hasonlítható, szupertitokban tartott komputernek. Ez az új iMac, a vevők által elkapkodott, vidám színekben játszó, a monitort és gépet egy házba foglalt iMacek régóta várt utóda, amely helyreállította az Apple eladási mérlegét és jelezte, hogy a társalapító főnök visszatért, és még jobban érti a dörgést. Az új iMacről Jobs az állítja, hogy "a legjobb dolog, amit valaha készítettünk".

Ezt persze Steve Jobs mondja, és tőle minden egyes új termék kibocsátásakor ezt halljuk. Steve-vel szólva: minden alkalom forradalom. De még ha téved is, az biztos, hogy a PC-s világ lekoppintja az ötletet. És ha nincs Maced? Akkor figyelj, amit Jobs tesz, abból rendszerint trend lesz. Ezúttal komolyan gondolja. Most tényleg szükség van a forradalomra. A számítástechnikai ipar szabadesésben van, az asztali és hordozható gépek gyártói egymás torkát harapják át, miközben költségeiket csökkentik, eszeveszett módon azon vetélkedve, kié a legolcsóbb doboz.

Hát, nem az Apple-é.

Jobs szerint a felhasználók a technológiai fejlődéstől azt várják, hogy digitális környezetüket ügyesebben felügyeljék. És van-e egyszerűbb mód erre, mint egy jól fésült, könnyen kezelhető, jól megtervezett számítógép használatával? Itt az idő - állítja. Elborítanak a digitális kamerák és felvevők, az MP3 lejátszók, amelyek ahelyett, hogy egyre egyszerűbben kezelhetők lennének, egyre bonyolultabb használatúak. Ami ezekkel az elektronikus kütyüinkkel összeköt, az a digitális központ, a számítógép, amely egyszerűbbé tenni hivatott életünket. Ez az - Jobs szerint -, amit az Apple mindig is tenni akart, és senki sem tesz a PC-s világban.

Pokolba a recesszióval! Megépítjük, és érte jönnek. "A mi iparágunkban a győzelmet lebetűzve a túlélés betűit kapjuk - állítja Jobs. - A mi túlélési taktikánk megtalálni a helyzetből kivezető fejlesztéseket."

Ám mielőtt letérdelnél, és áment mondanál, ne feledd: az Apple, amely Jobs 1997-es visszatérése óta folyamatosan meglepi termékeivel a piacot, még mindig küzd, hogy visszaszerezze a valaha volt piaci részesedését. Jobsnak és az általa alapított és újra lábra állított cégnek még soha sem volt olyan szüksége sikerre, mint most.

Az új iMac, amit a TIME a januári MacWorld-ös bemutatása előtt tesztelhetett, lehet a siker. Számos PC-hez hasonlóan az új iMac is lapos képernyővel készül. Ám ellentétben más asztalhoz kötött monitorokkal, ez a képernyő lebeg a térben, hosszú krómnyakon úszik. A képfelületet átlátszó műanyag keret tartja, amely nem hasz hidegen: kedved támad közelebb húzni a szemeidhez - vagy távolabb tolod. Az Apple fődesignere, Jonathan Ive elmondta, olyan monitort terveztek, amely kívánja, hogy megérintsék, hogy "megsértsék a monitor auráját". A krómnyak nemcsak megtartja a monitort a kívánt helyen és szögben a térben, de ki is hangsúlyozza légiességét, miközben összeköti a 13 centi sugarú félgömbbel - ez egy átlagos sárgadinnyének felel meg. A gép erősen hasonlít ifj. Luxora, a szeretet-éhes számítógép-animált olvasólámpára, amely a Jobs vezette és tulajdonolta Pixar egyik rövid filmjében bukkant fel. (Az első iMac hirdetést a Pixarnál dolgozó kreatív vezető, John Lesseter készítette.) "Kicsit szemtelenre sikeredett" - véli Ive. Inkább élőre.

De segít-e mindez az Apple karrierjén? Az első iMacből, amit 1998 májusában mutattak be, az első két hét alatt a raktári készlet négyszeresét rendelték meg és máig hatmilliónál is többet adtak el. Ez volt Jobs első meghatározó sikere azt követően, hogy tizenkét éves száműzetés után egy évvel ezelőtt visszatért a céghez. Most, hogy a részvényárak ismét lejtmenetben vannak, a viszonteladók a piacfelrázó termékre várnak, Jobsnak ismét kivont karddal kell vezetnie seregét.

A helyzet azért messze nem rossz. Az Apple-nek, több mint négymilliárd dollárja van a bankban - ez önmagában elég a recesszió túlélésére -, alacsony a hitel állománya és több millió fanatikus rajongója csak akkor hagyná el, ha halott ujjuk alól valaki kivenné az egygombos egeret - hogy tovább használja. Ám az Apple éves bevétele 8 milliárd dollárról 6 milliárdra esett vissza, és a cég folyamatosan piacot veszít a Microsoft-intel dominálta PC-s világgal szemben. Az USA-ban az eladott gépek alig több, mint 4 százaléka Mac. (Most ne beszéljünk a világpiacról, ahol öt év alatt 5,2 százalékról 3 százalék alá esett a Mac piaci részesedése.) Most, hogy a Micrososft sértetlenül éli túl a bírósági eljárást, és megkezdte új operációs rendszerének, az XP-nek forgalmazását, amely stabilabbnak és könnyebben kezelhetőnek tűnik elődjeinél, az Apple-re sokkal keményebb küzdelem vár.

Egy hibás döntés végzetes is lehet ebben a gyorsan változó iparágban. És Jobs tökéletességmániás, ha rácsavarodik valamire, akkor jobbat akar, mint azok, akiknek a terméket szánja. Egyes elemzők szerint egy 500 dolláros iMac biztosabb siker lenne. Mások véleménye szerint fokozni kell a hagyományos PC-n túli gondolkodást, jöhetnek az internetes eszközök, a zsebészek (Személyi asszisztensek, avagy PDA-k), ahogy ezt a többi piacszereplő cselekszi. Jobs azonban úgy véli, hogy a PC nem halott. Szerinte az emberek használható(bb) gépet szeretnének. Ezért valójában Macintosht szeretnének.

Minden Jobs irányította projektnél eljön az a pillanat, általában akkor, amikor szinte már minden kész és befejezett, hogy visszaküldi a terméket a tervezőasztalra teljes áttervezés végett. Páran azt vallják, hogy ez már orvosi eset, jele a korlátlan tökéletességre törekvésének vagy az elbizonytalanodásnak. "Így volt ez mindegyik Pixar-filmnél is" - vallja be Jobs. Hasonlóan cselekedett akkor is, amikor Ive megmutatta neki a leendő iMac plasztik modelljét. Pont úgy nézett ki, mint egy erős diétára fogott öreg iMac. "Tényleg nem volt vele semmi baj - emlékszik vissza Jobs. - De tényleg. Tök jó volt." Valójában utálta.

Így aztán inkább hazament, és dolgozott, mintsem hogy jóváhagyja a terveket. Este meghívta barátját, Ive-t, aki elkövette az első iMacet, megtervezte a más világot jelentő zeneeszközt, az iPodot, a könnyűnek tűnő, de masszív titánium powerBookot és a jégkocka inspirálta Cube-ot, hogy csak pár alkalmat említsünk, amikor megszólalt a keze. Ahogy átsétáltak a harmadhektáros veteményeskerten és Jobs feleségének, Laurene-nek sárgabarackfa-ligetén, Jobs felvázolta, milyennek képzeli el az idealizált új gépet. "Minden elem önmagában hasznos és szép - mondta Ive-nek Jobs. - Mire való a lapos monitor, ha nem használjuk ki a mögötte felszabaduló helyet? Miért álljon egy számítógép, amikor vágyik az asztal lapjára, vízszintesbe? Legyen minden elem az, ami lenni akar, valódi önmaga." Ahelyett, hogy a régi iMacre hasonlítana, legyen olyan, mint a virágok a kertben. Ahogy Jobs megfogalmazta: "hasonlítson a napraforgóra".

Ez persze sokakat irritálna. De Ive szinkronban volt Jobsszal, mint Poirot Hastingsszel. Az ezüstműves fia, Ive szeret az ipari designról úgy nyilatkozni, mint "termék leírásról. Nézetem szerint a felületek és anyagok, kidolgozás és termék mind arra van, hogy egy összetettebb történetet mondjon el." Az új iMac elmondandó története egy világos, könnyű könnyű síkképernyő, amely lebeg a térben. Egy nap alatt kész volt a skiccekkel, de több mint két évig tartott, mire minden a helyére került, azaz sikerült a Jobs elgondolta szolgáltatásokat a kis dobozba elhelyezni.

Jobs világában van még pár biztos pont. Meleg napokon például cipő nélkül, sortban megy dolgozni. A többi napon öv nélküli Levi's farmerhez a több száz fekete garbójából választ, amelyeket egy ruhatervező haverja készített számára évekkel ezelőtt. (Mivel a mit vegyek ma fel munkába menet nem igényel szellemi erőfeszítést, így jobban tud a munkára koncentrálni, állítja.) És minden lehetőséget megragad, hogy elmagyarázza a nagyobb összefüggéseket, miként illeszkedik az Apple egyik fogaskereke a másikba. Húzd hátrább a széked, mert Jobs által felrajzolandó kép nem 21 inches.

Jobs nézete szerint a világ most lép be a személyi számítógép korszakának harmadik ciklusába. (Azok számára, akik elfelejtették volna, az első ciklus a hasznos programok ideje volt - az emberek gondolkodó gépeiket használták szövegszerkesztésre, táblázatalkotásra, grafikák tervezésére stb. A második ciklusban a fentiekre használt gépeket hálózatba kötötték, létrejött az Internet.) Most már be vagyunk hálózva, és dolgozunk, készek vagyunk a harmadik lépésre, az emberek a gépeik segítségével használják a digitális világot, amely lassan megérkezik életükbe.

Amikor víziójában ehhez a gondolathoz ér, akkor Jobs általában megrajzol egy külső gyűrűt, amelyeken különféle kütyük lógnak. "Kamerák, digitális fényképezőgépek, MP; lejátszók, mobiltelefonok, DVD-lejátszók között élünk" - mondja. A kör közepére felskiccel egy számítógépet. "Néhányak önálló életre képesek a PC nélkül is. De számítógéppel összekapcsolódva jelentősen megnő tudásuk. És vannak köztük olyanok, amelyek hasznavehetetlenek PC nélkül, esetünkben a PC alatt a Macintoshra gondolok természetesen."

Ekkor rád néz a híres-hírhedt "még több figyelmet kérek" tekintetével, és összeráncolja Salman Rusdie-s szemöldökét. "Mi abban hiszünk, hogy a személyi számítógép következő fejlődési szakasza ezen eszközök digitális központjává válása lesz."

A következőképpen. Vegyük például a digitális kamerát, amely a recesszió idejében, tavaly sokkal jobban ment, mint becsülték. "A gond abban a pillanatban jelentkezett - állítja Jobs -, amikor a gépet rácsatlakoztattad a számítógépre. A számítógépen minden kaotikus volt. Úgy döntöttünk, ez fogott meg, hogy itt tudjuk magunkat megkülönböztetni a többiektől."

Ha az új iMac úgy fog működni, ahogy mi elterveztük, akkor oly mértékben fogja leegyszerűsíteni a digitális életet, mint egyetlen más számítógép sem. Vehetsz egy PC-t sík monitorral és DVD-íróval 1800 dollárért, az iMac megfelelőjét. De messze nem fog olyan jól működni. Azért sem, mert az Apple már megajándékozott a legfontosabb programjaival (iTunes, iMovie, iDVD és iPhoto), amelyekkel kordában tarthatod digitális életed. Ezek ugyanazt tudják, mint más PC-s programok. Csak jobban.

Az Apple titka, amely kétségen kívül Jobs korábbi zen buddhizmussal történt flörtjének következménye, hogy tudja, mit érdemes szem előtt tartani, megértve, hogy a rendkívül összetett informatikai világban néha a kevesebb több.

Például az iPhoto az amatőr fotósok számára az eddig megjelent legjobban használható program. Hogy hogy? Amikor a fényképezőgépet összekötöd a számítógéppel, akkor a képek archiválása automatikusan megtörténik - a képek feltöltődnek, és együtt archiválódnak, és a kicsinyített képekből létrejövő végtelen hosszú listára felkerülnek az újak is. A szélen található eszközzel bármikor felnagyítható a képfolyam, megkönnyítve a kép keresést. Ez sokkal inkább megfelel a felhasználó igényének, mint azok a PC-s megoldások, ahol egyenként kell minden képnek nevet adni ("Dorka a Musée d'Orsay-ban"), vagy automatikusan elneveződnek a képek a találó A9424119 névre. (A legelegánsabb szolgáltatás, hogy az egérrel összerántott tízoldalas fotóalbumot egy kattintással el tudod küldeni az erre szakosodott nyomdába, ahol kinyomtatják és házhoz szállítják - 30 dollárért.)

A videoszerkesztés - amikor megvágjuk a nézhetetlenül hosszú esküvői vagy utazásról készült 90 perces anyagot 3-4 perces klippé - szintén egyszerű az új iMac-kel, amelynek szíve ugyanaz a G4-es chip, mint az Apple legnagyobb gépeié. Amikor elkészítetted a filmes remekműved (iMovie-val), akkor azt kiírhatod DVD-re (természetesen az iDVD-vel). A DVD író is bekerült az 1800 dolláros modellbe. Mivel nehéz elfogulatlan PC.Mac összehasonlítást végezni, a Dell vezető terméke, a Dimension 8200, sík monitorral és DVD-íróval (gyorsabb Pentium 4 procival és nagyobb merevlemezzel) 2200 dollárba kerül és jóval több helyet foglal el az asztalodon és a földön is.

Noha a PC-k unalmasabbak a Maceknél, mégis mindenütt jelen vannak. Hiába készíti el Jobs és az Apple a számos újítást tartalmazó, könnyen és örömmel használható számítógépet, ha a legtöbb felhasználó azt akarja, amit a többség, nagy olcsó Windowst futtató PC-t. A fenti gondolat legkellemetlenebb igazolása a jégkocka érzésű Cube megjelenése volt 2000 júliusában, amikor senki, még a Mac-hívők sem adtak 1799 dollárt (monitor nélkül) a gépért, közben elismerték annak tudását és szépségét. Ez nem csak árazási hiba volt - noha Jobs alatt mindig is magas volt az Apple árrése (a termék előállítási és marketingköltsége és az értékesítési ár különbözete). Most az új iMac kapcsán nagyon odafigyeltek, hogy mennyibe kerül az előállítás. Erre több lehetőségük van, mint egy átlagos PC-gyártónak, aki szinte minden alkatrészt külső gyártótól vásárol.

Az 1299 dolláros árra belőtt iMac elég szép lehet, hogy híveket ragadjon ki a PC-s világból. "Nem valószínű, hogy az Apple bármely termékének bejelentése azonnal pozitív hatást gyakoroljon a cég piaci helyzetére" - állítja az IDC-nél Apple-elemzőként dolgozó Al Gillen. Amíg nem látta az új iMacet, addig Gillen nézete szerint az asztali számítógépek háborúja eldőlt volt a Wintel javára.

És az Apple operációs rendszere sem segít. Tény, hogy folyamatos piacvesztésben van, a legfrissebb adatok szerint a 2000-ben vásárolt új operációs rendszerek csupán 3,6 százaléka volt Apple OS. Az IDC előrejelzése sem kedvező, 2001-re még alacsonyabb értéket várnak. Ugyanakkor a Microsoft részesedése folyamatosan nő.

Néhány elemző azt javasolja az Apple-nek, hogy felejtse el a fejlesztést. A legjobb lépés szerintük, amit Jobs tehet, ha átmerészkedik a Sötét Oldalra, és hidat épít a Wintel világhoz. Gillen szerint "nem kétséges, hogy műszakilag melyik a jobb rendszer, és hogy melyik rendszer használatára van nagyobb igény". Ha Windowst használsz a munkahelyeden, akkor otthon is Wintel géped lesz. Ahelyett hogy hasznos és jó programokkal rakja tele a gépet az Apple, inkább egy PC-emulátor kellene, hogy szükség esetén PC-s programok is futtathatók legyenek a Macen.

A kompatibilitás kérdésében, az Apple gépek közösségi használatáért az Internet tette a legtöbbet azáltal, hogy létrejött és van. És noha igaz, hogy a programok jelentős része először Wintel alapon jelenik meg, és csak aztán Macen, ha egyáltalán megjelenik, de ennek egyre kisebb a jelentősége. Az összes alapprogram, mint a Microsoft Office, futtatható Macen. A szórakoztatóiparban pedig az a trend, hogy a játékprogramok célhardverekre - GameCube, Xbox és PlayStation2 - készülnek, nem asztali gépekre.

A Forrester Researchnél dolgozó Carl Howe úgy véli, az Apple az Internet segítségével tartja a helyét a platformok versenyében. "Úgy vélem, reális elgondolás, hogy az Apple megduplázza piaci részesedését" - állítja cége Észak-Amerikában készült felmérésére hivatkozva, mely szerint az Apple vásárlói a legelégedettebbek számítógépeikkel. Számukra nem gond, hogy kicsivel többe kerül, hogy egy Apple tulajdonosai lehessenek. "Az ár az utolsó eszköz az értékesítésben. Akkor hivatkoznak erre, ha a terméknek nincs más előnye - véli Howe. - Ha mindannyian csak az árra figyelnénk, mindenkinek Hyundaia lenne." (A fordító közbeszólása: Ez Amerika!) Ahogy Jobs is szereti felemlíteni, az autópiacon hasonló helyzetben van a BMW és a Mercedes, mégsem panaszkodik senki sem az árukra. (Ez Amerika!)

"Minden alkalommal, amikor bemutatunk egy új technikai megoldást, a felhasználóink visszajeleznek - támogatóan - mondja Jobs jelezve, hogy azért ez nem olyan drámai, mint ahogy látszik. - Ha minden 95 PC használóból csak ötöt átcsábítunk, akkor az Apple megduplázza a piaci részesedését." Ezzel persze a cég nagyobb mozgástérhez jutna.

Az eredeti iMac hozott megtérteket az Apple táborába. Az elképzelések szerint az Apple csupán a túléléssel is terjeszkedhet. Jobs úgy hiszi, hogy a számítástechnikát megrázó válságot csupán négy független gyártó fogja túlélni, ezek egyike az Apple lesz. A másik három? A Compaq és/vagy Hewlett Packard, a Dell és a Sony. A legnagyobb riválisnak Jobs a Sonyt tartja, amely nem csak formatervezett számítógépeket gyárt ("Őrülten másolnak minket!"), hanem számtalan olyan eszközt forgalmaz, amely a digitális életstílus része. "Inkább versenyzek a Sonyval, mint céggel, mint egy termék piacán a Microsofttal" - állítja. A Sony ugyanis függ a szoftvereit fejlesztő külső cégektől. "Mi vagyunk az egyetlen cég, ahol minden egy kézben van: a hardver, az operációs rendszer és a szoftver - indokolja optimizmusát. - A vevő minden öröme és gondja a miénk. Olyan dolgokat alkothatunk, amire más cég nem képes."

Erre a legtalálóbb példa az Apple zsebzenésze (© Almalap), az iPod, amivel a cég behatolt a szórakoztatóelektronikai piacra. A piacelemzők 50 milliós árbevételt prognosztizáltak 2001 utolsó negyedévére, de Jobs szerint jó úton vannak, hogy ezt meghaladják (az interjú még tavaly év végén készült). A cigarettás doboz méretű MP3-lejátszó olyan népszerű, hogy az emberek azért jönnek be az Apple-boltokba, és veszik meg életük első iMacjét, hogy használhassák az iPodot. (Az Apple saját boltjait tavaly nyitotta meg, a boltok arculatát Jobs újratervezte - a nyitás előtti pillanatban, természetesen.)

Követi-e más nem Mac termék az elsőt? "Vannak ötleteink - somolyog Jobs -, hogy mely területeken jelenjünk meg." Most azonnal? Jobs hátradől, mosolyog és mellébeszél. Világos, hogy valami meglepő újdonságon dolgozik. Igen, kitaláltad: ez lesz a legjobb dolog, amit az Apple valaha megalkotott, forradalmi újdonság.


A TIME magazin nyomában
Josh Quittner és Rebecca Winters cikke alapján


A lap tetejére